Hej,
Et af de værste procentvise tab, jeg har fået her i starten af året, var i Nexstim. Heldigvis var indsatsen forholdsvis lille. Jeg solgte mine sidste aktier den 5. marts til kurs 0,93 EUR. Aktien steg tilsyneladende betydeligt i værdi efter dette. Jeg bemærkede i Kauppalehti, at kursen for den samme dag efterfølgende er blevet noteret til 0,16 EUR (5.3.2019). Har der været et aktiesplit, eller hvad forklarer dette? Jeg så ingen omtale af et allerede gennemført split på Nexstims hjemmeside. Er der mon en emission på vej?
Nexstim har faktisk arrangeret en aktieemission. I morgen, den 2. maj, er sandsynligvis en kritisk dag, da oplysninger om emissionens succes skulle komme frem. Hvis der ikke opnås tilstrækkelig kapital, kan situationen blive vanskelig, da Kreos’ lån potentielt kan forfalde til tilbagebetaling.
På den anden side, hvis emissionen lykkes, ser jeg et godt vindue for virksomheden til at få gang i terapi-forretningsområdet. Nyhederne på dette område har været positive, og f.eks. udlejning af blot én enhed i USA genererer en betydelig årlig indtægt. En central fremtidig nyhed kunne være en opdatering af antallet af leverede terapienheder i år. Salgsteams er sandsynligvis kun lige begyndt at blive opbygget, så der ville under alle omstændigheder være forventninger til resten af året.
Diagnostik-divisionen har tilsyneladende været til salg. For en måned siden syntes der i indkaldelsen til generalforsamlingen at være et forslag om at bemyndige ledelsen til at godkende salgsprisen, men dette blev trukket tilbage på generalforsamlingsdagen. Forstår jeg det korrekt, at man måske forsøgte at få et tilbud fra en virksomhed vedrørende diagnostikken inden generalforsamlingen, men ikke nåede at få (forhandlet) et passende tilbud i tide? Måske gik det ikke helt sådan. Jeg tror, at diagnostik ville være meget mere værd i hænderne på en større aktør end hos Nexstim, som fremover vil fokusere på terapi.
Når man ser på historien for denne virksomhed, er det ret trist, at titusinder af millioner er brændt af, og virksomhedens værdi er minimal. Det er en vanskelig branche. Jeg har først for et par dage siden sat mig lidt ind i Nexstim, men det virker som om, produkterne er lovende og i en ganske god kommerciel fase. Finansieringshistorikken har været lidt kedelig med dyre lån (dog ikke helt så forfærdelig som hos nogle virksomheder, der er havnet i en dødsspiral).
I investeringsmæssig henseende ville det bedste tidspunkt for en sådan virksomhed nok være, når den “sidste” finansieringsrunde er inden for rækkevidde. Jeg ville være interesseret, hvis emissionen lykkedes, og diagnostikken blev solgt til en OK pris, så ville dette måske være den sidste runde. I hvert fald indtil videre slight_smile:
Inderes havde vist denne under overvågning tidligere. Jeg ved ikke, om I ville finde motivation til at give jeres vurderinger af virksomheden på forummet, som fra jeres gamle erindring. F.eks. når oplysningerne om emissionens succes foreligger, kunne I give nogle vurderinger af virksomhedens EV og udsigterne til forretningsudvikling. Eller meget andet, I ved det selv. Jeg lover at læse jeres gamle Nexstim-analyser, hvis I svarer.
Ja, min første besked, lad os se, om den når frem.
Jep. Jeg bemærkede også senere, at der er tale om en favorabel emission, der påvirkede antallet af aktier.
Med hensyn til investeringen er der mulighed for at søge større risiko. Hvis emissionen lykkes, vil den øge aktiernes værdi betydeligt. På den anden side er der også en risiko for, at virksomheden erklæres konkurs, og driften fortsættes af andre finansfolk, jf. Talvivaara.
De nye Nexstim-aktier fik en kold modtagelse på børsen. Jeg besluttede, at selvom Nexstim er lidt af et lotteri, er det værd at investere noget i det til de nuværende priser. Nogle begrundelser for dette er nedenfor. Og hvis nogen ikke gider læse til ende, så er her et resumé fra starten: Efter min mening har dette firma en klar værdi baseret på væksten i den startende terapivirksomhed, hvoraf der allerede er beviser. Den nuværende kurs afspejler slet ikke denne værdi.
I den ældre forretning, dvs. diagnostik, er der i løbet af dette år blevet annonceret, at man enten søger en køber eller en partner. Den seneste information i kommunikationen er, at man søger ÉN partner, “a partner” i den engelske version af pressemeddelelsen. Jeg ved ikke, om diagnostikken er til salg, eller om det ville være en aftale, hvor en større aktør ville overtage Nexstims udstyr til eget salg ved at udnytte deres bredere markedsføringskanaler. Altså et firma med en markedsandel som leverandør af neurokirurgisk udstyr. En mulighed kunne i teorien i hvert fald være Inomed, som der er et fælles frokostsymposium med i Tyskland på mandag (kan findes i begivenhedskalendere og på Twitter), men gæt er bare gæt. Jeg kan ikke nævne andre mulige partnere, da jeg ikke kender branchen og heller ikke agter at sætte mig for meget ind i den. Under alle omstændigheder tyder Nexstims kommunikation på, at diagnostikken på en eller anden måde er ved at blive overført, i hvert fald delvist, til en anden aktør.
Anti-finansiering, gradvist stigende omsætning (fra terapi) samt et muligt salg af den førnævnte diagnostik muliggør større investeringer i terapi, og disse investeringer er allerede blevet annonceret (vækst i salgsteams, især i USA, og f.eks. anskaffelse af adskillige eksperter til styregruppen her i foråret). Det er lovende, at terapissalget, der åbenbart startede i 2017, allerede sidste år viste en klar vækst, selvom salget i USA først startede for omkring et år siden. Og det drejer sig om udstyrsleje, i hvert fald i USA (mål 100.000 USD om året pr. udstyr, hvilket i sig selv vidner om Nexstims store potentiale). Sidste år blev der leveret 5 udstyr til USA, forhåbentlig mere end dobbelt så mange i år. Måske større vækst, når salgsteamet er bygget op. Det gode ved terapidelen er, at der nu ikke synes at være noget, der afhænger af udførte undersøgelser eller godkendelsesprocesser, men kun af markedsføringens succes. Selvfølgelig er der også kommet landespecifikke tilladelser på det seneste og kan komme flere.
Nexstims problem er, og dette overbetones i øjeblikket på børsen, at virksomheden stadig genererer store tab, og pengene fra emissionen vil kun række i en begrænset periode med den nuværende kurs (dvs. sidste års kurs). Og da indtægterne nu og i fremtiden i hvert fald delvist kommer fra udstyrsleje og ikke udstyrssalg, vil det tage ret lang tid, før vi kommer i plus, selvom salget skulle vokse som forventet. I denne sammenhæng er kursfaldet efter emissionen næppe en overraskelse, især da antallet af aktier vist nok 10-doblede, og virksomheden stadig er på et usikkert grundlag. Kursfaldets størrelse er dog overraskende stort, og det afspejler efter min mening, at ingen rigtig kan/vil vurdere virksomheden.
Jeg mener, at selv i usikkerhedens tid bør Nexstim have en positiv “gældfri pris” EV. Selv til udbudsprisen er EV meget ubetydelig, og efter sidste uges kursfald er den vel ikke engang nul længere? Det lader ikke til at have været så lavt i virksomhedens historie med hensyn til EV, hvilket er lidt mærkeligt, når selve kernen i terapivirksomheden allerede har vist vækst, selvom den er i et meget tidligt stadie. Potentialet er jo enormt, det kan næppe nogen bestride, i hvert fald ikke helt. Og det er altid muligt at sælge hele virksomheden. Ifølge ledelsen er der allerede fremsat tilbud. (Og dengang havde virksomheden også en betydelig EV på børsen, altså før emissionen).
