Vad har du i portföljen?

Då så, år 2025 avklarat. För min egen portfölj var detta ett mycket lyckat år, efter några års kräftgång.

Den totala avkastningen för 2017–2025 blir en CAGR på 9,3 % och för år 2025 drygt 17 %.

Gällande allokeringen ser portföljen ut så här:

De största omstuvningarna gjordes nu under hösten, då ren energi fick rejäl medvind av bieffekterna från AI-investeringsvågen. Då sålde jag ungefär en gång i veckan en liten del av Microvast och Bloom Energy, Energy Fuels och Wärtsilä i två omgångar, Lithium Americas (US) helt och hållet, och slutligen även lite Fortum. Av dessa låg endast de finländska bolagen på aktiesparkontot (OST), så med de realiserade vinsterna rensade jag även bort en hel del mindre (kraftigt förlustbringande) småskvättar som samlats i portföljen under åren.

Det goda uppgångsåret kompletterades, utöver de nämnda, förstås av att de finska och europeiska indexen presterade bra, på aktiesparkontot (OST) av Nestes gradvisa återhämtning och Enersenses fina uppgång, samt på värdepapperskontot (AOT) särskilt av Alphabet och Lithium Americas argentinska kusin. Största förlusterna stod Enphase (igen) och Stem för.

Årets nya köp tas också med.

• AOT: Orsted, EnviTec Biogas, Aurubis
  • OST: Redan nämnda Enersense, L&T, Alfen

Hoppas att nästa år blir åtminstone nästan lika bra (avkastningsmässigt) som detta! :slight_smile:

17 gillningar

Ett år bakom mig, det blev en del omstuvningar i portföljen. Jag minskade mina USA-innehav och flyttade kapital till aktiesparkontot (OST). Med dessa ökade jag i inhemska utdelningsaktier och förstärkte försvarssektorn. Detta tänker jag fortsätta med 2026.

Som en framgång kan nämnas att jag var med i den amerikanska drone-hypen, särskilt Ondas Holding gav fina vinster.

Den största niten var att sälja Neste under tio euro. Det finns i alla fall förluster att dra av.

Jag slog dock OMXH25 ganska rejält, tack vare $ONDS.

Nu ser portföljen ut på följande sätt:

9292ebc8-8491-4ed1-a572-d7dac9b61614

32 gillningar

Osinkopilkkijä-bloggen har drivits i ett år, vilket innebär att 1 000 €/månad har investerats i värdeaktier genom mekanisk screening (P/E, utdelning, P/B). Portföljen har fyllts med många olika typer av ratade bolag, och inför nästa år är portföljens sammansättning mycket god och avkastningsutsikterna ser mycket gynnsamma ut.
Bloggen kan läsas via länken i min profil.

37 gillningar

Vi går in i året med en ganska bekant uppställning. Förra året fick mig att inse att man kan nå god avkastning även med ett större antal rader i portföljen, så länge det finns åtminstone en pärla där som balanserar upp resten av skräpet. Min egen dödlighet har blivit tydlig, och hur gärna jag än vill vara avkastningskungen på X, passar en risknivå som uppnås med denna portfölj på cirka 10–15 innehav mig betydligt bättre. Fegis helt enkelt!

En sammanfattning av år 2025 och dess avkastning från för några dagar sedan finns nedan.

Men till själva portföljinnehållet.

Jag går inte närmare in på innehaven här, det har redan gjorts i många inlägg. Jag noterar några saker som jag håller ögonen på i dessa bolag. En sådan övning denna gång.

Berner Industrier (13 %)

• EBITA-marginal, förvärvsobjekt och vad de kostar. Utveckling av kapitaleffektivitet.

Norbit (12 %)

• EBIT-marginal, nya medelfristiga mål, orderstockens utveckling.

MercadoLibre (9 %)

• GMV-tillväxt (gross merchandise value), utveckling av låneboken inom fintech och ARPAC.

Biohit (8 %)

• GastroPanel-försäljning och nya distributionsavtal.

Cenergy Holdings (7 %)

• Justerad EBITDA, orderstockens utveckling inom båda segmenten (rör och kablar).

NU Holdings (7 %)

• Tillväxt i kundantal, ARPAC, kreditförluster.

Käteinen (6 %)

• Letar ständigt efter ett nytt objekt att bränna fingrarna på så effektivt som möjligt.

Novo Nordisk (6 %)

• GLP-1 marknadsandel och marginaler. Lansering av oral form under H1 → mottagande? Om pillren säljer bra, räcker nuvarande kapacitet.

Incap (6 %)

• Organisk tillväxt och justerad EBIT-marginal. Omsättningsutveckling per kund.

Sea ADR (6 %)

• Shopees GMV-tillväxt och Garenas bokningar. Tillväxt för SeaMoney. Bibehållen och utvecklad lönsamhet.

Lapwall (5 %)

• Orderstock och omsättningstillväxt. Effekten av utbyggnaden i Pyhäntä. Hur ledningen kommenterar varuflödet och fabrikens skift/linjer (kapacitetsutnyttjande).

Sanlorenzo (5 %)

• Orderstockens utveckling och kvalitet, samt omsättningstillväxt från nya yachter.

Harvia (4 %)

• Omsättningstillväxt, särskilt i USA samt givetvis återhämtningen i Europa. Lönsamhetsutveckling.

Det var allt för den här gången!

38 gillningar

Ett uselt investeringsår 2025

Lekportföljen steg hela 2,59 % under 2025. Det är en usel avkastning. Till och med Evlis korträntefond presterade bättre, +3 %! Portföljens svaga utveckling under förra året och de senaste åren (5-årsavkastning på 20 %) har i genomsnitt berott på dåliga aktieval.

