Mercell Holdings A/S - Konsoliderare av upphandlingar

På norska Merkur-listan finns en intressant SaaS-tillväxtare som listades just i år, Mercell Holding. Mercell är Europas ledande leverantör av upphandlingsprogramvara och informationstjänster. I år har Mercell gjort flera förvärv, senast Visma Commerce den 25 november. Bolagens konsoliderade återkommande intäkter (ARR) från början av 2020 till Q3 är 534 MNOK. År 2019 var Mercells ARR 210 MNOK. Intäktsökningen, inklusive förvärv, skulle alltså redan i Q3 vara 154%.

Snabbt beräknat skulle bolagets P/S-tal vara cirka 6,1 med endast de intäkter som ackumulerats fram till Q3, det vill säga beräknat på 534 MNOK i intäkter. Någon form av utspädning är att vänta från företagsköpet, men i vilket fall som helst verkar värderingsmultiplarna vara på en rimlig nivå med tanke på tillväxten och de 94% återkommande intäkterna. Bolaget verkar ha en ganska svag omsättning. Dessutom följs företaget endast av en analytiker, med en målkurs på 14 NOK.

8 gillningar

Ganska betydande synergier planeras från förvärvet, särskilt på längre sikt.

Mercells finanschef Fredrik Eeg kommenterade:

“Vi etablerar nu en effektiv plattform för vidare tillväxt i Europa, och vi kommer att kunna erbjuda ett ännu bättre erbjudande till våra kunder. På kort sikt uppskattas årliga synergier till cirka 20 miljoner NOK, och långsiktiga årliga synergier förväntas överstiga 100 miljoner NOK.”

Efter slutförandet av transaktionen kommer Mercell att verka som en kundfokuserad och teknikdriven leverantör av SaaS-lösningar för den europeiska marknaden. Mercell kommer att ha nästan 420 anställda och en kundbas på cirka 29 000 kunder.

Vad tycker du om det ställets bonusarrangemang?

Åtminstone ser det ut att uppmuntra en stark tillväxt i omsättningen, när 10 % av varje 10 MNOK ARR-tillväxt går till bonusar. Det vill säga, den 10-procentiga andelen skulle fördelas mellan fyra personer. Man vill förmodligen uppmuntra ledningen att expandera i snabb takt, och först senare generera mer vinst med hög marginal. Ledningen har bevisat sin förmåga att under detta år hitta företag att köpa, vars betydelse för omsättningstillväxten har varit betydande. Det återstår att se hur snabbt resultatet börjar skalas upp. Företagets EBITDA-marginalmål för 2025 är 40 %. Det kan också vara så att bonusbeloppet kommer att ändras i framtiden, eftersom 10 % av den nya omsättningen med denna tillväxt är en hög andel. Detta är dock bara spekulation.

Företaget har meddelat att det kommer att ansöka om notering på Oslobörsens huvudlista under första halvåret 2021. Då kan aktieomsättningen eventuellt förbättras.

Jag tänkte starta en ny tråd om ett intressant företag, men det fanns redan en bra början här :sweat_smile:.
Jag ändrade rubriken något för att bättre beskriva ämnet.

Mercell är ett norskt företag som grundades 1999 och erbjuder en kompatibel plattform för olika upphandlingar och deras anbudsgivare. Under de senaste åren har stora steg tagits i fråga om tillväxt, företagsköp har gjorts och företaget noterades på börsen sommaren 2020.

För närvarande är aktierna noterade på Euronext Growth Oslo, men kommer att noteras på Oslos huvudlista under 2021.

Investerarsidor:
https://investor.mercell.com/about-mercell/default.aspx

Tillväxten har varit snabb, främst genom företagsköp
mercell_arr

Mercell is a leading SaaS-platform for public e-Tendering in the Nordic market, and in 2020 also entered the e-Procurement market through a string of acquisitions. The company has a proven and profitable growth model combining organic growth and M&A, and a bold ambition for further international expansion.

Growth is a key value driver for Mercell. A larger number of buyers and suppliers strengthen the benefits for each participant on the platform, which in turn attracts new buyers and suppliers in a virtuous growth circle. The company also grows by adding new value-added products and services to the platform.

The underlying market growth is strongly supported by EU-regulation designed to advance digitization and protect ESG-concerns across the large public procurement markets. Mercell is in pole position to take advantage of this market opportunity.

