Vad har du i portföljen?

Jag har (tror det var 22 nu) och är ganska väl insatt i dem. Även om det har skett en viss koncentration och ackumulering av insatser i vissa företag.

De största nu

1. Talenom, överlägset
  2. Nokia, Revenio Group, QT
  3. Siltronic
  4. Kamux, Avidly, Nokian renkaat
    andra bl.a. IT-tjänster (Digia, Gofore, Vincit), vårdlokaler, Verkkokauppa.com, Ramirent, Glaston, finans (Capman), cybersäkerhet (F-secure). Sanoma, Aspo, Efecte. Några små, Enersense (-50%), och Basware har jag köpt lite av, det svider i handflatorna :). Har fortfarande lite Lehto, det är också en sådan satsning.

Om sanningen ska fram, så har jag en pantsatt portfölj med Uponor, Martela och Pihlajalinna och huvudsakligen Nokia (men de, med undantag för Nokia, representerar inte min syn i den pantsatta portföljen). Sedan har jag fortfarande en liten del Pantaflix.

Punkterna 1-4 skulle jag uppskatta utgör ca 70% av aktierna, sedan finns det en del i räntor och resten är kontanter.

Någon skulle kunna säga att det är ett dolt index, men t.ex. verkstadsföretag saknas där (förutom Glaston, där intresserar smartglas som bonus). En del där är små, som inte har någon större betydelse.

15 gillningar

Här är innehållet i min portfölj i sin helhet. Jag försöker hålla en relativt koncentrerad portfölj, och avsikten är att ha max ca 15 aktier, men strategin kan ju alltid ändras med åldern.

Nokia 32,8%
Nordea 20,3%
Remedy 17,6%
Verkkokauppa.com 10,9%
Sampo 9,2%
Kamux 9,2%

Dessa är alltså till nuvarande värde, inköpspriset för t.ex. Verkkokauppa.com:s andel är förvånansvärt nog något högre :wink:

Avsikten är att höja Kamux också till omkring 20%, när det finns extra pengar och köptillfällen. Enligt nuvarande prognoser kan det ta över sommaren, minismålandets utdelningar räcker knappast till det :confused:

9 gillningar

Bra tråd!

Här är min just nu:

Remedy 14,1 %
Admicom 13,4 %
Noho Partners 9,8 %
Talenom 7,8 %
Suomen Hoivatilat 6,6 %
Kamux 6,5 %
Qt 5,9 %
Revenio Group 5,3 %
Tencent 4,6 %
Vincit 3,6 %
Verkkokauppa 3,5 %
Efecte 3,2 %
Alibaba 1,4 %

Och förstås kontanter som är allokerade till aktieinvesteringar: 14,1 %

Några “skräp” bland dem, men i stort är jag ganska nöjd med portföljen just nu. Jag försöker välja företag som på lång sikt kommer att vara betydligt mer värdefulla än idag. Jag försöker hålla portföljen relativt koncentrerad och med en tydlig vision, men samtidigt tillräckligt diversifierad eftersom jag inser att jag då och då fattar investeringsbeslut som går emot portföljens bästa.

24 gillningar

{“content”:“Nu ska jag också dela min portfölj:\n\nKontanter 20,3%\nMCSI USA indexfond 14,88%\nSuomen Hoivatilat 13,09%\nSSAB 12,47%\nOBX indexfond 12,22%\nNordea 11,12%\nLehto 11,12%\nSievi Capital 4,81%”,“target_locale”:“sv”}

3 gillningar

Jag föredrar en ganska koncentrerad portfölj. Främst finska aktier, men några utländska har också letat sig in i portföljen:

Nokian Renkaat 8,2%
Verkkokauppa 7,8%
Sampo 7,7%
Detection Technology 7,4%
Hoivatilat 7,4%
Activision Blizzard 7,4%
Kamux 7,3%
Nokia 6,6%
PagSeguro Digital 6,5%
eQ 5,2%
Nordnets Superfonder (Finland, Danmark, Norge) 3,5%

Kontanter 25%

Jag har under början av året fått tag i några fallande knivar (Kamux, Verkkokauppa och Activision), men jag siktar inte på ytterligare köp för närvarande.

8 gillningar

Här är den nuvarande situationen, som har varit ganska stabil på sistone.