Årets svaga avkastning förklaras delvis av en imbecill reaktion på vårens handelskrig. Man borde inte försöka tajma marknaden, utan fokusera på att välja bolag. Det största misstaget var försäljningen av Berner, men å andra sidan lyckades jag vända kappan igen och köpa tillbaka halva positionen. Aktien steg över 150 % förra året. Utan allt klåpande skulle portföljen ha stigit +20 % sedan årets början! Jag är glad att jag fick lära mig den här läxan den hårda vägen nu och inte först när kapitalet (förhoppningsvis) är ännu större.

Sett till marknadstajming har timingen bitvis varit till och med utmärkt; jag köpte ju aktier under dipparna 2022–23, men jag har fallit i fällan att sälja vinnare för tidigt och framgången i aktievalen har varit för ojämn.

De senaste årens svagare avkastning har nu sänkt portföljens totala årsavkastning till 19 % för åren 2010–2025, medan S&P 500 totalavkastningsindex har gett 14 %.

Det fanns också mycket gott i det gångna året. Jag lade ner mer tid på aktier, och min förståelse för bolagen fördjupades på bred front. Motgångarna kan därmed monetariseras som lärdomar. Vid sidan av vårens strul förde jag över pengar till ett skatteeffektivt aktiesparkonto (OST), vilket (förmodligen) minskar skattebördan framöver.

Min fokusering på nordiska och europeiska småbolag har inte varit ett särskilt belönande val, men att förklara den svaga avkastningen med det vore bara en bortförklaring. Jag gav mig ut i kärret när andra valde den torra stigen. Eget val. Det finns tiotusentals bolag i världen: man måste inte fokusera på bara ett område. För det andra har det funnits fantastiska möjligheter även bland småbolag, vilket Berner i min egen portfölj visar. Det är i kärren man hittar hjortronen! Där har det också funnits sådana avkastningsraketer som Avtech, Puuilo och Harvia. Man måste bara välja vinnaraktier med bättre träffsäkerhet och hålla i vinnarna bättre. Det är ont om bra köptillfällen i kvalitetsbolag, och ännu färre bolag är faktiskt av hög kvalitet på lång sikt.

Varje investeringsstil har sina svagare perioder, och jag tänker inte ändra på något i någon större utsträckning. Istället har jag slipat min stil: sök efter potentiella långsiktiga värdeskapare och sitt kvar på dem orubbligt. Jag har också övervägt ett nytt tankeexperiment. Tänk om man var tvungen att “hodla” en aktie i all evighet? Då skulle man se på investeringsobjekten ur en mycket mer kritisk synvinkel. Köpen skulle bli ännu mer sällsynta, men man skulle kanske vara mer mentalt bunden till dem. Det här tänkesättet har inspirerats av investeringsboken What I Learned About Investing From Darwin av Pulak Prasad som jag läste förra året, en varm läsrekommendation.

I mina dagboksanteckningar från 2020–21 klagade jag ofta på börsens höga värderingsnivåer, vilka oundvikligen skulle äta upp de kommande årens avkastning. Så har det sannerligen gått. När jag nu ser på min bolagskavalkad ser nästan alla billiga ut. Sett till exempelvis ett enkelt P/E-tal med de prognostiserade resultaten för 2025 får man betala 11x för Aallon Group, 10x för Dominos Pizza Group, 10x för Sanlorenzo, 13x för Etteplan, 11x för Nurminen eller 20x för det mycket lönsamma Adobe (utfallit värde på grund av avvikande räkenskapsår). Det utskällda Qt Group handlas också till över 22x 2025e resultatet. I förhållande till sin vinstpotential är Paradox och Remedy förmånliga. EV/EBITA för Berner och Röko rör sig kring 20x, vilket inte är en dålig multipel för sådana bolag.

Många av mina portföljbolag är bortglömda, förbisedda eller förolämpade (likt Dostojevskijs Kränkta och förnedrade). När solen väl skiner på sophögen och sentimentet förbättras, ser jag optimistiskt på portföljens avkastningspotential. Dessutom finns det gott om kontanter och likvida medel i den nämnda fonden Evli Likvidi B som väntar på nya idéer och möjligheter.

Alla mina bästa investeringar genom åren har gjorts i bolag som vid köptillfället varit relativt billiga och där investerare har underskattat bolagens potential att skapa värde långt in i framtiden. Med denna tanke mot det nya året!

130 gillningar

År 2025 är till ända, vilket innebär att det är dags att upprepa klichén och reflektera över det gångna året.

När jag granskar mitt eget investeringsår är känslorna tudelade. När det gäller avkastningen har jag hamnat betydligt efter Helsingforsbörsen (Hesuli). Den totala avkastningen för 2025 landade på 8,63 %, vilket tydligt underpresterade mot marknadens avkastning. Jag är givetvis inte nöjd med detta. Som säkert många andra skulle även jag vilja visa upp toppavkastning här, men min egen taktik kommer knappast någonsin att möjliggöra det.

Jag äger i huvudsak ganska tråkiga bolag som år efter år förväntas skapa värde utan större dramatik. På längre sikt hoppas jag dock kunna generera en stadigt tråkig avkastning som slår Helsingforsbörsen över tid. Å andra sidan tror jag inte att jag kommer att kunna delta i festen under enskilda år när marknaden stiger kraftigt.

Som något positivt ser jag att jag har utvecklats som investerare även i år. Jag har fokuserat på att studera mer om hur bolag kan skapa värde för sina ägare, och i det långa loppet tror jag att det är ett bra ämne att fördjupa sig i. Bortsett från ett par snedsteg har jag hållit mig till min investeringsstil där jag försöker hitta bra bolag till ett rimligt pris (och vem försöker inte det).