Investerarpresentation:
https://s26.q4cdn.com/787520787/files/doc_financials/2021/q1/Mercell_Q1_2021_presentation_and_Capital_Markets_Update.pdf

Q1/2021 rapport
https://s26.q4cdn.com/787520787/files/doc_financials/2021/q1/Mercell_Q1_2021_Interim_Report.pdf

Siffror 2021/Q1 vs tidigare

M&A strategi

Utöver organisk tillväxt används en mycket aggressiv M&A-strategi med syfte att uppnå en ledande position i Europa under de kommande åren. Den senaste förvärvet är för närvarande från Finland, då Mercell köpte 100% av Cloudia Oy:s aktiekapital, pressmeddelande 2.6.2021
https://cloudia.com/fi/kaksi-johtavaa-hankintaratkaisujen-tarjoajaa-yhdistaa-voimansa-cloudiasta-mercellin-tytaryhtio/

Norden är nu praktiskt taget kontrollerat, Central- och södra Europa är målet framöver.

Konkurrenter

Marknaden är mycket fragmenterad, många små aktörer som inte nödvändigtvis har tillräckliga satsningar på produktutveckling. Dessa är också potentiella förvärvsobjekt.

Bra CEO-intervjuvideo från april

https://www.paretosec.no/visning?PID=25&itemId=Aktuelt:1559&Paragraph=53

Edit: Bevakningsposition öppnad

4 gillningar

Tack för att du blåste liv i tråden – jag råkade just läsa ett par presentationer om företaget på Twitter idag och mitt intresse väcktes också.

Företaget verkar ha en riktigt stark position i Norden efter de tre nyligen genomförda förvärven och höga tillväxtmål på Europas mycket fragmenterade marknad. Bolagets bruttomarginal är också riktigt hög, vilket sannolikt också leder till mycket stark skalbarhet. Aktien har tagit hårt stryk de senaste månaderna – ett fall på cirka 40 % från topparna i september. Jag lade dock märke till ledningens incitamentssystem, som redan hade diskuterats här. Om ledningen har för starka incitament för tillväxt finns det också en betydande risk att de gör värdeförstörande förvärv.

Jag postade även nedan företagets egna långsiktiga tillväxtmål samt mina egna snabbt framtagna “prognoser” i Excel baserat på dem, för att kunna skissa på en grov värdering i förhållande till tillväxttakten.

Bolagets mål:

• Organisk tillväxt: 15–20 % per år fram till 2025
  • Fortsätta nuvarande förvärvstakt (200 MNOK löpande omsättning per år) de närmaste 3 åren

→ I den sista bildens “prognoser” är den organiska tillväxten 15 % per år och tillväxt genom förvärv 150 MNOK per år, det vill säga något mer konservativa siffror än bolagets egna uppskattningar.

Bolagets företagsvärde (EV) är för närvarande ~ 5 miljarder NOK, så om man tittar ett par år framåt betalar man mindre än 5 EV/S multipel. Det känns ganska billigt med tanke på företagets tillväxttakt och lönsamhetspotential, utan att ha gått in på djupet. Jag måste undersöka företaget närmare innan jag köper in det i portföljen.

3 gillningar

Jag tittade också på den här värderingen och tyckte att den inte verkade särskilt dyr i förhållande till tillväxten. Q1/2021 verkar ha gått med vinst. Däremot finns det många rörliga poster, så en nedgång kan snart inträffa.

Det verkar som om Mercell kanske har glömts bort och att de senaste företagsköpen har gått marknaden förbi. Jag har dock inte hunnit studera deras värdering mer noggrant än. Noteringen på Oslobörsens huvudlista kommer troligen att återföra uppmärksamheten och därmed återställa värderingen.

Expansionen till den amerikanska marknaden är en stor risk. Det kräver mycket kapital och fokus. Har de detta, eller kommer all verksamhet via företagsköp, varvid utvecklingen skulle ske med lokala krafter? :thinking:

3 gillningar

Jag tittade också på tillväxttakten under Q1, särskilt siffrorna under strecket. Skalbarheten börjar ta sig igenom med kraft, en stor del av intäktstillväxten rinner igenom beräkningen trots att kostnaderna också ökar. En stor del av intäkterna kommer förstås från valutor. Utan dessa intäkter skulle det fortfarande vara på minussidan.

Baserat på kommentarerna finns det många FoU- och företagsköpsavskrivningar i avskrivningarna, vilket kommer med tillväxtambitionerna.

Det fria kassaflödet kommer i denna takt att möjliggöra nya företagsköp och tillväxt utan att öka antalet aktier.

Värderingar för Cloudia-förvärvet

Den finska leverantören av e-upphandlingar Cloudia Oy (“Cloudia”) för 102,5 miljoner euro på en kassa- och skuldfri basis. 89,6 miljoner euro kommer att betalas kontant vid stängning, vilket återspeglar en nettoskuldjustering på 2,9 miljoner euro, och de återstående 10 miljoner euro kommer att betalas i Mercell-aktier under 2022, under förutsättning att retention- och prestationsmål uppfylls (baserat på aktiekursen vid tidpunkten för emissionen).

