Multitude som investeringsobjekt

Har andra medlemmar i forumet några tankar om Multitudes kurs “nedgång”? Jag kan själv inte komma på särskilt många negativa saker från den senaste Q3-rapporten. Konsumentbankens räntenettomarginaler är under viss press (på grund av sjunkande Euribor?) och resultatet innehöll en engångspost på +2 M€ på grund av försäljningen av en affärsenhet. Allt annat verkar röra sig i rätt riktning, åtminstone enligt min mening.

Inte heller från ägarnas sida ser jag särskilt många risker, eftersom Jorma Jokelas 55 % ägarandel borde stödja riskhanteringen → jag tror inte att någon frivilligt skulle vilja spränga en sådan position med dålig riskhantering, utan snarare skulle se till att inga katastrofer inträffar.

Andra plus:

• Multitude äger 30 % av Lea Bank AB. Marknadsvärde: 35.7 M€.
  • Ferratum täcker nästan redan ensamt hela företagets värdering, som jag antydde i en tidigare kommentar.
  • Företaget har utvecklats i rätt riktning och prognoserna har hållit streck åtminstone de senaste åren.

Minus:

• Bransch?
  • CapitalBox borde bli lönsamt snabbare.

Efter att ha följt Multitude länge har man ofta fått konstatera att detta företags kurs verkligen lever sitt eget liv.

Nedan en jämförelse mellan banker. Jag orkade inte gräva fram exakt likadana banker utan tog nu de som kom upp i tankarna. Siffrorna är huvudsakligen hämtade från TradingView. Förhoppningsvis stämmer de. Multitude byter åtminstone inte ägare till särskilt höga multiplar jämfört med de andra bankerna på listan.

Multitude
ROE: 15.72 %
ROA: 1.96 %
P/E: 5.8
P/B: 0.84
CET1-ratio: 17.24 %
Total capital ratio: 23.00 %

Kreditbetyg (Fitch): B+

Mål att betala 25-50 % av resultatet i utdelning.

Lea Bank AB
ROE: 8.49 %
ROA: 1.96 %
P/E: 12.85
P/B: 1.65
CET1-ratio: 15.57 %
Total capital ratio: 18.74 %

Kreditbetyg: ???

TF Bank AB
ROE: 27.05 %
ROA: 2.62 %
P/E: 6.18