Vedvarende energigruppe

{“content”:“Kender eksperterne en kommende (?) konkurrent/partner for Neste? Den er lille, men måske vil dens omsætning og overskud vokse voldsomt, og den er stadig billig (?). Gæld er moderat. Hvilke risici er der udover størrelsen? Biden er sandsynligvis et plus.”,“target_locale”:“da”}

1 Synes om

Jeg vil foreslå, at en virksomhedsspecifik tråd oprettes, når man ønsker at præsentere et selskab mere “i dybden”, eller på anden måde tilføje værdi til diskussionen, f.eks. ved at adskille sager vedrørende et meget omdiskuteret selskab fra en sektorspecifik tråd til sin egen.

Jeg gætter på, at dette spørgsmål ville være bedst at stille her: Teknologisk udvikling og investeringsmuligheder inden for energisektoren

Tråden er bredt fulgt/aktiv, og ikke alle vil nødvendigvis lægge mærke til en ny tråd, især hvis selskabet nævnt i titlen ikke er kendt. Så kort sagt: du kunne fange flere fisk derfra :wink:

P.S. På telefonen kan jeg ikke overføre/kopiere dette lige nu.

P.P.S. Velkommen til forummet!

6 Synes om

Tak for tippet. Jeg fandt bare ikke mange svar, når jeg søgte på virksomheden, og min viden er ikke på niveau med svarene i tråden, i hvert fald ikke endnu.

Den anden er Enphase. Virkelig dyr, boble? Hvis du er ekspert eller kender nogen, så del din viden med klogmændene.

Træk vejret dybt, læg tastaturet væk, tag musen i hånden og begynd at læse forummet. Her finder du en enorm mængde information, og samtidig lærer du udover de egentlige regler også “landets skikke” at kende.

Når du vil stille et spørgsmål, så prøv at overveje, hvilken tråd det bedst passer ind i, og formuler spørgsmålet så godt som muligt. “Hvorfor stiger de virksomheder, jeg kender, mere end Tesla” er lidt for bredt et spørgsmål at tygge på lige med det samme :wink:

Dette kan muligvis låses, ping @Johannes_Sippola @Verneri_Pulkkinen

14 Synes om
2 Synes om

Gammel historie fra 2014
https://www.neste.com/fi/neste-oil-ja-renewable-energy-group-sopimukseen-nexbtl-patenttien-lisensioinnista

3 Synes om

Mon andre også synes, det er interessant. Det koster ikke meget og stiger ret kraftigt. Amerikanske Neste? Det ville være rart at følge de professionelles vurderinger af virksomhedens fremtid.

Ser ud til at blive omkring 4 USD EPS, dvs. en P/E på ca. 25, ikke sandt? For et år siden var der en “surprise earnings”-ting på omkring 11,50 USD, da det forventede var 0,02!

Ansa er i Q4 2019 omsætning. REG har retroaktivt modtaget en engangsafgiftslettelse på 499,4 mio. dollars for årene 2017-2018 (BTC, https://www.eia.gov/todayinenergy/detail.php?id=42616). Det drejer sig om en støtte på 1 dollar/gallon, som udbetales til producenter/sælgere af biodiesel. Denne skattelettelse er bogført som omsætning.

I resultatet for 2020 vil BTC-skattelettelsen blive bogført som en efterfølgende kredit i henhold til salget i 2019:

BTC-fordele allokeres til de respektive perioder, hvor tilknyttede gallons blev solgt for 2019.

På grund af ovenstående bør Q4 2019 EPS på 11,50 og TTM EPS på 13,85 ikke bruges til beregning af P/E-forholdet.
Et bedre billede opnås, hvis man beregner EPS ud fra tallene for Q1-Q3 2020: (1,72 + 0,02 + 0,60 )/3*4 = 3,21 . Det bagudskuende (Q1-Q3 2020) P/E = 100,53 / 3,21 = 31,29.

BTC-skattelettelsen er gældende indtil udgangen af 2022 og indgår således i årets resultat for 2020-2023. Der er ingen information om fremtiden efter 2022, men det ville være ret usædvanligt, hvis den nuværende administration skulle fjerne den.

5 Synes om