(side 18)
Vi må se, hvad der sker. Virksomheden har nu, efter emissionen, tid til enten at vise tilstrækkelig udvikling i forretningen og/eller træffe strategiske foranstaltninger enten med hensyn til diagnostik eller hele virksomheden. Hvis der ved udgangen af året er bevis for f.eks. succesfulde operationer i USA (der skulle være leveret mindst omkring 20 lejemaskiner i alt på 1,5 år), ville situationen sandsynligvis allerede være reddet. Selvfølgelig vil der også komme og skal komme maskiner andre steder, forhåbentlig vil nogle af dem blive solgt og ikke lejet, så der også akutte, større penge samles.
Der lader til at være en aktiv diskussion om virksomheden på et par andre fora, men jeg forsøger at lokke folk fra Inderes til at give en kommentar eller to, eller flere
. Et par udenlandske analysefirmaer laver analyser af Nexstim. Jeg har ikke sat mig ind i dem endnu, men det lader til, at de taler om en helt anden virksomhed, end den der bliver svinget rundt på Helsinki-børsen med praktisk talt en nulværdi. (Selvfølgelig burde jeg sætte mig grundigere ind i deres analyser, så jeg ikke taler nonsens om deres analyser.)
Jeg vil i løbet af weekenden eller i starten af ugen prøve at sætte mig lidt bedre ind i virksomheden og tilføje en lille udvidelse til mine spredte bemærkninger. (Det ser ud til, at min afsnitsinddeling i denne alt for lange besked er forkert, bær over med mig, dette er kun min anden besked her.)
Som lovet og truet vil jeg skrive “lidt” mere om Nexstim, nu om værdien af diagnostik og terapi, efterlignende de, der leverer analyser. Læsning af analyserne åbnede mine øjne for, at det store potentiale virkelig ligger i terapisiden og ikke i den gamle diagnostiske forretning!
Trinity Delta giver en risikokorrigeret værdi for diagnostikenheden på 6,2 MEUR, men giver samtidig en vurdering af, at man ikke ville opnå nær dette beløb ved salg, bl.a. fordi Nexstims finansielle situation ikke giver en god forhandlingsposition. (Selvfølgelig kan denne position nu, efter udbuddet, være lidt bedre?) Det ser altså ud til, at salg af diagnostik ikke ville redde Nexstim, selvom det kun indbragte 2-4 millioner. Selvfølgelig ville Nexstims EV til denne pris, f.eks. med en rabat, være stærkt negativ, hvilket efter min mening er en fuldstændig forvrænget situation.
Trinity Delta anslår den risikokorrigerede værdi af depressionsbehandling til 21,5 MEUR og behandling af neuropatisk smerte til 5,4 MEUR. Disse forretninger er stadig i den tidlige fase, men de tillægges alligevel værdi andre steder end på børsen.
Goetzpartners’ analyse var mere talbaseret med prognoser, jeg orker ikke at referere den her. Målprisen for Nexstim var (for 2 måneder siden under de gamle aktieantal) dog hele 8,4 euro pr. aktie. Det vil sige, at den samlede værdi af virksomheden var chokerende høj efter deres mening. Siden da er der kommet flere penge i kassen fra udbuddet og gode nyheder om terapi, så virksomhedens SAMLEDE værdi burde logisk set ikke falde, altså i deres øjne. På børsen ser det ud til, at når der kommer penge i kassen, falder virksomhedens samlede værdi.
Jeg fandt i forårets præsentationsvideo fra et svensk investeringsarrangement mundtlig information fra finansdirektøren om, at terapiens omsætning var 200 kEUR i 2017 og 700 kEUR i 2018. Disse tal har virksomheden sandsynligvis ikke specificeret i sine meddelelser, så det var i det mindste god information for mig. Vækstprocenten har altså været god, da terapiforretningen stadig er i sin vorden. Jeg forsøgte at forstå, hvad der i praksis er sket. Jeg gætter på, at 2017 var det første år for terapi. Information er, at der indtil midten af januar 2019 er leveret i alt 10 terapienheder til behandling af depression, og de indtægter på 200+700 kEUR sandsynligvis består af, men det er uklart, om der desuden er leveret nogle enheder, der KUN bruges til smertebehandling. F.eks. bruges alle enheder i Finland til behandling af depression, men nogle af disse bruges også til smertebehandling, så måske inkluderer de 10 alle maskiner. Af de nævnte, alle 5 leveret til USA er gået via en lejemodel, og det er blevet sagt, at indtægtssiden næsten ikke nåede at komme med i 2018, hvilket tyder på, at det meste er gået i slutningen af året eller endda først i januar i år. Af de andre fem enheder er nogle helt sikkert solgt, men nogle kan være lejemaskiner, jeg ved det ikke. Derfor kan man ikke rigtig vurdere antallet i forhold til indtægterne, men måske svarer de 200 kEUR i 2017 til salg af én enhed. Indtægterne i 2018 er sandsynligvis til dels begyndende lejeindtægter fra USA, indtægter fra en eventuel anden lejemaskine, måske mersalg af den ene solgte enhed i 2017 (altså f.eks. patientspecifikt udstyr), og sandsynligvis hovedsageligt salgsindtægter fra 2-4 solgte maskiner. Med denne gættemetode kommer man ikke langt, men jeg gætter på, at salgsprisen for en maskine kunne være omkring 200 kEUR, hvilket sandsynligvis ville indebære yderligere indtægter fra senere salg af patientspecifikt udstyr. Det årlige mål for lejemaskiner i USA på 100 kUSD er overraskende lovende, og i denne præsentation blev et fiktivt eksempel fortalt, hvor Nexstim opnåede 150 kUSD i indtægter om året, hvilket måske er et optimistisk gennemsnit af den forventede 100 kUSD. Dels baseret på omsætningsestimaterne for lejemodellen vurderer jeg, at hvis salgsprisen for en enhed var de 200 kEUR, så må der være betydelige mængder af senere patientspecifikt mersalg, for at der ikke skulle være en ulogisk forskel mellem de antagne samlede indtægter for en lejemaskine og en solgt maskine.
Under alle omstændigheder, hvis salgsprisen for en enkelt enhed “kun” var de 200 kEUR, jeg nævnte, ville de maskiner, der blev leveret til to forskellige hospitaler i Sverige ifølge fredagens meddelelse, allerede give virksomheden omkring 10 procent af de penge, den fik fra udbuddet. Det siger noget om virksomhedens produkt og markedsposition, at disse 2 var de første navigerende magnetiske stimulationsmaskiner, der blev taget i brug til behandling af depression i Sverige overhovedet. Man kunne forestille sig, at andre hospitaler først ville overveje Nexstims udstyr. Så vidt jeg forstår, er denne behandling nu ved at blive mere udbredt også uden for USA, så der vil sandsynligvis blive købt adskillige enheder til Sverige i fremtiden, uanset hvem der sælger dem. Det er vigtigt at bemærke her, at virksomheden sandsynligvis ikke ville have udsendt en pressemeddelelse, medmindre det var de første leverede enheder til det pågældende land, Sverige, da alle andre individuelle enheder heller ikke er blevet rapporteret i større udstrækning. Så det samlede antal leverancer er lidt gætterier, indtil virksomheden opdaterer sagen. Jeg forventer ikke selv, at der kommer et stort antal i f.eks. første halvdel af året, men jeg har tillid til slutningen af året, især i USA, men dette er naturligvis også et skøn baseret på mavefornemmelse. Det er værd at beregne, hvor mange solgte og udlejede enheder der er nødvendige, for at der først opstår tillid til virksomheden, og derefter opnår den vækst og bliver rentabel. Og her er der også et mellemtrin, nemlig at vide, at salget fra udlejede maskiner i den kommende periode vil føre til rentabilitet, selvom man på det pågældende tidspunkt er i underskud. Antallet af enheder til dette behøver ikke at være særlig stort, så vidt jeg forstår.
