Udvikling som investor

Hvordan udvikler I jer som investorer? Læsning eller udveksling af tanker med oplyste investorer er det første, der falder mig ind, men det ville være interessant at samle forskellige tanker om emnet her.

PS. Læseanbefalinger findes i denne tråd: Sijoituskirjallisuus - #10 käyttäjältä Julle - Viihde - Inderes forum

2 Synes om

Jeg starter selv med et par tanker om tidsforbrug. Da der kun er 24 timer i døgnet, og de fleste af os arbejder, sover, har fritidsinteresser, tilbringer tid med familien osv., er den tid, der kan bruges på investering, begrænset; derfor bør den bruges så produktivt som muligt. Investering er jo i bedste fald livslang læring og selvudvikling, hvad kunne være bedre :wink:

Her er et par ideer til tidsforbrug, som jeg selv stræber efter:

• Minimer unødvendig kiggen på aktiekurser: de stiger eller falder ikke ved at kigge. I praksis følger du andre investorers (eller robotters..) tankegange i løbet af dagen, hvilket ikke er særlig nyttigt for dine egne handlinger.
  • Jeg forsøger at undgå at læse medier så ofte som muligt og i stedet fokusere på at læse virksomhedernes eget materiale, pressemeddelelser og nyheder eller støttende materiale som analyser eller andre undersøgelser. Mediernes incitament er desværre ofte at lave sensationelle overskrifter om kortsigtede fænomener, hvilket desværre ikke understøtter en langsigtet forståelse.
  • Begrænset læsetid til gode blogs og diskussionstråde: kommentarer og larm bør ignoreres.
  • Fokus på, hvor virksomheden vil være om 3-5 år, og fjern blikket fra ændringer i et enkelt kvartal. Der er så mange professionelle, der konkurrerer på det område, at det er meget svært at skille sig ud. Denne tankegang hjælper også med at fokusere på det væsentlige og væk fra den kortsigtede “støj”.
16 Synes om

Jeg har selv lært meget af at lytte til Inderes’ roasts. De ved præcis, hvilke spørgsmål de skal stille CEO’en, som investorerne bør fokusere på. Hvornår kommer den næste roast? Og hvilket firma?

3 Synes om

21.8. Terveystalo :wink:

1 Synes om

Tilføj:

• Læsning. Som minimum Graham til at starte med, og udvide med anden litteratur derudover, hvad den enkelte nu finder nyttigt i sin investeringspraksis. Jeg kan selv godt lide at læse om investeringspsykologi, det hjælper med at forstå mine egne følelser og markedets reaktioner. Man får måske ikke den store fordel i forhold til andre ved at læse, men det er altid godt at øge sin forståelse, især hvis målet er at blive velhavende.
  • Podcasts. Der findes mange gode, både på finsk og på internationale sprog. :grin:
  • Det er i hvert fald værd at udvikle en vis Excel-kompetence, så man kan indtaste virksomhedens tal og vurdere dem lidt, før man træffer investeringsbeslutninger. Min mening er, at en investor, der ikke bruger tid på virksomhedens finansielle tal, bør investere i et indeks med god samvittighed. I virkeligheden er det dog nok de samme individer, der mest højlydt råder andre til at udvælge aktier… :man_facepalming:

Reducer:

• At stirre på kursgrafer
  • Dybdegående egen analyse uden tilstrækkelig viden om virksomheder, der følges af titusindvis af aktieanalytikere. Simpelthen spild af tid.
  • Må nævnes specifikt: FB’s investeringsklub-gruppe. Blot ved at følge den diskussion og de utroværdige pral fra OMXH25-fyrene, begyndte min portefølje også at surmule af sympati. Jeg begrænsede mit besøg til et par dage. Det samme gælder Kauppalehtis debatforum, 95% tom snak og konspirationsteorier.
7 Synes om

Lampenille: Det bedste niveau i Kauppalehti er i gennemsnit blandt alle finske fora. Det afhænger selvfølgelig nok lidt af emnet, hvilken slags folk man finder der, og det er ret sjovt at se, når folk f.eks. ved børsnoteringer forventer, at en anden fortæller, om man skal købe firmaet eller ej, og ikke selv engang prøver at udregne de grundlæggende nøgletal. Folk er helt fortabte ved børsnoteringerne uden en ordentlig analyse, som det skete f.eks. med VMP, som næsten ingen turde at deltage i. Inderes gør faktisk ret meget skade med de analyser ved disse børsnoteringer, da man af de gode kunne have allokeret meget mere til sig selv uden, at folk ville gøre, som Inderes siger… Jeg er ikke faldet over investeringssiderne på Facebook.

