Finlands økonomiske succes har i høj grad været baseret på skovsektoren og industriprodukter, og senere har teknologi- og elektronikeksport også spillet en betydelig rolle.
Nu, efter et tabt årti for økonomien, er der igen en bedre stemning i luften. Selvom der er en smule turbulens på markedet lige nu.
For mig vækker disse positive følelser tre megatrends:
- Erstatning af plast med cellulosebaserede materialer
- 5G
- Strengere emissionskrav til skibe
Alle disse store ændringer passer godt til Finlands bedste ekspertiseområder og den eksisterende produktionsinfrastruktur. I kan sikkert allerede gætte de relevante virksomheder?
Glædelig jul til alle!
7 Synes om
{“content”:“Her er dog et par små problemer.\n\nInden for skovbrugssektoren bliver tilgængeligheden af træ et problem. Allerede nu begrænses nye investeringer af mangel på tilstrækkeligt træ. Hvis cellulosebaserede løsninger bruges til at erstatte plastik, vil finske skovbrugsvirksomheder selvfølgelig drage fordel af dette, men Finlands fordel er ret begrænset. Vi må bare håbe, at de investeringer med højere merværdi ender i Finland, hvis nye produkter skal produceres i større omfang.\n\n5G. Nokia og et par underleverandører vil drage fordel af dette, men selve produktionen finder sted andre steder. Samme skæbne gælder i nogen grad også for Wärtsilä.\n\nI dag er alt så globalt, at Finland i hvert fald ikke vil få noget produktionscentrum. Ekspertniveauet er en anden sag, men det forudsætter, at samfundet udvikler sig i den retning, at vi igen er konkurrencedygtige, og at det virkelig giver mening for enkeltpersoner at blive her eller endda flytte her for at arbejde.\n\nDet er ikke nok, at Finland har virksomheder, der passer til megatrends, vi har også brug for dem, der går forrest og skaber ny teknologi. Nokia er også i stigende grad ved at blive en bulkgodsproducent. Nokia kan selvfølgelig ændre sin position i værdikæden, men det er ikke let. Udviklingen af 5G-teknologi er ikke nok til dette, der kræves flere softwarebaserede produkter.\n\nEn ny finsk virksomheds store verdensherredømme er således endnu ikke i sigte. Selvom finnerne er godt positioneret inden for de sektorer, du nævner, kræves der en betydelig blomstring, at vi er en klar pioner med nye teknologiske løsninger i hurtigt voksende sektorer.\n\nDette betyder altså ikke, at Finland ikke kan klare sig godt. I begyndelsen af 2000’erne var situationen dog nok den, at pengene strømmede ind til finnerne fra alle sider. Nokias markedsværdi var også mange gange større end Finlands statsbudget. Meget blev produceret i Finland. Midlerne og skatterne blev i Finland. En stor del af medarbejderne blev rige, fordi en så stor del af virksomheden var i Finland. I Nokias tilfælde skete det vist også, at i vanskelige tider fik man mange nye ejere gennem aktieemissioner, som så blev rige med Nokias blomstring. Rigdommen blev således fordelt til mange private personer, hvilket har en betydeligt større indvirkning på økonomien, end hvis ejerskabet var koncentreret.\n\nDette var som en lottogevinst for Finland, og mange brikker faldt på plads. En lignende held vil næppe gentage sig. Finland bør bedre kunne tilpasse sig en verden i forandring og få hele systemet ændret, så det fremmer skabelsen af nye Nokia’er.”}
2 Synes om
God åbning. Jeg vil som en generel trend tilføje ressourceeffektivitet, hvor Finland har en fremragende mulighed for at kombinere IT-kompetence med traditionel industriel ingeniørviden. At sikre jordens bæreevne kræver enorme foranstaltninger, og her er der forretningsmuligheder som ingen andre. Dette kan betyde både udnyttelse af vedvarende ressourcer og en fundamental reduktion af ressourceforbruget (uden at skære ned på levestandarden) gennem f.eks. optimering af driften eller virtuel virkelighed. Disse forsøger jeg som investor at finde til min egen portefølje.
2 Synes om
Er der fundet noget konkret inden for en tidshorisont på 1-2 år med henblik på cash flow, og med global skala?
Inden for cirkulær økonomi er der ikke rigtig sket noget saftigt i mine øjne, selvom det er en god historie
I en stor del af selskaberne i min portefølje er “mere med mindre”-temaet på en eller anden måde til stede, f.eks. Talenom, Revenio, Nokia og Qt. Jeg er også med i cybersikkerhedsselskaber (især Nixu), da de muliggør implementering af disruption og dermed den effektivitet, som digitaliseringen medfører. Mest interessant er den forretning, der er bygget op omkring 5G, VR/AR og IoT – nye vindere af disse disruptioner vil helt sikkert også opstå på Helsinki-børsen, og i så fald vil jeg være vågen.
I den “traditionelle” industri er der flere selskaber, jeg holder øje med, men som jeg ikke ejer i øjeblikket, såsom Wärtsilä, Neste, SSAB og skovselskaberne. Her er jeg mest interesseret i, om der bag de nye teknologier er en stræben efter ægte nye løsninger. Dette har f.eks. været tilfældet for Neste, og resultaterne har været i overensstemmelse hermed.
Loudspring (jeg er med med en lille vægt) har interessante porteføljeselskaber fra et ressourceeffektivitetsperspektiv, men startups er generelt en ret udfordrende verden for små investorer.
1 Synes om