Hvad har du i børneporteføljer?

En sidegren til tråden “Hvad har du i din portefølje”. Her kan man beskrive den portefølje, man har opbygget til sine børn. Begrundelser kan tilføjes efter eget ønske.

8 Synes om

Begge børn får månedlige opsparinger i Seligson Top 25 Brands. Fonden har vist pålideligt afkast i årtier.
Jeg håber, at de med tiden vil fortsætte med at spare op månedligt, indtil de er halvtreds. Så kunne der allerede være en pensionsopsparing på plads.

4 Synes om

Det er nemt. 100 % rent verdensindeks. Jeg tager ikke stilling til andres penge.

16 Synes om

SPP global 50%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 25%
Nordnet Indeks Suomi 25%

4 Synes om

Jeg har ikke børn endnu, men for en sikkerheds skyld har jeg 2 ekstra porteføljer i mit eget navn, hvortil jeg har sparet 150 €/måned op til eventuelle efterkommere i SPP Aktiefond Global A-fonden. Disse konti er derefter beregnet til at blive doneret inden for de tilladte grænser til efterkommere, hvis det sker; hvis ikke, arver min søsters sønner alle værdipapirerne.

12 Synes om

To børn går ind i HB USA-indekset, og et barn går ind i SPP Global. Ikke en helt retfærdig situation, men opsparingen blev startet på forskellige tidspunkter, så det er det, vi kører med :slight_smile:

2 Synes om

Kan en værdipapirkonto gives som gave?
Er det ikke i praksis sådan, at du skal have din egen konto, og gavemodtageren sin egen, og at kun fondsandele gives som gave?
Er to ekstra værdipapirkonti ikke unødvendige i et sådant tilfælde?
Du betaler kun ekstra gebyrer, medmindre opbevaringen er gratis.

Den yngste har dette. Det samler jeg nu til at starte med med børnepenge + et eget tilskud. Målet er at øge disse mod det første målniveau, hver til en andel på 20 % af porteføljen. Derefter noget nyt om bord, og fordelingen vil sandsynligvis være 16,6 %. Jeg fortsætter den samme strategi som med den ældre portefølje, hvor stabile udbyttepapirer har givet rigtig godt afkast uden “farlige situationer”. Målet er altså, at jeg ikke vil sælge noget fra porteføljerne, før drengene får adgang til deres porteføljer, sammen med en indledende uddannelse :smiley:

Aktie Fordeling
CapMan 15,09 %
Nordea 29,81 %
Sampo 27,96 %
Taaleri 14,11 %
TietoEVRY 13,03 %

Og den ældre har allerede en lidt længere føring i år, så der er også mere aktiver. Udgangspunktet var lidt anderledes her, så der er også en del udskejelser. Men som nævnt er tanken at holde og ikke sælge noget, medmindre det er absolut nødvendigt (f.eks. -60 % og ned). Også her er købene hovedsageligt med børnepenge + egne tilskud. Udbytterne fra denne er allerede ganske gode på årsbasis, og vækstpapirerne blev købt til en god pris under coronadykket, så f.eks. Qt er stadig med tocifrede plusprocenter :slight_smile: Fordelingsmålet er ikke nøjagtigt, men groft set lidt justeret til forventningerne:

Aktie Fordeling Mål
Aktia 10,16 % 10,00 %
CapMan 16,43 % 15,00 %
Citycon 15,53 % 12,50 %
eQ 14,75 % 12,50 %
Fortum 11,73 % 10,00 %
Kamux 3,86 % 7,50 %
Qt 6,87 % 12,50 %
Sampo 20,66 % 20,00 %
17 Synes om

I porteføljen: Ålandsbanken, :sweden: Tele2, Tecnotree, Aspo og OP-fond.
Overvejer at tilføje: Capman, Aktia, Harvia, Sampo, Cloetta.
Altså mest udbytteaktier, men jeg vil også gerne øge deres interesse, så de kan følge en aktie/virksomhed…

2 Synes om

Electronic Arts
Harvia
Orion
Remedy
OP Puhdas vesi-fonden

Min søn er vild med at spille Fifa, så EA skal jeg i hvert fald have :melting_face:.

