Legende "køb og glem" portefølje

Et andet sted overvejede jeg en hypotetisk situation, hvor jeg skulle lade mine investeringer passe sig selv i et par år. Jeg ville altså ikke kunne administrere dem, eller se på deres værdier eller lignende overhovedet i to år.

Min portefølje ville være meget anderledes i en sådan situation end nu. Først og fremmest ville jeg helt opgive direkte aktieinvesteringer, da der kan ske hvad som helst med et hvilket som helst selskab i løbet af et par år (virksomhedsovertagelser, opsplitninger, indløsninger osv.). Så det ville være fonde / ETF’er. Efter Warren Buffets råd ville jeg have en ret stor vægt i USA, samt et par aktive fonde, hvis investeringsstil passer mig på længere sigt. Konkret ville min portefølje se sådan ud:

• S&P500-indeksfond / ETF
  • USA småkapitalindeksfond / ETF
  • Seligson Phoebus-fond
  • PYN Elite-fond

Med disse ville jeg kunne være uden at gøre noget i flere år, og jeg ville ikke engang behøve at se på deres værdier i et par år. Hvis jeg ville spille det helt sikkert, ville jeg erstatte de to aktive fonde med en ETF, der investerer i hele verden.

Det er sjovt at tænke på, hvor simpel en løsning man ville ende med, hvis man var virkelig passiv :smiley:

Dette var et lille legende tankeeksperiment, men ret spændende hjernegymnastik. Har nogen af jer andre nogensinde tænkt over det fra denne vinkel?

9 Synes om

sikkert og trygt. Men man er nødt til at tage en risiko i livet, når det hele ender i exit alligevel. :wink:

3 Synes om

God refleksion… … investeringsfilosofi og meningen med livet er nok et godt emne… … i begge tilfælde betaler det sig at være konkret, ellers får man luftkasteller og korthuse. Anyway, et glimrende spørgsmål!

Jeg ville frækt kopiere min børns portefølje.

Spiltan Aktiefond Investmentbolag - 16,6%
Swedbank robur smabolagsfond - 16,6%
Tin Ny Teknik - 16,6%
JPM US Technology - 16,6%
Handelsbanken USA indeks - 16,6%
Handelsbanken Kestävä energia - 16,6%

2 Synes om

USA’s aktierally har været stærkt de seneste år. Nu er det desværre tid, hvor kejserens nye klæder afsløres. P/B- og P/E-tallene i USA er allerede på et niveau, hvor de enten må forudsige Jesu genkomst eller et stort krak. Juurikki forudsiger sidstnævnte. Ifølge østlig filosofi, hvad der går op, kommer også ned. Tiden med negative renter vil også engang ende i sin egen umulighed.

Heldigvis er der kun en lille smule aktieboble i Finland – altså i sammenligning. Jeg opfordrer til at se på de ovennævnte nøgletal, vækstmuligheder og risikoen, for eksempel i tilfælde af banker, gældens genstande. Hvad ville Juurikki købe? Tips givet, gvi.

5 Synes om

For eksempel

42,5 % Spiltan investmentbolag
42,5 % Seligson Top Brands
10 % Ishares Global Clean Energy
5 % Pyn Elite

Redigering: Jeg tror dog, at min nuværende portefølje samlet set ville klare sig ret godt i et par år uden vedligeholdelse.

{“content”:“Den simpleste "køb og glem" portefølje ville være:\n100% Vanguard FTSE All-World UCITS ETF - Dist (VGWL)\n\nETF’en dækker hele verden, inklusive emerging markets.\nDenne kunne man holde til døden og endda efterlade til eftertiden.\nDenne udbyttebetalende ETF er meget ineffektiv skattemæssigt, men en lille pengestrøm (kvartalsvis) ville være rart, og afhængigt af investeringens værdi behøvede man måske ikke at slagte malkekoen som pensionist.\n\nHvis man ikke ønsker pengestrøm og vil nyde godt af rentes rente-effekten, så:\n100% Vanguard FTSE All-World UCITS ETF (VWCE).”,“target_locale”:“da”}

1 Synes om
  • BRK-A 50 %
  • Seligson Brands 25 %
  • Seligson Pharma 25 %