Hej alla! Jag startar nu en sådan här tråd, där man på ett sakligt sätt får dela med sig av sin portföljs avkastningsprocent om man så önskar, samtidigt kanske glädjeämnen och sorger från året eller annan tidsperiod. Idén kom till mig att alla som till exempel vill följa min resa i VD-rollen via portföljens avkastning, kan göra det här. Jag hoppas att när vi pratar om avkastning, så pratar vi på ett sakligt sätt, gärna i procentenheter, och inte i euro ![]()
Jag kommer att uppdatera Medifilms portföljstatus här när räkenskapsåret avslutas (det vill säga runt juni), och senare vid kalenderårets slut.
Johannes S. VD Medifilm Oy, dvs. en ung aktieinvesterare utrustad med stor passion och vilja att hjälpa andra både i med- och motgångar ![]()
Där finns portföljens avkastningshistorik för hela den tid (d.v.s. knappt 2 år) den har funnits hos den nuvarande mäklaren.
Nokia har varit en fast del av portföljen sedan december 2017, och där får den också stanna i flera år till.
Avkastningen under denna tid har också påverkats mycket av mer kortsiktiga, spekulativa investeringar, som bland annat har inkluderat derivat av Nokia och DAX-index (både lång och kort), Boeing, Realty Income Corporation, Patriot One, Remedy, Qt Group, Tesla, etc.
Spelbegäret på börsen har funnits i över 15 år, och det verkar inte gå att bli av med det, även om Nokia redan har slagit alla rekord för att stanna i portföljen. Det kortet har jag bestämt mig för att spela ut som en investeringscase ända till slutet, domar om framgång eller misslyckande delas förhoppningsvis ut någon gång runt 2024-2025.
Riktigt snygga siffror @Pika-Sissi, och det hela har bara börjat, speciellt med Nokia! ![]()
YTD eftersom jag började 2019-01-02.
Portföljinnehåll: Kamux, Verkkokauppa, Digia, Tieto, Fortum, Nordea, Finska och Danska Superfonder.
Fina siffror för dig också @G.J_Joe! ![]()
Det här är ett bra spel, när alla verkar vinna - och rejält!!! Farbror Masse går år efter år med Index. Antingen genom att spela eller bara låta allt vara och alltid ungefär samma resultat. Mr. Index är bara så otroligt svår för medelmuppen att slå ![]()
![]()
Men: Pengar behöver farbror inte längre, men för spännande spelunderhållning måste man ibland betala, eller hur ![]()
Tips till alla som behöver pengar: Gör en 100k-affär med Sissi, alltså 100k till Sissi för dagvård under 2 år, så kan ni våren 2021 dela på 200k vinst!
Farbror Masse, god stämning till alla och lite pengar till de behövande ![]()
![]()
![]()
jag har en så usel bank att jag inte får någon avkastning från den?! men låt oss säga att den senaste tiden har det gått ganska bra sedan jag började investera från noll i företagets balansräkning i slutet av 2017. dock var det åtminstone en ledningsnivå som gick med plus.
Talenom och QT är särskilt ansvariga för den goda prestationen, svängningarna, särskilt i december lönade det sig att vara på köpsidan och dessa frukter har skördats i början av året.
på mitt personliga konto är det inte lika mycket att fira, men helheten är ganska bra!
