Lad os åbne en tråd om et vigtigt emne. På forummet er der fremragende tråde om at spare op til børn og indholdet af børns porteføljer. Der tales dog ikke meget om, hvordan man vejleder børn til selv at opbygge deres formue eller bruge deres opsparing.
På det seneste er emnet blevet diskuteret meget i samfundet; Hesari (Helsingin Sanomat) rapporterede i denne uge, at børn vurderer hinanden og sig selv gennem mobiltelefoner, og man frygter, at unges forbrugslån vil blive en tidsbombe. Formanden for Suomen Osakesäästäjät (Finlands Aktiesparere), Snellman, krævede for et par måneder siden i bladet Viisas Raha (Klog Penge), at der i samfundet skulle satses betydeligt mere på økonomisk opdragelse end nu.
Alt giver i øjeblikket det indtryk, at selvom opsparing og investering er populære fænomener, er de bagvedliggende færdigheder i fornuftig pengeforvaltning ikke indgroet i børn og unge. Hvad er problemet så, og hvad skal man gøre ved det? ![]()
Jeg underviser selv unge i økonomiske færdigheder professionelt, og økonomiske spørgsmål samt iværksætteri synes at interessere unge betydeligt mere nu end for femten eller endda fem år siden. På et generelt niveau er min subjektive oplevelse dog, at de grundlæggende hverdagsfærdigheder og værdsættelsen af arbejde samtidig er blevet svækket. Alt dette virker meget modstridende. På den ene side oplever og forstår unge, at penge bringer frihed og også anerkendelse, men konkrete informationer og færdigheder relateret til økonomi er meget mangelfulde.
Mine egne børn har jeg altid forsøgt at opdrage med tanken om, at penge, eller tilsvarende fordele, altid skal fortjenes. Hvis ikke hver gang gennem direkte arbejde, så ved at passe godt på sine egne hverdagsforhold og ved at tage hensyn til andre. Tanken er selvfølgelig den traditionelle “penge vokser ikke på træerne”-ideologi. Ligesom hos voksne har penge også hos børn en vejledende effekt på den ønskede adfærd.
Man kan selvfølgelig ikke, og jeg mener heller ikke, at man bør, betinge børn på samme måde som voksne med en kold input-output-tankegang. Dette kræver, at hver forælder reflekterer over sit eget forhold til penge og økonomi samt foretager værdivalg om, hvilke dele af ens egne fordomme og viden man vil videregive til sine efterkommere. Selvom økonomi og penge ofte betragtes som “kolde” ting, er de fremragende værktøjer til brug i opdragelsen.
Gennem økonomi og penge kan man behandle spørgsmål om værdiansættelse (bruger jeg mine penge på en mindre ting nu, eller sparer jeg op til en større ting senere), etiske prioriteringer (f.eks. materielle vs. immaterielle anskaffelser) samt planlægning og værdsættelse af egen tid og tidsforbrug (spiller jeg videospil, eller gør jeg noget mere målrettet).
Mine egne børn er endnu ikke i investeringsalderen (den ældste er lige startet i skole), men min tanke er, at på et tidspunkt skal en del af barnets opsparing begynde at blive investeret i fonde og aktier, så barnet selv kan være med til at træffe investeringsbeslutninger. Fra egne valg vokser læringsmotivationen og interessen for emnet. Dette vil forhåbentlig bære frugt i ungdommen og senere i voksenlivet.
Jeg vil meget gerne høre, hvordan andre oplever økonomiens og pengenes rolle i opdragelsen, og især hvordan I opdrager jeres børn til økonomiske færdigheder?
Udover mine egne børn har jeg også en personlig interesse i emnet, da jeg er involveret i en virksomhed, der skaber værktøjer til økonomisk opdragelse for forældre, skoler og børnepasning. Vi har netop lanceret et læringsspil (Taloustaituri, denne mængde diskret produktplacering er forhåbentlig tilladt), som børn i folkeskolealderen og yngre kan bruge til at behandle grundlæggende fænomener i hverdagsøkonomien.
Næste skridt er at hjælpe unge med at lære færdighederne til at styre deres egen økonomi samt mere komplekse koncepter som investering. Til dette formål ville det også være enormt interessant og lærerigt at høre om familiehverdagens afprøvede metoder til at håndtere det, der bekymrer enhver forælder, nemlig økonomisk opdragelse.
Så frem med jeres egne tanker og praksisser! ![]()