Lige præcis, det ser ud til at være tilfældet. Ejerandelen er dog tilsyneladende også blevet øget:

Lige præcis, det ser ud til at være tilfældet. Ejerandelen er dog tilsyneladende også blevet øget:

Taaleris batteriprojekt skulle have været færdigt inden april 2024, i det mindste ifølge pressemeddelelsen fra 8.2.2023. Jeg følger branchen tæt nok til at vide, at det stadig ikke er færdigt, selvom jeg ikke har nogen form for insider-viden. Fingrid offentliggør mængden af energilagringskapacitet på de forskellige reservemarkeder, og i den seneste opdatering fra 5.6.2024 er energilagringskapaciteten på FCR-markederne ikke steget sammenlignet med den forrige opdatering fra december.
Der er altså opstået en forsinkelse, og kunden gik glip af de høje markedspriser under forårets vårflom-periode.
Merus Power har modtaget en ordre på et batterilager til en værdi af næsten 20 millioner euro fra schweiziske Alpiq. Batterilageret, der skal opføres i Valkeakoski, er på 30 MW/36 MWh.
Ordren påvirker ikke Merus Powers resultatforventninger for i år, hvilket betyder, at forventningerne forbliver uændrede.
Her er mit indlæg fra midten af februar 2024. Nu endnu en deal på 20 millioner. Det begynder vel efterhånden at kunne ses i selskabets kurs. God sankthans til alle.
Her er analytiker Lohis seneste kommentarer vedrørende Merus. ![]()
Deltagelse på markederne for frekvensregulering har i de seneste år været en af de vigtigste drivere for nye investeringer i energilagring. Fingrid forudser, at efterspørgslen efter frekvensregulering vil stige i takt med den kraftige vækst i vedvarende energi. Finlands gunstige vindforhold og koncentrationen af forskellige industrielle projekter relateret til vedvarende energi i Finland kan føre til en flerdobling af vind- og solenergiproduktionen inden udgangen af årtiet.
I sin offentlige meddelelse annoncerer Fingrid en stigning i indkøbsmængderne. Til disse har Merus Power tjenester at tilbyde købere af elektriske batterier, som primært er energiselskaber og andre elproducenter, der leverer til det nationale elnet.
Herudfra kan man drage konklusioner om, hvorvidt omsætningsprognoserne for Merus er retvisende eller måske endda i underkanten..?
Ud af de to markeder deltager batterier i praksis ikke i mFRR-ned-kapacitetsmarkedet. En øgning af efterspørgslen på det marked gavner primært vandkraft og vindkraft samt en begrænset kreds af andre.
Derimod deltager batterier i FCR-D-nedreguleringsmarkedet.
Der er offentliggjort investeringsbeslutninger for batterier i Finland for ca. 350 MW ud over den nuværende kapacitet på markedet. Hvis det tal fordobles, og når batterierne rent faktisk bliver færdige, vil priserne på visse reserver kollapse. Der er tale om en intern guldfeber i branchen, og det er dem, der sælger hakkerne, der drager størst fordel. Merus kan naturligvis være en af disse “hakkesælgere”.
Det har været nødvendigt at opdatere synet på aktien i en lidt mere forsigtig retning, i høj grad baseret på meddelelsen om guidance fra den 19. juni, men naturligvis også på grund af stigningen i kursniveauet. Taaleri-projektet ser ud til at være blevet trukket i langdrag, og der er påløbet flere omkostninger end forventet, hvilket betyder, at årets resultat ifølge vores vurdering bliver svagt som minimum. Vi mener også, at der er en lille risiko forbundet med at nå guidance, hvis leveringsudfordringerne fortsætter, selvom den stærke ordrebeholdning inden for energilagring i sig selv gør det muligt at øge omsætningen. Vi antager, at udfordringerne med lønsomheden er midlertidige, men vendingen i resultatet vil dog sandsynligvis blive udskudt til mindst 2025.
Den seneste opdatering kan læses her.
Merus Power Oyj, selskabsmeddelelse, intern viden, 8.7.2024 kl. 15.00
Merus Power har modtaget en betydelig ordre på kompensatorer fra en af metalindustriens førende systemleverandører af produktionsanlæg. Kompensatorernes opgave er at forbedre energieffektiviteten i et grønt stålværk, og de vil blive leveret til en europæisk kunde i løbet af 2025. Typisk koster Merus® STATCOM-systemer i denne effektklasse og med dette leveringsomfang 4,5-6,5 millioner euro, afhængigt af det endelige leveringsomfang og en eventuel udvidelsesaftale.
Dette er en ret stærk ordre i forhold til Merus’ omsætning. Næste år bliver godt!
Her er desuden Paulis kommentarer vedrørende denne betydelige ordre. ![]()
Ordren er én af faserne. Den anden er at levere den effektivt. Det ser ud til at være det nuværende problem. Er der styr på virksomhedens rekruttering?
Effektiv levering af store projekter er netop et af de centrale spørgsmål i investeringscasen for Merus Power – selvom jeg mener, at spørgsmålet primært vedrører forretningen for energilagring. Merus har leveret store strømkvalitetsprojekter til metalindustrien før, så jeg ser ikke større usikkerhed end normalt i forhold til leveringen af denne seneste ordre.
De leveringsudfordringer, der kom til overfladen i juni, har været relateret til virksomhedens første energilagringsprojekt i størrelsesordenen ca. 20 MEUR for Taaleri Energia. Merus er i løbet af 2023-24 hurtigt rykket op i en markant større skala inden for energilagringsprojekter, hvilket naturligvis kan medføre nye udfordringer. Alene det at gentage projekter af samme type og størrelse kunne i sig selv bidrage til at forbedre leveringseffektiviteten. Virksomheden har ganske vist rekrutteret et betydeligt antal medarbejdere i de seneste år og har taget nye, bedre og større faciliteter i brug. Jeg har ikke specifikt hørt, at der skulle have været væsentlige udfordringer med at finde nye folk.
