Speqta - Affärsmakaren

Låt oss öppna en tråd för ett mycket intressant Adtech/Content & Comparison & SaaS-företag från Sverige.

Citat från en utmärkt beskrivning av företaget av användaren Helel:

Företaget verkar alltså inom lead-genereringsbranschen. Syftet är att producera tjänster som på ett meningsfullt sätt styr besöksflöden till köparens webbplatser.
Detta sker genom två segment: AdTech och C&C.

• C&C (Content & Comparison) innebär: drift av olika fristående jämförelsesajter (Vinklubben etc.) samt kundflödesstyrning relaterad till e-handel, “jämförelsesamarbeten” (Affiljet) med dagstidningar etc. med hjälp av rabattkuponger för att locka besökare. Dessutom är Speqta en förmedlare av konsumtionslån. Du kanske märker t.ex. Rahalaitos.fi som är en sådan låneförmedlare. Likaså är Ilta-Sanomats rabattkuponger numera via Speqta.

• AdTech. Produkten är Shopello och BidBrain

Shopello är Google CSS (Comparison Shopping Service. E-handlare kan välja Googles egen Google Shopping eller någon annan CSS som köper annonsutrymme från Google för produkter på kundens vägnar)

(Produkten via Shopello: möjlighet att annonsera på Google på CPO-basis (Cost per Order, till skillnad från Cost per Click = CPC). De flesta CSS:er fungerar alltså på CPC-basis. Shopello erbjuder möjligheten att “inte betala för onödan”, det vill säga att endast fakturera sin användare om ett klick leder till ett köp. Detta anses vara en fördel. Shopello var tidigare Shopello BidBrain, men nu har BidBrain separerats till en egen SaaS-baserad produkt.)

BidBrain är AI. En dataanalysmaskin som syftar till att optimera annonsplacering och samlar in pengar från kunder för lyckade försäljningar. Shopello fungerar i samband med Google, men BidBrain-helheten vill man utnyttja även utanför Google.

BidBrain begär alltså att få se kundens (webbutikens) egen Google Analytics-data och dessutom rättigheter att operera ett Google Ads-konto med sin automatik för att skapa annonskampanjer.

Red Eye har följt sedan 2016 och följer fortfarande. Senaste uppdateringen från november.

Låt oss prata lite om ägarstrukturen. Insiderägande uppgår till cirka 20% av företaget och dessutom har de optioner att teckna ytterligare några procent. Två insiders sålde i december cirka en tredjedel av sitt innehav, men detta förklarades med att de skulle betala tillbaka ett personligt lån.

De hade alltså för ett par år sedan lånat ut pengar till företaget, och dessa skuldebrev omvandlades till aktier 2019 som sedan pantsattes som säkerhet för ett personligt lån.

De centrala drivkrafterna just nu anses vara 1) marknadens uppvaknande, 2) tillväxt i C&C-segmentet genom Affiljets organiska tillväxt samt möjliga företagsförvärv och 3) Möjliga nya satsningar inifrån företaget.

Red Eye bedömer att BidBrain-utvecklingen kommer att synas som kostnader inom en nära framtid och pressa ner resultatet. Därför sänkte de riktkursen från 10 SEK till 8 SEK i slutet av året. BidBrain nämns dock inte som en drivkraft, och det är nog för närvarande mycket experimentellt.

Q3-rapport. I år kommer alltså en nedskrivning av tilläggsköpeskillingen på 21 MSEK att stärka resultatet och, justerat, skulle EBITDA-marginalen vara drygt 10%, men detta verkar ändå inte svagt för mig, och kassaflödet från C&C-segmentet borde vara tillräckligt.

Speqtas rapporter

Risker!

Men i grunden måste man förstå att detta är en mycket konkurrensutsatt bransch. Särskilt Google är potentiellt en svår utmanare för BidBrain på CSS-nivå. Den goda nyheten är att en bråkdel (promilleklass) av marknaden räcker för att Speqta ska vara lönsamt. Om företaget fortfarande har en gnutta fördel eller framgång, ser jag stor potential i förhållande till nuvarande marknadsvärde. :rocket:

Inom C&C finns det också många aktörer. Företaget har under sin historia drivit andra matrelaterade fristående sajter under olika namn, och communitys lever och dör med tiden. Tidigare hette Speqta myTaste och var börsnoterat. Denna nya strategi (som företaget nu genomför, bred C&C/Affiljet + AdTech) infördes för några år sedan, jag tror 2017.

