Det var goda nyheter från Nano med cGMP-licensen för den europeiska marknaden och lite annanstans också, även om marknaden inte riktigt gillade det. Det var ett stort steg framåt. Dessutom det tuffa målet att kassan brinner under 10 miljoner euro per år, så det behövs ingen emission, om pengar börjar strömma in från USA-marknaden från augusti 2027. Nu även samma licens från FDA i hamn och att båda licenserna dupliceras till en andra GMP-linje och sedan en försäljningsavtalslicens åtminstone till USA, då börjar det här se riktigt bra ut.
Jag skulle kanske inte förvänta mig så mycket försäljning för nanoenzalutamid för år 2027 ännu, dess försäljning kommer sannolikt att starta lite långsammare, men för 2027 kunde man förvänta sig att en större del av milstolpsbetalningarna skulle infalla. Den där förändringen i kassaflödesförbränningen för 2026 torde bestå av både minskade kvalitetskontrollkostnader (görs nu in-house) och milstolpsbetalningar som infaller nästa år. Men om VD:n i en intervju med Arvopaperi har sagt att målet nu är kassflödespositivitet år 2027, borde betydligt fler milstolpsbetalningar infalla då än för 2026.
Man kan tänka sig att försäljningens start påverkas ganska mycket av vem man samarbetar med på marknaden.
“När det gäller Enzalutamid är samarbetspartnerna inte Astellas och Pfizer utan tillverkarna av generiska läkemedel Bluepharma, Helm och Welding.
”De betalar 75 procent av kostnaderna
Jag har en stark magkänsla att om man skulle hoppa på Nanoform vid dessa priser, så skulle den annualiserade avkastningen om 10 år säkert vara på en bra nivå. Visst, detta leder oss till varför dessa noteringar tenderar att mattas av lite. När man noteras på en mindre lista är det nästan alltid för att pengar behövs, så det borde väl inte komma som en överraskning för någon att de behövs för ändamål eftersom man inte tjänar pengar själv ännu. Därför är det ytterst viktigt i dessa bolag att följa vad målen, möjligheterna, potentialen är och framför allt hur man går framåt mot dem. Nanoform har halkat efter i tidtabellen, men har hela tiden gått framåt. Jag tror starkt att det snart kommer att ta fart
, eftersom folk alltid vaknar upp till dessa sent. Det behövs bara en ordentlig god nyhet och vi är snart på 2€. Eftersom pengar förmodligen inte längre behövs från marknaden och kursen är riktigt låg, är det en mycket lockande situation.
Mitt eget investeringsintresse avstannade lite här när jag brände ut mig och gjorde en personlig konkurs (av skäl som inte är relaterade till börsen, fan, portföljen skulle nu vara 500k€ istället för 100k€, men den är tom så strategin har ändrats till att vara ännu mer avkastningsdriven. Detta är enligt mig den tydligaste nästa multi-multibagger i Helsingfors. Tiden får utvisa, men alla småpengar är nu investerade här. Om jag bara kunde komma på fötter igen med Nanoforms hjälp.
(Red.: om någon undrar över skillnaden mellan siffrorna i denna och avkastningsprocenttråden: den förra uppdateringen till forumet var när de första 100k gick förlorade i portföljen och sedan kom ytterligare en liknande vinst från min lägenhet, som jag var tvungen att sälja och dessa försvann. Om de inte hade försvunnit skulle jag ha mer än fördubblat dessa pengar, vilket leder mig till 500k-siffran. Jag har räknat, eftersom jag vände kniven i såret när jag var tvungen att lära mig att släppa pengar.)
”Såvitt jag förstår har företaget dock unik kompetens inom sitt område. Kassan räcker gott och väl åtminstone nästa år. Önskemålet är en inlösen eller något betydande samarbete för år 2026.”
Själv önskar jag inte den inlösen. Jag skulle hellre se att företagets teknik slår igenom och ersätter andra. Man borde inte låta bra företag lämna Finland.
Jesus Kristus, vilken märklig iver att sälja bort dessa mest lovande företag till reapris? Precis när vi ska börja klättra upp ur dödsdalen. Nanoforms marknadsvärde är just nu ungefär lika mycket som pengarna som togs in vid IPO:n 2020, och jag anser att vägen till att bli kassaflödespositiv under de kommande två åren är mycket realistisk.
Det finns en god anledning till varför Halozyme investerade 900 miljoner dollar i köpet av Elektrofin. Dessa nanoformulerade suspensioner utgör en existentiell risk för Halozymes Enhanze, och Enhanze genererar ganska mycket pengar för Halozyme. Enhanze baseras på rekombinant hyaluronidas som tillsätts läkemedelsformuleringen. Produktionen av rekombinanta enzymer är dyr, och om en annan formulering praktiskt taget garanterar liknande egenskaper utan enzymet, varför skulle läkemedelstillverkare välja det dyrare eller mer komplicerade alternativet?