…nå, til emnet:

• Jeg har i gamle dage læst nogle bøger, som Van K Tharp, Lynch, Graham og mange andre
  • I dag nogle få blogs og Kauppalehtis diskussioner.
  • Inderes morgenrapport næsten altid og måske et par andre.
  • Nogle gange en podcast, hvis jeg orker…
  • At studere meddelelser og regnskaber, også fra andre virksomheder end dem, jeg allerede ejer, indimellem. Her gennemgår jeg indimellem alle dagens resultatannonceringer. Företagskalendern | Placera.se
  • At studere makro fra økonominyheder og blogs. Jeg har lagt hundreder af disse i Feedly, hvorfra man kan vælge de mest interessante.

btw. de søde instruktioner på siden om, hvordan man skal opføre sig. Det bliver ikke nemt, selvom jeg har læst ret meget Eckhart Tolle på det seneste.

At følge Inderes hjemmeside er det bedste. På tysk “Hier ist alles!”.

2 Synes om

Haha tak Masse :wink:

“Mungerismer” ses ret ofte, men i deres præcise visdom er de ikke af den hurtigt forgængelige slags. Munger investerer enormt meget energi i at udvikle sig selv og i konstant læring gennem hele livet. Her er et par godbidder:

“Knowing what you don’t know is more useful than being brilliant.”
“Acknowledging what you don’t know is the dawning of wisdom.”

“I think that one should recognize reality even when one doesn’t like it; indeed, especially when one doesn’t like it.”

“Spend each day trying to be a little wiser than you were when you woke up. Discharge your duties faithfully and well. Slug it out one inch at a time, day by day. At the end of the day—if you live long enough—most people get what they deserve.”

God tråd!

Da tiden er begrænset, bør den tid, der bruges på investering, bruges omhyggeligt!

Jeg foretrækker disse:
God investeringslitteratur, blogs, podcasts, Inderes-rapporter, Berkshire Hathaway investorbreve, Inderes

Jeg anbefaler derimod ikke disse:

• at overvåge børskurserne. Hvordan følger I ellers børskurserne? Regelmæssigt, f.eks. en gang om dagen/ugen/sjældnere? Alarmer for interessante selskaber?
  • Kauppalehtis diskussionsforum. Jeg har ikke fulgt diskussionen der i årevis, men niveauet er næppe steget der i de seneste år. Der kan dog findes gode tråde/brugernavne. Tips modtages gerne. :slight_smile: Søgefunktionen i Kauppalehtis diskussion fungerer vist ikke længere.
  • at følge finske finansmedier på nettet et par gange om dagen er min last. Enhver har sine laster. Jeg burde slippe af med det. Overskrifter om kortsigtede fænomener understøtter ikke det store billede, så det anbefales ikke.

Gode tips (især udenlandske, f.eks. USA, Sverige) vedrørende blogs, podcasts og brugernavne på Seeking Alpha modtages med tak!

Hvilke udenlandske finansmedier følger I?

Reuters, Seeking Alpha, følger aktier på investing.com… Den bedste kilde er selvfølgelig selskabernes egne materialer.

Her er igen en fremragende artikel fra fondsforvalter John Huber, som jeg har nævnt i et par tråde:

http://basehitinvesting.com/china-thoughts-and-the-circle-of-competence/

Han behandler først Kina som marked (mange muligheder, men konkurrencen er virkelig hård), men mod slutningen af teksten er der gode pointer om at holde sig inden for sit eget kompetenceområde og intellektuel ærlighed.

“Jo mere ærlig du er intellektuelt, jo mere velstående har du tendens til at være. Jeg har aldrig mødt intellektuelt arrogante mennesker, der med succes kan udøve spillet om investering.”

Hvad er farligere end intellektuelt uærlige mennesker?

Huber har også gode tanker om at holde sig inden for sit eget kompetenceområde:

“Det, han siger, er, at det er nøglen at holde sig til sin cirkel af kompetence, og at det at holde sig uden for den cirkel kræver, at man er ærlig over for sig selv om, hvorvidt man virkelig forstår den investeringsidé, man i øjeblikket analyserer. Hvis ikke, er det bedst at fortsætte med at lære og ikke investere. Dette er meget svært at gøre, og da mange investorer er kloge mennesker, overbeviser de sig selv om, at de ved mere, end de faktisk gør om en bestemt investering.”

Det er ingen skam at indrømme over for sig selv, at man ikke ved. :slight_smile: Det er en god grund til at studere mere.