Nå ja, jeg har vist begrundet denne investering tilstrækkeligt. (Det er ikke nær min største, og jeg har i princippet heller ikke tænkt mig at øge den meget mere. Jeg har i det hele taget ret få investeringsaktiver, da jeg er fattig. Forhåbentlig meget mere om et par år takket være Nexstim
). Virksomheden er en ny bekendtskab for mig, hvilket fremgår af mine indlæg, og jeg har helt sikkert skrevet noget forkert. Måske retter nogen det, ellers retter jeg det selv senere, når jeg lærer virksomheden bedre at kende i de kommende uger. Måske fremgår det også af mine indlæg, at jeg er lidt begejstret. Selvfølgelig er det primært værd at sætte sig ind i analytikernes vurderinger og beslutte, i hvor høj grad deres skøn er korrekte. Misforholdet mellem dem og børsprisen er stort; alene EV er let et 8-cifret beløb i euro (i hvert fald i den ene, den anden husker jeg ikke), mens EV på børsen vist er omkring nul nu, hvis overhovedet.
Jeg tænkte, at jeg ville fortsætte min snak om Nexstim lidt mere. Fremover sandsynligvis ikke ugentligt, især da jeg ikke har undersøgt firmaet yderligere. Jeg har tænkt lidt over firmaets finansielle situation, hvad der ville kræves, og om det er muligt, at en ny finansieringsrunde ikke længere er nødvendig. (Til sidst en omtale af ankerinvestoren (Leena Niemistö), som kom frem i et tweet i forbindelse med emissionen.)
Der syntes at være en tråd på forummet om potentielle 10-dobbelere. Det er svært at sige noget om Nexstims sandsynlighed for det, men på den anden side kunne man sige, at det alene, at en ny finansieringsrunde ikke ville være nødvendig, sandsynligvis ville være nok. For hvis man kunne nå i plus med den nuværende finansiering (inkl. efterårets runde for dem, der tegnede sig i foråret), salg af diagnostik og stigende indtægtsfinansiering fra terapien, ville den nuværende markedsværdi være peanuts i forhold til den situation.
Forårets finansiering rækker med den nuværende fremdrift (dvs. at terapien ikke ville nå at vokse særlig meget i år) kun til omkring udgangen af året. Efterårets ekstra runde lykkes kun, hvis der inden efteråret er tilstrækkeligt bevis for terapiens udvikling, eller hvis diagnostikken bliver solgt. (Og delvist på grund af dette tror jeg, at det er et spørgsmål om 1-3 måneder, før diagnostikken er aftalt solgt, og en generalforsamling er indkaldt, og der er jo forhandlet om det i lang tid.) Efterårets finansiering ville så give et par måneder mere, men ikke meget, altså med den nuværende fremdrift.
Jeg har allerede talt om salgsværdien af diagnostikken. Mit eget gæt på 2-5 MEur kan være realistisk, men 3-5 var analytikerens tanke, før finansieringssituationen forbedredes, og den risikokorrigerede vurdering af diagnostikken, han gav, var vist lidt over 6 MEur. Med den nuværende fremdrift giver salget i denne sektor selvfølgelig kun 5-12 måneders ekstra tid, men det burde være klart for alle, at terapisektoren er i stærk vækst, og der er tegn på, at den KAN tage fart allerede i år.
Terapisektoren voksede altså fra 0,2 mio. til 0,7 mio. fra året før, og selv på det vigtigste marked i USA kom man ikke rigtig i gang (og indtægterne fra de fem leasede maskiner blev fortalt at ville begynde næsten helt først i år). Og når salgsteamet vokser, skulle man tro, at terapiens vækstprocent vil være tocifret i år, og ikke nødvendigvis starte med et ettal. Dermed begynder indtægtssiden at øge finansieringens dækningstid allerede i år, og næste år er vi måske allerede i meget interessante indtægtstal. Sund fornuft siger allerede, at når der er 10 eller lidt over egne terapissælgere, så får hver enkelt vel solgt/udlejet et par stykker om året. Og desuden har de fleste markeder en separat distributør, altså ingen egne sælgere, som det er fremgået af nogle meddelelser enten i form af solgte enheder (Sverige) eller publicering af distributionsaftaler. Og forresten, nu er der et stort møde i San Francisco, hvor forhåbentlig et par handler vil opstå
, selvom vi ikke hører om dem, før det samlede antal leverede enheder offentliggøres måske i H1-rapporten.
Hvad angår omkostningerne, reducerer manglen på betydelige kliniske studier og personalebesparelser, mens ansættelsen af flere sælgere øger udgifterne. Og selvfølgelig koster disse finansieringsrunder, men nu gik det i det mindste til garanterne som aktier. Måske en samlet nulstilling i forhold til sidste år?
På baggrund af det foregående kan man beregne, hvordan man reelt vurderer, at finansieringen rækker. Variationen i mulighederne er ret stor. Jeg er selv optimist her og ser, at tingene udvikler sig gunstigt, ikke nødvendigvis ideelt selvfølgelig. Men når EV er negativ nu, ser jeg ingen logik i aktiekursen.
Den nye ankerinvestor viste sig at være Leena Niemistö. Jeg forsøger selv mere at sætte mig ind i firmaer, ikke så meget ejerne, men en sådan investor er vel også en god ting, hvis der f.eks. er behov for yderligere finansiering.
Der må være sket noget med Nexstim i denne uge, så jeg vil give en opdatering til det, jeg tidligere har skrevet.
Trinity Delta, en af de virksomheder, der leverer analyse af Nexstim, opdaterede situationen efter emissionen.
Som forventet øgede de penge, der kom ind i virksomheden via emissionen, Nexstims værdi i deres øjne, hvilket er det modsatte af, hvad der skete på børsen, hvor emissionen fik virksomhedens markedsværdi til at kollapse. På børsen var kollapset sandsynligvis relateret til det massive antal nye aktier, og jeg gætter på, at de bankfolk, der handlede på vegne af emissionens garanter, fyrede de aktier, der blev betalt som vederlag, ud til næsten enhver pris i overensstemmelse med deres mandat.
TD vurderer Nexstim til en fuldt udvandet (inklusive optioner osv.) værdi på 0,73 euro pr. aktie (1 euro uden udvanding, hvilket ikke er så vigtigt). Men de anser stadig finansieringsrisikoen for at være høj (med rette), og derfor er den udvandede, finansieringsrisikojusterede værdi pr. aktie kun 0,40 euro. Her skal det bemærkes, at de ifølge deres egne ord ikke tager hensyn til det planlagte salg af diagnostik, som, hvis det realiseres, selvfølgelig yderligere ville reducere finansieringsrisikoen. Og de kunne naturligvis ikke tage hensyn til onsdagens nyheder, som fik kursen til at stige, og når man tager hensyn til betingelserne for “yderligere tegning” i efteråret i forbindelse med den afsluttede finansieringsrunde, så reducerer kursstigningen naturligvis finansieringsrisikoen en smule i forhold til analysens tidspunkt.
Man må naturligvis være meget tilfreds med, at selv professionelle analytikere anser Nexstim for at være så værdifuld, altså langt over markedsprisen. Og hvad der faktisk giver yderligere håb, og jeg taler kun for mig selv nu, er, at de vurderede dette års omsætning til 4 MEUR. For efter min egen vurdering er der over 50 procents sandsynlighed for, at dette beløb overskrides. Men jeg er jo en ren amatør og ved ingenting om branchen. Og ja, H2 vil nok stå for størstedelen af årets samlede omsætning.
Under alle omstændigheder fik jeg en smule bekræftelse på min optimisme med hensyn til årets omsætning onsdag, da “meddelelsen om åbning af et nyt marked” denne gang kom fra Tyskland. Og der var tale om salg af udstyr og ikke udlejning, hvilket er godt som modvægt til den amerikanske lejemodelsmodel. Mere præcist kommer der mere penge ind med det samme ved direkte salg, og det er et godt supplement til kassen. Selvfølgelig vil der også komme en lille ekstra omsætning fra disse solgte enheder under brugen. Generelt set, er de amerikanske lejemaskiner overhovedet alt for Nexstim i fremtiden?
Ja, den meddelelse om åbning onsdag var bare en pressemeddelelse, som Inderes vist ikke engang offentliggjorde. Det bliver spændende at se, hvordan virksomhedens forretningsrelaterede børsmeddelelser bliver i fremtiden, hvis pressemeddelelser allerede er så betydningsfulde
. Kursen korrigerede sig faktisk rimeligt efter meddelelsen, hvilket også er godt for virksomheden på grund af finansieringen. Procentdelen af korrektionen var ret stor (og også et tilbageslag i dag), men virksomhedens gældfri værdi (EV) er efter min mening stadig ubetydelig med de nuværende børskurser.
