McPhy - hydrogenekspertise fra Frankrig

Jeg synes, at “French NEL”, altså McPhy, fortjener sin egen tråd. Der er diskussioner om dette firma i energikæden, og det kan også betale sig at læse dem igennem via søgning.

Generelt bør spørgsmål relateret til energi (især brint) stilles i denne tråd:

Lad os holde os til emnet i tråden, dele information, diskutere i en god ånd, og begrundet kritik er altid velkommen! Husk at holde kurskommentarer nede.

Virksomheden blev grundlagt i 2008 i La Motte-Fanjas i Frankrig. Oprindeligt blev virksomheden etableret for “banebrydende teknologi til brintlagring i fast form”, men i dag fokuserer virksomheden på elektrolyse og brintstationer.

McPhy er noteret i Paris: MCPHY ENERGY | FR0011742329 | Company information

Virksomheden har en god og præcis historikside med vigtige vendepunkter, som det er unødvendigt at uddybe med egne ord.
Den findes her: https://mcphy.com/en/mcphy/our-history/

Blandt de største ejere er det værd at nævne EDF, altså Électricité de France. EDF ejer 21,2 % af McPhy. Her er lidt baggrund for EDF’s ejerskab: https://mcphy.com/en/press-releases/edf-and-mcphy-have-entered-into-a-partnership-agreement/

EDF har sikkert ikke brug for en større introduktion, men mere kan findes her: Électricité de France - Wikipedia

McPhy har interessante projekter, som jeg kan samle lidt af her.

“Zero Emission Valley”
https://fuelcellsworks.com/news/francehydrogen-ademe-adds-e-14-4-million-into-zero-emission-valley/
McPhy har fået aftaler der for brintstationer, og blandt de store involverede er bl.a. Engie
https://mcphy.com/en/press-releases/zero-emission-valley-3/

Denne hollandske elektrolyse-aftale skal også nævnes:
https://mcphy.com/en/press-releases/industrial-hydrogen-a-20-mw-project-in-the-netherlands/

Jupiter-projektet skal også nævnes, da det sigter mod MW-skala (PEM og alkalisk)
https://mcphy.com/en/achievements/jupiter-1000/

Resultatet for 2019 kan findes her: https://mcphy.com/en/press-releases/mcphy-2019-results/

God præsentation af McPhy 2020_06_24_McPhy_Investors_Presentation(1).pdf (1,9 MB)

Her er et godt billede af konkurrenterne (billedet er lidt gammelt, nogle firmaer er købt op)

Youtube-klip om Djewell-projektet, McPhy er altså med i projektet.

Press corner | European Commission Skærmbillede fra European Clean Hydrogen Alliancens præsentation (dokumentet kan downloades via linket).

Redigering: Hvis der er væsentlige fejl/mangler, så sig endelig til. Jeg vil redigere åbningsindlægget :slight_smile:

35 Synes om

McPhy’s store styrke er dens ejerskab og det faktum, at franskmændene forstår at hive alle offentlige penge hjem, som der er milliarder af til rådighed.

Ejerskabet er også en svaghed; intet købstilbud vil komme videre uden EDF’s godkendelse, og det vil ikke ske let, især ikke for ikke-europæiske aktører.

På den anden side er EDF en kandidat til at købe hele virksomheden.

12 Synes om

Ja. Når det kommer til det franske firma, går tankerne uundgåeligt til Areva og hvorfor ikke også Nokias Alcatel-L.-problemer. Spillede de måske på lidt forskellige hold?

1 Synes om

Og måske endda minder om den Renault, der gik i stykker i 1995.


McPhys stigning har været episk i år, men én ting er stadig uklar for mig: på hvilket grundlag er den værdiansættelsesforskel i forhold til ITM Power opstået?

4 Synes om

Jeg har også undret mig over det og kan ikke forstå hvorfor. McPhy har også store projekter og partnere, og der er ikke de store forskelle i udbuddet. Der er også kommet mange pressemeddelelser. Hvis vi sammenligner med ITM Power, er dette fuldstændig undervurderet. Jeg tager ikke stilling til, om ITM Power er “korrekt” vurderet.

