Mandatum - kapitalförvaltning och försäkringar

Vi får ett fantastiskt nytt företag till Hex

96 gillningar

Det vore ganska intressant om den där överkapitaliseringen inte skulle delas ut som en extrautdelning till Sampo. Vanligtvis brukar detta göras före en notering av ett bolag, även om situationen förstås kan anses vara ganska annorlunda än vid en så kallad normal börsnotering.

Under en ganska lång tid har jag sett diskussioner om företagsarrangemang bland kapitalförvaltningsbolagen i Helsingfors, men med tanke på Mandatums storlek skulle jag själv hoppas att blicken vänds mer mot internationell verksamhet. Finland är trots allt en ganska begränsad marknad och som nation verkar vi vara ganska dåliga investerare (vilket förstås utmärkta kapitalförvaltare kan påverka :wink: ). Jag anser att den mest intressanta riktningen och strategin vore att först fokusera på expansion i de övriga nordiska länderna.

2 gillningar

I förra veckans pressmeddelande sades följande:

“Sampos styrelse har föreslagit en grundutdelning på 1,80 euro för räkenskapsåret 2022 till bolagsstämman som sammanträder den 17 maj 2023. Mandatums andel av detta var dess betalda internutdelning på 150 miljoner, det vill säga cirka 0,30 euro per aktie, medan resten av utdelningsflödet kom från koncernens skadeförsäkringsverksamhet.”

Så om aktiekursen är 4,89 och utdelningen är 0,30, är utdelningsprocenten riktigt bra. Eller är internutdelningen större än vad som vanligtvis betalas ut?

3 gillningar

Inte nödvändigtvis större, men till exempel planerade företagsarrangemang kan påverka den utdelning som betalas ut. Det har ju sagts ganska tydligt att Mandatum inte har kunnat genomföra företagsarrangemang särskilt fritt under Sampos ägo, vilket innebär att det kan ha blivit mer pengar över att dela ut.

Instämmer… Undrar om det skulle finnas någon poäng i tanken att Mandatum skulle kunna köpa upp bra mindre finländska finansbolag med fungerande koncept och med sina lite större muskler skala upp dem till Norden/Nordeuropa?

1 gillning

Jag tänkte först säga: varför inte shoppa utomlands direkt? Å andra sidan, om man hittar ett mindre företag vars koncept är effektivt skalbart och det är från Finland, så kan man behöva gräva mindre i plånboken än för en motsvarande firma i till exempel Sverige.

Helt klart en intressant tanke och enligt min mening fullt möjlig!

2 gillningar

För sanna Mandatum-fans :backhand_index_pointing_down:

mandatum-konserni_vuosikertomus_2022.pdf (7,4 MB)

10 gillningar

Går bakom betalvägg, men en ganska intressant artikel. Kauppalehti går igenom bland annat Mandatums storleksklass (större än Evli och OP-kapitalförvaltning baserat på dokument från Finansinspektionen) samt tillväxt. Mandatums största kundbas finns i Finland, men de största tillväxttalen (procentuellt sett) finns tydligen i de övriga nordiska länderna.

Dessutom en sak som stack ut, som en bra sak? Jag vet förstås inte hur situationen ser ut för andra kapitalförvaltare med liknande kunder.

“Dess kundbas omfattar mycket förmögna privatpersoner. MAM bedömer sig vara en pionjär inom lånebaserad investeringsverksamhet.”

Undrar om det här också är den kommande tickern? :thinking:

Dessutom funderade jag under påsken på hur Nordnets lanserade kapitalförsäkring i Finland kommer att påverka Mandatum, eller om den gör det överhuvudtaget.

Vid en första anblick kan det orsaka en del konkurrens, men man måste nog sätta sig in mer i detalj i de produkter som båda bolagen erbjuder. Det kan hända att detta inte påverkar Mandatum alls.

8 gillningar

För dem som är intresserade av Mandatum finns årsredovisningarna för både Life och Kapitalförvaltningen att läsa här: Mandatumin vuosikertomukset ja yritysvastuuraportti 2022 on julkaistu - Mandatum

17 gillningar

Det här är nog helt off-topic, men jag frågar ändå. Med vilken tidtabell skapar Inderes vanligtvis de där företagssidorna för nya bolag? Till exempel nu när det gäller Mandatum, när kan man lägga till bolaget i sina egna bevakade bolag?

Pingar @Yu_Gong här. Vi har nog inget officiellt schema för dessa. Vanligtvis görs det när det börjar finnas material tillgängligt om bolaget (webcast, noteringsprospekt osv.) :thinking:

5 gillningar

Finns det förresten någon information om ifall Mandatum kommer under bevakning, i kölvattnet av Sampo-avtalet…?

1 gillning

@laurito @Menenski Egentligen finns det inget som hindrar mig från att skapa den direkt, så här är den :slight_smile: Du kan alltså börja följa den redan nu, och när de första webbcasterna och pressmeddelandena kommer får du en avisering om det :slight_smile:

Här är bolagssidan nu skapad:

47 gillningar

Finns det någon information om agendan för Nalles intervju i samband med Sampos bolagsstämma? @Mirko_Sampo_IR

Månne han kommer att säga något om Mandatum?

1 gillning

Intervjun med Nalle är mer av ett informellt samtal om Sampo och allt däromkring. Publiken får givetvis ställa frågor.

Mandatum gås naturligtvis igenom i presentationerna på bolagsstämman, eftersom delningen står på dagordningen. Men efter publiceringen av prospektet och bolagsstämman kommer ansvaret för investerarkommunikationen i allt högre grad att börja överföras till Mandatum.

15 gillningar

Om man kan påverka frågorna på förhand, skulle Nalles tankar, känslor och syn på Mandatum vara ett intressant ämnesområde.

1 gillning

Låt oss lägga till även i den här tråden att Mandatums delningsprospekt nu har publicerats och finns bakom ansvarsfriskrivningar på adressen: www.sampo.com/jakautuminen

Detta prospekt styr hädanefter all kommunikation gällande Mandatum tills delningen är slutförd, och kommentarer från Sampos sida kommer framöver att vara mycket begränsade.

24 gillningar

Här hittade jag ett trevligt och belysande klipp även om Mandatums kommande spin-off. Jag måste erkänna att jag själv hade tänkt på Mandatum mer som en kapitalförvaltare än som ett livförsäkringsbolag. :open_mouth: Så kan det nog bli någon gång i framtiden, men det var ett bra förtydligande i det här skedet åtminstone för min egen del!

10 gillningar

Min uppfattning är att utdelningarna kommer att vara generösa eftersom Mandatum för närvarande är överkapitaliserat. Visst kan eventuella företagsarrangemang påverka situationen, men även de finansieras ofta från andra källor än bara kassan.

Jag tror att Mandatum kommer att profilera sig som ett utdelningsbolag, precis som i praktiken alla andra finländska börsnoterade finansbolag.

12 gillningar

Om man tar med den kultur som Nalle skapat, och som det även talades om på bolagsstämman, kan man anta att man kommer att vara ganska generös med utdelningen.

MEN!

Med den tvisten att utdelningspolicyn kan komma att begränsas om det dyker upp något potentiellt att köpa. Rent av en gissning, det klarnar när bolaget knoppas av och de drar upp riktlinjerna för detta.

EDIT: Lägger till här ännu att jag tänkte lite längre med den här spekulationen emellanåt. Jag hade på något sätt fått för mig att informationen som Mirko lade in här nedanför redan fanns i den här tråden, men det var nog i Sampos tråd. :flushed:

3 gillningar