Multitude som investeringsobjekt

Jag håller på att göra en korrigering av “för mycket innehållen” källskatt på utdelningar från Multitude. Jag hör gärna om andras erfarenheter om ni har arbetat med detta tidigare, och jag kan givetvis ge tips till dem som har detta framför sig. Den schweiziska skattebjörnen håller inne 35 % i källskatt, varav man enligt skatteavtalet borde få tillbaka 25 %. Den slutliga beskattningen i Finland beror på om du omfattas av inkomstbeskattning för privatpersoner eller samfundsbeskattning.

1. Ladda ner applikationen “Snapform viewer” till din dator; utan den kan du inte fylla i eller spara blanketten i qdt-format.
  2. Hämta blankett nr 88 från den schweiziska skattemyndighetens webbplats, det är rätt blankett för finländska privatpersoner eller företag. Läs instruktionerna på blanketten noggrant. Växelkursen för schweizerfranc som ska användas hittar du på den schweiziska skattemyndighetens sidor. Beloppen anges alltså i franc.
  3. Be din mäklare om ett “tax certificate” som styrker utdelningshändelsen och innehållen källskatt, samt en “tax voucher” som visar att skatten faktiskt har betalats till Schweiz. Språket ska vara engelska och valutan schweizerfranc enligt anvisningarna.
  4. Skicka den ifyllda blanketten (totalt 3 likadana sidor) till den finländska Skatteförvaltningen för att få den “stämplad”. I praktiken bekräftar Skatteförvaltningen att du eller ditt företag har hemvist i Finland.
  5. Skicka den stämplade blanketten med bilagor till den schweiziska skattemyndigheten och var beredd på att vänta närmare ett år, lite beroende på beloppet. Du kan också ansöka om återbetalning för flera års skatter samtidigt, så länge ansökan skickas inom en viss tidsfrist (var det 3 år?).

Jag förstår att denna process kan dämpa ivern att investera i schweiziska företag eller åtminstone att behålla dem vid tidpunkten för utdelning. Jag kan rapportera här hur och inom vilken tid processen fortskrider. Multitudes IR-avdelning kan under tiden skicka mig en flaska god champagne, adressen fås via privatmeddelande!

5 gillningar