Speqta - Aftalemageren

Lad os åbne en tråd for et meget interessant Adtech/Content & Comparison & SaaS-selskab fra Sverige.

Fremragende beskrivelse af virksomheden citeret fra bruger Helel:

Virksomheden opererer inden for leadgenerering. Formålet er at levere tjenester, der dirigerer besøgende til kundernes hjemmesider på en meningsfuld måde.
Dette sker gennem to segmenter: AdTech og C&C.

• C&C (Content & Comparison) betyder: vedligeholdelse af forskellige standalone sammenligningssider (Vinklubben osv.) samt kundehenvisning relateret til e-handel, “sammenligningssamarbejde” (Affiljet) med aviser osv., der tiltrækker besøgende ved hjælp af rabatkuponer. Derudover er Speqta en mægler for forbrugslån. Du vil for eksempel bemærke Rahalaitos.fi, som er en sådan lånemægler. Samt Ilta-Sanomats rabatkuponer nu via Speqta.

• AdTech. Produkter Shopello og BidBrain.

Shopello er Google CSS (Comparison Shopping Service. E-handlere kan vælge Googles egen Google Shopping eller en anden CSS, der køber annonceplads fra Google til produkter på kundens vegne).

(Via produktet Shopello er der mulighed for at annoncere på Google på CPO-basis (Cost per Order, i modsætning til Cost per Click = CPC). De fleste CSS’er opererer altså på CPC-basis. Shopello tilbyder muligheden for at “undgå at betale for unødvendigt”, dvs. kun at fakturere sin bruger, hvis et klik fører til et køb. Dette betragtes som en fordel. Shopello var tidligere Shopello BidBrain, men nu er BidBrain blevet adskilt som et selvstændigt SaaS-baseret produkt.

BidBrain er en AI. En dataanalysemaskine, der sigter mod at optimere annonceplacering og opkræver penge fra kunder for vellykkede salg. Shopello opererer i forbindelse med Google, men BidBrain-systemet ønskes også udnyttet uden for Google.

BidBrain anmoder altså om adgang til kundens (webbutikkens) egen Google Analytics-data samt rettigheder til at operere Google Ads-kontoen med sin automatisering for at oprette annoncekampagner.

Red Eye har fulgt med siden 2016 og følger stadig. Seneste opdatering fra november.

Lad os tale lidt om ejerstrukturen. Insiderne ejer ca. 20% af selskabet, og derudover har de optioner til at tegne yderligere et par procent. To insidere solgte i december ca. en tredjedel af deres ejerandel, men dette blev forklaret med tilbagebetaling af et personligt lån.

De havde altså for et par år siden lånt penge til virksomheden og omdannet disse gældsbeviser til aktier i 2019, som de yderligere pantsatte som sikkerhed for et personligt lån.

Nuværende nøgledrivere menes at være 1) markedets opvågning, 2) vækst i C&C-segmentet gennem organisk vækst i Affiljet og mulige virksomhedsovertagelser, og 3) mulige nye initiativer internt i virksomheden.

Red Eye forventer, at udviklingen af BidBrain vil vise sig som omkostninger i den nærmeste fremtid og tynge resultatet ned. Derfor sænkede de deres kursmål fra 10 SEK til 8 SEK i slutningen af året. BidBrain nævnes dog ikke som en driver, og det er nok meget eksperimentelt på nuværende tidspunkt.

Q3-rapporten. I år styrker nedskrivningen af en yderligere købspris på 21 MSEK resultatet, og justeret ville EBITDA-marginen være over 10%, men dette virker stadig ikke svagt for mig, og der bør også komme tilstrækkelig cash flow fra C&C-segmentet.

Speqtas rapporter

image

Risici!

