Hvad har du i børneporteføljer?

Netop af denne grund er vores børns porteføljer også forskellige

1 Synes om

Er der nogen, der kan fortælle mig, om man kan købe udenlandske fonde og ETF’er til et barn uden tilladelse fra registermyndigheden (maistraatti)? Man må ikke købe udenlandske aktier, men jeg har ikke fundet svar nogen steder vedrørende fonde.

Man må købe produkter, der er til salg på børser i Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde (EØS), såsom aktier eller fonde, til et barn.
Kun produkter, der sælges på børser uden for EØS-området, kræver tilladelse.

2 Synes om

Salkene (AOT og OST) har kun eksisteret i et par måneder. Jeg har ikke gidet at begynde at udvælge noget til OST endnu. Enkeltstående udbyttefirmaer interesserer mig dog ikke så meget, da jeg mener, at den finske indeksfond ville opnå det samme. Vi går med fondstaktikken, i det mindste i starten.

AOT’s indhold er cirka 33,3% pr. fond af disse:

Spiltan Aktiefond Investmentbolag
Evli Suomi Pienyhtiöt B
Handelsbanken USA

2 Synes om

Barn 1:
Kamux, Sampo, QT, Revenio, Rushfactory (barnet fik lov at vælge sit første køb som 6-årig, og det var selvfølgelig “farveløb”)

Barn 2:
Admicom, Remedy, Vincit, Titanium, Tecnotree

Barn 3:
Fodelia, Kamux, Remedy, Nightingale

Porteføljerne har samme investeringsstrategi som min egen, fordi det er den eneste måde, jeg ved, hvordan man gør det… det er lidt svært at ændre sig selv, undtagen ved at lære mere lidt efter lidt :smiley: derfor vil jeg ikke gøre noget, jeg ikke ville gøre for mig selv, og da tidshorisonten er stort set den samme som for børnene, er der ingen grund til at begynde at tilpasse en plan for børnene på nuværende tidspunkt

Redigering: Lad mig også nævne, at det eneste “solgte” selskab fra børnenes portefølje indtil videre er Suomen Hoivatilat (som altså udgik af børsen)

3 Synes om

Min kone og jeg foretager små månedlige indbetalinger til Nordnets indeksfonde.

1 Synes om

Jeg har to identiske porteføljer til mine børn. Fordelingen er cirka som følger:

Seligson Global Top Brands 40 %
Seligson P-Amerika 10 %
Tecnotree 40 %
Puuilo 10 %

Jeg foretager yderligere køb til en eller to af dem hver måned.

3 Synes om

Tak for dette! Nyttig information.

1 Synes om

Min søn har holdt i længere tid:

Talenom ca. 70 %
Qt ca. 15 %
Revenio ca. 15 %

:slightly_smiling_face:

Jeg orkede ikke at sælge på toppen, som i fars portefølje i 2021.

Talenom købspris 2 euro/aktie.

2 Synes om

Nordnets indeksfonde i Finland, Sverige, Danmark og Norge. Ingen grund til at være nervøs eller følge med, bare stabil vækst.

5 Synes om

Her er en portefølje til en ca. 1-årig for det første investeringsår.

Hele saldoen går desuden til Nordnet Indeksfond Teknologi.

Månedsopsparingen går i øjeblikket til de tre billigste (Spiltan, HB USA, NN Tekno).

Jeg har smidt investeringer i flere velkendte fonde, hver gang der er kommet gaver. Fremover er planen at øge NN Teknologis andel til samme niveau som Evli og Aktia og købe de tre indtil videre.

Derefter vil Storebrands globale fond tage Teknologis plads i månedsopsparingen. Jeg tænkte på at gøre den til porteføljens største beholdning næste år, så fremtidige gaver går til hele verden uden de store overvejelser, og dermed mindskes andelen af small cap og Norden.

Et par small cap-fonde med højere omkostninger gør ikke noget, ligesom overlapningerne mellem HB USA, NN Tekno og Storebrand heller ikke gør.

