Det är säkert så för småkunder. Dessa är troligen de self service-segmentkunder som nämns i rapporterna, med lägre retention som också nämns i rapporterna, och som säljs via telesales-kanalen. Personligen har jag använt dessa i snart 12 år och jag tänker att försäljning av ett traditionellt mediebevakningsverktyg på telesales-sätt till ett litet företag innebär en stor risk att tjänsten inte ger någon nytta och att 60-dagarskontraktsklausulen säkert stör många. Dessa är tjänster som måste implementeras noggrant och helst med experthjälp, så att sökningarna fungerar bra (och sedan oftast de första månaderna putsas till för brister, det vill säga en ordentlig så kallad expert onboarding måste finnas). Det är alltså enligt mig ännu inte den bästa möjliga self service-produkten. Aktivt försäljningsarbete är verkligen på gång, vilket dock ur ett investerarperspektiv också kan ses som en styrka, eftersom försäljningskulturen (eller bristen på den) också är en stor utmaning i många företag. Denna utmaning i småkundsegmentet (särskilt när det gäller traditionell mediebevakning) är säkert också anledningen till att Meltwaters fokus ligger på stora företag och Social-produkten. I den traditionella mediebevakningen har alla aktörer länge haft utmaningar (till exempel med innehåll bakom inloggningsuppgifter osv.).
Jag känner inte till prissättningen exakt, särskilt inte för stora kunder (de är oftast skräddarsydda erbjudanden beroende på användarantal osv.), men en ganska typisk uppsättning, där ett litet och medelstort företag får en viss storlek av bransch- och konkurrentbevakning, bevakning av egna medie- och sociala medier-omnämnanden och dessutom ett verktyg för att skicka press- och influencer-meddelanden (inklusive uppdaterade kontaktlistor med tusentals mediekontakter), kostar cirka 4000-5000 euro per år. Jag tänker själv att om man med detta varje morgon håller sig uppdaterad om vad som händer i ens egen bransch och årligen får igenom några pressmeddelanden som medieartiklar, så betalar det sig lätt tillbaka. Men förutsatt att organisationen kan använda verktyget och även skicka ut meddelanden som har nyhetspotential (det vill säga verktyget ger ingen synlighet åt någon). Såvitt jag förstår använder även kommunikationsbyråer dessa när de bevakar sina kunder och skickar pressmeddelanden som en tjänst (det finns förresten även andra som har sändningsverktyg, t.ex. ePressi och STT har egna listor). Kanske en konsult från en kommunikationsbyrå skulle vara bäst på att bedöma kundnöjdheten i olika storlekar av kunder brett.
Men för mig personligen bygger detta investeringscase helt på tjänsten som erbjuds premiumkunder och särskilt på tillväxten i penetrationen av Social-produktfamiljen hos befintliga kunder och eventuella synergiska företagsförvärv som ökar detta. För dessa var de organiska och oorganiska tillväxttalen i den senaste rapporten i god utveckling.