Cloudia är den ledande finska e-upphandlingsplattformen, främst inriktad på offentliga köpare. Cloudia SaaS-plattformen täcker hela upphandlingslivscykeln med moduler för sourcing, planering, kontrakt- och leverantörshantering, vilket möter alla digitala behov inom den privata och offentliga sektorn. Kundbasen inkluderar 95 av de 100 största finska kommunerna och 10 av de största städerna. Under 2020 hade Cloudia intäkter på 9,2 miljoner euro och en ARR-bas på 8,8 miljoner euro. EBITDA-marginalen var 30 %. I slutet av Q1 2021 hade Cloudias ARR-bas vuxit till 9,3 miljoner euro.

Så inte en så billig värdering, men tillväxttakten och de rejäla marginalerna motiverar priset. En del är fortfarande prestationsbaserat och som aktieutbyte. En mycket betydande del av finska upphandlingar går via Cloudia, så här köptes praktiskt taget hela marknaden.

Cloudia kommer att bli ett betydande tillskott till de ARR-siffror som används i jämförelsen. I mars var det 634 MNOK och från den affären tillkom 94 MNOK → 728 MNOK.
När detta börjar hamna under strecket med ca 25% EBITDA, bör även värderingen börja stiga.

På lång sikt (2025) är målet 40 % EBITDA :exploding_head: och fördubblad ARR från nuvarande situation.

Detta är inte helt riskfritt, företagsköp och integrationer är alltid en utmaning. Det finns dock erfarenhet av detta från flera affärer. Dessutom driver direktiv marknaden att växa med tvång i hela EU-området.

Något verkar dock vara fel i denna värdering. Vid slutet av strategiperioden 2025 kommer bilden att vara mycket annorlunda, om målen bara delvis uppnås och skalningsfördelarna kommer igenom ordentligt.

Placerat i långsiktig portfölj och eget köpprogram byggt. Påfyllningar allt eftersom priset sjunker – och i en uppåtgående trend är det bra att lägga till senare :grin:.

Tekniskt sett ser grafen riktigt dålig ut och känns starkt som ett knivfall. Förra årets IPO-pris var 6,75 NOK och de egentliga handelsbotten nåddes precis vid 7,35 NOK. Det finns alltså inte många stödnivåer, kanske fungerar IPO:n som en sådan delvis.
Byte av börslista och Q2-resultat i augusti är nästa triggar, om inget köp offentliggörs innan dess. Under sommaren kan det alltså finnas tillgängligt till ett bra pris :man_shrugging:

6 gillningar

Imorgon 9.7.2021 påbörjas handel på Oslobörsens huvudlista

Listningsinformation, prospekt
https://s26.q4cdn.com/787520787/files/doc_financials/2021/supplemental/Prospectus-Listing-on-Oslo-Børs.pdf

2 gillningar

Finns det några förväntningar på Q2 eller har det kommit några förhandsbesked?

1 gillning

Svårt att bilda sig någon uppfattning när nyhetsflödet är obefintligt. Mina egna innehav är inriktade på flera år framåt, så detta kvartal har inte någon större betydelse för mitt investeringscase. Förväntningarna bygger på tidigare investerarmaterial.

Under Q2 kommer det knappast någon väsentlig information om expansionen, högst justeringar av ordalydelsen. Kanske några indikationer på nya företagsförvärv.

Utvecklingen på den amerikanska marknaden är också intressant, även om jag ser det mer som en tillväxtoption i detta skede.

Förvärvet av Cloudia kommer att inkluderas i siffrorna, som kommer att öka med några steg. Förändringar i företagsförvärv verkar ofta komma som en överraskning för marknaden, trots att de har varit kända i ett par månader.

25.8 är Q2
https://investor.mercell.com/financial-calendar/event-details/2021/Half-yearly-Report/default.aspx

2 gillningar

Q2/H1-rapporter har publicerats

Stark tillväxt i omsättning, återkommande intäkter (ARR) och kostnader.

presentation
https://s26.q4cdn.com/787520787/files/doc_financials/2021/q2/9da05103a15c6da5.pdf
och mer detaljerade siffror och rapport
https://s26.q4cdn.com/787520787/files/doc_financials/2021/q2/1458539.pdf

Redigering:
Utvalt från materialet och presentationen: inga betydande förvärv förväntas under H2. Bättre lönsamhet. Finansiering är dock säkrad för goda köptillfällen.

5 gillningar

Nu lägger jag också ut Finansavisen-artikeln, inget särskilt nytt och spännande. Google Translate hjälper till om man inte kan norska ;-)\n\nKraftig vekst for anbudsselskap | Finansavisen

Det här är verkligen ett ganska intressant företag vid en snabb anblick. Jag tog själv en bevakningsposition och måste fortsätta att lära mig mer. Det är lite tvivelaktigt hur man kommer att lyckas med den kontinuerliga integrationen av företagsköp, å andra sidan har man redan uppnått den 40% EBITDA-nivån i Norge och Sverige.

