Når jeg støder på en interessant virksomhed, kaster jeg som regel i det mindste et blik på de mest almindelige værdiansættelsesmultipler for aktien, da det normalt ikke koster meget besvær.
Derefter begynder jeg at undersøge virksomheden. Jeg har ret præcise kriterier for, hvad jeg accepterer i min portefølje, så jeg begynder at undersøge med en slags udelukkelsesmetode, om aktien passer til min portefølje. Hvis det er en ukendt virksomhed, går jeg til virksomhedens investorsider for at finde information. Jeg lægger mærke til investorsidernes udseende og klarhed, selvom det selvfølgelig ikke har stor betydning. Generelt gælder det, at jo mere information der er tilgængelig på siderne så åbent og ærligt som muligt, og jo kedeligere siderne ser ud uden flotte billeder, desto bedre. Hvis virksomheden er ukendt for mig, undersøger jeg dens kerneforretning, dvs. hvad virksomheden overhovedet laver. Derefter læser jeg virksomhedens finansielle mål. Dvs. hvad virksomheden stræber efter, om det er at vokse meget større omsætningsmæssigt eller at forbedre rentabiliteten til et bestemt niveau. På den måde er det lettere at nærme sig virksomheden, når jeg ved, hvad den stræber efter. Hvis virksomhedens retning interesserer mig, tjekker jeg strategien. Hvis jeg heller ikke rigtig forstår strategien, lader jeg normalt sagen ligge.
Hvis alt indtil videre har set rent ud, læser jeg f.eks. årsrapporten. Et klart mål: at finde en virksomhed, som jeg gerne vil eje i 10 år. Jeg forsøger selvfølgelig ikke at se 10 år frem, men denne tanke tvinger mig til at tænke meget: virksomhedens konkurrencefordele, produkternes kvalitet, behovet for efterspørgsel, ledelsens kompetence. Hvad er virksomhedens formål, er der efterspørgsel efter dens produkter/tjenester i fremtiden. Hvordan skaber virksomheden værdi for investorerne. Jeg forsøger også at undersøge branchen lidt og få et greb om konkurrenterne. Ved at tænke på virksomheden 10 år frem, undgår jeg alle mulige Finnairer og andre hurtige profitjagter med stor risiko. Når virksomheden er overfladisk undersøgt, bladrer jeg bedst muligt også igennem den seneste årsregnskab og balance, om alt er nogenlunde i orden der. Hvis det indtil videre ser godt ud, sætter jeg mig lidt ind i administrerende direktør og måske ledelsen generelt, og hvor meget de har deres egne penge investeret i virksomheden. Jeg tjekker også de største ejere og deres mulige interesser i ejerskabet bedst muligt; om de er på linje med ledelsen i forhold til at føre virksomheden fremad.
Hvis det stadig ser godt ud, ser jeg igen på værdiansættelsen. Jeg forsøger at nærme mig aktiens værdiansættelse fra flere retninger. Fra én retning kan aktien se dyr ud, fra en anden retning billig. Jeg forsøger med forskellige metoder at få en idé om, hvad der er bagt ind i aktiens pris. Jeg arbejder ud fra tanken, som om jeg købte hele virksomheden. Jeg lægger også vægt på den historiske udvikling.
Hvis virksomheden er under Inderes’ (Inderes) overvågning, er denne proces altid lettere for en almindelig person som mig. Jeg læser absolut også Inderes’ (Inderes) rapporter, men jeg stirrer ikke kun på anbefalingen. Sidste år købte jeg Revenio (Revenio) til en “reducer”-anbefaling for 20 euro.
(Jeg forsøger selvfølgelig ikke engang at undersøge hele virksomheden grundigt før det første køb - selvom jeg nok burde, for så ville det tage uendeligt lang tid, før jeg kunne købe. Det er nok for mig, at jeg kender virksomheden, branchen, konkurrenternes situation og aktiens værdiansættelse og dermed afkastforventningen lidt, før jeg køber. Jeg undersøger derefter virksomheden, mens jeg ejer den, og følger dens udvikling.)
Og PÅ DETTE tidspunkt burde jeg have bare en lille anelse om, hvilket afkast jeg kunne få fra denne aktie, og hvordan dette afkast vil materialisere sig for mig; med stærk vækst, forbedring af rentabiliteten, korrektion af værdiansættelsesmultipler osv. osv. Hvis afkastforventningen tilfredsstiller mig, så køber jeg bare direkte fra kanten med købsknappen, jeg forstår ikke meget af TA, men jeg kaster alligevel et blik på kursen af en eller anden grund før købet, bare for en forms skyld. Hvis aktien er i et frygteligt frit fald, skynder jeg mig nok ikke straks at købe. Jeg forsøger at købe ind i en stigende trend. Jeg skrev bare, hvad der faldt mig ind, og jeg læser ikke min tekst hundrede gange igennem. Dette var bare min måde at scanne aktier på, hver sin stil.