Nel ASA - Vätgasteknik sedan 1927


Det är dags att skapa en egen tråd för Nel ASA. Företaget får ständigt mer synlighet och har hittat sin väg in i allt fler forummedlemmars portföljer. Så det är bra att bryta ut en egen sektion från tråden https://keskustelut.inderes.fi/t/energia-alan-teknologinen-kehitys-ja-sijoitusmahdollisuudet/2568/2301 så att informationen finns strukturerat :slight_smile:

Nel ASA är ett norskt företag som har varit verksamt sedan 1927. Nel är verksamt globalt och erbjuder vätgaslösningar som täcker hela värdekedjan, från vätgasproduktion till lagring och byggande av tankstationer. En riktig “bläckfisk” med tentakler lite överallt. :slight_smile: För närvarande söker världen ständigt lösningar för att minska utsläppen, där Nel ASA positionerar sig genom att bygga hela vätgasinfrastrukturen.

Nel ASA har levererat över 40 vätgastankstationer i 10 länder och deras största vätgasproduktionsanläggning är för närvarande 135MW.
Till exempel är norska ASKO ett företag som har åtagit sig att uppnå nollutsläpp, och som för övrigt är Norges största transportföretag. De valde Nel ASA för att leverera/bygga en solenergidriven vätgasproduktionsanläggning samt en tankstationslösning i Trondheim.

För närvarande finns det väldigt många samarbeten och många projekt på gång, till exempel samarbeten med Nikola Motors, Kvaerner, Hyundai och Yara. Jag känner säkert bara till en bråkdel av samarbetena och har säkert missat de “viktigaste”, men de som vet mer får gärna lägga till :slight_smile:
Vi kan också anta att vätgasinfrastrukturen kommer att få ordentlig fart under de kommande åren med hjälp av den nyligen publicerade europeiska vätgasstrategin.

"Europeiska kommissionen vill ha tiotals miljarder i investeringar i vätgas. Investeringarna är en del av EU:s återhämtningspaket, som syftar till att återuppliva ekonomin efter coronakrisen. Kommissionen kommer sannolikt att offentliggöra sin vätgasstrategi nästa onsdag.

Enligt Energiateollisuus (Energibranschen) kommer vätgasens roll att växa särskilt inom industrin samt som energikälla för tung trafik och sjöfart. Vätgasens växande roll i energisystemet möjliggör enligt Energiateollisuus även utsläppsminskningar i Finland."

Jag personligen upplever den nuvarande värderingen av vätgasföretag som utmanande, liksom deras svårigheter att nå break-even med kostnader och intäkter. Nu syns ljus i tunneln och det verkar verkligen vara dags för ett vätgasgenombrott inom de närmaste åren/årtiondena.
Jag har själv inte hunnit fördjupa mig så mycket i företaget eller vätgas överhuvudtaget, men vi har mycket kunskap om ämnet på forumet, så håll ögon och öron öppna och delta aktivt i diskussionen!

Säg till om jag har skrivit felaktig information så korrigerar vi det!

Länkar relaterade till Nel ASA och vätgas:

https://www.shareville.fi/osakkeet/nel/kommentit

https://twitter.com/nelhydrogen?lang=en

50 gillningar

{“content”:“Idag har information om Nell och Doosans offshore-samarbetsprojekt kommit:\nhttps://www.finanztreff.de/nachrichten/nel-und-doosan-da-waechst-etwas-heran/21007808\n\nDe som kan tyska kan öppna mer, men jag får bara smulor med översättaren, så:\nNel och sydkoreanska Doosan bygger ett flytande system utanför Aberdeens kust, som kombinerar all teknik som behövs för att producera stora vätgasprodukter från djuphavsvindkraft.\n\nNel:s PEM-elektrolysör kommer att användas och testas i praktiken. Möjligheterna låter helt fantastiska om det går som planerat, eller hur?”,“target_locale”:“sv”}

4 gillningar

Toppen att vi fick en tråd om NEL! Man skulle kunna lägga till olika (betydande) projekt som de är involverade i till öppningsinlägget :slightly_smiling_face:
Till exempel denna

https://nikolamotor.com/press_releases/nel-asa-awarded-multi-billion-nok-electrolyzer-and-fueling-station-contract-by-nikola-47 Nikola-planer
https://nikolamotor.com/press_releases/nikola-orders-enough-electrolysis-equipment-from-nel-to-produce-40000-kgs-of-hydrogen-per-day-79

Engies projekt med Anglo American

Hynet i Korea

1 gillning

Jag har redan skrivit på Fuelcell-sidan att detta fortfarande är ett relativt okänt företag, även om det är involverat i nästan allt som rör vätgas. Någon sa det bra på Yahoo Finance: det är dags att slå till när företaget fortfarande är “under radarn”. Jag tror att om NKLA-hajpen bara ökar, kommer amerikanerna snart att leta efter någon att samarbeta med, och då händer det nog något igen.

