Energisektorens teknologiske udvikling og investeringsmuligheder

Klimaforandringer og økologisk bæredygtighed udgør en af de mest betydningsfulde megatrends, der former samfundet. Forandringen skaber både trusler og muligheder, som en succesfuld investor bør genkende.

På fora har diskussionen om energisektoren primært fokuseret på Fortums og Wärtsiläs tråde. Energisektoren som helhed er dog så enorm, at disse virksomheders aktiviteter kun skraber overfladen. I Finland findes der også mange mindre aktører, hvis aktiviteter på den ene eller anden måde er relateret til f.eks. energiproduktion, produktudvikling eller finansiering af sektoren, og skalaen vokser yderligere, når emnet betragtes globalt. Måske er det derfor, at diskussionen om energibranchen, den teknologiske udvikling, der berører sektoren, og investeringsmulighederne også er forvildet ind i “forkerte” tråde.

I tråden kan der diskuteres sagligt om alle forhold relateret til energisektoren.

11 Synes om

På forummet har der for nylig været en del diskussioner om brændselsceller og brints muligheder samt problemer. Jeg faldt dengang over nogle relaterede opslag på intranettet, og der er for nylig kommet en ny pressemeddelelse om emnet:

3 Synes om

Overskuddet af vedvarende energi fra vind og sol kan bruges til at producere brint via elektrolyse i stedet for at lade det være uudnyttet på grund af begrænsninger i nettet eller lavere efterspørgsel. Derudover, for at elektrificere alle sektorer og erstatte udfasningen af konventionel strøm, vil der være en stor efterspørgsel efter vedvarende elektricitet.

Så ifølge dette vil der lejlighedsvis være overskydende kapacitet, som om nødvendigt kunne ledes til elektrolyse. Betyder “konventionel strøm” mon forbrændingsmotorer på finsk? Altså, på lang sigt går man over til elmotorer, men på mellemlang sigt kunne brint bruges til at erstatte fossile brændstoffer?

Efter min mening er pointen her, at for eksempel den fulde output fra ren vindkraft og solenergi ville kunne udnyttes. Disse produktionsformer har stor varians, nogle gange produceres der for meget, og nogle gange for lidt. Nu har både overproduktion og “underskud” belastet elmarkederne. Fjernelsen af “belastningen” fra overproduktion ved at omdirigere deres kapacitet i overproduktionssituationer til f.eks. elektrolyse ville helt sikkert booste yderligere udbygning af disse energiproduktionsformer, når en begrænsning fjernes, og det ville også styrke elmarkederne som helhed.

Hvis der skete store gennembrud i batteriindustrien i den nærmeste fremtid, ville det sandsynligvis have en negativ indvirkning på investeringer i brændselsceller og brintproduktion. Enhver kan selv vurdere, hvor relevant denne trussel er.

Min egen vurdering er, at dette er et såkaldt overgangsalternativ, der vil leve videre i sin egen niche, HVIS der sker gennembrud inden for batteriteknologi ELLER der opfindes en alternativ valid metode til elopbevaring.

3 Synes om

Det er sådan, at denne bilkørsel med batteri virkelig kun vil være en midlertidig tilstand. I dag og i fremtiden vil bilkørsel og transport af varer ske ved hjælp af brint. Og hvad angår ny batteriteknologi, hævder jeg, at intet revolutionerende vil blive opfundet igen. Og hvis det bliver opfundet, vil det på ingen måde være et tab for brintøkonomien. Tværtimod vil det kun støtte den yderligere.

6 Synes om

Hvad bygger denne påstand på?

1 Synes om

Nyheder fra i dag. Lidt læsning om emnet. I Tyskland, Frankrig og England er der allerede fuld gang i den.
https://fuelcellsworks.com/news/german-energy-consultant-network-den-ev-welcomes-the-hydrogen-initiative-of-the-federal-government/

3 Synes om

Brintdrevet ølvogn :grin: .\nAnheuser-Busch Completes First Zero-Emission Beer Delivery with Nikola Hydrogen Truck, man kunne også få øl fra Koff, hvis den blev transporteret af en Nikola-lastbil :smile:

2 Synes om

Brintøkonomi. Det tager fart overalt og vil slå igennem som en million barer inden for 5-10 år. Der søges nu positioner, og store virksomheder opkøber hele tiden små. Jeg har selv NEL, Plug og Hexagon.

5 Synes om

https://finance.yahoo.com/news/200-million-strategic-corporate-loan-134510600.html

Her er Fuelcells nyheder og hvad man kan forvente på kort sigt.

1 Synes om

https://investor.fce.com/press-releases/press-release-details/2019/ExxonMobil-FuelCell-Energy-Expand-Agreement-for-Carbon-Capture-Technology/default.aspx
Jeg synes, at denne aftale med ExxonMobil er en stor ting for FuelCell.

Nyheder fra Plug i dag.

https://finance.yahoo.com/news/plug-power-expands-hydrogen-supply-083010743.html

2 Synes om

Brintøkonomien kommer, det er helt klart, fordi det største problem lige nu ikke er energiproduktion, men lagring.

Og biler er blot et sidespor; skibe, lastbiler, busser og tog er de områder, hvor brint er uovervindelig. Brint er på vej frem med stor hastighed i bl.a. Japan, Korea, Schweiz og Tyskland. Og i fremtiden vil al brint blive produceret med vind- og solenergi.

3 Synes om

Hvad med el?

Med vind og sol.

1 Synes om

Skal man så investere der?

1 Synes om

Hvis du føler, at der er gode muligheder, så bare gør det.

1 Synes om

Det var et helt reelt spørgsmål. Jeg tænker bare, hvis alt gøres med vind og sol, så burde der være potentiale.

Det er der sikkert, jeg har ikke fulgt så meget med.

Der kommer et stort skridt inden for vindkraft, når f.eks. GE får 12MW-møller på markedet; de har tydeligt bedre udbyttegrader end de nuværende 3-5MW-møller.

2 Synes om

Brint fungerer ikke, hvis man skal bruge 3x vindmøller og 3x solpaneler i forhold til at bruge batterier. Og her ser man endda bort fra alle problemer med opbevaring og transport af det. Men du kan bare kæmpe mod fysikkens love, hvis du har lyst.

1 Synes om