Neste - i frontlinjen af klimakampen

Der findes endnu ikke en tråd om Neste her, så lad os åbne en :slight_smile:

Findes der ejere herinde, eller investorer, der overvejer at købe?

Neste tog for år tilbage et modigt valg til fordel for vedvarende energi, og nu afspejles de massive investeringer i aktiekursen og i investorernes lommer: aktien er tidoblet fra bunden i 2011, og afkastet de seneste fem år er over +400 %, hvilket gør den til en af børsens mest profitable aktier i de seneste år.
Hos Neste arbejder man stadig langsigtet med en vigtig mission: bekæmpelse af klimaforandringer. Virksomhedens middel til dette er lavere emissioner gennem vedvarende brændstoffer, altså ikke en helt “ren” løsning, men en praktisk én af slagsen. Store problemer, store forretningsmuligheder?

Nestes olieraffinaderi-del tøffer jævnt afsted, men de vedvarende produkter har været et totalt hit. Og selvom man skulle tro, at konkurrenterne i “basisindustrien” snart ville indhente de ekstraordinære overskud, er der ingen tegn på dette. Investorerne ser ikke ud til at være bekymrede over Nestes P/B-multipel på over 3x, og en høj egenkapitalforretning ser ud til at være hugget i sten for de kommende år. Neste har da også leveret en ROE på ~20 % de seneste år, og prognoserne peger på det samme i fremtiden, hvilket placerer selskabet blandt de bedre på børsen. Selv analytikeren tager hatten af for selskabet:

I de kommende år forventes virksomhedens resultat at vokse mere moderat, og udbytteafkastet er på +3 %. Så længe de vedvarende produkter kværner den slags afkast, og konkurrenterne ikke kommer tæt på, er dette bestemt ikke en dårlig case. Hvad mener medlemmerne herinde?

10 Synes om

Jeg kender ikke konkurrenternes handlinger inden for vedvarende produkter særlig godt, men jeg forstår, at Nestes produkt er fremragende, og udvidelsen af råvaregrundlaget er lykkedes fantastisk. I den henseende er det efter min mening ikke selvindlysende, at konkurrenterne bare lige ville kunne gentage Nestes succesformel på kort sigt (udvikling af egen teknologi, investering i den og opbygning af en affaldsbaseret forsyningskæde tager tid), og på den anden side bærer de investeringer, der først nu foretages, både en reguleringsrisiko (støtte/forpligtelsers varighed) og en teknologirisiko (el/gas som konkurrent) langt ud i fremtiden. Konkurrenternes indtog på markedet kunne naturligvis ramme Neste på to måder, hvis konkurrencen både pressede slutprodukternes priser og hævede priserne på affaldsråvarer, men på den anden side skal konkurrenterne også tage disse ting i betragtning, når de overvejer investeringer. På længere sigt er også andre biobaserede produkter et interessant forretningsområde.

Jeg var selv med i casen 2011-2017, men jeg hjemtog overskuddet, da der var flere risici i horisonten (USA’s grænseskatteplaner, reguleringsrisiko på begge sider af Atlanten, svækkelse af dollaren). I sidste ende blev risiciene ikke realiseret, og virksomhedens egen præstation har været fremragende, så varmeste tillykke med det til hele Neste-teamet, inklusive ejerne! Vurderingen er dog i øjeblikket på et niveau, hvor jeg ønsker Neste alt godt, men jeg følger situationen fra tribunen.

6 Synes om

Har du en pris i tankerne for aktien, hvor du ville hoppe tilbage på Neste-toget?

1 Synes om

Der er ikke én entydig pris. Det har vist sig at være ret kompliceret at forudsige marginerne for vedvarende produkter, så jeg er næppe bedre til det end de analytikere, der følger virksomheden professionelt. Selvfølgelig kunne et kursfald uden grund vække interesse, men det ville også være interessant i flere andre virksomheder :slight_smile:

Fremskridt inden for andre vedvarende produkter (flybrændstoffer, materialer, kemikalier) ville sandsynligvis øge lysten til at blive ejer igen. Biodiesel til transport er alene følsom over for reguleringsrisiko og på længere sigt over for udviklingen af andre kulstoffri transportløsninger, selvom affaldsbaseret produktion og stigende salg af produktet under eget brand efter min mening udvander disse risici. Flere slutbrugsformål ville (i det mindste i min vision) give bedre muligheder for produktionsoptimering og beskyttelse mod markedsforstyrrelser, der rammer én sektor.

5 Synes om

Det er sjovt, hvordan stats-ejeren får så meget kritik, men jeg har ALDRIG hørt staten blive rost for intelligent, konsekvent og langsigtet ejerskab, selvom der også findes eksempler på dette: Sampo, Neste, Fortum, Kemira, hvad mere?

Hvis en kommentator ville undersøge, hvad målene var, da statens investeringsbeslutning blev truffet, hvor mange “dårlige statslige virksomheder” ville så vise sig at være en fornuftig strategisk investering med hensyn til forsyningssikkerhed eller udvikling af det finske samfund.

2 Synes om

Er Neste fuldstændig sluppet af med råolieprisens indflydelse? Nu falder olien, og det samme gør raffinerede produkter, så prissætningskraften for bioraffinerede produkter vil blive sat på prøve. Diesel vil måske ikke klare sig godt i fremtiden, og der er ikke tilstrækkelig efterspørgsel. Alle subsidier ser også ud til at forsvinde. Palmeolie bruges stadig, og svinefedt er kun tilstrækkeligt til en del af produktionen.