Der er stadig risiko i virksomheden, men der kommer ret mange gode nyheder om forretningsudviklingen, og mon ikke investorerne vil tro på det, når diagnosen er solgt senest. Eller så den næste “markedåbnings”-nyhed. Nu holder et stort antal sælgere i efterdønningerne af emissionen kursen i skak.
Jeg havde ikke til hensigt at opdatere nyheder fra Nexstim her hele tiden, men denne morgens nyhed gør mig så glad, og jeg har passende tid nu, så jeg poster den her. Nyheden vises af en eller anden grund ikke på Inderes’ hjemmeside. Dette er det tredje lands “kobberbrud” på få uger. Først Sverige (et par systemer), derefter Tyskland og nu Canada, alle kendte lande fra ishockey-VM.
https://nexstim.com/news-and-events/news/press-release/news/nexstim-nbs-system-sold-to-the-jewish-general-hospital-in-canada/
Man skulle tro, at der sælges en del udstyr i USA i øjeblikket, men det ser ud til, at kun disse lande-lanceringer offentliggøres. Ifølge en ny analyse har Nexstim dog allerede 10 sælgere i USA. En enkelt enhed har allerede en stor procentuel betydning for Nexstims omsætningsstigning.
Det begynder virkelig at se ud til, at salget af terapimaskiner faktisk tager fart. Det betyder, at skibet kan vendes med indtægtsfinansiering, hvilket allerede er verificerbart.
Salget af Nexstim-terapiudstyr ser fortsat ud til at udvikle sig. I går kom der en pressemeddelelse om en østrigsk privat kliniks erfaringer med udstyr, som de købte tidligere på foråret. (For mig var denne meddelelse mere en nyhed om det solgte udstyr og den stærke omsætningsvækst end om den feedback, der blev givet, hvilket naturligvis også kan være betydningsfuldt.)
https://nexstim.com/news-and-events/news/press-release/news/leading-austrian-clinic-klinik-pirawarth-provides-positive-feedback-on-its-first-nexstim-nbtr-syst/
I min besked vil jeg forsøge at vurdere salget i H1 i forhold til antal enheder og omsætning (separat for terapi og diagnostik). Og jeg vil forsøge at tegne et billede af, hvilken salgsmængde i H1 der ville indikere, at den videre udvikling (især for hele året) ville være så stærk, at troen på virksomheden ville vokse, før den nuværende finansiering løber ud. (I bedste fald kunne øget indtægtsfinansiering alene sikre den fortsatte drift, og i så fald ville der sandsynligvis være tale om en 10-dobling ret hurtigt).
Jeg har læst forårets udbudsmateriale lidt mere detaljeret. Jeg fandt mere præcise salgsmængder for terapiomsætningen (dvs. nu taler vi om den fremtidige forretning): 2017 211,1 kEUR, 2018 659,9 kEUR. Disse tal peger endnu tydeligere på den vurdering, at der i 2017 blev solgt 1 enhed, og i 2018 3 enheder. (I 2018 kom der et lille beløb i omsætning fra tilbehør til udstyret samt et lille beløb i leje fra de fem lejede enheder, der netop var installeret i USA.) De 5 solgte enheder, der blev nævnt i midten af januar 2019, inkluderer derfor 1 solgt enhed i begyndelsen af januar, altså for dette år. Siden da er flere enheder blevet annonceret solgt via pressemeddelelser, men det har efter min opfattelse været åbenlyst, at ikke alle solgte enheder er blevet annonceret separat (ligesom den enhed, der er forbundet med dagens meddelelse, oprindeligt ikke blev annonceret, da salget fandt sted). Jeg har været af den opfattelse, at kun de første salg på individuelle markeder/lande annonceres. Nu kom der imidlertid først senere information fra pressemeddelelsen om den første leverance til Østrig, sandsynligvis fordi man ønskede at offentliggøre den ros, som den østrigske lægeklinik havde givet. Er det således ikke engang alle de første i landene, der er blevet annonceret? Dette roder lidt med kortene, dvs. det er sværere at estimere antallet af leverede enheder i H1. Naturligvis kan omsætningsestimatet også være vanskeligt, da man ikke med sikkerhed kan vide, om salget vil give den fulde pris på én gang (+ patient-specifikt tilbehør over årene), eller om en handel har været en mellemmodel salg/leje.
Sammenligningsperiodens H1 2018 omsætning var virksomhedens bedste H1 nogensinde (men stadig dårlig) med 1,079 MEUR. Det var udelukkende salg af diagnosemaskiner (eller sådan forstod jeg det i hvert fald fra en præsentation sidste efterår, hvilket ville betyde, at nogle få (efter min vurdering 3 stk.) terapiudstyr først blev solgt i H2 2018). Salget af diagnosemaskiner har vist sig at være ret stabilt i nogle år, men i forårets årsrapport siger CEO, at salget af diagnosemaskiner i øjeblikket er stigende. Jeg stoler ikke helt 100% på denne udtalelse, men ændringen i det samlede antal leverede maskiner i årsrapporten sammenlignet med den tidligere H1-rapport syntes at indikere, at der også i det tidlige forår i H1 havde været vækst i diagnostikken, men måske er det i hvert fald ikke faldende. Måske sælges der i H1 omkring 1 maskine mere end i sammenligningsperioden, hvilket ville betyde, at H1-omsætningen kunne være omkring 1,079 + 0,2 MEUR, dvs. omkring 1,3 MEUR, og dette medtager jeg i mine beregninger.
Det er vanskeligt at vurdere det solgte antal terapimaskiner i H1 præcist, men alene ud fra de annoncerede og “kendte” (f.eks. må de resterende maskiner på et tidspunkt være leveret til alle fem centralsygehuse i Finland, da der ifølge forårets præsentationer skal være sådanne i alle) får vi allerede for dette år mindst omkring 6 enheder, så vidt jeg forstår. (Her kan jeg naturligvis tage fejl, jeg forsøger dog at holde mig på den smalle sti i mine vurderinger.) Hvem ved, om der er yderligere leverancer af terapimaskiner, som vi ikke har hørt om, hvilket naturligvis ville være yderligere til beregningerne. Men ville disse “semi-sikre” maskiner ikke allerede give omkring 6 x 200.000 euro, dvs. 1,2 millioner? (Den pris på 200.000 er efter min opfattelse i hvert fald ikke for høj. Hertil kommer naturligvis de stadig små lejeindtægter fra maskinerne i USA, har maskinerne været godt brugt? Et centralt tal er naturligvis også, hvor mange maskiner der er blevet lejet ud i år. Salgspersonalet i USA begynder allerede at være tilstrækkeligt, og måske har forårets finansieringsløsning endeligt åbnet døren for disse leverancer? Fra disse maskiner i år vil der naturligvis næppe komme omsætning i H1, da der er efterfakturering. Og omkostningerne ved at fremstille en maskine er vel titusindvis af euro, så alt kommer lidt bagudrettet. På den anden side er dette godt at huske, når virksomheden kun er lidt tabsgivende, kan situationen være, at lejemaskinerne uundgåeligt snart giver overskud.