Mina topp 7, alltså kärninvesteringarna, är avsedda att behållas på lång sikt, förutsatt att verksamheten utvecklas som förväntat.

Bland de mindre är Fellow Finance den gröna, och Aallon Group den gula.

6 gillningar
42,58 % Remedy
25,44 % NoHo Partners
12,24 % Digia
6,63 % Sampo A
4,17 % Ilkka-Yhtymä 2
2,35 % Fortum
1,89 % Titanium
1,66 % Nordea
1,66 % Raute A
1,39 % Capman

Med dessa insatser kör vi nu.

5 gillningar

För mig ser portföljens procentuella andelar ut så här

Kontanter, realistiskt sett när en handelsposition är öppen, skulle uppgå till cirka 5 % av det totala beloppet, vilket innebär att en ganska stor del av de kontanterna är kontanter som väntar på en handel.

7 gillningar

Kompakt verkar vara ett passande ord för att beskriva min portfölj :joy:
Jag har 5-10 värdepapper under bevakning, men jag har ännu inte blivit så entusiastisk att jag köpt dem. Med tanke på att jag började vid årsskiftet, försöker jag nu ha tålamod och samla kontanter.

Nokia 25%
Nokian Renkaat 23%
Nordea 11%
Rovio 10%

3 gillningar

Admicom 84,76%
Fellow Finance 4,29%
Gofore 5,57%
Remedy 1,19%
Verkkokauppa 4,19%

Det har blivit lite överviktigt när det gäller Admicom, men jag har ännu inte sett någon anledning att sälja.

5 gillningar

Hej.

De största innehaven är:
Sampo
Nordea

Dessutom finns det större positioner i följande aktier i portföljen:
Admicom
Talenom
Neste
Kamux (Senast följde jag Inderes)

3 gillningar

{“content”:“I min portfölj syns redan åldern, det vill säga en del investeringar har blivit ganska stora under årens lopp. Principen har varit att om jag inte av någon anledning anser det vara förnuftigt att sälja en viss aktie, så säljer jag den inte. Jag minskar inte ens nödvändigtvis, även om banker ofta rekommenderar det. Jag köper alltid ett företag, aldrig ett företag som jag anser vara dåligt i hopp om en kursuppgång. De större andelarna är alltså dessa mycket långsiktiga, de minsta är typiska instegsaffärer, det vill säga jag börjar med en mindre del och fyller på gradvis. Anledningen till detta (gradvis) är huvudsakligen att kontanter inte stannar som kontanter länge. Jag hittar alltid något att köpa - på börsen alltså. Visst har det funnits situationer där jag har varit tvungen att likvidera portföljen (motvilligt), men å andra sidan är det just därför jag har valt aktiesparande istället för frivilligt pensionssparande, för att portföljen ska vara flexibel i olika livssituationer. Portföljen är en god vän :blush:\n\nDe största i portföljen, totalt 60%\nKone, eQ, Sampo\n\nSedan kommer ett ganska stort fall och i de följande cirka 4% andelar per företag:\nNokia, Valmet, Olvi, Nordea\n\nLite mindre, 2-3% per företag:\nKemira, F-Secure, Fortum, Gilead Sciences, Citycon\n\nSedan mindre än 2% småandelar, den så kallade instegsgruppen\nNovo Nordisk, Nokian Renkaat, Bayer, Roche, Nixu, LeadDesk, Wärtsilä, Verkkis, Raisio, Outotec, Bittium, Tokmanni, Remedy, YIT, Oriola”,“target_locale”:“sv”}

15 gillningar

De största innehaven (10% åt båda hållen): Talenom, Admicon, Nokian Renkaat, Suomen Hoivatilat, UPM, Nordea och Apple

Medelnivå (runt 5%): Revenio, Raute, Titanium, Alibaba, Fondia

“Entry” eller annars mindre: Ponsse, Google, Facebook, Qt, Verkkokauppa, Tencent

Att köpa är lite för lätt för mig och att sälja för svårt. Starka betonanden har gjort det möjligt att slå index. Jag är för lat och passiv för att alltid sälja av onödiga “harsor”, å andra sidan försöker jag med samma inaktivitet motivera mig själv att följa ett så mångsidigt urval av intressanta fall som möjligt.