Mot slutet av året har jag tagit distans till marknaden och fokuserat mer på själva bolagen. Vi lever i en värld som blir mer intensiv för varje ögonblick. Nyheter, data och åsikter finns ständigt inom räckhåll, och när det börjar hända saker på marknaden får jag, åtminstone personligen, lätt en känsla av att “jag måste göra något”. Denna känsla av ständig optimering har tidigare inte varit bra för min portfölj. Därför drog jag till slut i handbromsen och bestämde mig för att gå i en helt annan riktning. Jag kom fram till tanken att man kan titta till portföljen en gång i veckan, helst under helgen när börsen är stängd. Visst, om jag under veckan ser att ett portföljbolag eller ett annat bolag på bevakningslistan har sjunkit -10 %, så förbjuder jag mig inte att köpa. Det här är en hobby, inte en lag. Ibland märker jag dock att jag tar investerandet på för stort allvar, och därför försöker jag undvika att stirra på min egen portfölj. Framför allt skapar följandet av vinster och förluster ett obehag hos mig – varför skulle jag då utsätta mig för den känslan? Särskilt bevakningslistor som inte innehåller den egna portföljen har varit ett bra alternativ för mig just nu.

Min investeringsstil har inte förändrats under året, men jag vill i allt högre grad betona förutsägbarhet och “tråkighet” i portföljens stora positioner. I mindre positioner kan jag ta större risk och därmed öka portföljens optionalitet, där en liten position potentiellt kan växa sig stor om min analys stämmer. Om jag har fel är skadan begränsad.

Jag tänkte för omväxlings skull fokusera på att diskutera de bolag där kursutvecklingen inte har gått som förväntat under det gångna året.

Revenio 8,5 % position

Revenio var årets största miss för mig. Jag förväntade mig vinsttillväxt i år, men omsättningen växer fortfarande inte tillräckligt snabbt för att täcka de ökade kostnaderna. Dessutom har bolaget drabbats av motvind från dollarn, vilket har försämrat resultatet. Kapitalavkastningssiffrorna har naturligtvis försämrats i samma veva när NOPAT inte växer, vilket innebär att en sorts smygande medelmåttighet hotar bolaget. I förhållande till det är min position ganska stor. Är jag orolig? Delvis. Jag tror att en del av orsaken har varit marknaden och att bolaget har hamnat i ett slags limbo. Marknaden för onoterade förvärvsobjekt har varit dyr, vilket har lett till att nästa tillväxtsprång inte har tagits genom att köpa upp bolagets saknade delar. Konkurrensfördelen har knappast försvagats, men om den underliggande marknaden är svag har bolaget nöjt sig med att dela ut kassan i form av utdelningar istället för tillväxtsatsningar. Det är förstås det enda rätta beslutet för ägaren när den förväntade avkastningen på ett förvärv inte är tillräcklig, men jag skulle önska att mina portföljbolag kunde öka sin NOPAT år efter år, och detta har den underliggande marknaden uppenbarligen inte möjliggjort de senaste åren.

Copart 3,4 % position

När man betalar höga multiplar för kvalitet och marknaden börjar tvivla på investeringscaset blir resultatet ofta fult. Coparts 12-månadersavkastning är -32 %. EV/EBIT-multiplarna har nästan halverats från topparna 2024. Det finns flera orsaker till detta. Marknaden har ifrågasatt bolagets marknadsposition när konkurrenten IAA:s ställning åtminstone tillfälligt har stärkts. Bolagets hemmamarknad har visat sig vara svår då antalet oförsäkrade fordon har ökat. Investerare håller även ett öga på bolagets betydande kassaposition.
image

Copart har tidigare framgångsrikt allokerat kapital till markområden och köpt tillbaka egna aktier opportunistiskt. Till råga på allt befinner sig Copart på fel sida av AI-trenden. Är jag orolig? Inte direkt, jag tror fortfarande att detta främst är en tillfällig situation där investerare på grund av externa faktorer ifrågasätter om bolaget är lika bra som tidigare; dessutom har multiplarna normaliserats. Copart är känt för att de inte allokerar kapital bara för att marknaden vill det, utan de väntar tålmodigt tills det finns attraktiva alternativ. Jag fortsätter att behålla aktien (hold), men jag förväntar mig ingen snabb förändring i multiplarna eller att tillväxten ska rusa iväg. Därför kommer jag inte heller att öka innehavet innan jag ser en tydlig trendvändning. Jag sitter i en grop, men jag fortsätter inte gräva.

Hemnet 1,1 % position

Hemnets kursfall har varit enormt. Den senaste 12-månaders kursutvecklingen är -55 %. Bolaget är fortfarande en ny position för mig, så jag har lyckligtvis inte fångat fallande knivar hela vägen ner. Bolaget är Sveriges största portal för bostadsköpare och säljare. Aggressiv prissättning har gett bolaget motvind, och den billigare konkurrenten Booli, med sämre användarvänlighet, har tagit marknadsandelar. Hemnets multiplar var skyhöga och bolaget var älskat av investerare, tills marknaden började tvivla på prissättningens hållbarhet och därmed även den framtida tillväxten. Framåtblickande EV/EBIT on har rasat när den kraftiga tillväxten förväntas sakta ner.

image

Man måste också notera att fastighetsmarknaden även i Sverige har varit utmanande, vilket har försvårat marknadsläget. Hemnet har dock redan gjort förändringar och testat olika prissättningsmodeller som kan sänka säljarens risk vid valet av ett dyrare annonspaket. Hemnets trumfkort har varit att de lockar flest ögonpar. På så sätt har även försäljningspriserna varit bättre, vilket innebär att det pris som debiteras den som listar bostaden har varit kopplat till det värde plattformen skapar. Visst är jag lite orolig, men jag känner ännu inte bolaget tillräckligt väl för att ha en starkare åsikt om dess framtid. Därför är positionen fortfarande liten och jag bevakar situationen.

