Meltwater (MWTR:Oslo) - Global medieovervågning

Det er helt sikkert sådan for små kunder. Disse er sandsynligvis de self-service-segmentkunder, der er nævnt i rapporterne, hvor retention er lavere som nævnt i rapporterne, og de sælges via telesalgkanalen. Jeg har personligt brugt disse i næsten 12 år og tænker, at salg af et traditionelt medieovervågningsværktøj på telesalgsmaner til en lille virksomhed indebærer en stor risiko for, at tjenesten ikke udnyttes fuldt ud, og den 60-dages aftaleklausul vil sandsynligvis irritere mange. Disse er tjenester, der skal implementeres omhyggeligt og helst med eksperthjælp, så søgningerne fungerer godt (og derefter skal de første måneder normalt finjusteres for at rette fejl, dvs. der skal være en ordentlig såkaldt ekspert-onboarding). Så jeg synes ikke, det er det bedst mulige self-service-produkt endnu. Der er dog en meget aktiv salgsindsats, hvilket fra et investorperspektiv også kan ses som en styrke, da salgskulturen (eller manglen herpå) også er en stor udfordring for mange virksomheder. Denne udfordring i segmentet for små kunder (især hvad angår traditionel medieovervågning) er sandsynligvis også grunden til, at Meltwaters fokus er på store virksomheder og Social-produktet. Der har længe været udfordringer med traditionel medieovervågning for alle aktører (f.eks. med indhold bag login-oplysninger osv.).

Jeg kender ikke prisstrukturen i detaljer, især ikke for store kunder (de er normalt et skræddersyet tilbud afhængigt af antallet af brugere osv.), men et ret typisk sæt, hvor en SMV får en vis størrelse overvågning af sin egen branche og konkurrenter, overvågning af egne medie- og sociale medieomtaler og desuden et værktøj til at sende presse- og influencer-meddelelser (inklusive opdaterede kontaktlister over tusinder af mediekontakter), koster omkring 4000-5000 euro om året. Jeg tænker, at hvis man hver morgen kan holde sig opdateret om, hvad der sker i ens branche, og får et par pressemeddelelser til at blive til medieartikler om året, så betaler det nemt sig selv tilbage. Men det forudsætter, at organisationen kan bruge værktøjet og også sender meddelelser med nyhedspotentiale (altså værktøjet giver ikke synlighed til nogen). Jeg forstår også, at kommunikationsbureauer bruger disse, når de overvåger deres kunder og sender meddelelser som en service (der findes i øvrigt også andre afsenderværktøjer, f.eks. ePressi og STT har egne lister). Måske ville en konsulent fra et kommunikationsbureau være bedst til at vurdere kundetilfredsheden bredt blandt kunder i forskellige størrelser.

Men for mig er denne investeringscase i hvert fald fuldstændig baseret på den service, der tilbydes Premium-kunder, og især på væksten i Social-produktfamiliens penetration hos eksisterende kunder og mulige synergistiske opkøb, der kan øge dette. Hvad angår disse, var både de organiske og uorganiske væksttal i den seneste rapport i god udvikling.

3 Synes om