https://keskustelut.inderes.fi/t/fluence-energy-inc-flnc-energy-storage-solutions/49899/7?u=eicca
Jeg anbefaler dem, der følger Merus Power, at tjekke Kettunens besked og det delte link. Godt indhold om konkurrencesituationen i branchen.
En ordre af en pæn størrelse:
Her er Paulis kommentarer til den store ordre. ![]()
Det netop annoncerede projekt sammen med det store projekt, der tidligere blev annonceret i juli, hjælper Merus Power med at løfte omsætningen i elkvalitetssegmentet mod vækst i 2025. Segmentets omsætning er i det forgangne år efter vores vurdering faldet på grund af timingen af projekter i metalindustrien. De i juli annoncerede projekter skaber tilsammen et opadgående pres på de omsætningsprognoser, vi har opstillet for elkvalitetssegmentet for 2025. Vi vil gennemgå prognoserne senest i forbindelse med H1-rapporten.
Ny ordre til strømkvalitetssegmentet. Omfatter to STATCOM-kompensatorer og et kontrolsystem til at understøtte strømkvaliteten i Estlands jernbanetrafik.
Levering og idriftsættelse af kompensatorerne vil finde sted i løbet af 2025.
Der er stadig meget arbejde forude, da Estland har et jernbanenet på omkring 1200 kilometer, hvoraf kun strækningerne omkring Tallinn er elektrificeret. Estlands mål er at elektrificere størstedelen af landets nuværende jernbanenet inden udgangen af 2028.
Sidste år blev GRK-koncernens estiske datterselskab valgt til at udføre elektrificeringsprojektet for strækningen Aegvidu – Tartu. De estiske elektriske jernbaner får et 2×25 kV-elektrificeringssystem, som også er i brug i Finland.
Jeg er blevet den stolte ejer af Merus Power.
Virkelig interessant lille virksomhed med potentiale for stor vækst. Jeg blev tiltrukket af selskabets klare strategi, som kombinerer vækstpotentialet inden for energilagring med et stærkt fundament inden for strømkvalitet. Det er lykkedes at dække den kraftige vækst med kun små tab indtil videre, hvilket er ret sjældent. Værdiansættelsesmultiplerne er også acceptable.
Begge Merus Powers produktsegmenter vil helt sikkert give vækst, i takt med at industrien og samfundet elektrificeres. Software og tjenesteydelser giver også interessant merværdi for kunderne, især for små og mellemstore virksomheder, der ikke har ressourcerne til at ansætte et helt team af elmarkedsanalytikere til at optimere elomkostningerne. Jeg ser, at potentialet for vækst og værdiskabelse kan være virkelig stort, hvis markedsandelen inden for tjenester til efterspørgselsrespons-, reserve- og kapacitetsmarkeder vokser til at blive betydelig på globalt plan. Det ville være rart at få bare en lille promille af det globale marked for frekvensregulering til Finland i form af en fjernstyret softwaretjeneste.
Konkurrencen er selvfølgelig hård på globalt plan, og det er udfordrende at differentiere sig, men jeg vurderer, at finsk kvalitet og pålidelighed er attraktivt til kritisk infrastruktur og dyre elektrificerede anlæg, selvom prisen er højere end de kinesiske versioner. Forhåbentlig kommer der flere højprofilerede referencer i ordrebøgerne.
Som den største risiko ser jeg en vellykket prissætning af projekterne og evnen til at rette op på børnesygdomme i de første energilager- og softwareleverancer, som der nu er solgt flere af i træk. Også kontrakttekniske forhold kan skabe uventede risici, især i serviceforretningen. Selskabets ledelse virker dog kompetent, og kvalitetsmæssigt giver virksomheden et indtryk af at være større, end den er. Jeg vil dog gætte på, at der kan komme ubehagelige overraskelser i de kommende delårsrapporter relateret til børnesygdomme.
Men jeg ville ikke blive overrasket, hvis dette endte med at blive endnu en enhjørning (unicorn) i Finland. Ambition og vækstlyst kombineret med kvalitetsprodukter, kompetent salg og god ledelse er en god opskrift, og jeg mener, at Merus Power lever op til denne opskrift. Internationalisering er helt sikkert sin egen udfordring, men det er bestemt et kort, der er værd at spille, især efter at børnesygdommene er overstået.
Der kom en nedjustering:

https://view.news.eu.nasdaq.com/view?id=be0ec3b25adf9f539439104defaefd90b&lang=fi&src=listed
Her er en frisk selskabsrapport om Merus fra Paul. ![]()
Det svagere end forventede resultat i 2024 skyldes efter vores vurdering en forsinkelse i leveringen af det energilager, der skal leveres til Taaleri Energia. Vi antager, at udfordringerne er relateret til overgangen til projektleverancer i større skala, hvorved omkostningsoverskridelser kan elimineres over tid, efterhånden som erfaringen øges. Usikkerhed vedrørende den langsigtede lønsomhed mindsker dog aktiens attraktivitet. Selskabets H1-rapport, som offentliggøres den 22. august, vil sandsynligvis give yderligere information om situationen. Vi gentager reducer-anbefalingen og kursmålet på 4,5 euro.
@Pauli_Lohi afholder optakt til Merus’ H1/2024-resultatmeddelelse. Virksomheden har (forhåbentlig) midlertidige udfordringer, men en stærk ordreindgang.