image

image

Inga dramatiska förändringar har skett i portföljen. Under det senaste kvartalet har jag fortsatt att öka i flera bolag. De största ökningarna har gjorts i Deutsche Börse och Medistim. Som nya positioner har jag köpt ovan nämnda Hemnet, samt Carasent och Toast. Av dessa är Toast fortfarande under utvärdering; detta kan ha varit ett av årets felköp. Ju mer jag har funderat på affärsverksamhetens karaktär, desto mer har jag landat i slutsatsen att bolaget inte nödvändigtvis uppfyller de kriterier jag önskar av ett portföljbolag. Jag sålde Nordea, som var en ganska betydande position i portföljen. Det är svårt för mig att längre motivera bolagets värderingsnivå. Dessutom har banker den nackdelen att någon bank någonstans i världen då och då hamnar i problem, och då lider hela branschen. Därför kände jag att det nu är ett bra tillfälle att lämna medan musiken fortfarande spelar. De europeiska bankerna har haft sin bästa period på årtionden.

Inför år 2026 har jag inget nytt framgångsrecept. Om samma trender fortsätter på marknaden som förra året, kommer jag troligen att hamna efter index även i år. På min bevakningslista finns ett sex bolag som jag vore redo att köpa om priset är rätt. Att bevaka och jaga dessa kommer säkert att vara årets huvudtema.Avslutningsvis vill jag lyfta fram min favoritbok och mitt podcastfynd från förra året. Boken är utan tvekan What I learned about investing from Darwin. Boken har lovordats flera gånger även här på forumet och jag kan bara hålla med. En utmärkt och tidlös bok som man kan läsa flera gånger. Ett hedersomnämnande går förstås till McKinseys bok Valuation, som jag fortfarande håller på med.

Som podcast vill jag lyfta fram The Art of Quality, som jag anser är en fortfarande ganska underskattad podd. Podden är huvudsakligen inriktad på investeringar, men kvalitet utforskas mångdimensionellt med hjälp av företrädare från olika ämnesområden. Riktigt intressant att lyssna på.

En riktigt god fortsättning på det nya året till alla! :slightly_smiling_face:

54 gillningar

Uppdatering av portföljens innehåll. Jag har handlat alldeles för mycket, men jag har lyckats minska antalet rader och mitt nyårslöfte är att handla mindre och fokusera på att sätta in pengar i nuvarande innehav, särskilt fonder (exkl. fonder med höga avgifter som jag i första hand säljer).

Jag började med mer aktiv aktieinvestering för precis ett år sedan och under den här tiden har jag fått en ganska hygglig avkastning (det är svårt att beräkna den exakt eftersom uppgifterna finns hos olika mäklare och är utspridda, men ca 10–15 %), men jag har också lärt mig att jag är för impulsiv och stressar över enskilda aktiers rörelser alldeles för mycket, så jag har kalibrerat portföljen med mina egna svagheter i åtanke. Detta påverkades mycket av Intellego-smällen, som jag dock klarade mig ur med torra fötter. Det grämer mig också att jag inte köpte dippen i april, men vi hade just fått en bebis så jag försöker vara snäll mot mig själv.

Om geografin. Min portföljs USA-vikt var för ett år sedan uppskattningsvis cirka 50 procent. Nu har den sjunkit avsevärt; för ett år sedan tog jag ståndpunkten att USA är dyrt och Finland billigt. Nu är USA ännu dyrare och Finland är inte heller lika billigt längre, men att tanka finska aktier i början av 2025 har helt klart varit min största framgång. I princip går dock nya pengar till en ACWI IMI-ETF, vilket höjer portföljens USA-vikt.

I kategorin ”Norden” finns flest bolag noterade i Finland och Finland-fonder, men å andra sidan är Nordea, Sampo, Relais och varför inte Noho i högsta grad nordiska bolag, så jag tycker inte klassificeringen är alls missvisande.

Som nya rader skulle de berömda amerikanska värdeaktierna intressera mig mest.

Direktinvesteringar i aktier:

(disclaimer: Nokia-aktierna samt en del av Nordea- och Sampo-aktierna har erhållits som förskott på arv)

Hela portföljen:

Geografisk fördelning för hela portföljen (exkl. kontanter och räntefonder):

32 gillningar

Låt oss lägga upp en portföljöversikt från en agrarkapitalist här också.

Fördelning av den totala investeringsförmögenheten
-Aktiefonder/ETF: 29 %
-Andelar i samfälld skog: 57 %
-Mark utarrenderad för jordbruksproduktion: 14 %

På aktiefronten är det största enskilda bolaget i aktiefonds/ETF-portföljen NVIDIA med en andel på 3 %. Investeringarna är främst i USA (45 %), Europa (45 %), Indien (4 %), Japan 3 %. I Finland endast cirka 1–2 % för tillfället.

När man räknar med även annat än aktiefonds/ETF-portföljen är NVIDIAs andel cirka 1 %. Spridningen är alltså ganska stor, men för mig räcker marknadsavkastning på lång sikt.

Något överraskande har den bästa investeringen under de senaste 5 åren varit samfälld skog. Priset på rundvirke har stigit så kraftigt på grund av Rysslands krigshandlingar att avkastningen har varit tvåsiffrig de senaste 5 åren (inklusive avverkningsintäkter och värdeförändring av virkeskapitalet).

25 gillningar

Jag lägger väl det första inlägget i den här tråden… tror jag?