Hur som helst, Proprius Partners ägande fick mig att tänka på detta avsnitt av Heikkilä & Vilén från början av coronabubblan. Nanoform nämns någonstans 20 minuter in. Det blev ingen tenbagger under de första fem åren, men nu får vi börja lite lägre inför nästa femårsperiod ![]()
Ursäkta mitt hetsande ![]()

Ägarlistorna uppdaterades idag. Inga större förändringar i top25. De största säljarna är samma två skojare som förra månaden:
HANDELSBANKEN FUNDS -153k st
DANSKE INVEST -196k st
Jag stötte på den här nyheten om subkutant injicerbara antikroppar: https://www.thebrighterside.news/post/antibody-injections-could-replace-slow-iv-drips-in-treating-many-diseases-mit-scientists-find/. Det är en förkortning av en publicerad forskningsartikel. Där har forskare fällt ut antikroppar med polyetylenglykol (PEG) och fått antikroppspartiklarna suspenderade i vatten i en hög PEG-koncentration. Denna PEG-koncentration späds ut efter injektionen och antikropparna kan lösas upp.

Nanoforms metod är förmodligen närmare mikroglasifieringsmetoden i bilden. De icke-vattenbaserade lösningsmedel som Nanoform har testat har nämnts tidigare i denna slide. I den här nyheten fanns dock en bra poäng angående möjliga problem med vattenfria lösningsmedel.
\u003e"Some groups experimented with non-water solvents to achieve even higher loads. Those mixtures carried more drug, but they came with strong drawbacks that included pain at the injection site and added toxicity concerns. The ideal solution for patients and caregivers is a formulation that stays fully aqueous, holds a high dose and feels similar to common injectable medicines."
Detta kan alltså eventuellt behöva justeras ytterligare under tidiga pre-/kliniska prövningar om det injicerbara lösningsmedlet medför några problem med tolerabiliteten.
Vilka förväntningar och tankar väcker tisdagens CMD här?
”Under evenemanget kommer Nanoforms ledning att presentera Nanoforms centrala prioriteringar för nästa strategiperiod samt nya affärs- och finansiella mål.”
Förhoppningsvis något annat än en ökning av antalet nya ingångna projekt. Det vore redan trevligt att få lite siffror. Den där kassaförbränningen på under 10 miljoner för nästa år var en bra öppning, men det räckte inte för marknaden ännu. Det behövs kött på benen.
Edit. Det vore intressant att veta om den nya produktionslinjens användning och potential inom en snar framtid.
Jag är intresserad av vad bolagets mål är med att öka kapaciteten. Jag bläddrade igenom årsredovisningen för 2024 och hittade ett par punkter från riskbedömningarna där:
-
Om Bolaget inte lyckas öka sin produktionskapacitet och försäljningsverksamhet avsevärt, kommer det inte att kunna nanoformera den förväntade mängden läkemedelssubstanser.
-
Bolaget har för närvarande en begränsad närvaro på den amerikanska marknaden, och ett misslyckande med att utöka sin närvaro i USA kan hindra Bolaget från att uppnå sina affärsmål.
Med anledning av detta, är det meningen att fler biolinjer ska etableras och med vilken tidsplan? I kommentarerna till den förra kvartalsrapporten nämndes det att efterfrågan på nanoformuleringsprojekt för biologiska föreningar för närvarande växer snabbt. Här hjälper förmodligen uppmärksamheten som Takedas projekt har genererat. Dessa biolinjer är dock, om jag minns rätt, endast en. I anslutning till punkt 2, är det också företagets avsikt att öppna produktionslinjer i USA eller Asien?
Har Nanoform-gänget följt LIDDS berättelse i västra grannlandet?
Företaget hade flera studier och partnerskap men till slut bar inget frukt.
Att jämföra dessa drug delivery-teknologier i sig är nästan omöjligt, eftersom IP (immateriella rättigheter) naturligtvis är en affärshemlighet. Därför förväntar jag mig även för Nanoforms del att vi får de första ordentliga kliniska resultaten som visar robusta fördelar med nanoformulering.
Inom drug delivery är min satsning Xspray, men det har inte heller gått så bra med det.
Sammanfattning
LIDDS’ business model is to utilize LIDDS’ patented drug delivery technology to create more efficacious and safer treatments that result in greater value for patients, the company and its stakeholders. With a unique and well-positioned drug delivery technology and a strong pipeline, the attractiveness of LIDDS towards global partners with commercialization capacity will increase. The objective is to out-license the internally developed programs no later than Proof-of-Concept (PoC) in humans. Furthermore, LIDDS intends through solid scientific data and success to become a preferred drug delivery partner for global pharmaceutical companies interested in in-licensing the NanoZolid technology for their internal development programs. The business value for LIDDS will be through R&D milestone payments and royalties on commercial products. There is also an opportunity to extend IP life for out-of-patent drugs through reformulation with the NanoZolid technology.
Helt giltig kritik dock. Xspary verkar enligt mig vara teknologiskt närmare Nanoform. Xsparys teknologi producerar väl just de där ASD-partiklarna, som Nanoform nu jämför sina egna nanoformulerade föreningar med. Jag vet inte om Xsprays teknologi är specifik för just proteinkinashämmare, och därför mer fokuserad på dem.
LIDDS verkar å andra sidan vara en något mer nischad teknologi när det gäller läkemedel som administreras direkt till tumören. Nanoform har också liknande projekt med t.ex. TargTex och Revio (läkemedel som administreras för glioblastom), men åtminstone sannolikheten för att den första kandidaten lyckas är nog ganska låg, eftersom det förmodligen är ett nytt läkemedel, och jag skulle åtminstone inte ta det i beaktande i detta skede.
Hur som helst, Nanoforms första kandidater är redan godkända generiska läkemedel (t.ex. enzalutamid), vilket gör att deras marknadsinträde verkar ganska sannolikt. Ändå är det inte garanterat att de kommer att nå de projicerade försäljningsvolymerna. Detta måste dock säljas till ett lägre pris än originalet för att erövra marknaden.
Enligt mig finns det en mycket betydande potential i formuleringen av biologiska makromolekylära föreningar. Här skulle särskilt monoklonala antikroppar vara det stora målet. Det verkar som att det nu finns mycket intresse för subkutan formulering av dessa, och åtminstone baserat på Halozyme finns det också kommersiell potential. Denna Nanoforms biosetup verkar faktiskt vara i viss mån liknande Elektrofis, så att säga, utan att veta mycket om någon av dem.

Nåväl, imorgon är det CMD och efter det vet vi lite mer om framtida planer.
3 Nanoformade läkemedel lanserade senast 2030
Intäkts*tillväxt >50% CAGR** 2026-2030
EBIT-marginal >30% senast 2030
Presentationen bifogas,
100 sidor information, varav en del är grekiska för många av oss.
Nedan finns dock mer begriplig information om målen
Måste titta närmare när jag har bättre tid, men den här delen i början fångade mitt öga.
I Non-GMP till GMP-konverteringen finns det en ganska stor förändring mellan föregående periods realiserade siffror och kommande periods mål. Detta skapar en stor flaskhals för all annan verksamhet, eftersom dessa GMP-projekt är de enda som genererar några betydande summor pengar.
➢ Nanoform realiserad siffra 2020-25: ~5%
➢ Nanoform mål för 2030: 20-25%
Varför är siffran för perioden 2020-2025 så dålig och med vilka åtgärder förväntas den förbättras så mycket? Här ligger förmodligen delvis bioteknikföretagens dåliga finansieringssituation under denna period bakom, men är det också möjligt för Nanoform att i framtiden vara mer selektiv med utvecklingsprojekt och sålla bort de svagaste projekten redan i ett tidigt skede?
“Nanoform från First North-listan. De hade CMD den 16.12.2025 och 10-årsjubileum under samma vecka. Jag deltog i det förstnämnda. Jag blev imponerad under fabriksrundvandringen i Vik av att de här personerna vet vad de gör och att de har något unikt på global nivå i sina händer.
I företagsledningen finns bröderna Hæggström, i Blues Brothers-stil. Den ena är grundare och VD, den andra är finanschef. Och även de vanliga anställda är internationella talanger. Can you see the light?
IPO-priset för cirka fem år sedan var 3,45 € per aktie. Nu har aktien rört sig kring en euro, trots att bolagets verksamhet är på en helt annan nivå än vid börsnoteringen. Vid börsnoteringen gjorde de ett smart drag när de tog in så mycket pengar att kassan fortfarande räcker, och såvitt jag förstår behöver de inte vända sig till ägarnas plånböcker under nästa år heller.
En stor del av ägarna är utländska. Tålmodiga nordiska institutioner som förstår logiken i läkemedelsutvecklingsbranschen.
Det här kan slå igenom på allvar redan nästa år eller lite senare. Men jag hoppar på nanokälken nu när kursen ligger kring en euro.
Mina tidigare val av ”årets aktie”, SSH och Bittium, har visat sig vara utmärkta val under en period på 3–5 år från valet. Jag tror på att det inte finns två utan tre.”
Lägesuppdatering gällande trendlinjen ovan. Nu börjar det bli spännande ![]()

Det här inlägget kan flyttas om det inte passar i den här tråden.