Trevlig sommardag till alla forummedlemmar! Jag lovade i början av juni att posta om Medifilms portföljutveckling i den här tråden, och jag kommer samtidigt att kort beskriva hur aktiemarknaden och MF:s portfölj har utvecklats under den gångna räkenskapsperioden (2018-06-01 till 2019-05-31). Som jämförelseindex används OMXHGI-indexet, men i slutet jämförs avkastningen med OMXH25GI-indexet, eftersom jag nästan uteslutande investerar i företag på OMXH25-listan ![]()
- Räkenskapsperioden har i stort sett varit mycket svår, på vägen såg vi en korrigering på aktiemarknaden i december, men också en kraftig uppåtgående korrigering i januari-februari, och nu har situationen återigen blivit lite svårare på grund av bland annat den eskalerande handelskriget. Tyvärr förklaras den här mycket dåliga portföljutvecklingen under denna period av den misslyckade investeringen i Outokumpu från juli till maj (se tråden Investeringsfel). Även Nordeas utveckling har under denna period varit en stor besvikelse, då andelar som köptes till 8,63€ såldes med en bitter förlust, och den totala utvecklingen, även med de ursprungligen köpta Nordea-aktierna, har varit svag, och vi gick precis med vinst:
OMXH25GI-indexets utveckling under motsvarande period:
- Men sedan: Det finns lyckligtvis även ljuspunkter. Efter ett riktigt tufft år 2018 förbättrades situationen något, och kursutvecklingen hittills under 2019 har varit mycket mer acceptabel. För närvarande ligger vi något efter indexet, men jag anser att det är med knapp marginal, och enligt min mening är tiden på de nuvarande portföljinnehavens sida:

OMXH25GI-indexets utveckling under motsvarande period:
- I andra trådar finns en del insikt i vad jag har köpt (och när) till portföljen, men för närvarande ser portföljens företagsandelar ut så här:

- Av dessa har naturligtvis särskilt Stora Enso och Nokian Tyres fått sig en rejäl smäll under maj månad, men i Nokia lyckades man däremot åtminstone undvika det värsta fallet, jämfört med att handeln inleddes när aktien kostade cirka 5,29€, och även med en liten vikt lyckades man fiska efter botten vid 4,28€, vilket inte var särskilt väl träffat, jämfört med att bottnen hittades mycket lägre, men riktningen var dock verkligen rätt, och särskilt när man jämför det med att dessa Nokia-aktier ersatte Nordea-aktierna, som såldes till priset 6,77€, när nu Nordea-aktien handlades till slutkursen 6,34€ på fredagen. Tyvärr har Nordeas svaga utveckling även prissatts i Sampos aktie, vilket leder till att Sampos kursutveckling har varit betydligt svagare än vad jag själv hade förväntat mig, även om fundamentalanalysen enligt min mening inte har förändrats på något betydande negativt sätt jämfört med aktiens nuvarande pris. Jag har länge planerat att sälja Wärtsilä, och jag kommer förmodligen att genomföra det snart, på grund av den ökande negativa kurspåverkan på verkstadsföretag under de senaste månaderna, men detta är nuvarande räkenskapsperiods bekymmer
Även Outokummus aktier såldes till slut med en fruktansvärd förlust på cirka -45% till priset 3,07€, men även där lyckades man tack och lov undvika de värsta såren från den fallande kniven, när pengarna från försäljningen av Outokumpu användes för att köpa fler Sampo-aktier. Dessutom måste jag göra två omnämnanden (mina egna åsikter!) som bör stödja min syn att det finns en möjlighet att “slå” indexet eller åtminstone hålla jämna steg med det även under resten av året.
- Jag anser att värderingsnivån för både Nokia- och Sampo-aktierna kommer att korrigeras över tid, eftersom de nuvarande kursnivåerna enligt min mening inte är giltigt motiverade jämfört med värderingsnivåerna för resten av Helsingforsbörsen. Båda är därför också representerade med en mycket stor vikt i Medifilms portfölj.
- För närvarande finns det enligt min mening exakt en aktie vars vikt i OMXHGI-, OMXH25GI-, m.fl. -index är mycket stor, och som jag anser är grovt övervärderad. Denna aktie är KONE-aktien. Om och när det eventuellt sker en korrigering i denna aktie, och min åsikt (och samtidigt även Erkkis åsikt) är korrekt, så kommer även indexets värdering oundvikligen att korrigeras något nedåt, på grund av KONEs vikt i Helsingforsindexen.
- Men det viktigaste är fortfarande i ordning, det vill säga att indexet leds på lång sikt (från och med 2009 alltså). Grovt avrundat har Medifilms portfölj årligen presterat cirka 2% bättre än jämförelseindexet:
- Sammanfattningsvis: Jag förväntar mig en god utveckling från Sampo och Nokia under resten av året trots en svår makroekonomi, cykliska aktier kommer däremot att förbli under press, och för varje enskild aktie måste man fortfarande fundera lite på hur fundamentalanalysen utvecklas. Outokumpu-investeringen var tyvärr ett stort misstag, men i slutändan lyckades vi undvika en del sår. Jag förväntar mig och hoppas på en nedåtgående korrigering av KONE-aktiens värdering, eftersom dess vikt i indexen är stor, och dess nuvarande värdering är enligt min mening inte berättigad med några mått mätt. Ett spännande slut på 2019 kommer det säkert att bli

Trevlig sommar till alla forummedlemmar!
