Multitude som investeringsobjekt

Majoritetsandelen förvärvades i Sortter. Roni, passar det här in i helheten enligt dig och vad är det för typ av fintech-helhet som egentligen håller på att formas, eller hur bör man som investerare se på detta? Snabblåneföretag, bank, fintech osv???

Detta drag var inte särskilt överraskande, då det var känt att bolaget efter tre års ägande (första investeringen gjordes 2023) hade möjlighet att öka sitt innehav. Exakt ägarandel och köpeskilling framgick inte av pressmeddelandet, vilket begränsar möjligheten att utvärdera affärens rimlighet. Men Sortters utveckling har varit god och det verkar i sig vara ett bra bolag. Man får fråga bolaget mer detaljerat i samband med resultatet i morgon om vilken verksamhetsmodell de ska gå vidare med tillsammans med Sortter och vilka synergier som eftersträvas. Men det är verkligen ett intressant upplägg att en långivare även äger en jämförelseplattform. Bolaget får sannolikt värdefull information om konkurrensdynamiken och de får åtminstone en del av värdet även om slutkunden väljer en annan långivares lån. I sig representeras denna intäktsallokering även av innehavet i Lea Bank, genom vilket bolaget får mer exponering mot prime-lån.

2 gillningar

Här är Ronies kommentarer när Multitude ökar sitt innehav i Sortter :slight_smile:

Multitude meddelade igår att de har tecknat ett avtal om att förvärva en majoritetsandel i den finländska jämförelseplattformen för finansiella tjänster, Sortter Oy. Multitude ägde tidigare en minoritetsandel på 19,97 % i bolaget, som förvärvades 2023. Sortters tillväxthistorik har varit imponerande under de senaste åren, och verksamheten blev även lönsam förra året. Multitude hade en option att öka sitt innehav efter tre års ägande, så ökningen av ägarandelen kom inte som en överraskning. Eftersom Sortter är ett lönsamt bolag innebär det ökade innehavet ett visst tryck uppåt på våra vinstprognoser. Multitude presenterar sin Q1-rapport idag, och vi siktar på att få mer information under dagen.

1 gillning

Här är Ronjis snabbkommentarer om Multitudes Q1-resultat :slight_smile:

Multitudes omsättning utvecklades i linje med våra prognoser, men resultatet blev lägre än förväntat på grund av en högre kostnadsstruktur. Guidningen (30 MEUR nettoresultat) upprepades, men efter ett svagare Q1 än väntat ser vi att säkerhetsmarginalen för guidningen är låg. Vi anser dock att det är värt att notera att förvärvet av majoritetsägandet i Sortter hjälper till att nå guidningen. Du kan följa bolagets webcast här.

Här är en bolagsanalys av Multitude efter Q1 från Roni :slight_smile:

Multitudes Q1-resultat underskred våra prognoser, även om bolaget upprepade sin guidning för helåret. Det finns tydliga lönsamhetsdrivare för resten av året, men vi ser en begränsad säkerhetsmarginal i guidningen. Sortter stöder fortsättningsvis resultatutsikterna och stärker tillväxtberättelsen. Eftersom värderingen förblir mycket låg upprepar vi vår Köprekommendation och vårt riktvärde på 7,8 euro.

Jag håller på att göra en korrigering av “för mycket innehållen” källskatt på utdelningar från Multitude. Jag hör gärna om andras erfarenheter om ni har arbetat med detta tidigare, och jag kan givetvis ge tips till dem som har detta framför sig. Den schweiziska skattebjörnen håller inne 35 % i källskatt, varav man enligt skatteavtalet borde få tillbaka 25 %. Den slutliga beskattningen i Finland beror på om du omfattas av inkomstbeskattning för privatpersoner eller samfundsbeskattning.

1. Ladda ner applikationen “Snapform viewer” till din dator; utan den kan du inte fylla i eller spara blanketten i qdt-format.
  2. Hämta blankett nr 88 från den schweiziska skattemyndighetens webbplats, det är rätt blankett för finländska privatpersoner eller företag. Läs instruktionerna på blanketten noggrant. Växelkursen för schweizerfranc som ska användas hittar du på den schweiziska skattemyndighetens sidor. Beloppen anges alltså i franc.
  3. Be din mäklare om ett “tax certificate” som styrker utdelningshändelsen och innehållen källskatt, samt en “tax voucher” som visar att skatten faktiskt har betalats till Schweiz. Språket ska vara engelska och valutan schweizerfranc enligt anvisningarna.
  4. Skicka den ifyllda blanketten (totalt 3 likadana sidor) till den finländska Skatteförvaltningen för att få den “stämplad”. I praktiken bekräftar Skatteförvaltningen att du eller ditt företag har hemvist i Finland.
  5. Skicka den stämplade blanketten med bilagor till den schweiziska skattemyndigheten och var beredd på att vänta närmare ett år, lite beroende på beloppet. Du kan också ansöka om återbetalning för flera års skatter samtidigt, så länge ansökan skickas inom en viss tidsfrist (var det 3 år?).

