Det är dags att skapa en egen tråd för Nel ASA. Företaget får ständigt mer synlighet och har hittat sin väg in i allt fler forummedlemmars portföljer. Så det är bra att bryta ut en egen sektion från tråden https://keskustelut.inderes.fi/t/energia-alan-teknologinen-kehitys-ja-sijoitusmahdollisuudet/2568/2301 så att informationen finns strukturerat
Nel ASA är ett norskt företag som har varit verksamt sedan 1927. Nel är verksamt globalt och erbjuder vätgaslösningar som täcker hela värdekedjan, från vätgasproduktion till lagring och byggande av tankstationer. En riktig “bläckfisk” med tentakler lite överallt.
För närvarande söker världen ständigt lösningar för att minska utsläppen, där Nel ASA positionerar sig genom att bygga hela vätgasinfrastrukturen.
Nel ASA har levererat över 40 vätgastankstationer i 10 länder och deras största vätgasproduktionsanläggning är för närvarande 135MW.
Till exempel är norska ASKO ett företag som har åtagit sig att uppnå nollutsläpp, och som för övrigt är Norges största transportföretag. De valde Nel ASA för att leverera/bygga en solenergidriven vätgasproduktionsanläggning samt en tankstationslösning i Trondheim.
För närvarande finns det väldigt många samarbeten och många projekt på gång, till exempel samarbeten med Nikola Motors, Kvaerner, Hyundai och Yara. Jag känner säkert bara till en bråkdel av samarbetena och har säkert missat de “viktigaste”, men de som vet mer får gärna lägga till ![]()
Vi kan också anta att vätgasinfrastrukturen kommer att få ordentlig fart under de kommande åren med hjälp av den nyligen publicerade europeiska vätgasstrategin.
"Europeiska kommissionen vill ha tiotals miljarder i investeringar i vätgas. Investeringarna är en del av EU:s återhämtningspaket, som syftar till att återuppliva ekonomin efter coronakrisen. Kommissionen kommer sannolikt att offentliggöra sin vätgasstrategi nästa onsdag.
Enligt Energiateollisuus (Energibranschen) kommer vätgasens roll att växa särskilt inom industrin samt som energikälla för tung trafik och sjöfart. Vätgasens växande roll i energisystemet möjliggör enligt Energiateollisuus även utsläppsminskningar i Finland."
Jag personligen upplever den nuvarande värderingen av vätgasföretag som utmanande, liksom deras svårigheter att nå break-even med kostnader och intäkter. Nu syns ljus i tunneln och det verkar verkligen vara dags för ett vätgasgenombrott inom de närmaste åren/årtiondena.
Jag har själv inte hunnit fördjupa mig så mycket i företaget eller vätgas överhuvudtaget, men vi har mycket kunskap om ämnet på forumet, så håll ögon och öron öppna och delta aktivt i diskussionen!
Säg till om jag har skrivit felaktig information så korrigerar vi det!
Länkar relaterade till Nel ASA och vätgas:


