Multitude som investeringsobjekt

Hej @Siirala

Tack, kul att höra att analysen intresserar!

Det är en relevant fråga och det är säkert många faktorer som påverkar. En tydlig orsak är naturligtvis, precis som du nämner, ryktet som ett snabblånebolag (pikavippifirma). Mikrolånen har nu avyttrats och låneportföljen har genom åren blivit betydligt mindre riskfylld. Men ränte taksregleringar har fortfarande orsakat problem, vilket har synts i siffrorna för Consumer Banking på sistone, vilket understryker affärsmodellens känslighet för vissa regulatoriska förändringar jämfört med traditionella banker. Aktiens svaga likviditet är, som du nämnde, också naturligtvis en faktor. På grund av detta och ett relativt lågt marknadsvärde är det säkert ganska svårt för institutioner att investera i bolaget. Och som vi diskuterat här tidigare är tyska småsparare inte de mest aktiva (och åtminstone ryktesvägen ganska riskavvisande). Andra orsaker kan vara en organisationsstruktur som avviker från bolagets övriga jämförelseobjekt, vilket försämrar transparensen i balansräkningsanalysen något. Jag själv tror att bättre transparens skulle kunna ha en positiv effekt på investerarnas syn på risknivån. Även det faktum att Multitude Bank är registrerad på Malta kan påverka intresset hos vissa.

Så i sig ser jag absolut varför bolaget ses som riskfyllt, vilket påverkar avkastningskravet och den acceptabla värderingen. Det har vi i och för sig tagit hänsyn till i vår analys, men trots det är värderingen mycket låg för närvarande.

Men på det hela taget: om resultatillväxten fortsätter enligt bolagets guidning eller våra prognoser, så borde värdet per automatik följa efter. Särskilt om tillväxten kommer från mer kapital-lätta provisionsintäkter, borde detta enligt min mening stödja en acceptabel värdering. Sortter är en intressant ny pusselbit här. Det vore förstås bra om SME Banking kunde bli lönsam, eftersom den länge har orsakat förluster för bolaget. Då skulle resultatet även komma från en tydligare diversifiering mellan olika områden än vad som är fallet idag. Ett ökat värde skulle i sin tur kunna gynna likviditeten och därmed stödja värderingen ytterligare.

Som jämförelseobjekt har jag använt europeiska digitala banker och fintech-bolag, men jämförelsegruppen har krympt något på grund av datatillgänglighet och vissa avnoteringar från börsen. Jag får undersöka framöver om det går att hitta fler jämförelseobjekt (eller om datatillgängligheten för vissa bolag har förbättrats, vilket bl.a. påverkas av analytikerbevakning etc.). Multitude har ganska många olika verksamheter, så man skulle även kunna söka egna för olika delområden (exempelvis betalsystemverksamheten inom Wholesale Banking). Men å andra sidan är även detta ganska litet i koncernens skala, så det är inte nödvändigtvis logiskt att jämföra hela Multitude-koncernen med en sådan verksamhet.

Jag ser ingen anledning till varför börsen inte skulle vara en bra plats bara på grund av en låg värdering. Värderingen borde korrigeras med resultatillväxt, och samtidigt kan man utnyttja börsnoteringen för värdeskapande, till exempel genom återköp av egna aktier (även om regleringen tydligen gör detta svårt). Ett PE-uppköp är inte ett helt omöjligt scenario, även om det är svårt att bedöma, och jag ser det inte som mitt huvudscenario. Om bolaget skulle köpas ut, borde grundaren Jorma Jokela vara starkt involverad, eftersom han äger den största delen av bolaget. Bolagets mål (inklusive det exceptionella marknadsvärdemålet) ligger några år framåt i tiden, så jag antar att fokuset nu ligger helt på att uppfylla dem och att man sedan ser var marknaden värderar bolaget.

3 gillningar