6 gillningar

Här är EU-kommissionens vätgasstrategi:

2 gillningar

Jag skulle inte säga helt okänd. Ja, i USA, men i Norden är det den mest kända vätgasleverantören som finns.

Jag skulle inte heller direkt blanda ihop Nikola-hypen med NEL. De har visserligen stora planer tillsammans, men som jag nämnde bland projekten har NEL faktiskt fina och ambitiösa projekt (och dessutom riktigt stora).

De fick inte co-chair positionen i Clean Hydrogen Alliance för ingenting.

Edit: Okej, jag tar tillbaka det lite. För de som följer vätgasindustrin är det ett välkänt företag, men när den stora massan i investeringssamhället hör och känner till detta som exempelvis Neste, då är det jämförelsevis fortfarande “under radarn”.

2 gillningar

Tack för att du backade upp mig genom att lägga till de projekten! Detsamma gäller @Teisho för att länka till den vätgasstrategin som PDF :slight_smile: Bra information direkt i början av tråden! Det skulle vara kul att höra @Meris tankar om Doosan-uppsättningen, hon antydde att hon skulle kunna utveckla det mer :slight_smile:

1 gillning

Nåväl, jag sa nog inte heller helt okänt :upside_down_face:

2 gillningar

Den här är också en bra bild! Plockad från Twitter.

19 gillningar

"Dolphyn är en helt skalbar teknik som, när den väl etablerats, kan utvidgas över hela Nordsjön (figur 2).

En enda 10 MW turbin skulle kunna användas för att producera mer än 800 ton vätgas per år, uppskattas det.

Dolphyn-systemet utformas så att det kan användas i fristående läge eller som flera anslutna enheter för att bilda en havsbaserad vätgasvindkraftspark.

En ‘farm’ med 400 turbiner (20 x 20 array bestående av 10 MW turbiner), med en installerad kapacitet på 4 GW, skulle kunna producera över 320 000 ton vätgas per år.

Planen är att exportera vätgas till land via en pipeline, utan att någon extern strömkälla krävs.

Designen har utvecklats genom en detaljerad teknisk och finansiell utvärderingsprocess för att uppnå den lägsta förutsedda kostnaden för att producera vätgas från förnybara energikällor i stor skala i Storbritannien."

Oj då. Det låter som pengar.

7 gillningar

https://min.e24.no/nel-sjefen-overveldet-av-eus-hydrogensatsing/a/kJ294B?fbclid=IwAR0B4EwgPzvq878FYZpnXPk4QfoJCMepv9tBHy_iOria-DL-NtBX35WO08Q

Låt oss publicera några kommentarer från Locke.

3 gillningar

Text som svängts ihop av en översättare för dem som inte förstår norska/inte kan använda en översättare :slight_smile:

Översätt inte till finska, det blir fel. Han sa inte “oroliga” utan “overwhelmed” vilket är mer “överväldigade”.

Så alltid översättning till engelska.

11 gillningar

Japp, berömmer = berömmer, inte orolig :smiley:

Nel-chefen Jon André Løkke berömmer EU för att ha satt aggressiva mål för vätgas. Nu vill det norska företaget positionera sig för att vinna nya kunder i Europa.

Alltså:

Nel-chefen Jon André Løkke berömmer EU:s aggressiva mål för vätgas. Nu vill det norska företaget positionera sig för att vinna nya kunder i Europa.

Jeo ska inte läsas ord för ord utan man ska hitta huvudpoängen i texten, om man leker med Google Translate :joy:

2 gillningar
1 gillning

Artikeln som det hänvisas till säger att det i detta skede handlar om en prototyp som ska stå klar 2024 och den faktiska anläggningen 2027.

Tyskan är helt okej, men vissa uttryck krånglar lite. Tydligen handlar det om flytande anläggningar/anläggning längre ut till havs som samtidigt använder vindkraft.

Hänvisad artikel: https://www.deraktionaer.de/artikel/aktien/nel-und-doosan-da-waechst-etwas-heran-20203640.html?feed=U5I9FW7jwU2_r2PJ6JKPgw

1 gillning

Lägger även in här.

3 gillningar

https://twitter.com/H2Bjorn/status/1281867951017205760?s=19

1 gillning

Undrar om det finns några finska företag som kan komma med i den där vätgasaffären på 10 miljarder i stor skala? Det skulle vara viktigt för Finland efter corona att få “gratis” pengar på marknaden.