Vad har du i portföljen?

Jag började återvända mer aktivt till aktiemarknaden i maj 2023, och vart annars än till det bekanta och trygga Helsingforsbörsen :smiley: Nu kunde det vara ett bra tillfälle att göra en liten delsammanfattning av portföljens utveckling hittills.

Till att börja med lite historia: första gången jag började med aktiesparande var runt 2011, med inget mindre än Nokia-aktien. Sedan, tack vare Microsoft-affären och ett lyckat val av Elektrobit (nuvarande Bittium), lyckades jag nästan fördubbla det kapital jag då hade lagt in i portföljen, även om portföljens storlek då förstås inte var svindlande. Efter det blev det aktuellt att köpa en bostad, och jag använde större delen av aktiesparandet till det – lite senare lämnade jag marknaden helt. På sätt och vis är den frånvaron från marknaden under flera år förmodligen också ett av mina största investeringsmisstag.

Tillbaka närmare nutiden – för ett och ett halvt år sedan började tanken på att återvända som aktiesparare locka mig igen, och även det för mig så bekanta Helsingforsbörsen började se lockande ut prismässigt. Tidigare hade mina investeringsbeslut till stor del baserats på magkänsla och att följa andra, men nu när jag började om från noll ville jag fördjupa mig lite bättre i aktievärdering och principerna för värdeinvestering, och skapa en egen strategi som jag sedan har försökt följa mer systematiskt. Alla möjliga obligatoriska misstag har också gjorts under sökandet efter den strategin, och som investerare på Helsingforsbörsen var särskilt år 2023 ganska “intressant”, men å andra sidan har jag när jag började om hittat ett genuint intresse för investeringshobbyn och samtidigt lärt mig väldigt mycket nytt.

Min Helsingforsbörs-portfölj består för närvarande av följande aktier. Jag har också så smått börjat samla på mig fondsparande för diversifieringens skull, men denna inledande fas har fokuserats främst på att bygga upp denna Finland-portfölj. Min portfölj är ännu inte särskilt väl diversifierad, och med facit i hand kan man förstås konstatera att en diversifiering från början till USA eller åtminstone till världsindex hade lönat sig…
image

Jag försökte i diagrammet nedan visualisera hur portföljens avkastning har utvecklats under den perioden i förhållande till investerat kapital. Den totala avkastningen har varit 11,7%, vilket jag är ganska nöjd med med tanke på att alla aktier är från Helsingforsbörsen – ett sämre resultat hade också varit möjligt. Inkluderat är alla aktier som har besökt min portfölj under den perioden – några av dem verkligen under en mycket kort tid, som Neste, Admicom, Witted och Lamor, vars del jag konstaterade att jag kanske inte förstod tillräckligt om och det var bättre att sälja av. I efterhand var det bra, och att avyttra tvivelaktiga aktier har varit en bra lärdom för mig att komma ihåg.

Ur ett värdeökningsperspektiv har den tydligaste framgången varit LapWall.

De största misstagen under denna period var att haka på Kempower-hypen, samt att sälja av alla Innofactor-aktier med förlust efter en dålig halvårsrapport (när även VD:n kommenterade det dåliga resultatet så ursäktande) – bara för att några dagar senare konstatera att kursen hoppade rejält uppåt i och med ett köperbjudande… :sweat_smile: Lärdomen från detta är återigen: köp inte aktier i företag vars verksamhet du inte riktigt förstår, och sälj inte alla aktier på en gång inom kort tid…

image

Med intresse går jag in i år 2025 med denna portfölj – jag har fortfarande hopp om att man kan uppnå avkastning på Helsingforsbörsen även i fortsättningen. Å andra sidan är avsikten också att sakta fortsätta diversifiera till andra marknader, främst i form av världsindex, eftersom “never stop the madness och snart kör vi igen”.

24 gillningar