Min portfölj harvade i 3,5 år, men när 2025/H2 sedan var riktigt bra utifrån sin låga nivå, så började jag märkligt nog utöka mina innehav igen i takt med att förmögenheten växte snabbt. Här är alltså köpen från slutet av året av en bull som återfunnit sitt självförtroende. Inget av detta har jag sålt. :backhand_index_pointing_down:

Portföljinköp 2025-H2

13 gillningar

Dags igen att blicka tillbaka på det gångna börsåret 2025. Min återkomst till aktiemarknaden, som jag beskrev i förra årets inlägg ( https://forum.inderes.com/t/mita-sinulla-on-salkussa/1246/3974 ), har nu pågått i drygt 2,5 år. I slutet av förra översikten konstaterade jag: Med intresse tar jag mig an år 2025 med denna portfölj – själv har jag fortfarande hopp om att man kan nå avkastning på Helsingforsbörsen även i fortsättningen. Å andra sidan är avsikten också att fortsätta diversifiera långsamt till andra marknader, främst i form av ett världsindex, eftersom ”never stop the madness och snart kör vi igen”. Nu när året är slut kan man konstatera att det lönade sig att hoppas, och galenskapen tog inte slut den här gången heller :smiley:

Man får vara ödmjukt nöjd med portföljens avkastning hittills, särskilt med vår kära vän Hesuli som jämförelseobjekt, där merparten av mina aktier huserar. För år 2025 halkade portföljens avkastning faktiskt efter indexet något (30,34 % mot 33,95 %), men det försprång som skapades i slutet av 2024 höll i sig till portföljens fördel.

kuva

Årets största händelser 2025 var förstås Trumps tullkaos. När situationen började eskalera fattade jag ett beslut och sålde ungefär hälften av portföljen som en försiktighetsåtgärd. Vissa innehav gick med en liten förlust, och i efterhand kan man konstatera att det för vissa aktier (som Nordea) hade varit bättre att bara sitta på händerna, eftersom jag till slut köpte tillbaka dem senare till ett lite högre pris.

Å andra sidan gav marknadens osäkerhet och en stor kassaposition möjligheten att slå till på aktier som jag bevakat under en längre tid, men som tidigare känts för dyra. Dessa aktier var ASML, Kalmar och Huhtamäki – ASML kom in som ett helt nytt innehav i portföljen, och Kalmar tog jag in igen efter att ha sålt av dem förra året. Dessa visade sig vara årets bästa val. Huhtamäkis kursutveckling har däremot varit en liten besvikelse hittills. Med kontanter som brände i fickan började jag amatörmässigt köpa på mig lite för tidigt, och det slutade med att kniven bara fortsatte falla. Det ändrar dock inte min syn på företagets stabila verksamhet, så vi avvaktar i lugn och ro.

Allt som allt är jag mycket nöjd med portföljens nuvarande sammansättning – alla bolag i portföljen är sådana som jag förväntar mig stabil avkastning från även i fortsättningen. Lapwall och Nordea väger tungt, men jag har försökt balansera innehållet grovt efter hur jag ser på deras framtida risk/avkastningspotential. Jag anser att Lapwall fortfarande står i startblocken på grund av det djupfrysta läget på byggmarknaden, men företagets egna prestationer övertygar på alla sätt. Nordea å sin sida har tuffat på så pass bra både vad gäller utdelningar och kursuppgång att man gärna behåller dem i portföljen även framöver. I ASML tog jag redan hem en del av vinsten, men jag tänker behålla en del långsiktigt – det är ett så pass intressant, unikt och viktigt europeiskt företag. Kesko får stanna kvar som en trygg basleverantör.

kuva

I min slutkläm förra året konstaterade jag att jag skulle öka diversifieringen mot världsmarknaden – nåväl, i svallvågorna av tullkrisen rök även de få ETF- och fondinnehaven, och jag har inte återvänt till dem sedan dess. Tills vidare kör vi alltså med ganska liten diversifiering, oavsett om det är ett riskfyllt drag eller ej.

Slutligen en sammanfattning av alla innehav som funnits i portföljen under hela 2,5-årsperioden, samt deras bidrag i förhållande till portföljens värde i slutet av 2025. Den klarast lysande stjärnan har självskrivet varit Nordea, men ASML kilar oväntat in sig som tvåa. Även Kalmars prestation förtjänar ett särskilt omnämnande.

kuva

Hoppas att trenden som började 2025 fortsätter i samma riktning även under 2026!

28 gillningar

Jahapp, det har gått drygt två och ett halvt år sedan den förra portföljuppdateringen, så det är ett bra tillfälle att lägga ut den nuvarande situationen i etern. Portföljen har levt en del sedan dess, men av de dåvarande största innehaven är Sampo och Evo fortfarande med på nästan samma vikt. Nordea har gått om dessa och blivit det största innehavet. Av de övriga aktierna har även Metso och Qt Group stannat kvar.

Under år 2025 gjorde jag 9 köp och en försäljning, så inget extra krångel. Portföljen kompletterades med aktier i Evo och Nordea, och nya förvärv var Faron och Huhtamäki. Den sistnämnda har jag inte ägt tidigare. Dessutom tog jag i slutet av året beslutet att börja med månadsvisa investeringar i OP Världen Index (OP Maailma indeksi). Jag borde säkert ha börjat tidigare, då jag har köpt samma till barnen redan ett tag.

Av de aktier som nu finns i portföljen köptes Fortum, Vaisala samt Nokian Renkaat under år 2024.

Utöver de innehav som visas i grafen har det på Nordnets AF-konto (AOT) blivit liggande en ganska stor hög av en av forumets ”favoriter” från för några år sedan, nämligen Voxtur, som ligger där och möglar. Hoppas man vid något tillfälle kan utnyttja skatteavdragen från den högen.

Det har gått lite trögt att göra tillökningar på sistone, då det har funnits en del andra saker man varit tvungen att lägga pengar på. Förhoppningsvis börjar det månatliga fondsparandet synas på sista raden vid något tillfälle.