Tillväxten har till stor del kommit från C&C. Årets tillväxt förklaras till stor del av förvärvet av Rahalaitos. Dock finns det även tydliga organiska tillväxtinitiativ inom denna C&C, och förväntningsvis är den nuvarande lönsamheten en slags baslinje, eller snarare, jag ser ingen anledning att förvänta mig att lönsamheten försämras väsentligt. (jag 2020)

BidBrain AI utnyttjar ”smart” kundens egen Google Analytics- och Google Ads-data och skapar annonskampanjer på kundens vägnar. Google fakturerar sedan BidBrain på CPC-basis och BidBrain fakturerar kunden på CPO-basis. Allt här beror på hur väl AI faktiskt fungerar, eftersom det inte kommer in pengar utan framgångsrik annonsering.

I vilket fall som helst är tredjepartscookies det sätt på vilket AdTech-företag nu riktar sina annonser. När dessa tas bort är det svårt att säga vad som händer. Å ena sidan sker en allvarlig disruption, å andra sidan är det svårt att nu säga om Speqtas BidBrain och dess förstapartsdataanalys kommer att bli en vinnare. Å andra sidan, eftersom BidBrain verkar baseras på analys av förstapartsdata, ”borde” det enligt min lekmannabedömning inte drabbas av stor disruption i sig. För det andra verkar grunden C&C vara i ordning.

På SaaS-sidan finns alltså AdTech/BidBrain, vars lansering är i år. C&C/Affiljet är på sätt och vis en elektronisk tjänst som säljs till olika aktörer, men det är inte direkt egen mjukvara som säljs för andras användning. I sig spelar denna definition ingen roll om tillväxt och pengar kommer in.

Omsättning 2020: 177 600 000 SEK

Marknadsvärde: 303 221 535 SEK

EV/Sales: 1,7x

P/E: 10,95

16 gillningar
1 gillning

Kunde detta ha beskrivits med åtminstone ett par meningar på finska? SaaS-marknadsvärde, EV/Sales och P/E-tal lyckas inte riktigt väcka intresse än.

1 gillning

3 gillningar

Är inte siffrorna och resultatet det som betyder mest :smile: Företagsforskningen pågår och mer information kommer!

3 gillningar

https://speqta.com/en/about/our-story

???
Var inte detta ett Adtech/Content & Comparison-företag?
Är Rahalaitos.fi numera SaaS :smiley:

2 gillningar

De har alltså ett affärsområde där en produkt fungerar enligt SaaS-modellen.

Bidbrain. I november 2020 lanserades nästa generation av AI-tjänsten i hemlighet; Bidbrain.com, vilket är en AI-baserad SaaS-tjänst som budar transparent i kundens eget Google Ads-konto och delar incitament med e-handlaren.

1 gillning

Denna BidBrain är i praktiken fortfarande i beta och genererar inte riktigt omsättning. Nu, sunt förnuft :man_facepalming:

Jag känner ingen motivation att skriva mer om detta nu, men jag sammanfattar min egen åsikt: Detta är ett rimligt prissatt svensk-finskt Adtech/C&C-företag som har lidit av corona och köpte Rahalaitos (som också led av corona). Om 2021 ger god organisk tillväxt, verkar företaget mycket billigt och det finns ett tydligt utrymme för uppgång i värderingsmultiplarna. Om tillväxten inte kommer, kan detta vara korrekt prissatt eller till och med dyrt.

Å andra sidan känner jag till smarta investerare som tydligt ser detta som ett undervärderat värdeteknikföretag. Gör er egen due diligence (DD) och dra era egna slutsatser :smiley:

6 gillningar

Precis. Det gör det inte till ett SaaS-företag än :smiley:

1 gillning

Precis! :smiley: Låter intressant!

1 gillning

Företaget verkar alltså inom lead generation-branschen. Syftet är att producera tjänster som på ett meningsfullt sätt styr besöksflöden till köparnas webbplatser. Om den här scenen inte är bekant, kommer du snart att stöta på massor av konstiga akronymer, men jag ska försöka förklara dem.

(Om du behärskar svenska flytande kan du lyssna på VD:n)

Detta sker via två segment: AdTech och C&C.

• C&C (Content & Comparison) innebär: att upprätthålla olika fristående jämförelsesidor (Vinklubben m.fl.) samt kundflödesstyrning relaterad till e-handel, “jämförelsesamarbeten” (Affiljet) med tidningar m.fl., och att locka besökare med hjälp av rabattkuponger. Dessutom är Speqta en förmedlare av konsumtionslån. Du ser till exempel Rahalaitos.fi som är en sådan låneförmedlare. Likaså är Ilta-Sanomat’s rabattkuponger numera via Speqta.

• AdTech. Produkter: Shopello och BidBrain

Shopello är en Google CSS (Comparison Shopping Service. En e-handlare kan välja Googles egen Google Shopping eller någon annan CSS som köper annonsutrymme från Google för produkter på kundens vägnar.)