Huber gentager igen sin tese om, at i en tid, hvor information er tilgængelig overalt, og det er svært at opnå en fordel med den, er den eneste fordel for en investor a) at tænke anderledes end andre og b) at tænke med en længere tidshorisont end andre. Markederne fokuserer på det næste kvartal eller 12 måneder, hvor en privat investor burde tænke på det store billede og forstå, “hvad sker der i år 4”?

2 Synes om

Hvis du kun investerer i hjemlandet og mener, at tid er penge og er begrænset, så er Inderes’ sider på mobilen løsningen​:ok_hand:

5 Synes om

12 gode lektioner om investering fra den amerikanske investor Howard Marks A Dozen Things I’ve Learned About Investing from Howard Marks – 25iq

Jeg kan varmt anbefale det, hvis du kan sproget!

På YouTube kom der et ønske om idéer til, hvordan man forhindrer forhastede salg/køb.

Har folk her nogle generelle tips?

Simpelthen at udvikle rutiner og disciplin ville være det bedste, men det kan være svært at opretholde dem 100 % af tiden. Det er jo det, der gør denne disciplin så udfordrende.

1 Synes om

Det siges ofte, at det er umuligt at forudsige markederne, men hvad betyder “forudsigelse” helt præcist? Holdbarheden af en forudsigelse afhænger af dens falsificeringskriterier. Hvis jeg for eksempel siger “børsen vil falde på et tidspunkt i fremtiden”, er dette sandt, medmindre børsen stiger altid og for evigt. På den anden side har en sådan udtalelse meget lidt informationsværdi. Hvis jeg siger “børsens generelle indeks vil falde præcis 5% i morgen”, er falsificeringskriterierne for denne påstand mange, informationsværdien er stor, og påstanden er meget sandsynligt falsk.

Det er derfor værd at lave en forudsigelse, der sandsynligvis er sand og samtidig nyttig. Hvad mener du om påstanden: “En tilfældigt udvalgt virksomhed, hvis P/E i øjeblikket er højere end 20, vil have en aktiekurs, der inden for de næste to år vil være mindst 15% lavere end i dag”? Hvis forudsigelsen holder stik, bør man ikke holde virksomhedens aktier i lang tid.

Jeg er også begyndt at interessere mig for Charlie Munger og hans visdom.

Der er mange ting, jeg burde forbedre mig på i forhold til investering, men én ting er måske forblevet for meget i mørke for mig; analyse af ledelsen! Dette er ærgerligt, da intet selskab er en god investering uden en dygtig ledelse. Et dårligt selskab kan derimod med hjælp fra ledelsen i det mindste på et vist niveau blive et godt selskab eller en god investering. Dette er nemt at tage fat på på dette tidspunkt, og jeg bliver nødt til at dykke mere ned i ledelsens historie og CV, når jeg undersøger et selskab.

2 Synes om

Den seneste Inderespod er fantastisk til selvransagelse og analyse af investorens jeg. Jeg har kun lyttet til begyndelsen, men jeg bemærkede, at hvis jeg ikke passer på, bliver jeg en total bullero (optimistisk investor). Da jeg startede denne hobby, undersøgte jeg virksomhederne meget grundigt, læste årsregnskaberne og søgte information, selv om ledelsen via LinkedIn. Nu er de seneste par aktieopkøb foretaget på langt tyndere grundlag, næsten efter princippet “nu køber vi, for der er udsalg”…

https://soundcloud.com/inderes/inderespodi-65-oletko-sina-bullero

Nu må jeg tage et par skridt tilbage og udvikle en ordentlig strategi og købsplaner, så tingene ikke går helt over styr.

Charlie Mungers og Warren Buffets YouTube-interview er også fremragende ud fra et generelt livsfilosofisk perspektiv. De giver indtryk af, at en god investor også er et godt menneske. Warren Buffet sagde også i et interview, at ikke alle kan være gode investorer, ligesom han heller ikke er en god sportsmand. Det er urealistisk at forvente, at alle i samfundet kan forstå økonomiske anliggender til deres egen fordel, og de, der kan, bør hjælpe dem, der er i en dårligere økonomisk situation i samfundet. WB sagde også, at folk burde investere i deres kommunikationsevner. Han indrømmede, at han hele tiden har uddannet sig til en bedre skribent og taler.