Johannes S. CEO, Medifilm Oy
Så vitt jag förstår var Vilenis beräkning av delarnas summa för Sampo: “36-40€ beroende på Nordeas kurs”. Nu när Nordea är nere och utsikterna på kort sikt är mycket osäkra, är den nuvarande prissättningen förmodligen “motiverad tills vidare”.
Lycka till med resten av året till var och en och trevlig sommarstart ![]()
![]()
Det är @Aston_Livingstone helt sant, men själv förlitar jag mig här i investeringscaset mer på både värdet som DDM-kalkylen ger och kombinationen av dessa delar, vilket motiverar en relativt tydlig premie på summan av delarna, som också @Sauli_Vilen har talat om
Även om och när Sammons ägarandel i Nordea minskar, påverkar det då svagt positivt om nedgången fortsätter på kort sikt, och genom att kapitalkraven minskar förbättras möjligheterna t.ex. på företagsarrangemangsfronten.
Låt oss hoppas det. Kom dock ihåg Masse-farbrors investeringsguide, regel 5, det vill säga Tystade Herr Index (det finns förresten en egen fråga om honom i Indens tråd): han är en otäck typ och kan bara verkligen besegras av riktiga proffs och dagshandlare. Men för oss vanliga “är investeringar underhållning som man ibland måste…”.
Masse-farbror, FA, vad han än gör, så är resultatet för farbrorn alltid ungefär som Herr Index
Det finns en utmärkt regel när man arbetar med Mr. Index: Var ödmjuk. Att överträffa honom eller ens hålla jämna steg med honom kräver verkligen mycket arbete och självdisciplin, men är lyckligtvis inte helt omöjligt. Mr. Index kan ibland vara väldigt nyckfull, men man får inte bli rasande eller förlora hoppet inför honom, annars kommer du garanterat inte ens att komma nära Mr. Index avkastning under din översynsperiod. Investering är också en passion för mig, så jag strävar naturligtvis efter att så gott jag kan hålla jämna steg med Mr. Index eller till och med överträffa honom, men på det stora hela är innehållet det viktigaste, jag får förverkliga mig själv på bästa möjliga sätt, i bästa möjliga miljö.
Johannes, alltid ödmjuk inför Mr. Index, och med passion i verksamheten alltid närvarande
Ok, tydligen visade OP felaktiga siffror på båda ställena när det gällde MF:s portföljavkastning och indexavkastning, här är de rätta siffrorna:
Läget för det gångna året 2019 vid räkenskapsårets slut:
Läget för det gångna räkenskapsåret:
Jag upprepar mig själv: Det gångna räkenskapsåret var svårt, men situationen 2019 är betydligt bättre
Johannes S. VD, Medifilm Oy
Nu, utan att ljuga, bestäms portföljens framtida riktning av Nokias Q2 och hur länge indexuppgången kommer att fortsätta. Kontantpositionen börjar bli så stor att om indexet sjunker kommer det att finnas bra tillgångar för resten av året. KONE:s nedgång väntas fortfarande, försäljningen av Wärtsilä var i grunden ett bra drag, och förmodligen en anledning till portföljens goda utveckling mot indexet
Johannes S. VD, Medifilm Oy
Jag hade inte kollat på min portföljs totala utveckling på länge, så jag loggade in på Nordnet efter en lång tid för att kolla läget, inspirerad av tråden och av andra anledningar. Så här ser 1-årsgrafen ut:
Jag måste erkänna att jag är mycket nöjd med perioden på ett år (32,9%) och särskilt YTD (36,9%). Admicom och Talenom har överlägset bidragit mest till den positiva utvecklingen. Sampo, Vincit och särskilt Efecte har bromsat utvecklingen.
Även om man får vara nöjd när det finns skäl, är den observerade perioden mycket kort. Sedan, utan Admicoms exceptionellt utmärkta utveckling, skulle avkastningen inte vara i denna klass. Å andra sidan, om Admicoms värderingsnivå inte håller, skulle det också för närvarande synas negativt i portföljens totala utveckling. För närvarande är förtroendet för bolaget dock stort (vi får se läget igen efter rapporten imorgon). Även Nokias och Efectes utveckling kommer förmodligen att spela en ganska stor roll i portföljen inom den närmaste framtiden, förutom den allmänna marknadsutvecklingen.
I detta skede måste jag akta mig för en viss fartblindhet och överskattning av mina egna färdigheter. Hittills har allt gått bra, men framtiden är svår att förutsäga, särskilt korrekt. Jag gillade Juipis kommentar ovan, där han nämnde
Jag hoppas (och tror) att jag inte heller kommer att vara rädd. I min egen investeringskarriär har jag ännu inte upplevt branta nedgångar och globala ekonomiska recessioner. De kommer att inträffa om jag planerar att fortsätta investera i framtiden. Förhoppningsvis kommer det också att finnas uppgångar efter dem. Men ja, jag skulle hellre gå igenom dessa osäkra tider med kvalitetsbolag och/eller bolag som skapar aktieägarvärde.
Just det, i Nordnets avkastningsgraf tas bland annat utdelningar med, men inte till exempel skatter. Den tar inte heller hänsyn till insättningar, om jag har förstått rätt? Jag vill inte ljuga om orealistiska avkastningar här.
Disclaimer, jag säger det här nu igen, även om jag jämförde det med OMXH25GI-indexet (för det ser ju snyggt ut när ens egen portfölj har slagit det under den aktuella perioden, och det ger också en viss indikation på vart marknaden har gått), så prioriterar jag inte att slå indexet, det vill säga jag ser det inte som något “mål” i min investeringskarriär, även om jag väljer aktier. Naturligtvis skulle jag kunna lägga alla mina pengar i en indexfond och börja månadsspara och lämna aktieplockandet, alla studier säger också att oddsen inte är på min sida när det gäller att slå indexet på lång sikt, men då skulle en passion försvinna från mitt liv. Och jag föredrar att gå igenom svåra tider med företag som jag känner till, även om det på lång sikt skulle innebära att jag förlorar mot indexet. Jag gillar också Pyysings tankesätt att utvecklingen av ens egen portfölj är viktigast, snarare än att slå indexet. Jag tycker att det var bra att ta upp detta nu, snarare än när man presenterar sin egen portföljutveckling som har förlorat 10-0 mot indexet. Och man vet aldrig, jag kanske en dag helt och hållet övergår till att bli indexinvesterare.
Ett års portföljutveckling har knappast någon betydelse. Min egen verkar också vara drygt 30 procent på plus i år, men särskilt i en koncentrerad portfölj kan svängningarna vara stora
Ta det med en nypa humor: Om du har slagit indexets avkastning under hela din investeringskarriär (d.v.s. om du från det att du startade portföljen har uppnått bättre avkastning än jämförelseindexet), då kan du när som helst ta ut dina pengar från indexfonderna, och då kommer du säkert att slå indexet även på lång sikt ![]()
Men allvarligt talat: Verkligen snygga avkastningssiffror, och jag tvivlar inte på att du kommer att klara dig utmärkt genom svårare tider
Och jag uppskattar verkligen inställningen, det viktigaste i slutändan är att uppnå sina egna mål, inte bara att slå index. Själv har jag som personligt mål att någon gång uppnå en kassa på 1 MEUR, men det kan ta många år till.
Juh, min kommentar var mest en “friskrivningsklausul”
jag vet att man inte ska lägga för mycket vikt vid ett års utveckling. Jag antar att det är mest kortsiktig utveckling som uppdateras här? Jag kan åtminstone inte ge er en avkastningskurva på 20 år än. Ibland uppdateras bra utveckling här och ibland kanske sämre. @Johannes_Sippola du har ett ambitiöst, men helt uppnåeligt mål framför dig. Ambitiös måste man vara i livet. Håller tummarna hårt för att du lyckas med ditt mål. ![]()