Edit. Och om man räknar lite mer noggrant så har det redan gått tre och ett halvt år sedan den förra uppdateringen i juni 2022…:grimacing:

28 gillningar

Köp: Mara, Circle, IMSR
Ökningar: QT, Taaleri
Minskningar: Lemonade, Cameco, Rolls-Royce, Kazatomprom
Försäljningar: Fortum, Block

Kryptoexponering och nya öppningar
År 2025 är lagt till handlingarna och portföljen har berikats med några nya namn. Portföljen innehåller nu en tredje bitcoin-miner, Mara Holdings. Intresset för krypto har vuxit och jag ville ha mer bitcoin-exponering i portföljen. Mara har enorma bitcoin-reserver utöver sina datorer. Som en bonus producerar företaget fjärrvärme i Fredrikshamn. Att utnyttja spillvärme från kryptomining är en mycket fascinerande komponent och jag tror att det ökar värdet på kryptominers, särskilt med tanke på att man i Finland installerar elpannor för fjärrvärmeproduktion.

Mara har varit mycket volatilt, precis som CleanSpark och Hive. Alla miners steg kraftigt i oktober, men jag lyckades tyvärr inte hämta hem några vinster. Av dessa investeringar är det endast CleanSpark som har hållit sig tydligt på plus.

Jag bytte också ut Block mot Circle Group. Även om Block fortfarande intresserar mig, såg jag större potential i Circle efter att Block stått och stampat så länge. Block kan dock återvända till portföljen senare. Circle erbjuder stablecoins, och jag bestämde mig för att testa deras USDC-coin istället för Tether. För ett nybörjaröra låter USDC bättre som namn än USDT (USDC = USD coin). Detta är en högst subjektiv åsikt, men kanske ligger det något i det. Samtidigt ser jag också att stablecoins har en enorm potential på lång sikt, särskilt om de lyckas utmana traditionella kreditkort.

Rörelser inom energisektorn och SMR-hype

Jag minskade i Cameco samt Kazatomprom och ökade i Terrestrial Energy (IMSR), som utvecklar smältsaltreaktorer. Det råder en enorm hype kring SMR (Small Modular Reactors). IMSR föll från toppnoteringen på 27 dollar ända ner till 6 dollar, för att nu ha stigit tillbaka till 11 dollar. Min investeringstes bygger på avtalet mellan Terrestrial Energy och Westinghouse om att utveckla bränsle för smältsaltreaktorer. Jag är inte helt övertygad om deras reaktor, men jag vill ha exponering mot SMR-boomen och en ny typ av bränsletillverkning inom kärnkraftssektorn.

Misstag

Generellt har uranaktierna i portföljen presterat mycket väl, liksom Rolls-Royce och Lemonade. Dock försöker jag nu att inte röra de innehaven. Jag har mer eller mindre sålt av de summor jag investerat och nu väntar jag bara på avkastningen.

Jag sålde också av hela mitt innehav i Fortum. Försäljningen gjordes helt baserat på känslor, vilket var ett misstag. Jag ville köpa QT Group efter ett stort dopp i maj och tyvärr har aktien sjunkit ytterligare sedan dess. Men syftet var ändå att öka i QT, och jag har velat bli av med Fortum länge efter hela Uniper-röran. Jag köpte också IMSR vid 13 dollar, och det var skrämmande att titta på portföljen när värdet bara fortsatte att sjunka. Efter dessa misstag har jag följt portföljen väldigt lite. Men i slutändan presterade portföljen mycket bra under 2025, med en avkastning på cirka +25 %. Nu i början av året har kryptominers och IMSR kommit tillbaka med fart, YTD +10 %. Jag försöker hålla koll på marknaden efter krypto-treasury-bolag (särskilt de som baseras på Solana) samt Mara om det skulle dyka upp bra köplägen.

Framtiden

Jag minskade min arbetsbelastning inför 2026 och gick över till fyrdagarsvecka. En extra ledig dag förändrar inte min ekonomiska situation nämnvärt, men det minskar stressen och ger värdefull egentid. Jag strävar efter att följa portföljen mer noggrant framöver och fokusera på välmående, träning samt konstnärligt måleri.

Konstinköp

Som senaste inköp köpte jag ett torrnålsstick av Edvard Munch föreställande ett norskt landskap. Visuellt är verket inte det mest slående, men jag tilltalas av sättet Munch skapade perspektiv med en väg som sträcker sig i oändligheten. Rafael Wardi intresserar mig fortfarande, och jag hoppas snart hitta ett bra erbjudande på hans oljemålningar.

42 gillningar

image

Med den här portföljen inleddes året. Nordea har funnits i portföljen ända sedan jag var en liten pojke. Fiskars har lagts till enbart för att det är min hembygd.

35 gillningar

Portföljens sammansättning (portföljerna sammanlagt)

Passar på att fira lite nu när portföljen har passerat en milstolpe efter knappa 6 års investerande.:chart_increasing:

74 gillningar

Öppnar upp den här lilla portföljen här för alla att beskåda. Eller knappast väcker den några stora känslor, men här är den nu. Hela potten knappt 12 000 €

Namn —————————– Avkastning ———— Andel av portföljen

OP-Finland Index +31 % 16 %

Jag har också fått min del av avkastningen från Helsingforsbörsen.

OP-Norden Index +12 14

Vad ska man säga om det här. Det går bra.

OP-Europa Index +12 13

Det går som smort här också.

Kempower -6 8

Behöll, sålde inte. Genom ur och skur. Som värst nästan 50 % back, nu nästan på noll. Var under de galnaste tiderna 50 % av hela portföljen. Tron tar inte slut, vacklar inte ens.

Kongsberg +18 8

Smakar bra. Uppgången lär väl fortsätta på grund av den oroliga världen.

Fodelia -7 8

En “evighetsmörnare” på investerarspråk. Det ordnar sig nog, jag skulle ju inte ha köpt den här om jag inte trodde på den.