Jag förstår att denna process kan dämpa ivern att investera i schweiziska företag eller åtminstone att behålla dem vid tidpunkten för utdelning. Jag kan rapportera här hur och inom vilken tid processen fortskrider. Multitudes IR-avdelning kan under tiden skicka mig en flaska god champagne, adressen fås via privatmeddelande!

8 gillningar

Jag fick själv uppfattningen att det är en ganska tungrodd process, så jag sålde mitt största innehav innan avskiljningen. Nu har jag köpt tillbaka lite när man får det “billigt”. Jag skulle gärna höra hur processen gick för din del. Jag har så pass lite att fordra att jag tänkte kräva tillbaka det senare, om/när det har samlats ihop till en större pott.

3 gillningar

Här är Ronis kommentarer om hur Multitudes grossistbankverksamhet (wholesale banking) beviljar ett finansieringsarrangemang på 16 miljoner euro till Nordecum :slight_smile:

1 gillning

Finns det något mer att rapportera om detta? Man borde nog påbörja samma process.

Hej, jag är fortfarande i det skedet att jag väntar på att få en “tax voucher” från Nordnet. Priset för den är 90 €, jag bad om den den 27 maj, men vi har haft en mejlkonversation om saken däremellan. Vi får hoppas att den kommer snart..

Själva blanketten är för övrigt redan ifylld, så så fort jag får vouchern skickar jag blanketten till den finska skattemyndigheten för stämpling, innan den skickas vidare till Schweiz.

Det här är alltså helt klart en övning som tar månader, och det kan vara värt att fundera på om man ska kräva tillbaka skatt för flera år åt gången. Men jag ville testa hela den här processen nu. Jag uppdaterar den här tråden när saken går framåt igen.

6 gillningar

Här är Ronins förhandskommentarer inför Multitudes Q2-resultat som presenteras nästa torsdag :slight_smile:

Vi förväntar oss att omsättningen minskar organiskt, främst på grund av avyttringen av mikrolåneverksamheter och räntetak inom konsumentbankverksamheten. Vår uppfattning är att Sortter konsolideras i siffrorna från ungefär mitten av kvartalet, vilket ger oorganiskt stöd. Bolagets nettoresultatprognos på 30 MEUR för innevarande år lämnar litet utrymme för felsteg efter ett mjukt första kvartal, så vi fokuserar på de underliggande drivkrafterna bakom resultatet samt kostnadskontrollen, vilka är avgörande för en resultatförbättring som är viktad mot andra halvåret (H2).

1 gillning

Här är Ronins snabbkommentarer om Multitudes Q2-resultat :slight_smile:

Multitudes Q2-resultat överträffade våra förväntningar tydligt. Detta drevs delvis av högre tilläggsköpeskillingar än väntat från förra årets avyttringar, vilket inte är en återkommande operativ post. Trots tilläggsköpeskillingarna var den operativa utvecklingen också bättre än väntat tack vare lägre nedskrivningsförluster än förutspått. Bolaget upprepade sin prognos för 2026 om ett nettoresultat på 30 MEUR. Prognosen är fortfarande viktad mot H2, men Q2 lindrade våra största farhågor gällande prognosen. Värderingen av Sortter-affären offentliggjordes också, och vi anser att den är mycket attraktiv för bolaget.

5 gillningar

Det var sannerligen en stark prestation av Multitude igen. Om man tror på den bekräftade vägledningen för 2026 samt tillväxten för 2027 och 2028, så borde Inderes prognoser höjas ganska rejält. Det ska bli spännande att se om Roni höjer riktkursen!

Om man inte tror på det, så är det intressant att höra motiveringarna till det också.

4 gillningar

Roni intervjuade Multitudes VD Antti Kumpulainen :slight_smile:

Ämnen:

(00:00) Inledning
(00:11) Huvudpunkter från Q2
(02:21) Engångsposter
(03:43) Consumer Banking
(07:16) Capital Box
(09:38) Wholesale Banking
(11:06) Räntornas påverkan
(12:28) Lea Bank
(14:02) CCD2-reglering
(16:12) Prognos

Och här är även bolagsrapporten som Ron har skrivit.:blush:

1 gillning

Tack Roni för ett bra jobb, du har uppenbarligen satt dig in i bolaget på djupet.