7 Synes om

{“content”:“Lytter til Inderes podi 62 og går så altid først til forummet for at læse alt, følger Juha Kinnunen og Mikael Rautanen og lidt Sauli i de finansielle virksomheder, så går det allerede godt ;)\n\nPodi 65 var i øvrigt rigtig sjov og god.\n\nDet er værd at øve sig i at købe også stigende kurser i gode virksomheder, at udvikle sin egen stil lidt. Det er værd at skalere køb i faldende kurser.\n\nEn ting jeg har tænkt over på det seneste er, at hvis man har brug for penge (kontanter), skal man så sælge en god virksomhed helt fra? Hvorfor ikke hellere en bid fra flere, så der ikke kommer overraskelser, hvor den solgte virksomhed springer stort opad i kurs. Og hvis noget interesserer, kan man så tage en lille bid, så man ikke går helt glip af det…\n\nJeg suger selv alt til mig her fra forummet (fra de virksomheder, der interesserer mig, og jeg kigger ellers på, folk poster virkelig mange links om alt muligt, jeg er selv aktiv med et par virksomheder),\nSelvfølgelig kigger jeg på rapporter og læser normalt om aftenen også de omfattende rapporter (de har i øvrigt ofte en lignende struktur som tidligere, så det er normalt nok at lægge mærke til de vigtige ting)\n\nJeg kan godt lide at se interview med ledelsen og også analytikere, og jeg værdsætter også kropssprog osv. Jeg ser ofte nogle interviews flere gange, selv nu burde jeg måske se i hvert fald Talenom og Basware til næste uges offentliggørelser…!\n\nJeg har vist en ret god hukommelse/overblik over helheden, og denne hobby bliver ikke forstyrret af computerspil eller mobilspil osv., så dette er min eneste digitale hobby. Eller også er jeg bare en bullero.\n\nFor nylig har jeg tænkt over nogle dyre virksomheder gennem barnets portefølje, om de ville passe til hans portefølje, som han først får kontrol over om 14,5 år :smiley: på den måde kan en højere P/E også smage bedre, hvis den langsigtede udsigt er god, så ville man nok tænke over de fleste investeringer på den måde :D”,“target_locale”:“da”}

11 Synes om

Viden øger lidelsen. Det føles som om, jo længere jeg har studeret dette emne, jo mindre forstår jeg, hvor lidt jeg ved. Tid er en begrænset ressource, og der er mere at læse, end der er liv. Inderes’ podcasts er gode tidsbesparere, og jeg kan godt lide at lytte til dem, mens jeg går tur. Senest husker jeg del 46, “Investering baseret på mavefornemmelse”, som indeholder meget gode pointer.

7 Synes om

Jeg lyttede til den podcast om finansnørder på min løbetur. God diskussion, og det får mig til at tænke på, hvor mange der rent faktisk kan følge en systematisk strategi år efter år uden at give efter for finansnørdernes impulser :joy:. Mange mangler tid, men er interesserede i direkte aktievalg. De hopper efter hotte tips i alle retninger, og resultatet er sjældent særlig godt på lang sigt. Hvem mon finder en måde for finansnørder at få den vigtigste information i en lille pakke, der hurtigt kan læses? I sidste ende, når ikke alle kan være dem, der har tid og ekspertise til at forstå et investeringsobjekt ved hjælp af omfattende rapporter, så tyr de bare til anbefalinger/tips :grinning_face:. Jeg måtte selv lige slå ordet ‘bullero’ op på Wikipedia :ok_hand:.

6 Synes om

Ordet “Bullero” får mig til at tænke på, at der i en anden sport, eller rettere hobby, som jeg holder meget af, også er såkaldte “bulleros”, som kaldes noget andet, som jeg ikke vil afsløre her, da jeg ikke ønsker at stemple nogen. Blandt disse “bulleros” er der personer, som ikke ser ud til at lære særlig meget af deres fejl og har dyrket sporten i årtier på et ret dårligt niveau, herunder universitets-professorer, og stort set alle professioner er repræsenteret.

Det tog mig meget lang tid at indse, at de ikke engang ønsker at ofre deres dyrebare tid på at studere og øve sig i sporten, men de dyrker den kun af kærlighed til sporten og de mennesker, der er involveret i den. Den pågældende sport kræver også til en vis grad økonomiske ofre, hvis man ønsker at dyrke den, da intet er helt gratis i dag. Disse “bulleros” kan også være eksemplariske fortalere for sporten, selvom de ikke er på ekspertniveau.

Jeg tror, at der også blandt investorer er mennesker, for hvem rigdom ikke er det eneste mål, men dette er en interessant aktivitet og underholdning for dem uden yderligere mål. De er ofte optimistiske af natur og glæder sig som børn over deres gevinster, og tab glemmes hurtigt uden yderligere konklusioner. Det ovenstående skal ikke forveksles med @Masse -setä, som kun af og til ønsker at betale for denne store underholdning, men dog som hovedregel opnår en fortjeneste :slight_smile:

3 Synes om