Der skal nok dukke nogle afkast op i løbet af årene med disse. Der er slet ingen planer om at sælge. Storebrand som den eneste beholdning i porteføljen ville slet ikke have været en dårlig taktik, men det her er det, vi kører med. :slight_smile:

11 Synes om

Jeg ville også have noget fra industrisektoren, så jeg købte Investor :sweden: som den 7. aktie i barnets portefølje. Nu er der god spredning på tværs af forskellige brancher, og den største årsag til de direkte investeringer er at øge barnets interesse for selve investeringsprocessen. Målet er dog, at størstedelen af de opsparede penge skal stå i den Verdens-ETF ved overgangen til voksenlivet. På ETF-siden orker jeg ikke at begynde at rode med det; én omfattende må være nok.

Til det andet barn kunne man nu overveje de samme, nu hvor QT og Harvia er faldet fra deres kursmæssige toppe.

3 Synes om

To jævnaldrende børn, forskellige porteføljer.
Den ene har Tecnotree, Robit, Vincit
Den anden har Stocka, Robit, Vincit og en, jeg ikke kan huske.
Porteføljernes størrelse er ca. 200 €, og jeg tilføjer løbende. En dag lærer de det selv, men her i teenageårene er modenheden der ikke endnu.

1 Synes om

Storebrand Global All Countries A EUR
Med automatisk månedsopsparing i øjeblikket.

5 Synes om

OP Verdensindeks med et fast månedligt opsparingsbeløb. Lave omkostninger og en lang investeringshorisont, hvad er der ikke at kunne lide.

4 Synes om

Min egen hensigt var at købe omkring 6-8 udbytteaktier på en aktiesparekonto (ASK) for en del af børnepengene, og på det almindelige depot (AOT) var planen at købe fonde. Nordeas udvalg er dog så dyrt, at jeg måske vil købe endnu et udenlandsk udbytteselskab der (hvilket reducerer antallet af selskaber på ASK til 5-7) og se på fonde hos Nordnet i stedet.

Fra Nordnet overvejes Finland, Sverige, Norge, Danmark og HB USA samt Europa.

Ved små aktiekøb passer Nordeas gebyr på 1 % bedre til planen end Nordnets faste gebyrer i euro.

2 Synes om

Hvordan gør de, der har flere børn, hvor børnene har forskellige aktier? Er det for barnets vedkommende bare pisse uheldigt, hvis man selv endte med en Hyzon/Kamux-portefølje, der er 80 % i minus, mens den anden har 200.000 på kontoen, når de fylder 18? Eller udligner man dem alt efter, hvordan det går, hvilket igen rejser spørgsmålet om, hvorfor porteføljerne overhovedet er forskellige​:thinking:

6 Synes om

I barnets portefølje:

Aspo
Elisa
Fiskars
Kesko
Nordea
Sampo
UPM
Tikkurila

Nogle er ikke længere så trendy, og den sidste er allerede væk fra landkortet, jeg husker ikke længere, hvor den blev geninvesteret (i noget på listen/i det hele). 6 år endnu, så får han så at sige nøglerne i hånden (18 år). Udbytter er blevet stående på kontoen, som vi fik et betalingskort til for et år siden, og derfra har drengen købt cykel, el-løbehjul, ishockey-/fodboldgrej osv., alt efter hvad der har været brug for, efterhånden som han er blevet ældre. (han går ikke længere med til, at ‘pappa betaler’, da han selv har kunnet lære at bruge sine egne penge ..så noget er vel gjort rigtigt)

6 Synes om

Et af børnene blev for nylig myndig. Jeg fortalte, at der er blevet opbygget en “pensionsopsparing” til vedkommende i Seligson top25 brands-fonden. Modtagelsen var glad og overrasket.

Vi gennemgik principperne for opsparing i fonde og kiggede med en afkastberegner tredive år frem i tiden, hvor de 50 år begynder at nærme sig. Samtidig oprettede vi en månedsopsparing fra vedkommendes egen konto. Jeg fortsætter selv med det samme beløb som de seneste år.

Den valgte fond har vist sit afkastpotentiale gennem årtier. Ikke den billigste og sikkert heller ikke den bedste, men god og stabil. Der spares op i den samme fond til det yngre barn. Vedkommende er stadig saligt uvidende om dette.

20 Synes om

Jeg forstår ikke, hvorfor nogen ville gøre sådan. Jeg har selv 95 % identiske porteføljer til mine to børn.

5 Synes om