Skulle du kunna utveckla dina tankar kring aktiens låga multiplar något mer? Vad kan förklara dem (ryktet som snabblånebolag, aktiens svaga likviditet etc.) och tror du att de kommer att korrigeras med tiden om målen uppnås, intäkterna diversifieras och riskprofilen sjunker? Kan du även förtydliga vilka bolag du anser vara särskilt relevanta jämförelseobjekt för Multitude? Själv funderar jag även på om börsen verkligen är rätt plats för detta bolag? Om värderingen inte korrigeras inom kort, tror du att ett riskkapitalbolag kommer att köpa ut det från börsen?

2 gillningar

NuWays höjde riktkursen från 11 € till 12 €, så de är betydligt mer optimistiska än Ron.

1 gillning

Hej @Siirala

Tack, kul att höra att analysen intresserar!

Det är en relevant fråga och det är säkert många faktorer som påverkar. En tydlig orsak är naturligtvis, precis som du nämner, ryktet som ett snabblånebolag (pikavippifirma). Mikrolånen har nu avyttrats och låneportföljen har genom åren blivit betydligt mindre riskfylld. Men ränte taksregleringar har fortfarande orsakat problem, vilket har synts i siffrorna för Consumer Banking på sistone, vilket understryker affärsmodellens känslighet för vissa regulatoriska förändringar jämfört med traditionella banker. Aktiens svaga likviditet är, som du nämnde, också naturligtvis en faktor. På grund av detta och ett relativt lågt marknadsvärde är det säkert ganska svårt för institutioner att investera i bolaget. Och som vi diskuterat här tidigare är tyska småsparare inte de mest aktiva (och åtminstone ryktesvägen ganska riskavvisande). Andra orsaker kan vara en organisationsstruktur som avviker från bolagets övriga jämförelseobjekt, vilket försämrar transparensen i balansräkningsanalysen något. Jag själv tror att bättre transparens skulle kunna ha en positiv effekt på investerarnas syn på risknivån. Även det faktum att Multitude Bank är registrerad på Malta kan påverka intresset hos vissa.

Så i sig ser jag absolut varför bolaget ses som riskfyllt, vilket påverkar avkastningskravet och den acceptabla värderingen. Det har vi i och för sig tagit hänsyn till i vår analys, men trots det är värderingen mycket låg för närvarande.

Men på det hela taget: om resultatillväxten fortsätter enligt bolagets guidning eller våra prognoser, så borde värdet per automatik följa efter. Särskilt om tillväxten kommer från mer kapital-lätta provisionsintäkter, borde detta enligt min mening stödja en acceptabel värdering. Sortter är en intressant ny pusselbit här. Det vore förstås bra om SME Banking kunde bli lönsam, eftersom den länge har orsakat förluster för bolaget. Då skulle resultatet även komma från en tydligare diversifiering mellan olika områden än vad som är fallet idag. Ett ökat värde skulle i sin tur kunna gynna likviditeten och därmed stödja värderingen ytterligare.

Som jämförelseobjekt har jag använt europeiska digitala banker och fintech-bolag, men jämförelsegruppen har krympt något på grund av datatillgänglighet och vissa avnoteringar från börsen. Jag får undersöka framöver om det går att hitta fler jämförelseobjekt (eller om datatillgängligheten för vissa bolag har förbättrats, vilket bl.a. påverkas av analytikerbevakning etc.). Multitude har ganska många olika verksamheter, så man skulle även kunna söka egna för olika delområden (exempelvis betalsystemverksamheten inom Wholesale Banking). Men å andra sidan är även detta ganska litet i koncernens skala, så det är inte nödvändigtvis logiskt att jämföra hela Multitude-koncernen med en sådan verksamhet.

Jag ser ingen anledning till varför börsen inte skulle vara en bra plats bara på grund av en låg värdering. Värderingen borde korrigeras med resultatillväxt, och samtidigt kan man utnyttja börsnoteringen för värdeskapande, till exempel genom återköp av egna aktier (även om regleringen tydligen gör detta svårt). Ett PE-uppköp är inte ett helt omöjligt scenario, även om det är svårt att bedöma, och jag ser det inte som mitt huvudscenario. Om bolaget skulle köpas ut, borde grundaren Jorma Jokela vara starkt involverad, eftersom han äger den största delen av bolaget. Bolagets mål (inklusive det exceptionella marknadsvärdemålet) ligger några år framåt i tiden, så jag antar att fokuset nu ligger helt på att uppfylla dem och att man sedan ser var marknaden värderar bolaget.

3 gillningar

Tack för en bra analys​:+1:

Kan du utveckla de där regleringsutmaningarna gällande återköp av egna aktier?

Såvitt jag har förstått rör det sig främst om utmaningar som skapas av den låga handelsvolymen för bolagets del. Den möjliga mängden egna aktier som kan köpas tillbaka är begränsad till en viss andel av den historiska handelsvolymen. Därför skulle det vara utmanande att annonsera en viss utdelningsnivå, då man inte vet om ett återköpsprogram i praktiken skulle kunna genomföras.

2 gillningar