Saab +81% 8

Har sålt med fina vinster och köpt tillbaka. Lyckade köp och försäljningar. För en gångs skull.

Nordea +26 5

En folkaktie. Snyggt driv.

Assa Abloy +29 5

Marknadsledaren sviker inte. Fin avkastning. Ger säkert bra utdelning även i fortsättningen. Jag tvivlar inte.

OP-Asien Index +9 5

Mitt nyaste index. 50 €/mån som i de andra.

Poste Italiane +13 5

Portföljens udda fågel. Italienska posten. Bra avkastning, bra utdelningar, diversifiering. Därför.

Faron -11 4

Tron försvann redan för länge sedan. Men kanske sker miraklet i år.

Springvest -20 1

Nyaste köpet. Var bara tvungen, på grund av Donut… Mer än så vågar jag inte riskera.

Herantis +9 0,2

Bestämde mig i höstas för att lägga alla mina utdelningar här och fortsätta göra så även i framtiden. Man måste börja någonstans. Den är nog uppe i en halv procent under vårens gång.

Sånt. 200 €/mån går till index totalt. Små ökningar på några tior eller hundralappar i direktägda aktier, så samma stil fortsätter. Väldigt få försäljningar. Nu i vår måste jag dock göra mig av med något för att få semesterresan betald.

I min smak bra drag. Inte en enda megalomanisk vinnare eller raket. Men inte heller något totalras. Förra året hände inte så mycket, förutom att de som rasat började återhämta sig mot slutet av året och försvarssektorn fortsatte stiga. Diversifieringen blir bättre. Knappa hälften i index, målet är fortfarande att få det till mer än hälften. Stora marknadsledare och mindre lottsedlar. Finland, Sverige, Norge, Italien. Amerika vore trevligt, men jag sålde faktiskt av allt av principsjäl förra våren på grund av den där galningen.

Just det, hela portföljen ligger på plus 15 % just nu. Jag kan inte räkna ut vad det är på riktigt, om man tar i beaktande att jag har sålt en del med vinst och sedan köpt något annat för pengarna.

Ingen hjältesaga, och det behöver det inte vara heller. Huvudsaken är att det finns pengar undanlagda och att de till och med ger lite avkastning.

Om ni har frågor, kommentarer eller dylikt, ta det i kafferummet, tack.

56 gillningar

Eftersom jag mentalt är en blottare (den lilla storleken på min snorre hindrar mig från att förverkliga det, tack och lov), så öppnar jag nu virtuellt trenchcoaten och lyfter på hatten en sån här rutten börsdag (portföljen <2 % på rött, efter fredagens >4 %). Det finns ingen logik i min portfölj, och inte hos mig heller förutom minnen av en gnutta förnuft… ordningsvakt har jag aldrig jobbat som, på grund av min lilla storlek. :flushed_face: Ursäkta mitt språkbruk, jag tar emot en plats på filten om tråden kräver det. Som ung var jag ju trots allt förstacenter i bänkvärmarkedjan. :ice_hockey:

20 gillningar

I helgen fanns det tid att fundera över den egna strategin och dess utveckling. Jag funderade på idén att dela in mina portföljers livscykel i ett ännu obestämt antal faser. Faserna följer mängden hävstång som används i portföljen.

Nu när jag har harvat på med den nuvarande strategin i cirka 30 månader börjar Portfölj 1 nå en relativt stabil position mellan de ännu icke namngivna faserna 1 och 2. Syftet är alltså att låta portföljen leva sitt eget liv och det finns inga aktiva funderingar på att öka portföljens värde med eget eller främmande kapital. Om utvecklingen är gynnsam skulle portföljen gå vidare till livscykelns andra fas där hävstången skulle ökas från 100k→200k. Detta väntar på att det egna kapitalet ska växa till en nivå där förändringen är meningsfull att genomföra. Å andra sidan har belåningsgraden sjunkit till en måttlig nivå och de mest betydande skyddsåtgärderna ser jag för tillfället som avlägsna. De största förhoppningarna på värdeökning placerar jag i nuläget på axeln Volvo och Intrum. Faron spökar förstås i bakgrunden och funderar på sin egen riktning. Köpen av Faron och Lululemon gjordes vid ungefär samma tidpunkt. Det verkar som att frukosten blev oäten då.

image

Portfölj 2 är naturligtvis nyare och för närvarande under uppbyggnad. Den är till storleken i euro ungefär hälften av Portfölj 1 och dess livscykelfas är i min process fas nummer 1. Portföljens färdigställandegrad är cirka 50 %, det vill säga målet är att få den till ett liknande stabilt tillstånd som Portfölj 1 befinner sig i. I portföljen har jag ansökt om att fördubbla den nuvarande hävstången och om de senaste turerna inte helt sänker värdena, tror jag att jag kommer att få det genomfört, om inte under denna ansökningsrunda så under de kommande månaderna.

När jag började bygga den här portföljen var tanken att överdiversifiera och å andra sidan ta med fler potentiella tillväxtraketer. I början försökte jag mig också på swingtrading, men det har jag som väl är vågat sluta med nu. Som avkastningsprocenten visar vilar portföljens framgång på betydligt smalare axlar, och å andra sidan håller den rätt spektakulära bodybuildingen av dessa axlar på att ge dem en onödigt stor vikt vid sidan av biceps och triceps. För tillfället finns dock ingen akut tanke på försäljningsaktiviteter; bolagsanalyser pågår som bäst ifall jag får mer lekpengar till portföljen. Som det senaste köpet i portföljen satte jag in intjänade OP-bonusar, som omvandlats till pengar, i Sampo. Det sägs att om man inte vet vad man ska köpa, bör man köpa Sampo. Tanken är dock att då och då sätta in ackumulerade likvida medel i Sampo och höja dess vikt till ungefär mitten av portföljen som en så kallad stöd- och kassaflödesaktie.