Men hvis den samlede omsætning i H1 var 1,3 MEUR fra diagnostik + 1,2 MEUR fra terapi + f.eks. 0,1 MEUR fra USA’s lejemaskiner, dvs. 2,6 MEUR, ville det med lethed give en stor stigning i forhold til sammenligningsperioden (1,079 MEUR). Og hvis der faktisk er solgt mere end “minimum” 6 terapimaskiner, ville omsætningen naturligvis være højere. I sin analyse vurderer Trinity Delta et salg på 4 MEUR for hele dette år. Når man tager i betragtning, at H2 2019 efter al sandsynlighed vil være en periode med klart accelererende salg (især for lejemaskiner), peger alt så ikke på, at analyseprognosen nemt vil blive nået? Hvis mit estimat for H1 er forkert (for højt), ville jeg sige, at smertegrænsen for omsætningen i H1 er 1,5-1,6 MEUR, da man med det stadig ville sigte mod analyseprognosens 4 MEUR i omsætning for hele året. Men kan jeg være så langt ude, at vi ville ende omkring 1,5? I mit eget hoved er det eneste, der peger på en så lav omsætning, den lave aktiekurs. Under alle omstændigheder ville næsten enhver stigning på tocifrede procent i forhold til sammenligningsperioden sandsynligvis blive opfattet positivt, men reelt ville 1,5 MEUR være en skuffelse for mig. 1,8 MEUR ville allerede være ret godt, men tydeligt mindre end mit estimat af sagen. (Og mine dristige ønsker for H1 vil jeg endnu ikke fortælle om
)
For at bevare troen på virksomheden på et bestemt kritisk tidspunkt, f.eks. i begyndelsen af næste år, er de 4 MEUR for hele året også smertegrænsen efter min mening. På det tidspunkt ville der være behov for en ny finansieringsløsning næste år, og hvis 4 MEUR (måske 3,7 MEUR ville være nok?) ikke opnås, kan det blive svært at arrangere finansiering på favorable vilkår, hvis det overhovedet kan arrangeres. Hvis omsætningen i år var 5-6 MEUR, ville der efter min mening være tilstrækkeligt bevis for fremtiden, og risikoen ville snarere blive, at nogen køber et godt finsk firma for billigt. (Lad os ikke begynde at kalde Nexstim for et godt firma endnu, men lidt mere bevis, og tingene er helt anderledes.)
Det er ikke så meget relateret til indholdet af denne besked, men det er godt at huske, at salget af diagnostik også kan være en finansieringsløsning. Jo mere jeg tænker over det, jo mindre ønsker jeg det. De forskellige apparater er så tæt beslægtede teknisk set.
Nå ja, lidt tekst igen. På lang sigt håber jeg, at nogen bliver begejstret for at kommentere. Men indtil videre er jeg ret tilfreds med denne monolog
og glæder mig, hvis bare én er interesseret. Jeg lærer samtidig med, at jeg skriver. Firmaet er stadig lidt ukendt for mig, og det lader ikke til at interessere mange andre, længere eller endnu. Måske når jeg har gennemgået glæden eller smerten ved den første økonomiske oversigt, begynder jeg selv at forstå noget af det, jeg har skrevet.
Nexstim-kursen har bevæget sig de seneste dage, gennemsnitligt måske mere opad. Der er ikke kommet meget nyt fra virksomheden, men der er kommet individuelle meddelelser om udstyrsleverancer. Eller i hvert fald én; den første amerikanske terapiklient fra et år siden bestilte allerede sit andet apparat, hvilket oversteg udgivelsestærsklen. Hvis begejstringen hos den pågældende klinik og kunderne er bare halvt så stor som beskrevet, så vil flere andre klinikker vel gradvist vågne op til apparatets visse konkurrencefordele og bestille Nexstims apparat næste gang. (Ja, hvad siger det, at patienter, der lider af alvorlig depression, overhovedet er begejstrede for noget; apparatet må vel være intet mindre end sensationelt godt
).
Efter min mening er situationen for salg af apparater stadig sådan, at alene de “sikre”, dvs. kendte, leveringsmængder af apparater i 1. halvår (som jeg har spekuleret i i mine tidligere indlæg) alene er et klart skridt mod det bedre og sandsynligvis også forudsiger en klar succes for virksomheden, så snart salget i 2. halvår gradvist accelererer lidt. På den anden side er det klart, at ikke alle apparatleverancer er offentliggjort (heller ikke for terapiapparater), og dette giver mulighed for, at det i forbindelse med den kommende 1. halvårsrapport vil fremgå, at der er leveret mange flere apparater, især efter forårets emission, end hvad der er meddelt individuelt. Jeg vurderer forsigtigt, at der er solgt et par ekstra (terapi)apparater, og desuden er der naturligvis leveret et par lejede apparater til USA. (Disse bør skelnes fra hinanden, da salg giver meget omsætning, mens lejede apparater snarere medfører omkostninger i deres leveringstid.) Diagnostikapparater er derimod ikke tidligere blevet offentliggjort som hovedregel. De samlede mængder forbliver usikre. Ikke desto mindre vil det samlede antal apparater, der fremgår af oversigten, sandsynligvis give stor tro på virksomheden, og kursen vil sandsynligvis være ret stærk, når denne første stærke “terapi-halvår” rapporteres. (Altså, at terapi-siden er i kraftig procentvis vækst i 1. halvår, er allerede nu klart, som I bl.a. kan læse i mine historier i denne tråd. Altså, hvis I bare stoler på mine amatørbetragtninger.)
Vi går mod 1. halvårsrapporten, og mon ikke der inden da når at komme en meddelelse om åbning af et marked for terapissalg, f.eks. Frankrig, Storbritannien eller Rusland. Mon ikke også Kina-kontrakten kommer på et tidspunkt. Eller også er tærsklen for at give disse pressemeddelelser højere under den stille periode, hvis da overhovedet noget enkelt salg ville overskride nyhedstærsklen. Der er selvfølgelig en lille mulighed for, at der i midten af juli ville komme en samlet salgsopdatering, hvilket ville være symmetrisk med rapporten fra midten af januar, hvor der dog måske blev givet en opdatering på grund af den kommende emission. Jeg ville dog godt kunne lide, hvis en sådan opdatering blev givet.
Mange tak! Som jeg nok sagde, hvis bare én person får glæde af mine historier, så har de ikke været forgæves.
Nexstims kvartalsregnskab kommer næste fredag, og det kommer ikke et øjeblik for tidligt. Det er nemlig endelig tid til at få opdateret information om det spirende salg af terapienheder, så vi kan få klarhed over, hvor stærkt terapi-forretningen står.
Vedrørende årets enhedsleverancer: Jeg har ikke rigtig fulgt virksomheden i et stykke tid, og der er ikke kommet nye salgsannoncer fra virksomheden (hvilket ikke betyder, at der ikke er blevet solgt et par enheder i denne periode), og ifølge et nyligt tweet tages en depressionsmaskine i brug i La Jolla denne torsdag. For et par uger siden indså jeg, at det emne, jeg tidligere spekulerede i, “sikre leverancer af terapienheder i år”, er endnu sværere at gennemskue, end jeg havde troet. Jeg læste nemlig en pressemeddelelse fra for et godt år siden om terapienheder på finske centralsygehuse, og de nævnte leverancer er i hvert fald tilsyneladende i modstrid med flere forskellige pressemeddelelser vedrørende leveringstid, omsætning osv. Det ville være unødvendigt at gå i detaljer med sagen her, men det ville kræve en hel del gymnastik at samordne senere pressemeddelelser fra virksomheden og præsentationer for investorer om terapiomsætning, leverancer osv. Forklarende faktorer for modsigelser kan findes i brugen af salgs-/lejemodellen, senere fakturering i forhold til leverancer, virksomhedens verbale manipulation med udtryk som terapienhed/depressionsenhed osv. Det er dog bedst at ignorere mine formodninger om “sikre leverede enheder i år”, hvilket jeg må erkende som selvkritik.
I forlængelse heraf er der også i analysen fra analysefirmaet Trinity Delta fra foråret praktisk talt umulig information om antallet af enheder. Analysen sagde (fra hukommelsen), at der på det tidspunkt var leveret i alt 7 terapienheder til Europa, inkl. 2 nye til Sverige. Da der så inden for få uger kom en brugserfaringmeddelelse om en enhed leveret til Østrig, var det ret tydeligt, at de 7 ikke kan være korrekte (set i bakspejlet), da 5 til Finland og 2 til Sverige allerede er 7, og brugserfaringer kan, så vidt jeg ved, ikke gives på baggrund af 2 uger. Nå, alt dette illustrerer, at information er svært tilgængelig, og at analysefirmaer sandsynligvis heller ikke får ekstra information.
Derimod, da jeg tidligere grublet over omsætningsvækstprocenten, er de spekulationer måske stadig vejledende. Det vil sige, at en tocifret vækstprocent er, så vidt jeg forstår, garanteret, men det præcise væksttal er meget interessant. Desuden er det vigtigt at høre om antallet af leverede enheder i rapporten og forsøge at skelne, hvilke af dem der er lejede enheder eller leveret via en mellemliggende model. Det er dog usandsynligt, at dette kan fastslås entydigt. Salgs-/lejemodellen er altså vigtig, fordi lejede enheder kun medfører omkostninger i starten, men tilsyneladende kan man i det mindste for lejede enheder i USA forvente en større samlet indtægt under brug.