Som amatör hanterar jag risk med kontanter och genom att på ett lämpligt sätt se till att diversifiera. Jag avstår från en position när investeringsfallet förändras eller när jag möter för stora risker för min egen mage. Jag har alltid jämnt valt “kvalitetsföretag” som är väl positionerade på marknaden, prissatta och som även belönar ägaren med utdelningar + intressanta tillväxtfall.

Jag är inte en riktig värdeinvesterare. Och Nordea är under observation.

5 gillningar

Nokia 16,8%
Hoivatilat 14,7%
Verkkokauppa 13,1%
Sampo 12,8%
Kamux 12,2%
Nokian renkaat 11,8%
Digia 6,8%
Efecte 6,2%
Noho 5,5%

2 gillningar

Cirka 50 % av portföljen i Nordea och Hoivatilat.
Sedan 5-10 % andelar i
Nokia, Nokian Renkaat, CapMan och en företagsobligations-ETF.
Små andelar:
SSAB samt ETF:er (S&P 500, tillväxtmarknader och Asien exklusive Japan) och som en joker i botten spökar Sotkamo Silver kvar.

Ganska Finland-fokuserad för mig. Tanken är att nu investera mer i index.

1 gillning

{“content”:“Jag har försökt köpa företag som kan betraktas som tillväxtföretag och som kanske gör något nytt, på ett nytt sätt eller på en ny marknad. Mina insatser i euro är så små, så om jag hoppas få verklig nytta någon gång, måste jag ta risker. Jag anser att Efectes andel är för stor, men jag har inte heller sålt den.\n\nQt och Aspocomp har en märkbar andel i värdestegringen. Verkkokauppas andel skulle däremot vara större utan den märkbara värdeminskningen.\n\nQt 25 %\nEfecte 18 %\nAspocomp 13 %\nVerkkokauppa 12 %\nDt 12 %\nKamux 10 %\nNixu 10 %”}

5 gillningar

Förresten, en bra länk till den här tråden är: Inderesväen omat salkut - Osakkeet - Inderes forum

Skulle det finnas en möjlighet, @Verneri_Pulkkinen, med tanke på den närmande sommaren, att få en videoöversikt över portföljerna från analytikerna…? Eller hur upplever ni ämnet där? Förmodligen har mångas portföljer förblivit ganska oförändrade… Sauli verkade till och med minska sina aktieinnehav förra hösten… :slightly_smiling_face:

Edit: här är en lista med lite föråldrade uppgifter… på grund av att många nya medlemmar har kommit till forumet under de senaste månaderna och ovanstående information delvis har fallit i glömska…

@Atte_Riikola i portföljen åtminstone:

• Remedy (har åtminstone varit den största positionen)
    < Edit: Talenom borttagen härifrån, se Attes meddelande nedan. >
  • Fellow Finance

@Juha_Kinnunen centrala positioner från 18.7.2018 podden:

• Talenom
  • Taaleri
  • Orava
  • Restamax
  • Etteplan

@Mikael_Rautanen portfölj 24.8.2018 i storleksordning, Mikael har beskrivit sin portfölj som “ganska koncentrerad”:

• Revenio
  • Remedy
  • Siili
  • Siltronic
  • Restamax
  • Taaleri
  • Qt
  • Nixu
  • Efecte
  • Talenom
  • Innofactor
  • Martela
  • Digia (vikten har ökat ytterligare hösten 2018 efter videon)
  • Verkkis
  • Nokia

@Petri_Kajaani har åtminstone förtroende för Harvia i sin portfölj.

Hälsningar “grannen som spionerar” :grinning::coffee::yellow_heart:

9 gillningar

Talenomia har tyvärr aldrig hamnat i min portfölj, trots att jag har övervägt det flera gånger.

Min nuvarande portfölj i storleksordning (de 2 första med klart störst vikt):

Remedy
Fellow Finance
Efecte
Taaleri
F-Secure
Nokia
Sampo

15 gillningar

Som en nybörjare inom investering har jag inte samlat på mig många företag i min portfölj ännu. Risken är också därefter, då det inte finns några fonder alls. Jag tänker behålla företagen i portföljen i minst ett år, så att transaktionskostnaderna inte äter upp för mycket av de förväntade vinsterna :slight_smile:

Alibaba 33%
Facebook 31%
Nokia 20%
Fellow Finance 6%
Kontanter 10%

2 gillningar

Man skulle tro att Kamux också finns i portföljen.
@Petri_Kajaani

1 gillning