7 Synes om

Vidste du, at køb af aktier uden for EØS-området til et barn kræver en særskilt tilladelse fra DVV (Digital and Population Data Services Agency), som koster flere hundrede euro?

Dog kan der ikke foretages alle former for investeringer i et barns navn, da loven siger, at man ikke må tage for stor risiko med et barns penge.

I praksis betyder dette, at man må købe produkter til et barn, der er til salg på en børs i Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde (EØS). Hvis man for eksempel ønsker at købe Disney-aktier til barnets portefølje, fordi barnet elsker Biler-filmene, skal man anmode om en særskilt tilladelse fra DVV. Tilladelsen koster 184 euro, og den skal anmodes om hver gang, der foretages tilladelsespligtige investeringer i barnets navn. Med andre ord kan direkte amerikanske aktier ikke købes i et barns portefølje særlig simpelt.

1 Synes om

Jeg havde ikke tænkt så langt endnu, men jeg er nødt til at ændre mine planer lidt og købe ETF’er i stedet for fonde. Heldigvis har jeg kun sparet op i et par år, så jeg kan stadig gøre det fornuftigt.

Nordnet har en færdig gavelovskabelon til donation af aktier: https://www.nordnet.fi/download/18.3c9bd96016af95dbcb257105/1611747803866/Nordnet_FI_lahjakirjamalli.pdf

Verdensindeks
Tokmanni
Konecranes
Telia
Orion
Terveystalo
Spinnova

5 Synes om

Fars gave til sin knap 2-årige søns aktiesparekonto, der blev åbnet sidste år, består af følgende aktier:

Sampo 29,91 %
Fortum 25,36 %
Nordea 22,19 %
Tokmanni 11,70 %
Kontanter 10,85 %

Porteføljens værdi er nu ca. 2.650 € og ytd -16,84 %

13 Synes om

Tak for beskeden. Jeg vidste det ikke, dette land er et lille Albanien :face_with_peeking_eye:. Mere Harvia og Orion i stedet så..

6 Synes om

Aktierne er blevet erhvervet med tanken om “hvad er fremtidens megatrends, og hvilke industrier vil være stærke selv om 15 år”. De første køb lykkedes lige før coronadippet, og derfor er afkastet svagt. Porteføljens værdi er et par procent i minus.

Vi har tvillinger, så porteføljerne er så identiske som muligt, og vi bruger en aktiesparekonto (OST). Når de bliver ældre, er det tanken at åbne almindelige værdipapirkonti (AOT) og øve os sammen i handel og langsigtet opsparing i aktier.

8 Synes om

Da jeg ikke gider bruge tid på at sætte mig ordentligt ind i virksomhederne, bruger jeg disse indeksfonde til barnets portefølje:

Nordnet USA
Nordnet Verden
Nordnet Teknologi
Nordnet Sverige
Spiltan Aktiefond
Nordnet Europa

7 Synes om

{“content”:“I datterens portefølje:\n\nTietoEvry\nTalenom\nKesko (Tokmanni er skiftet ud med Kesko)\nTecnotree\nTerveystalo\nHarvia\n\n\nI sønnens portefølje:\nKonecranes\nPuuilo\nHarvia\nCapman\nNokia\nSpinnova\n\n\nBegge fik en gave på 4.999 euro af bedstefar som startkapital. Jeg tilføjer til porteføljerne med børnepenge.\n\nEdit. Begge havde Harvia i deres porteføljer. Jeg huskede forkert. Rettet.”,“target_locale”:“da”}

12 Synes om

Forskellige porteføljer… I fremtiden vil den ene sandsynligvis være mere tilfreds end den anden. For at undgå dette har jeg selv lagt det samme i begge.

15 Synes om

QT Group
Sampo
Revenio
Neste
Huhtamäki
Harvia
Verdensindeks ETF

De bedste på Helsinki Fondsbørs på lang sigt og et generelt indeks. Med disse klarer man sig.

En anden portefølje er under udarbejdelse, men der er ingen intention om at sammensætte en helt identisk portefølje. Hvorfor skulle man? Vurderingerne varierer, og det er ikke altid et lige godt købssted for den enkelte virksomhed.

8 Synes om