Hvis man skulle vælge én forenklet målestok til at vurdere Nexstims fremtid, kunne det være det anslåede gennemsnitlige antal enheder, der skal leveres pr. måned i det næste halve år. Teoretisk kunne man forestille sig at omdanne lejemaskiner til solgte maskiner (som kun ville give et lille tillægssalg over maskinens levetid på cirka 7 år). Med denne beregningsformel er 2 maskiner om måneden en tabsgivende forretning, men 3 maskiner om måneden ville allerede betyde en positiv pengestrøm. Diagnosemaskiner er i de seneste år blevet leveret omkring 10 om året, men måske stoler vi på administrerende direktørs ord om, at også denne forretning er i konstant vækst. Således er 1 diagnosemaskine om måneden realistisk. Det ville så betyde, at der for terapi var et ønske om 2 om måneden allerede i 2. halvår 2019 (tidligst efter forårets emission, ikke før, det er kendt indirekte i det mindste).
Den faktiske salgstakt kender vi ikke i øjeblikket, men jeg vil kaste nogle oplysninger eller “oplysninger” frem, som er dukket op i Avanzas diskussioner. I slutningen af juni fortalte et brugernavn i talrige entusiastiske beskeder, at han havde ringet til finansdirektøren, som angiveligt havde sagt, at der var adskillige leverancer i gang, og at virksomheden sigtede mod (siktar på, diskussionen foregik på finsk) at levere 1 maskine om ugen. Brugernavnet “svor”, at finansdirektøren ordret havde sagt det, og at han endda havde optaget telefonsamtalerne. Det ville selvfølgelig undre, hvis finansdirektøren faktisk havde afsløret oplysningen på den måde, men det ville også være mærkeligt, hvis brugernavnet havde forløjet sig så groft, hvem ved hvordan sagen forholder sig. Da kursen steg (med en meddelelse), forsvandt brugernavnet fra diskussionen, så han har vel fået solgt sine aktier.
Det er meget uklart for mig, hvilke tal der kommer. Et grimt tab skræmmer mig ikke, antallet af leverede maskiner interesserer mig. Jeg tror/frygter snarere, at antallet af leverancer er mere på den sløve side, dvs. at der i alt kun er leveret 2-4 maskiner til USA siden midten af januar, og ingen eller måske kun 1 til andre steder ud over de meddelte. Og denne gæt/frygt har ingen prognoseværdi. Det vigtigste ville efter min mening være, hvad leveringstempoet f.eks. er til efteråret, men man må sandsynligvis kun lave estimater baseret på 1. halvårs data og stole på vækst fremover.
{“content”:“Halvårsrapporten var overordnet set en lille skuffelse for mig, og den ser især dårlig ud i lyset af tallene. Omsætningen var lavere end forventet. Dette skyldtes primært to årsager: Færre diagnosemaskiner var blevet leveret end forventet, og på den anden side er et ret stort antal terapimaskiner tilsyneladende i høj grad blevet udlejet, hvilket betyder, at de indtil videre primært kun har genereret omkostninger.\n\nFor diagnosemaskinernes vedkommende blev forklaringen, at "leveringen af visse systemer" var blevet udskudt til H2. Jeg er lidt tilbøjelig til at tilgive denne nedgang, men når baggrunden var, at CEO i foråret sagde, at leveringerne af terapimaskiner konstant steg, er det en skuffelse. På den anden side, hvis man tænker på, hvor mange af disse diagnosemaskiner der typisk er blevet leveret over 6 måneder på det seneste, er tallet sandsynligvis 5 stk. Hvis de udskudte leveringer derfor kan omtales i flertal, er CEO måske i virkeligheden rigtig, og de 5 stk. ville være blevet overskredet?\n\nFor terapimaskinerne var antallet af allerede leverede maskiner afgørende på forhånd. 8 (4 USA, 4 Europa) er okay og i tråd med, hvad jeg forventede (og her taler CEO om maskiner til behandling af depression). Nu er der i alt 18 terapimaskiner installeret til behandling af depression, en ganske god udvikling, men det kunne være bedre. Jeg ved ikke, om der desuden er noget udstyr til udelukkende andet brug end depression. I princippet kunne det f.eks. være BioMag, hvor man undersøger behandling af lammelsespatienter, men lad os nu tale om depressionsmaskiner, da informationen gives om dem. Terapitomsætningen voksede kraftigt procentvis, men væksten var alligevel overraskende lille, hvilket betyder, at leveringerne nok primært sker som udlejningsmaskiner. (På et tidspunkt vender jeg nok tilbage til TMS-klinikkerne i USA i forhold til Smartfocus, jeg mener, at der er nogle interessante observationer at finde om dem på nettet.)\n\nEfter min mening ser rapporten endnu værre ud, end den er. Jeg er altså stadig lidt skuffet. På dette stadium er det vigtigt, at markedet stadig tror på virksomheden. Jeg antager, at efterårets bonusudstedelse vil forløbe godt, og virksomheden vil sandsynligvis nå at rapportere om nye leveringer inden da, hvilket vil øge tilliden. Det er selvfølgelig ærgerligt, at nogle meddelelser kommer måneder efter leveringerne, hvis overhovedet, og at diagnosemaskinerne stort set ikke rapporteres overhovedet.\n\nDer er bedre tider i vente, men tempoet for eksempel i H2 er stadig uklart. Jeg skal finde rapporten fra aftenens konferenceopkald. Senest derfra vil man høre, når analysen af virksomheden udkommer.”,“target_locale”:“da”}
Jeg vender tilbage til anmeldelsen. Jeg vil skrive et par ord om Nexstims store omkostninger i H1 og tilstrækkeligheden af finansieringen, og jeg vil nævne en uklarhed/tilsyneladende modsigelse, som jeg fandt i anmeldelsen. Derudover lidt tanker om TMS-centre i USA.
H1-tabet var overraskende og irriterende stort, 3,7 MEur. Jeg har allerede talt om den lille omsætning; forsinkede leverancer af diagnostiske enheder og tilsyneladende fokus på leasingmodellen i leverancer af terapimaskiner forklarer hovedparten af den lille omsætning. Men de stigende omkostninger bidrog også til tabets størrelse. Ant-omkostningerne var naturligvis en faktor her, men personalomkostningerne var også steget mere, end jeg havde forventet. I sig selv kan situationen være i orden, når det handler om at puste marketingteams op, men jeg må sige, at Nexstim efter min mening spiller “det store spil”. Forhåbentlig ved de, hvad de gør, og resultatet er i aktionærernes interesse.
Tabet var så stort, at man igen må overveje, om finansieringen er tilstrækkelig. Virksomheden lover, at finansieringen under de nuværende forhold vil vare over et halvt år mere, og naturligvis, når bonusudstedelsen finder sted til efteråret, vil man klare sig lidt længere uden ny finansiering. I forbindelse med diagnostikbranchen er der sandsynligvis stadig et samarbejdsprojekt på vej, og det kan omfatte pengeoverførsel til Nexstim, men det kan også være et “lettere” projekt. Jeg tror, at der ville være interesserede i at købe hele virksomheden. Selvom man betalte det tredobbelte af den nuvæværende kurs, ville man få en meget lovende virksomhed for små penge. Det ville naturligvis ikke være særlig rart, hvis investeringer på titusinder af millioner gik billigt til udlandet. Jeg tror også, at de nye ankerinvestorer ikke kom med for at sælge alt til udlandet. Der er under alle omstændigheder en stor mulighed for, at finansieringsarrangementer også kan være nødvendige i løbet af næste år. Hvis blot resultaterne (omsætning, overskud og TMS-installationsbase) er bedre på det tidspunkt, kunne finansieringen/udstedelsen finde sted på gode vilkår/vurderinger. Jeg udelukker ikke helt, at man endda kunne klare sig uden en udstedelseslignende finansieringsarrangement, hvis væksten fortsætter stærkt, og måske det mulige diagnostiksamarbejde ændrer situationen.