Alphabet finns i båda portföljerna och är därmed mitt största innehav. Min maximala viktning enligt strategin för en enskild aktie per portfölj är 20 %, men girigheten kan nog ta överhanden om till exempel Nebius börjar knappa in mot ett marknadsvärde på en biljon (trillion). Eftersom jag spelar med hög hävstång är överdiversifiering sättet att hantera risken. Att aktivt följa flera tiotals rader går förstås inte så bra, så portföljen bör innehålla kvalitetsbolag till ett rimligt pris och i princip för evigt innehav. Detta verkar även i övrigt vara ett sätt att plocka aktier som passar mig och som jag gillar. Dessutom relativt måttliga bets i dessa mer otåliga bolag. Vid uppbyggnaden av denna portfölj var en grundtanke också att öka den geografiska diversifieringen. De finländska bolagen har kommit med först under de senaste månaderna.

image

26 gillningar

Låt oss göra en halvårsvis portföljöversikt igen. Det var meningen att göra detta redan vid årsskiftet, men en stor irritation över att Nordea Investor försvann och svårigheten att göra en sammanfattning motiverade inte.

Jämfört med för ett halvår sedan har Puuilo och Volvo B lämnat portföljen.

När det gäller Puuilo nådde jag mina egna avkastningsmål och lyckades sälja nästan vid toppen 2025.

Volvo B lämnade portföljen kanske lite förhastat, men ändå tydligt på plus under tidig höst 2025.

Kontanternas vikt har i genomsnitt varit 10 % av portföljen, men för tillfället ligger den dock bara runt 2 %.

Incaps vikt i portföljen har vuxit sig orimligt stor, men mina egna förväntningar på detta är fortfarande mycket höga. Planen är att eventuellt minska innehavet om vi stiger mot 12 €, och lämna kvar en position på några tusen stycken efter det. För närvarande ligger snittpriserna på knappa 9,50 €.

Nordea har jag inte ökat i på länge, och enligt de preliminära planerna kommer jag inte att göra något med detta om inget betydande händer.

Små ökningar har gjorts i Investor längs vägen, för närvarande är positionen på plus med ~55 %. Denna är tänkt att vara kvar i portföljen länge och jag ökar om jag inte kommer på något annat.

Monster köptes ursprungligen som ett skämt, men har under årens lopp vuxit till en helt seriös investering. Här ligger snittpriset kring 40 $, så det är plus ~100 %. Här har jag främst funderat på tillväxtens kontinuitet, men bolaget verkar ånga på år efter år. Detta ligger kanske närmast hjärtat och det är svårt att göra sig av med det, även om det vore rationellt sett till siffrorna.

SkiStar kom in i portföljen från början med det minsta antal som krävs för aktieägarrabatter, men efter en snabb undersökning visade det sig finnas potential och positionen växte. Här har jag satt ett säljpris på 190–200 SEK, då hela positionen lämnar portföljen.

Sampo har länge varit ett bolag där jag inte gjort något med positionen, och jag följer egentligen inte ens bolaget. Detta ligger också på ett separat aktiekonto (AO-tili), som en gång i tiden pantsattes som tilläggssäkerhet för ett renoveringslån. Inga planer för detta, såvida inte ett akut behov av pengar uppstår.

Thule fanns också i portföljen vid den senaste halvårsöversikten, men lämnade den helt efteråt när mitt eget målkurs uppnåddes. Den återvände till portföljen denna vecka i och med nedgångarna och åker ut igen om min målkurs på 275–300 SEK uppnås.

Som det ser ut nu ger portföljen inte särskilt märkvärdiga utdelningar, utan målet är främst värdestegring. Utdelningarna för 2026 kommer troligen att vara knappt hälften av de tidigare.

I slutet av året började jag också med fondsparande när jag insåg att jag länge haft ett så kallat buffertkonto som inte rörts på tre år. Jag startade ett månadssparande därifrån, så pengarna kanske kan få en lite bättre avkastning än kontoräntan på 0,5 %.

28 gillningar

Vad har jag i portföljen? Gott om ”tråkiga” indexfonder, men utöver det utgör även aktier en ganska betydande del. När det gäller REIT:er är jag fortfarande en bullero (bullero), som termen populariserad av @Sauli_Vilen lyder. Fastigheter är den sektor i S&P 500-indexet som presterat absolut sämst 2022-2025. Jag tror på en bounce back. Jag spår tvåsiffriga uppgångar för REIT:er 2027-2029 (inte en investeringsrekommendation).

Innehållsförteckning

1. Inledningsvis

2. Fonder 59 673,87 € (30 972,47 €)

3. Bostäder 22 000 € (26 500 €)

4. Aktier 15 683 € (6686 €)

5. Buffertar 5 185,71 € (9 297,82 €)

6. Kryptovalutor 44,17 € (94,89 €)

7. Total nettoförmögenhet 102 586,75 € (107 922,28 €)

21 gillningar

Här kommer min egen portfölj som jag verkligen inte kan rekommendera till någon, men här kör vi all-in på Kempower. :smiley: Resten av portföljen är hävstång.

Har varit med sedan IPO:n och sålt allt vid lämpliga tillfällen när värderingen har börjat kännas spänd.

Det är sällan man under en livstid stöter på en megatrend där en marknadsledare erbjuds till ett förmånligt pris. Nu är värderingen förvisso hög igen, men marknaden växer så kraftigt under de kommande decennierna att jag den här gången knappast kommer att göra något annat än att öka positionen. Nästa försäljning övervägs först vid pensionen.

Dessutom små positioner i lämpliga bolag som man kan flippa efter att ha ägt dem i en vecka eller en månad.

8 gillningar