Men i udgangspunktet skal man forstå, at dette er en stærkt konkurrencepræget branche. Især Google er potentielt en stærk udfordrer på CSS-niveau for BidBrain. Den gode nyhed er, at en brøkdel af markedet (i promilleområdet) er nok til, at Speqta kan være rentabel. Hvis virksomheden stadig har en smule fordel eller succes, ser jeg et stort potentiale i forhold til den nuværende markedsværdi. :rocket:

Der er også mange aktører inden for C&C. Denne virksomhed har i sin historie drevet andre madrelaterede standalones under forskellige navne, og fællesskaber opstår og dør med tiden. Tidligere var Speqta navngivet myTaste og børsnoteret. Denne nye strategi (som virksomheden nu implementerer, bred C&C/Affiljet + AdTech) blev introduceret for et par år siden, så vidt jeg husker i 2017.

Væksten er i høj grad kommet fra C&C. Årets vækst forklares altså i høj grad af Rahalaitos-opkøbet. Dog har C&C også tydelige åbninger for organisk vækst, og forventet er den nuværende rentabilitet en slags baseline, eller rettere, jeg ser ingen grund til at forvente, at rentabiliteten vil svækkes væsentligt. (jeg 2020)

BidBrain AI udnytter “intelligent” kundens egne Google Analytics- og Google Ads-data og opretter annoncekampagner på kundens vegne. Google fakturerer derefter BidBrain på CPC-basis, og BidBrain fakturerer kunden på CPO-basis. Her afhænger alt af, hvor godt AI’en faktisk fungerer, da der ikke kommer penge uden vellykket annoncering.

Under alle omstændigheder er tredjepartscookies den måde, AdTech-virksomheder nu målretter deres annoncer på. Når disse fjernes, er det svært at sige, hvad der vil ske. På den ene side vil der ske en alvorlig disruption, på den anden side er det svært at sige nu, om Speqtas BidBrain og dens førsteparts dataanalyse vil vinde. På den anden side, da BidBrain ser ud til at være baseret på analyse af førstepartsdata, “burde” det efter min ikke-ekspert vurdering ikke lide en stor disruption i sig selv. For det andet ser grundpillerne i C&C ud til at være i orden.

SaaS-delen her er altså AdTech/BidBrain, som lanceres i år. C&C/Affiljet er på en måde en elektronisk tjeneste, der sælges til forskellige aktører, men det er ikke egentlig salg af egen software til andre. I den henseende er denne definition ligegyldig, hvis der er vækst og penge.

Omsætning 2020: 177.600.000 SEK

Markedsværdi: 303.221.535 SEK

EV/Sales: 1,7x

P/E: 10,95

16 Synes om
1 Synes om

Kunne dette overhovedet beskrives med et par sætninger på finsk? SaaS-markedsværdi, EV/salg og P/E-tal er ikke nok til at vække interesse.

1 Synes om

3 Synes om

Er det ikke tallene og resultatet, der betyder mest :smile: Forskning i virksomheden er i gang, og mere info er på vej!

3 Synes om

https://speqta.com/en/about/our-story

???
Var dette ikke en Adtech/Content & Comparison-virksomhed?
Er Rahalaitos.fi (Rahalaitos.fi) nu SaaS (Software as a Service) :smiley:

2 Synes om

De har altså et forretningsområde, hvor ét produkt opererer med en SaaS-model.

Bidbrain. I november 2020 blev den næste generation af AI-tjeneste i al hemmelighed lanceret; Bidbrain.com, som er en AI-baseret SaaS-tjeneste, der byder transparent i kundens egen Google Ads-konto og deler incitamenter med e-forhandleren.

1 Synes om

Den pågældende BidBrain er praktisk talt stadig i beta og genererer ikke rigtig omsætning. Brug din sunde fornuft nu :man_facepalming:

Jeg har ikke motivationen til at skrive mere om dette nu, men jeg vil opsummere min mening: Der er tale om et rimeligt prissat svensk-finsk Adtech/C&C-selskab, der har lidt under corona og købte Rahalaitos (som også led under corona). Hvis 2021 byder på god organisk vækst, virker selskabet meget billigt, og der er tydelig plads til opside i værdiansættelsesmultiplerne. Hvis der ikke kommer vækst, kan dette være korrekt prissat eller endda dyrt.