I øvrigt er McPhy’s Q2 på tirsdag!

4 Synes om

En ret stor pakke i Frankrig. Man kunne forestille sig, at landets eneste producent af elektrolyseudstyr og brinttankstationer ville drage fordel af dette.

5 Synes om

Jeg gætter, hvad der er interessant ved denne virksomhed.

Redigering:
Trådopretteren flaggede indlægget og sagde “ingen vage antydninger”. Jeg ville bare kommentere på virksomhedens udvikling, men den besked vakte min interesse. Jeg gik ind på Nordnet for at se mæglerstatistikkerne over aktiens handelsvolumen.

Disse likviditetstal er af en sådan størrelse, at selv en enkelt børsspiller kan manipulere kursen. Der er altså tale om en meget lille virksomhed med en omsætning på 11,4 millioner. For eksempel er omsætningen for Piipo, en af de mindste virksomheder på vores børs, næsten dobbelt så stor.

Det er nok passende at komme med en public service announcement, hvis der er nye aktieinvestorer her på forummet:
Man bør aldrig købe aktier udelukkende baseret på et enkelt online tip, men man bør altid lave sin egen research om virksomheden for at se, om den passer til ens egen portefølje.

8 Synes om

Det franske selskab AREVA H2Gen producerer også elektrolyseanlæg. AREVA ejer 33%, og det ser ud til, at den franske stat nu ejer hele AREVA. Når man bladrede gennem hjemmesiden, fik man en lidt snusket fornemmelse. De angiver fabrikkens kapacitet til 30 elektrolyseanlæg om året.

2 Synes om

McPhyns volumen var 1.178.834 sidste fredag, slet ikke 950 (hvilket formodentlig kun vedrører handel på Nordnet).

2 Synes om

Det er ikke i Nordnet, så det må være Nordeas handel.

Men god pointe!

1 Synes om

Fint. Denne tråd havde allerede indhold! Hvis man gør en lille indsats, kan man få en bedre diskussion.

Lad os holde de virksomhedsspecifikke tråde saglige, og selvfølgelig er kritiske indlæg en væsentlig del af diskussionen!

4 Synes om

Den findes hos Nordnet, men kun på Nasdaq OTC Foreign-listen, som man bestemt ikke bør kigge på. Hos Nordea og andre mæglere finder man den helt rigtige aktie, der er noteret i Frankrig.

Kunne man tilføje til det originale opslag, hvilke markedspladser det er tilgængeligt på, så man ikke behøver at gætte sig frem til hvad og hvorfra i titusindvis af beskeder senere.

2 Synes om


Jeg ved ikke, hvordan “meget lille virksomhed” defineres, markedsværdi 360 mio. euro, ville jeg klassificere som lille.

3 Synes om
1 Synes om

God morgen til tråden.
Jeg har overvejet i et stykke tid, om jeg skal springe på brinte-vognen med norske Nel eller franske McPhy. Jeg hælder nu til McPhy, simpelthen fordi placeringen i Europa er mere central, og Frankrig sandsynligvis vil vælge sine egne produkter i denne kommende årti lange kamp mod en kulstofneutral verden. :sweat_smile:

1 Synes om

Er det lykkedes nogen at finde tidspunktet for McPhy’s Q2-udgivelse? Det skulle være i dag.

Firmaets hjemmeside siger, at halvårsrapporten vil blive offentliggjort efter børsens lukning.

1 Synes om

Jeg fandt kun dette

Offentliggørelse af første halvår 2020-resultater den 28. juli 2020 efter børslukning.

Og Paris-børsen lukker først kl. 19.30, bemærk.

5 Synes om

https://mcphy.com/?mailpoet_router&endpoint=view_in_browser&action=view&data=Wzk2LDAsNjM4OSwiNzdlYmIxYjFjY2IxZDI2ZjdhMjJmNDQxYTliMzk3MjAiLDYyLDBd

Delvist offentliggjort

7 Synes om