(Produkten Shopello erbjuder möjligheten att annonsera på Google enligt CPO-principen (Cost per Order, till skillnad från Cost per Click = CPC). De flesta CSS:er fungerar alltså enligt CPC-principen. Shopello erbjuder möjligheten att ”slippa betala i onödan”, det vill säga att debitera sin användare endast om ett klick leder till ett köp. Detta anses vara en fördel. Shopello hette tidigare Shopello BidBrain, men nu har BidBrain separerats som en egen SaaS-baserad produkt.)

BidBrain är AI. En dataanalysmaskin som syftar till att optimera annonsplacering och tar betalt av kunder för lyckade försäljningar. Shopello fungerar i samband med Google, men BidBrain-helheten vill man utnyttja även utanför Google.

BidBrain begär alltså att få se kundens (e-handelns) Google Analytics-data och dessutom rättigheter att operera Google Ads-kontot med sin automatik för att skapa annonskampanjer.

Red Eye har följt sedan 2016 och följer fortfarande. Senaste uppdateringen från november.

Historia. Trenden är ändå inte dålig. Dessa siffror inkluderar inte Q4.

Låt oss prata lite om ägarstrukturen. Insiderägandet är cirka 20 % av bolaget och de har dessutom optioner att teckna ytterligare några procent. Två insiders sålde i december cirka en tredjedel av sitt innehav, men detta förklarades med att de skulle betala av ett personligt lån.

De hade alltså för ett par år sedan lånat ut pengar till företaget, och dessa skuldebrev omvandlades till aktier 2019 som sedan pantsattes som säkerhet för ett personligt lån.

De viktigaste drivkrafterna just nu anses vara 1) att marknaden vaknar, 2) tillväxt i C&C-segmentet genom organisk tillväxt via Affiljet samt eventuella företagsförvärv, och 3) möjliga nya satsningar inifrån företaget.

Red Eye bedömer att BidBrain-utvecklingen kommer att visa sig som kostnader inom en nära framtid och pressa ner resultatet. De sänkte därför riktkursen från 10 SEK till 8 SEK i slutet av året. BidBrain nämns dock inte som en drivkraft, och den är förmodligen mycket experimentell just nu.

Q3 rapport. I år stärker nedskrivningen av tilläggsköpeskillingen på 21 MSEK resultatet, och justerat skulle EBITDA-marginalen vara drygt 10 %, men detta verkar ändå inte svagt för mig, och kassaflödet från C&C-segmentet borde vara tillräckligt.

Speqtas rapporter

Risker!

Men utgångspunkten är att man måste förstå att detta är en mycket konkurrensutsatt bransch. Speciellt Google är en potentiellt tuff utmanare för BidBrain på CSS-nivå. Det positiva är att en bråkdel (i promilleklass) av marknaden räcker för att Speqta ska vara lönsamt. Om företaget fortfarande har en gnutta fördel eller framgång, ser jag stor potential i förhållande till nuvarande marknadsvärde. :rocket:

Inom C&C finns det också många aktörer. Detta företag har under sin historia drivit andra matrelaterade fristående webbplatser under olika namn, och dessa gemenskaper lever och dör med tiden. Speqta hette tidigare myTaste och var börsnoterat. Denna nya strategi (som företaget nu genomför, omfattande C&C/Affiljet + AdTech) infördes för några år sedan, om jag minns rätt 2017.

Tillväxten har till stor del kommit från C&C. Årets tillväxt förklaras till stor del av förvärvet av Rahalaitos. Dock finns det också tydliga satsningar på organisk tillväxt inom C&C, och förväntningen är att den nuvarande lönsamheten är en slags baslinje, eller snarare ser jag ingen anledning att förvänta mig att lönsamheten försämras väsentligt. (jag 2020)

BidBrain AI utnyttjar “smart” kundens egen Google Analytics och Google Ads-data och skapar annonskampanjer på kundens vägnar. Google debiterar sedan BidBrain enligt CPC-principen och BidBrain debiterar kunden enligt CPO-principen. Här beror allt på hur väl AI verkligen fungerar, eftersom det inte kommer några pengar utan lyckad annonsering.

Hur som helst är tredjepartscookies det sätt på vilket AdTech-företag nu riktar sina annonser. När dessa tas bort är det svårt att säga vad som kommer att hända. Å ena sidan sker en allvarlig disruption, å andra sidan är det svårt att säga nu om Speqtas BidBrain och dess första parts dataanalys kommer att vara vinnaren. Å andra sidan, eftersom BidBrain verkar baseras på analys av första parts data, “borde” den, enligt min lekmannabedömning, inte drabbas av en stor disruption i sig. För det andra verkar grunden C&C vara i ordning.

SaaS-delen här är alltså AdTech/BidBrain, som lanseras i år. C&C/Affiljet är på sätt och vis en elektronisk tjänst som säljs till olika aktörer, men man säljer inte egentligen sin egen programvara för andras användning. I sig spelar denna definition ingen roll om tillväxt och pengar genereras.