På den anden side kender jeg kloge investorer, som tydeligt ser dette som et undervurderet værditeknologivirksomhed. Lav jeres egen DD og drag jeres egne konklusioner :smiley:

6 Synes om

Præcis. Det gør det ikke til en SaaS-virksomhed endnu :smiley:

1 Synes om

Præcis :smiley: Det ser interessant ud!

1 Synes om

Virksomheden opererer inden for lead-generering. Målet er at levere tjenester, der på en meningsfuld måde styrer besøgende til kundernes websteder. Hvis denne branche ikke er bekendt, vil du snart støde på masser af ukendte akronymer, men jeg vil forsøge at forklare dem.

(Hvis du taler flydende svensk, kan du lytte til direktøren forklare)

Dette sker gennem to segmenter: AdTech og C&C.

• C&C (Content & Comparison) betyder: vedligeholdelse af forskellige enkeltstående sammenligningssider (Vinklubben osv.) samt kundestrømsstyring relateret til e-handel, “sammenligningssamarbejde” (Affiljet) med aviser osv., og tiltrækning af besøgende via rabatkuponer. Derudover er Speqta en formidler af forbrugslån. Du vil for eksempel se Rahalaitos.fi, som er en sådan låneformidler. Ligeledes går Ilta-Sanomats rabatkuponer nu via Speqta.

• AdTech. Produkt: Shopello og BidBrain

Shopello er en Google CSS (Comparison Shopping Service). Onlineforhandlere kan vælge Googles egen Google Shopping eller en anden CSS, der køber annonceplads fra Google til produkter på vegne af kunden.

(Via Shopello kan man annoncere på Google efter CPO-princippet (Cost per Order, i modsætning til Cost per Click = CPC). De fleste CSS’er opererer altså efter CPC-princippet. Shopello tilbyder muligheden for “ikke at betale for unødvendigt”, dvs. kun at fakturere sin bruger, hvis et klik fører til et køb. Dette betragtes som en fordel. Shopello var tidligere Shopello BidBrain, men nu er BidBrain udskilt som et selvstændigt SaaS-baseret produkt.

BidBrain er en AI. En dataanalysemaskine, der stræber efter at optimere annonceplacering og indsamler penge fra kunder for vellykkede salg. Shopello opererer i forbindelse med Google, men BidBrain-systemet ønskes også udnyttet uden for Google.

BidBrain anmoder altså om adgang til kundens (webshoppens) egen Google Analytics-data og desuden rettigheder til at operere Google Ads-kontoen med sin automatisering for at oprette annoncekampagner.

Red Eye har fulgt med siden 2016 og gør det stadig. Seneste opdatering fra november.

Historik. Trenden er dog ikke dårlig. Disse tal inkluderer ikke Q4 endnu.

Lad os tale lidt om ejerstrukturen. Insiderne ejer ca. 20% af virksomheden, og derudover har de optioner til at tegne sig for yderligere nogle procent. To insidere solgte i december ca. en tredjedel af deres beholdning, men dette blev forklaret med betaling af et personligt lån.

De havde altså for et par år siden lånt penge til virksomheden, og disse gældsbeviser var blevet konverteret til aktier i 2019, som igen var pantsat som sikkerhed for et personligt lån.

De vigtigste drivkræfter i øjeblikket antages at være 1) markedets opvågnen, 2) vækst i C&C-segmentet gennem Affiljets organiske vækst samt mulige virksomhedsovertagelser, og 3) mulige nye initiativer internt.

Red Eye forudser, at BidBrain-udviklingen vil vise sig som omkostninger i den nærmeste fremtid og tynge resultatet ned. De sænkede derfor målet fra 10 SEK til 8 SEK ved udgangen af året. BidBrain nævnes dog ikke som en drivkraft, og det er nok meget eksperimentelt i øjeblikket.