Én modsigelse i denne rapport var de apparater, der blev leveret til Europa til behandling af depression. Det blev rapporteret, at i alt 4 apparater var blevet leveret til 4 forskellige lande (Tyskland, Sverige, Østrig og Finland). Men i foråret kom der en meddelelse om, at 2 apparater var blevet solgt til Sverige. Der er noget, der ikke stemmer her. Det kan naturligvis være, at det andet apparat ikke blev leveret i H1, men først senere. Alligevel er det lidt underligt, når en apparatleverance rapporteret i april ikke tæller med i H1, men en leverance rapporteret i august (til USA) gør! Der er en anden modsigelse i forbindelse med apparatleverancer, men jeg vil ikke spekulere i den, da der vel altid findes forklaringer på ting, og jeg ikke har energien til at fordybe mig i det igen nu. Derudover blev det nogle steder i rapporten angivet som situationen ved udgangen af perioden, andre steder var det lidt uklart, om det var nuværende tidspunkt eller udgangen af perioden, så man fik ikke et meget præcist billede af apparatleverancerne. Men jeg vil sige, at Nexstim i det mindste ikke forsøger at overdrive antallet af apparater, hvilket vel er en god ting.
Achieve TMS, som for nylig tweetede, at de havde taget et Nexstim-terapiudstyr i brug, oplyser, at de er den største TMS-kæde i USA og er ved at have næsten 30 klinikker i USA (og Canada). Disse centre har udelukkende haft Brainsway-udstyr. Det samme gælder søsterselskabet Achieve TMS East. Brainsways hjemmeside viser, at hver af disse virksomheders klinikker bruger deres udstyr, og jeg har ikke set tegn på andet udstyr nogen steder. Nexstims SmartFocus er tilsyneladende den eneste, der har brudt Brainsways monopol i Achieve TMS-kæden. Kun én klinik har “vores” udstyr, men det siger noget, at Achieve TMS organiserede en informations-/uddannelsessession for fagfolk i området om implementeringen af SmartFocus (Achieves Twitter). Det er altså usandsynligt, at SmartFocus forbliver den eneste klinik hos Achieve, og måske følger Achieve East sin søsters eksempel? Under alle omstændigheder er det et godt signal, at netop Nexstim lykkes med at bryde monopolet.
Der kom nogle Nexstim reklamevideoer på nettet i sidste uge (patientoplevelser og lægetaler, lægen havde forresten en Silicon Valley TMS-center jakke på). Videoen reklamerer for mysmartfocus.com-siden, hvor man kan tjekke “nærmeste” SmartFocus-klinik, men denne side er så vidt jeg forstår endnu ikke aktiv. Det tyder dog på, at der kommer flere af disse steder i Amerika, da det næppe er umagen værd at lave en hjemmeside, hvor man i et stort land kan finde en passende klinik, for blot 9 TMS-centre.
Måske har jeg lidt af et finsk Nexstim-filter på, men udover de oplysninger, jeg har delt ovenfor, tyder det på, at SmartFocus TMS faktisk er et godt apparat sammenlignet med andre ikke-navigerende apparater, eller vigtigere, at fagfolk i branchen i hvert fald delvist ser ud til at tænke det samme. Måske kommer SmartFocus lidt sent ind på det amerikanske marked, men der ser ud til at være plads til et godt apparat selv i gamle TMS-klinikker, og succesraten i nyetablerede centre burde være høj. Der er tale om et vækstområde, så der vil stadig opstå en del klinikker/udvidelser.
Jeg har ikke læst noget om telefonmødet på rapportdagen endnu.
Denne besked kom vist ikke med en klar “vision” om Nexstims egnethed som investering. Dette er også i høj grad hensigten, og denne besked er lidt en opregning af ting. Måske er dette tilladt, da der er ret lidt information tilgængelig om virksomheden. Og sandsynligvis vil jeg ikke skrive så lange beskeder i fremtiden
. Men jeg linker sandsynligvis til Nexstims kommende virksomhedspræsentationer og Trinitas’ nye analyse her, når de kommer.
Jeg tror, at alle, der er bare en smule interesserede i Nexstim, allerede har bemærket, at Trinity Deltas analyseopdatering kom i løbet af ugen. De beregner selskabets risikojusterede værdi til 0,41 Eur/aktie. De ser mere positivt på H1-rapporten, hvilket jeg er lidt ambivalent over for.
På en måde ser jeg, at (måske endda med henblik på objektivitet?) Trinity Delta beregner værdien af analyseobjektet baseret på den matematiske forventningsværdi og altså IKKE overbetoner risikofaktorens indvirkning på objektets markedsværdi. Dette synes jeg er en god tilgang, for nogle gange har jeg oplevet, at seriøse analysebureauer er skyldige i at vurdere et objekt til nul eller tæt på det, selvom sandsynligheden for et vendepunkt er endda et godt stykke over 50 procent. Men på den anden side (nu hvor jeg har fulgt Nexstim i et par måneder og har et lidt bedre overblik over tingene) føler jeg, at denne H1-rapport virkelig var en skuffelse i forhold til forventningerne. (Jeg var f.eks. nødt til at overveje nøje, om jeg kunne finde grunde til at kalde rapporten en lille skuffelse, eller om den skulle kaldes en ret stor skuffelse, hvilket var min første reaktion.) Trinity Delta mente f.eks., at leveringsmængderne af terapienheder var en positiv overraskelse, hvilket jeg ikke helt kan give dem ret i. Jeg får en lille tanke om, at de måske er for positive i deres analyse (af en betalende kunde)? Jeg vil dog give anerkendelse til DT’s estimerede salgstal for de kommende år, jeg er selv endda lidt mere optimistisk med hensyn til dem
.
DT nåede at kommentere på den nye White Papers-rapport fra Nexstim, hvor 10 behandlede depressionspatienters behandlingsrespons på en klinik, hvortil det første SmartFocus-udstyr blev leveret i USA, beskrives. Responsen var meget god sammenlignet med det gennemsnitligt rapporterede, men der er faktisk kun tale om et meget foreløbigt resultat. Det ville være rart at vide, hvornår der kommer lignende rapporter fra andre amerikanske klinikker, og om disse vil blive samlet. Jeg tror ikke, at resultaterne kan forblive lige så gode i fremtiden, disse resultater er helt sikkert i høj grad tilfældige. Ikke desto mindre er det muligt, at når der f.eks. foreligger resultater fra 50 patienter, viser SmartFocus sig at være bedre end andre enheder på grund af navigationen. Forudsætningerne ville være, at disse rapporter på et tidspunkt hæver Nexstims produkt til topproduktet, men på nuværende tidspunkt anser jeg White Papers-resultaterne for kun at være et glimt af håb.
Et par interessante punkter i DT’s rapport henviser sandsynligvis til den telefonkonference på rapportdagen, som jeg ikke har hørt noget andetsteds fra:
- (Om finansiering)
… men anerkender, at yderligere kapital stadig vil være nødvendig. Den har indledt drøftelser med store aktionærer og fortsætter med at undersøge muligheder for frasalg af NBS-forretningen.
Så salget af denne diagnostik er stadig på bordet. Dette kan naturligvis være en backup-plan, hvis denne bonusudstedelse ikke lykkes. Ansøgningen om salgstilladelse, der blev fremlagt og annulleret på forårets generalforsamling, var sandsynligvis også en lignende forsigtighedsforanstaltning. Eller salget er faktisk på vej. Og teksten udelukker ikke andre finansieringsløsninger, der er blevet drøftet med de store ejere.
- En ny mulighed kunne væsentligt øge vores værdiansættelse, da Nexstim er i strategiske drøftelser med en stor amerikansk institution om behandling af meget alvorligt deprimerede patienter; yderligere detaljer kunne blive offentliggjort i de kommende måneder.
Dette er en håbefuld information. Ingen information om, hvilken institution det drejer sig om, og om forhandlingerne er ved at føre til f.eks. bestilling af flere enheder (og salg/leje?). På den anden side, hvad er denne MEGET alvorlige depression så, også diagnostisk set.