Jag har själv använt Cloudia. Har ingen information om vilka liknande tjänster som finns och hur dyr den är, men den har fungerat bra vid upphandlingar.

Verkar vara en riktig segpropp baserat på kursutvecklingen. Har den där 400MNOK-emissionen på 8.65NOK gjort investerarna upprörda? men nu får man den under :woozy_face: :rofl:

1 gillning

Verkligen, regleringen tvingar fram tillväxt i branschen. Men inte heller någon hype-aktie på något sätt, utan potentiellt stabil tillväxt på lång sikt. Tillväxten enligt strategin ska vara fullföljd inom 5 år, och därefter en stabil och tråkig utdelningsaktie – med nuvarande pris en potentiellt riktigt fin utdelningsprocent då.

Cloudia verkar inte fakturera båda parter ännu, om jag förstod rätt. Kontrakten gäller fram till 2026 med nuvarande upphandling, varefter spelet öppnas på nytt även i Finland. Fram till dess praktiskt monopol. Cloudia har också gjort bra resultat.

Emissionerna har förmodligen varit riktade mot företagsförvärv samt återbetalning av tidigare lån. Under H2/2021 är avsikten att fokusera på integrationen av nuvarande företagsförvärv samt förbättring av lönsamheten. Nya förvärv förväntas inte, åtminstone inte aktivt, utan flyttas till 2022. Detta tolkas utifrån Q2-investeringssamtalet och materialet.

1 gillning

Nästa vecka kommer Q3-rapporten den 24.11.

Inga nya företagsförvärv har gjorts och fokus, som nämndes i samband med H1, bör ligga mer på att förbättra lönsamheten och integrera tjänster. För dessa bör betydligt mindre kostnader förväntas totalt sett, även om det sannolikt kommer att satsas något mer på produktutveckling.

EPS bör vara tydligt positivt beroende på integrationskostnaderna. En betydande ARR-ökning är knappast att förvänta i förhållande till H1-rapporten, även om det utöver lönsamheten lades större vikt vid försäljning.

Målkursen är 140 % över den nuvarande kursen, som verkar ha hittat någon form av botten runt 5 NOK.

Jag kompletterade min position idag med en ökning på knappt 50 %. Fortfarande ordentligt med torsk i den långa portföljen enligt norsk modell :fish:

3 gillningar

Det här är verkligen en spännande kvartalsrapport. Aktien har redan tagit så mycket stryk att även jag har en rejäl förlust. Jag köpte i förväg på 5,8-nivån… jag har börjat tvivla på att det kommer att bli ännu mer förlust (förhoppningsvis inte för mycket). Men nu när jag inte sålde tidigare, måste jag bara stanna kvar; det är ingen mening att sälja nu på den här nivån.

1 gillning

Om man jämför med Q1 till exempel, så med mindre M&A-aktivitet är siffran under strecket redan betydligt friskare. Där fick de visserligen stor nytta av valutorna.

Att bedöma avskrivningar och nedskrivningar är ganska utmanande. Deras tidpunkter och belopp har varierat mycket i tidigare rapporter. Men med en grov uppskattning, jämfört med tidigare kvartal, verkar EPS ligga runt 0, vilket jag tror skulle accepteras av marknaden, förutsatt att ARR också visar åtminstone någon form av tillväxt. Denna tillväxt sker dock främst genom nya förvärv.

Håller med om detta, då nyhetsflödet har varit obefintligt och förväntningarna därmed låga.

Nordic börjar närma sig en monopolställning, så positionen är stark. I förhållande till detta börjar värderingen också bli mer förmånlig som ett växande SaaS-bolag.

FCF snurrar dock hela tiden, så endast vid eventuella större förvärv måste de, enligt min mening, trycka fler aktier eller arrangera emissioner.

1 gillning

@kettunen, har du någon kommentar till resultatet och dina egna förväntningar innan börsöppningen? Andra får också gärna kommentera :slightly_smiling_face: På ytan ser de bra ut. Jag skulle dock vilja höra kommentarer från någon som har följt företaget närmare:

ARR på 792 miljoner NOK per september, +134% år över år med organisk tillväxt på
+21%
· Q3-intäkter på 189 miljoner NOK, upp +142% år över år
· Justerad EBITDA på 49,3 miljoner NOK, med 26% marginal
· Rapporterad EBITDA på 12,0 miljoner NOK inklusive 37,3 miljoner NOK i speciella kostnadsposter
· Utvecklings CAPEX på ~165 miljoner NOK under 2021, beräknas minska till ~130 miljoner NOK under 2022

1 gillning