15 gillningar

Jag anser att hög (nuvarande över 50 %) tillväxt inte är nödvändig; det skulle räcka med en måttlig (låg tvåsiffrig) tillväxt och att visa på kontinuitet. Speqta är i ett skede där verksamhetens fasta kostnader är ganska väl täckta, och avskrivningar/nedskrivningar belastar resultatet, samtidigt som kassaflödet är relativt starkt.

Tillväxten skulle kunna komma organiskt via Affiljet, fristående sociala medietjänster och BidBrain (AdTech). Alla dessa är antingen enligt tidplan i H1 2021 eller redan på väg att realiseras. På längre sikt kan Rahalaitos befrias från sina bojor, och senare är företagsförvärv/interna projekt möjliga som inte är kända separat.

Även en måttlig omsättningstillväxt skulle tydligt visa lönsamheten, och uppsidan skulle vara betydande på kort sikt.

Den nämnda mycket starka organiska tillväxten verkar inte sannolik just nu, och tillväxten skulle enklast ske genom företagsförvärv. Jag tror inte att C&C kan växa superfort organiskt, även om nya kunder har förvärvats väl nu och även om SMART-konceptet tydligen har fungerat. Målet är dock endast 20 % CAGR organiskt.

Detta och en större potential kan finnas med BidBrain, men inget är känt om det ännu. Även om företagsförvärv läggs till det, ser 50 % avlägset ut. Kanske med ett engångsförvärv som lyckas exceptionellt väl (:ox:) kan omsättningen växa nära det, men inte hållbart, om inte BidBrain verkligen tar fart. Resultatet kan däremot växa mycket snabbare i början.

Detta kan inte riktigt baseras på en stor (~50 %) tvåsiffrig tillväxt, utan det centrala elementet här är det förmånliga priset för en relativt skalbar verksamhet i kombination med en halvgoda tillväxtpotential och kassaflöde. Kanske säkerhet först, vilket uppfyller min synd.

Omvänt tänker jag att om detta fortfarande hade en tydlig track record av stark, mestadels organisk tillväxt, så skulle detta vara nästan en all-in kandidat med praktiskt taget noll nedsida. Då skulle det ha allt och värderingen skulle på några år kunna vara till exempel 20x genom multipelhöjning och resultatväxt.

Separat finns en verkligt grandios föreställning utan någon verklighetsgrund om att BidBrain skulle vara en vinnare inom post-cookie marknadsföring och lyckas i den globala e-handelsscenen. Expedia Group here we come! :sunglasses: Nåja, det var det. Ignorera de två sista styckena.

VD:n är helt otroligt entusiastisk. :smiley:

Skulle du kunna kommentera liten om tillväxmöjligheterna?

Han säger främst att de har uppnått stabilt lönsamhet och att de nu kan trycka på gasen inom varje vertikal. Nu är dock företagets ledning övertygad om att BidBrain har fått god feedback och skulle vara redo för lansering.

11 gillningar

Tack @Helel, riktigt bra text. Är du uppenbarligen redan bekant med branschen? @Turskakauppias, det vore kanske bra att redigera startinlägget lite, för det är ju lite kortfattat.

4 gillningar

Äh, jag är bara en lekman dedikerad till värdepapper.

7 gillningar

Här är det, när jag anser att organisk tillväxt skulle vara den faktor som skulle minska effekten av höga fasta kostnader och bättre synliggöra lönsamheten. Ett företagsköp förbättrar inte i sig lönsamheten för de befintliga verksamheterna, om man inte hittar någon toppsynergi med den nuvarande verksamheten. Samtidigt skulle man också kunna motivera högre multiplar för företaget.

Å andra sidan har du rätt att det knappast finns någon stor nedsida här, förutom fortsättningen av räntetaket och den tredje vågen av Corona :thinking: Jag tycker ändå att mycket lutar på den omsättning som BidBrain genererar 2022, och det verkar vara nyckeln till om företaget är billigt eller dyrt. Om BidBrain tar fart kan kursen lätt mångdubblas.

2 gillningar

Bra funderingar @Helel! Själv är jag hyfsat tungt investerad här. Jag ser det som möjligt att Redeye skulle höja riktkursen. Konsensus för 2020 överskreds så pass rejält. Enligt mig är aktien rimligt värderad, i själva verket är hela bolaget för närvarande värderat under köpeskillingen för Rahalaitos.

3 gillningar

Tack för det fantastiska svaret och ansträngningen! Jag har lagt till texten i det första inlägget :v: :sunglasses:

5 gillningar

Varsågod. Den här trådstarten (eller due diligence eller vad som helst) hade jag liggande sedan december när jag började övervaka om mitt björnscenario kunde förverkligas eller om bolaget skulle uppnå stabil lönsamhet eller till och med :rocket: :full_moon:

Jag har inte för vana att öppna trådar själv, men jag undersöker saker.

8 gillningar