Q3-rapporten. I år styrker en nedskrivning af den yderligere købspris på 21 MSEK resultatet, og justeret ville EBITDA-marginen være godt 10%, men dette virker stadig ikke svagt for mig, og cashflow fra C&C-segmentet burde være tilstrækkeligt.

Speqtas rapporter

Risici!

Men udgangspunktet er, at man skal forstå, at dette er et meget konkurrencepræget område. Især Google er potentielt en hård konkurrent for BidBrain på CSS-niveau. Den gode nyhed er, at en lille brøkdel (promille) af markedet er nok til, at Speqta kan være rentabel. Hvis virksomheden stadig har en smule fordel eller succes, ser jeg et stort potentiale i forhold til den nuværende markedsværdi. :rocket:

Der er også mange aktører inden for C&C. Denne virksomhed har i løbet af sin historie drevet andre madrelaterede selvstændige enheder under forskellige navne, og fællesskaber opstår og dør med tiden. Speqta var tidligere kendt som myTaste og var børsnoteret. Denne nye strategi (som virksomheden nu implementerer, en bred C&C/Affiljet + AdTech) blev introduceret for et par år siden, så vidt jeg husker i 2017.

Væksten er i høj grad kommet fra C&C. Årets vækst forklares således i vid udstrækning med opkøbet af Rahalaitos. Dog har C&C også klare initiativer til organisk vækst, og det forventes, at den nuværende rentabilitet er en form for basislinje, eller rettere sagt, jeg ser ingen grund til at forvente, at rentabiliteten vil forringes væsentligt. (mig i 2020)

BidBrain AI udnytter “intelligent” kundens egne Google Analytics- og Google Ads-data og opretter annoncekampagner på kundens vegne. Google fakturerer derefter BidBrain efter CPC-princippet, og BidBrain fakturerer kunden efter CPO-princippet. Her afhænger alt af, hvor godt AI’en rent faktisk fungerer, for der kommer ingen penge uden vellykket annoncering.

Under alle omstændigheder er tredjepartscookies den måde, hvorpå AdTech-virksomheder nu målretter deres annoncer. Når disse fjernes, er det svært at sige, hvad der vil ske. På den ene side vil der ske en alvorlig forstyrrelse, på den anden side er det svært at sige nu, om Speqtas BidBrain og dens førstepartsdataanalyse vil være vinderen. Da BidBrain synes at være baseret på analyse af førstepartsdata, “burde” den ifølge min lægmandsvurdering ikke lide en stor forstyrrelse i sig selv. For det andet ser grundstenen C&C ud til at være i orden.

SaaS-delen her er altså AdTech/BidBrain, som lanceres i år. C&C/Affiljet er på en måde en elektronisk tjeneste, der sælges til forskellige aktører, men man sælger ikke egentlig sin egen software til andre til brug. I den henseende er denne definition ligegyldig, hvis der kommer vækst og penge.

15 Synes om

Efter min mening er høj (nuværende over 50%) vækst ikke en nødvendighed; moderat (lav tocifret) vækst og bevis for kontinuitet ville være tilstrækkeligt. Speqta er i en fase, hvor forretningens faste omkostninger er relativt dækket, og afskrivninger/nedskrivninger belaster resultatet, mens cash flow er relativt stærkt.

Vækst kunne komme organisk via Affiljet, stand-alone sociale medietjenester og BidBrain (AdTech). Alle disse er nu i tidsplanen for H1 2021 eller allerede under realisering. På længere sigt vil Rahalaitos sandsynligvis blive frigjort fra sine bånd, og senere er virksomhedsovertagelser/interne projekter mulige, som ikke er kendt separat.

Selv moderat omsætningsvækst ville gøre rentabiliteten tydeligt synlig, og potentialet på kort sigt ville være betydeligt.