1 Synes om

{“content”:“Investeringen i Singapore vil øge andelen af vedvarende energi yderligere, hvilket er en god retning.\n\nSom investor bekymrer det mig dog, at insiderne i over et år udelukkende har solgt aktier. Er troen på fremtiden ved at forsvinde?”,“target_locale”:“da”}

GMT CAPITAL CORP åbnede en short i begyndelsen af december, som sandsynligvis er over 20% i minus. Jeg undrer mig over, at den ikke er blevet lukket for længe siden. Eller måske er den blevet handlet flittigt for at hæve gennemsnitsprisen, men at rette en så stor kursstigning med en så stor position virker ikke muligt.

1 Synes om

Erfaringer fra Nestes generalforsamling? Messukeskus er ellers et velkendt sted. Jeg er tilfældigvis på barselsorlov lige under mødet og overvejer at deltage med en mindre end et år gammel baby. Man kan vel også udnævne en mindreårig som assistent, eller er børn ellers velkomne? Jeg vil selvfølgelig fjerne dem fra rummet, hvis de bliver urolige… :slightly_smiling_face: :sunny:

1 Synes om

@Petri_Gostowski Målprisopdatering mangler / split

Det mangler ikke, det er der :wink:

2 Synes om

Bilafgiften på elbiler skal selvfølgelig fjernes, så vi kan få moderne biler på de finske veje.
Samtidig kan den skattefrie kilometergodtgørelse sænkes til 35 cent/km, hvilket svarer til omkostningerne ved en moderne bil!!

Dette ville reducere grådige menneskers unødvendige kilometer på arbejdet, da det ikke ville betale sig at køre ærinder og forårsage store omkostninger for arbejdsgiveren på grund af kørsel og tabt arbejdstid.

Disse tiltag ville være et skridt mod både omkostningseffektivitet og miljøvenlighed!

Neste’s opgave ville være at nøjes med mindre, når det gælder biodiesel, da prisforskellen stadig er for stor til at betale for at redde verden alene.

Hvorfor er der ikke mere hype om vedvarende diesel? Vi køber veludstyrede og prisbillige nyere dieselbiler fra Kamux, importeret fra Centraleuropa, og tanker med Nestes vedvarende diesel. Vi har ikke brug for nye elbiler. Ifølge linket nedenfor er livscyklusemissionerne fra brændstoffet lavere end for nuværende elektricitet. Hvad med produktion af elbiler og batterier? Lokale klimaskadelige virkninger er også mindre end med traditionel diesel. Hvad forstår jeg ikke?

Og det er endda et finsk firma.

3 Synes om

ST-1 Anttonen præsenterede vist på seminaret om fremtiden for bilisme og mobilitet (findes på YouTube), at væksten for Neste MY Diesel faktisk har sine begrænsninger.

Men det bør dog ikke begrænse virksomhedens vækst, da Neste tydeligvis har potentiale til at være The King of Renewables, Kongen. Derudover er Finland et så lille land, at Neste endda kunne ændre landets retning.

Norges Equinor / Statoil, er selvfølgelig ikke fuldt ud sammenlignelig, men nordmændene borer efter olie helt i Brasilien. Equinors omsætningsvækst i 2018 var over 25% i dollars. Neste voksede tydeligt mindre end dette, selvom omsætningen er tydeligt mindre. Equinor betalte 11 milliarder dollars i indkomstskat. Desuden kvitterer den norske stat med sin 2/3 ejerskab for et udbyttepotentiale.

I en af Donald Trumps bøger stod der, Think Big, Talk Bigger. Disse bøger burde nogen bære til Nestes hovedkontor.

Neste har holdt sig forbavsende højt, selvom råolieprisen er faldet drastisk de seneste dage.
Den orange kurve er XOM’s.

4 Synes om

Jeg tænkte på at gå i panik og sælge min position (32,5% af porteføljen) i dag.

Det har vippet så kraftigt nedad de sidste par uger og er stadig i plus. Men det ser ud til, at den holder sig godt, og der er stadig et stykke vej til toppen, så jeg tror, jeg bare vil se dette kort til ende i ro og mag.

Jeg kan godt forestille mig, at dette forbliver i porteføljen i længere tid, som jeg oprindeligt tænkte. Jeg spekulerede bare på, om jeg skulle lufte den nu…

1 Synes om

Jeg regner med at hjemtage aktierne tidligst den 27. januar 2024, da det er 10 år siden købet. Jeg købte dem den 27. januar 2014 til en pris af 4,44. Jeg tænkte at udnytte anskaffelsesudgiftsformodningen, og Neste betaler en pæn dividende, hvis jeg sammenligner den med købsprisen:slightly_smiling_face: Fortsat god og varm dag!!

5 Synes om

Godt sagt. Dette eget afkast mangler naturligvis forårets udbytte, og snart kommer efterårets udbytte også. Så man skal bare være tålmodig og nyde de stabile og voksende udbytter. Det ville bare være bedre ikke at stirre for meget på kurserne… :sunny:

Det hele afhænger af ens investeringsplan (stop-loss og kursmål). Et vigtigt kortsigtet støtteniveau findes ved 29.37, som er bunden af den daglige EQ. Derefter kigger vi mod 27.95.
Men hvis din tidshorisont er år, så er stop-loss sandsynligvis længere nede.

1 Synes om

Så Neste har førende produkter fra fortiden…
Efterhånden som klimakampagnen skrider frem, vil Neste få problemer.
Men ikke alle tror, at når man tanker diesel et andet sted end på tankstationen, bliver kørsel med lastbil emissionsfri, vrøvl vrøvl