Jeg tager udgangspunkt i den grundlæggende antagelse, at økonomisk vækst skabes af mennesker, og at man ikke rigtig kan give mennesker ordrer, eller at man i hvert fald ikke opnår et godt resultat ved at kommandere med dem. Herefter ændrer spørgsmålet sig til: Hvordan får man mennesker til at agere på en måde, der skaber økonomisk vækst, uden at kommandere?
Og hvilke handlinger skaber økonomisk vækst? Jeg vil sige, at det i hvert fald er at udføre produktivt arbejde (produktivitet kan nogle gange være svært at definere), at øge arbejdsproduktiviteten, iværksætteri, at udvikle nye ting og løse forskellige problemer. Man kan tænke på produktivt arbejde som noget, hvor resultatet er varer eller tjenesteydelser, der øger menneskers velbefindende, men det forbliver stadig ret abstrakt. Men jeg tror ikke, at en præcis definition af dette er voldsomt afgørende, og jeg tror, der er en vis konsensus om, hvad der er produktivt arbejde, eller hvad der øger velbefindende. Dette er måske et mere væsentligt spørgsmål, hvis man begynder at optimere ressourceallokeringen, men det er ikke centralt i denne overvejelse.
Videre: hvordan får man mennesker til at agere på den rigtige måde? Jeg vil påstå, at det afhænger af incitamenter, hvilket her ikke kun betyder penge. Selvfølgelig interesserer penge folk, men meningsfuldhed, status, eget velbefindende og sikkert en lang række andre ting interesserer dem også. Forskellige mennesker kan have forskellige prioriteter, men jeg tror, at for de fleste findes toppen af listen blandt de ting, jeg har nævnt. Så spørgsmålet bliver: Hvordan skaber man rammer, hvor mennesker belønnes med penge, meningsfuldhed, status og eget velbefindende for at gøre ting, der fører til økonomisk vækst?
Nu nærmer vi os kernen. Den herskende kultur har betydning: Sætter man mennesker, der har haft succes (her måles succes gennem økonomisk vækst), på en piedestal, eller hyldes de på et andet grundlag? Eller foragter man måske mennesker, der har haft succes? Et eksempel kunne være USA, hvor succes betones, eller et religiøst samfund fra middelalderen, hvor man lagde vægt på fromhed og ringeagtede verdslige ting. Eller en autoritær politistat, hvor loyalitet belønnes. Betoner man indkomstforskelle eller succes? Hvad angår penge, er sagen mere enkel. Jo mere økonomisk gevinst folk får ud af den økonomiske vækst, de skaber, desto mere opmuntres de til aktivitet. Dette betyder i praksis lavere (marginal)skat.
Hvordan ændrer man så kulturen i den ønskede retning? Bemærk, at jeg ikke her tager stilling til, om dette ville være en god ting, men blot reflekterer over spørgsmålet i det indledende indlæg. Enhver ændrer selvfølgelig kulturen gennem sine egne handlinger, da et samfunds kultur er summen af dets aktører. Men hvad kan statsministeren eller folketinget gøre ved det? De kan nemt gøre meget ved den økonomiske del, og de er de eneste, der kan gøre noget ved den, men hvad med kulturen? Måske burde politikerne begynde at tale på en anden måde og ændre deres budskab; måske kunne de påvirke institutioner og skoler? En kulturændring er helt sikkert langsommere og sværere at gennemføre.