Den nævnte meget stærke organiske vækst virker usandsynlig nu, og væksten ville nemmest realiseres gennem virksomhedsovertagelser. Jeg tror ikke, at C&C kan vokse superhårdt organisk, selvom nye kundeforhold er blevet erhvervet godt nu, og selvom SMART-konceptet tilsyneladende har fungeret. Målet er dog kun 20% CAGR organisk.

BidBrain kan have dette og et større potentiale, men intet vides endnu om det. Selvom der lægges virksomhedsovertagelser ovenpå, virker 50% fjernt. Måske med en engangs, rigtig succesfuld virksomhedsovertagelse (:ox:) kan omsætningen vokse tæt på det, men ikke holdbart, medmindre BidBrain virkelig tager fart. Resultatet kan derimod vokse meget hurtigere i den indledende fase.

Dette kan ikke rigtig baseres på en stor (~50%) tocifret vækst, men det centrale element her er den favorable pris for en relativt skalerbar forretning kombineret med et semi-godt vækstpotentiale og cash flow. Måske sikkerhed først, ved at udleve min synd.

Omvendt tænker jeg, at hvis dette stadig havde en klar track record med stærk, mest organisk vækst, så ville dette næsten være en all-in kandidat med praktisk talt nul nedside. Så ville dette have alt, og værdiansættelsen ville på få år være 20x på grund af multiplikatorudvidelse og resultatvækst.

Der er også en rigtig stormandsgalskab forestilling uden noget virkelighedsgrundlag om, at BidBrain ville være en vinder inden for post-cookie markedsføring og lykkes i den globale e-handels-scene. Expedia Group here we come! :sunglasses: Nå, det var det. Ignorer de sidste to afsnit.

Direktøren er helt vildt begejstret. :smiley:

Skulle du kunne kommentera liten om tillväxmöjligheterna?

Han siger primært, at stabilt lönsamhet er opnået, og at man nu kan give gas på hver vertikal. Nu er virksomhedens ledelse dog overbevist om, at BidBrain har fået god feedback og er klar til lancering.

11 Synes om

Tak, @Helel, det var virkelig en god tekst. Er branchen dig bekendt fra tidligere? @Turskakauppias, startindlægget skulle måske lige redigeres lidt, for det er jo lidt kort.

4 Synes om

Nå, jeg er bare en lægmand, der er dedikeret til værdipapirer.

7 Synes om

Det er præcis det, for jeg mener, at organisk vækst ville være den faktor, der ville mindske effekten af høje faste omkostninger og bedre fremhæve rentabiliteten. Et virksomhedskøb forbedrer ikke nødvendigvis rentabiliteten af de eksisterende forretninger, medmindre der findes en form for top-synergi med den nuværende forretning. Samtidig kunne man også begrunde højere multipler for virksomheden.

På den anden side har du ret i, at der næppe er en enorm nedside, udover den fortsatte rentebegrænsning og Coronas tredje bølge :thinking: Jeg mener stadig, at meget her hviler på den omsætning, som BidBrain genererer i 2022, og det ser ud til at være nøglen til, om virksomheden er billig eller dyr. Hvis BidBrain tager fart, vil aktiekursen let mangedobles.

2 Synes om

God refleksion @Helel! Jeg har en ret stor position her. Jeg ser det som muligt, at Redeye ville hæve målkursen. Konsensus for 2020 blev overskredet så markant. Efter min mening er aktien rimeligt prissat, i øjeblikket er hele selskabet faktisk vurderet til mindre end købsprisen for Rahalaitos (pengeinstitutionen).

3 Synes om

Tak for det fantastiske svar og besværet! Jeg har tilføjet teksten til det første indlæg :v: :sunglasses:

5 Synes om

Værsgo. Denne trådåbning (eller due diligence, eller hvad som helst) havde jeg fra december, da jeg begyndte at observere, om mit bjørnescenarie kunne realiseres, eller om virksomheden ville opnå stabil lønsomhed eller endda :rocket: :full_moon:

Jeg har ikke selv været vant til at åbne tråde, men jeg undersøger tingene.

8 Synes om