LeadDesk som investeringsobjekt

Låt oss starta en ny tråd för LeadDesk. Här kan vi samla all relevant diskussion om företaget och en eventuell börsnotering, och naturligtvis all information om företaget som investeringsobjekt även efteråt :slight_smile: Verneri (Tack Vepu :smiling_face_with_three_hearts:) har redan intervjuat företagets VD Olli Nokso-Koivisto.

12 gillningar

Verkar intressant. Förhoppningsvis blir den noterad – och framför allt med rimliga värderingsmultiplar.

5 gillningar

Du har väl inte köpt Admicom Massé?

4 gillningar

Kommer företagsrepresentationen att streamas på InderesTV?

1 gillning

Ja, det gör den! :slight_smile:

7 gillningar

Kiva

1 gillning

Jag väntar själv på tillstånd att publicera :owl:

2 gillningar

Nå, vi har publicerat vår investeringsanalys om LeadDesk och den finns på LeadDesk - Vahva SaaS-kasvutarina - Inderes

Vi tar gärna emot frågor och kommentarer om ämnet.

/Petri Aho

4 gillningar

{“content”:“Det som stör mig lite är detta:\n\n"Om börsintroduktionen genomförs har bolagets verkställande direktör Olli Nokso-Koivisto rätt till en bonus på 150 000 euro enligt ett separat avtal" (Detta fanns i noteringsprospektet, inte i Inderes investeringsanalys)\n\nVisst är det styrelsen och ägarna som beslutar om noteringen, men är en sådan bonusordning vid en notering så vanlig? Uppstår det inte lätt en intressekonflikt där VD:ns och företagets (investerarnas) intressen kan strida mot varandra?\n\nDessutom låter en lock-up på 270 dagar lite kort, vilket i praktiken innebär att huvudägarna enkelt kan avyttra sig bolaget (exit) redan i år innan det finns någon information om årets resultat utanför bolaget? (Detta saknades också helt i Inderes analys).\n\nEdit: På begäran av @Verneri_Pulkkinen även här: Och var finns i analysen en bedömning av ledningens förmåga, tillit etc. att uppnå målen. Eller är ledningens roll för företagets framgång irrelevant ur investerarens perspektiv enligt er analys?”,“target_locale”:“sv”}

8 gillningar

Hej,

Tack för de bra frågorna!

VD:ns bonus har beaktats i resultatprognoserna, men faktiskt lite i överkant (0,3 MEUR).

Lock-ups har verkligen inte beaktats i värderingen och investerare bör själva fundera över deras möjliga effekter på aktien.

Ledningens förmåga bedöms bäst utifrån resultaten, som vi anser har varit bra de senaste åren (framgångsrik internationalisering, stark tillväxt och tydligt positiv lönsamhet).

7 gillningar

Hej! Varför använder ni 3,7 miljoner aktier i värderingen, och inte 4,5 miljoner (antalet efter emissionen)? Då skulle MCAP vara 34 miljoner euro.

2 gillningar

Tack för frågan.

Investeringsanalyser av börsnoteringar strävar alltid efter att reflektera företagets värde före emissionen, eftersom det inte finns någon säkerhet om att emissionen kommer att genomföras i sin helhet och exakt vad emissionslikviden kommer att användas till.

Efter emissionen läggs sedan de medel som erhållits från emissionen till företagsvärdet och antalet aktier korrigeras med de nya aktierna.

4 gillningar

Jag har många gånger funderat på att delta i bland annat denna IPO, men jag har fortfarande 2018 års många misslyckade IPO:er i åtanke. Även om analysen onekligen får mig att tänka att det kan finnas mycket potential här, så är det något med det här fallet som bara tvivlar mig, bland annat företagets lilla storlek och avsaknaden av marknadsgaranti (eller så uppmärksammade jag den bara inte). Det är antagligt att en marknadsgaranti skulle öka noteringskostnaderna, men det ger en underlig sinnesro. Dessutom stör det mig lite att jag inte känner till branschen alls, för att inte tala om att jag skulle kunna bedöma och positionera LeadDesk mot de jämförbara företagen som används i analysen, bland annat baserat på produkter/tjänster, kundbas och företagens storleksklass. Vad tycker andra forummedlemmar om detta fall?

Vem står värd för evenemanget?

Nordnet.

1 gillning

Nordnet är teckningsställe, Merasco arrangör (och vi står för analysen). Samma uppställning som för ett år sedan i Admicom (även om historien inte är någon garanti för framtiden).

1 gillning

{“content”:“Jag tyckte att berättelsen var trovärdig och inspirerande. Förutom siffrorna. \nSaaS-företag går inte på börsen varje dag.”,“target_locale”:“sv”}

Jag var och lyssnade på presentationen på plats i en timme igår, sedan var jag tvungen att gå. Jag är inte övertygad, några frågor fortsatte att störa mig (Jag följde inte heller Q&A:n, om dessa diskuterades, vänligen berätta).

• Vilken är den realistiska marknaden som Leaddesk skulle kunna sträva efter? Det sägs att den globala marknaden för call center SaaS redan är värd flera miljarder. Hur kan ett företag med en omsättning på cirka 11 miljoner euro bli en betydande aktör på en så stor marknad? Vad är det realistiska omsättningsmålet?

• Företaget använde 5,5 miljoner euro i kapital under sin tidigare tillväxtfas för att nå dit det är nu. Nu kommer nyemissionen att ge företaget cirka 5 miljoner euro (efter kostnader). Vad exakt ska dessa 5 miljoner euro användas till för att tillväxten ska lyckas? Min egen tolkning är att minst ett par miljoner skulle gå till att betala skulder (kapitallån och en del andra skulder). Detta lämnar inte så mycket medel för övrig tillväxt. Vad är kostnaden för att gå in på en ny marknad?

• Vad är för närvarande det mest värdefulla och värdeskapande i företaget? Själva mjukvaran? Några anställdas kompetens? Varumärket?

• Vad har varit det största tillväxthindret i den hittillsvarande verksamheten?

7 gillningar

Åh ja, en sak till: om marknaden är miljardklass, hur kan det här företaget redan vara en “ledande” aktör i sin bransch i Norden? Var finns den stora marknaden och finns det tillgång till den?

6 gillningar