Det blev igen en lang tekst, selvom hensigten var en anden. Måske sker der derefter nogle virksomhedspræsentationer. Vi får se, om det er relevant at linke eller kommentere dem her. Der er dog spændende tider for virksomheden. Og tiderne er jo spændende for alle virksomheder, hvis kasse brænder lige så hurtigt som Nexstims
.
Der har været stille omkring Nexstim, hvad angår kommunikation. Kursen er faldet en smule, hvilket jeg mener er berettiget i Nexstims situation, alene på grund af stilheden, desværre.
I Sverige var der tirsdag en virksomhedspræsentation af Nexstims finansdirektør, hvor der ikke blev fortalt meget nyt. Dog fik jeg nogle nye tanker om virksomheden. Jeg vil liste nogle af mine udpluk fra præsentationen og give min subjektive opfattelse af virksomheden lige nu. Og den er stadig ret positiv.
https://www.aktiespararna.se/tv/folj-aktiedagen-stockholm-10-september-live
(cirka ved 5.26.00)
Salg af diagnostik, som var en skuffelse i første halvår (på grund af udskudte leverancer), forventes at forbedres (catch-up) i andet halvår. Der blev ikke nævnt noget om et muligt salg af diagnosticeringsvirksomheden (dvs. den gamle virksomhed).
Antallet af leverancer af terapiudstyr blev ikke opdateret; kun situationen pr. 30.06.2019, altså 18 enheder, blev nævnt. Man skulle tro, at virksomheden ville give en opdatering om situationen, nu hvor bonusudstedelsen nærmer sig. (Samtidig kunne man naturligvis fortælle om situationen for diagnoseudstyret, f.eks. de udskudte leverancer.)
Smertebehandling. Indholdet af præsentationen om smertebehandling fik mig til at blive lidt begejstret. Inden for depression er man allerede nogle år forsinket, og på trods af godt udstyr er det ikke nødvendigvis let, men inden for smerteindikation blev Nexstims udstyr sagt at være det første i brug. Og når man kombinerer dette med virksomhedens førende position inden for navigation relateret til TMS samt positive foreløbige kliniske resultater/erfaringer, så er smertebehandling en meget lovende helhed netop for denne vores virksomhed. Fra Storbritannien forventes resultater af yderligere forskning fra et førende smerteforskningscenter snart, og i Helsinki opnås der konstant positive resultater fra klinisk brug. (Sandsynligvis er ankerinvestor Leena Niemistös interesse netop i denne indikation, på grund af hendes baggrund.) Fase 2 (og 3) undersøgelser kan komme snart, men vil kræve yderligere finansiering. Hvis der f.eks. næste år søges penge til dette (også), skulle man tro, at der kunne være klogt at finde penge andre steder fra end fra en tegningsudstedelse? Den ideelle situation ville være, at bonusudstedelsen i efteråret ville bære så meget, at depressionsvirksomheden (støttet af diagnostik) ville nå en rimelig situation med hensyn til vækst i omsætning og leverede (leje)maskiner. I den situation ville der være et solidt grundlag for at søge yderligere midler til den meget lovende forskning inden for smertebehandling. Ellers bliver det vanskeligt at søge løbende finansiering.
Overordnet set er situationen fra mit perspektiv som følger:
-
Vi er i øjeblikket for uklare med hensyn til, hvordan salget lige nu skrider frem, dvs. på kort sigt. Opnår f.eks. de 10 mennesker i USA’s salgsteam noget i år? Her ligger bolden hos virksomheden. Jeg forventer en opdatering om salgssituationen før bonusudstedelsen. Jeg forventer ikke en stor acceleration af salget, hvis/når en sådan opdatering kommer, men lidt støtte til bonusudstedelsen alligevel.
-
Virksomhedens fremtid er potentielt lovende/meget lovende på trods af stor usikkerhed og behov for finansiering. På kort sigt KUNNE investorens “belønning” komme fra f.eks. følgende, hvis den kommer:
En rimelig acceleration af salget af depressionsmaskiner, som Nexstim ville rapportere.
Samarbejde om behandling af meget svært deprimerede med en institution i USA, hvis det realiseres, altså forhandlet “strategisk”. (Præsentationen nævnte kun et ønske om i fremtiden at komme ind på disse institutioner.)
Kina-aftale, som der vel har været forhandlet om længe (jeg holder dog ikke vejret, mens jeg venter på dette)
De “white papers”-resultater, som også blev lovet i præsentationen, ville komme flere af, efter min opfattelse ret snart. Hvis (til min overraskelse) helingsprocenten stadig ville forblive omkring 50%, når patientantallet stiger, så ville dette efter min opfattelse fremskynde efterspørgslen efter depressionsudstyret, da alle så ville vide, at Nexstims udstyr er det bedste
.
De foreløbige resultater af smertebehandling viser sig at være så gode, efterhånden som yderligere data indsamles, at fase 2 går i gang. (Dette ville naturligvis øge omkostningerne og kræve finansiering).
Salg af diagnosticeringsvirksomheden (eller en samarbejdsaftale), hvis prisen er rigtig. Jeg ønsker dog ikke et salg.
- Altså, alt i alt er der et løfte, men der kræves beviser/succeser. Ret simpelt altså
.
Fremragende analyse, tak VK001!
Som forventet opdaterede Nexstim deres salgstal lige før deres bonusudstedelse, og også i dette kvartalsskifte. Salgsmængden for de seneste to måneder var en skuffelse.
Der blev ikke givet information om de diagnostiske enheder (i flertal), der blev rapporteret i kvartalsrapporten at være overført til H2, da det blev oplyst, at der var solgt 1 diagnostisk enhed. Det betyder, at disse overførte maskiner ikke er blevet leveret i august-september, og sandsynligvis heller ikke i juli, hvilket den nye rapport af en eller anden grund ikke dækker. Der blev nævnt 2 solgte terapienheder, og destinationslandene blev nævnt. Her findes en klar uoverensstemmelse, da det allerede i slutningen af foråret blev rapporteret og senere bekræftet i præsentationer, at TO enheder var solgt til Sverige, og der er ikke kommet flere til Sverige nu, og kun 1 blev leveret i H1. Medmindre der i juli (som denne opdatering og H1-rapporten ikke dækker) blev solgt mindst 1 enhed mere til Sverige, findes der ingen forklaring på situationen. En anden lignende uoverensstemmelse kan måske også findes, men jeg lader den ligge nu.
Præsentationen var lørdag fra Turku (sendt af Inderes). Der var ikke meget nyt i den. Hvis man vil finde noget positivt, blev det i hvert fald overbevisende fortalt, at salgsudsigterne er gode.
Den fremskyndede afbetaling af Lagos-gælden (som i hvert fald blev fortalt at være frivillig) er overraskende i denne situation, da den forkorter likviditetens tilstrækkelighed, især hvis udstedelsen ikke går godt. (Tidligere har jeg spekuleret i andre finansieringsmuligheder, som insiderne naturligvis allerede kan have information om.)
Men det har været skuffende de seneste par måneder. Intet ændrer sig i, at tingene kan vende til det bedre på forskellige måder, men beviset på salget er stadig for svagt, og pengebruget er for stort med denne hastighed. Kursen er også faldet yderligere, men vi er stadig over overfladen i forhold til bonusudstedelsens succes. Kursen er dog meget lav i forhold til potentialet, men risikoen for langsom udvikling er i hvert fald tilsyneladende vokset igen.
Der sker noget i USA i fremtiden. Måske.
Godt, at forhandlingerne stadig er i gang. I sig selv er de ikke helt ny information, jeg har selv nævnt dem, selvom den navngivne delstat måske var ny information
.
Man ønsker sandsynligvis nu at støtte emissionen ved at give aktuelle oplysninger om virksomheden. Og det er godt, de opdaterede salg af udstyr efter det tidlige sommer gav ikke rigtig støtte. Et godt gæt ville være, at der i hvert fald ikke er negative resultater fra forhandlingerne i vente, før emissionen er overstået
. Nu ser det igen bedre ud for emissionens gennemførelse, i hvert fald når man ser på kursen. Hvis bare der kom mere salg, så pengene ikke brændte så hurtigt.