Bloom Energy Corp

Jeg tænkte, at jeg ville flytte diskussionen herfra Energia-alan teknologinen kehitys ja sijoitusmahdollisuudet - Talous & markkinat - Inderes forum og oprette en separat tråd, så vi kan diskutere dette mere detaljeret og muligvis skabe mere interesse for det.

Der er altså tale om en virksomhed, hvis hænder rækker lidt i mange retninger. Der er brændselsceller, elektrolyseanlæg, gasser, CO2-fangst osv. osv.

Jeg lægger et par links her, hvor man kan få et indblik i, hvilken slags virksomhed det er.

Seneste investorkonference offentliggjort i slutningen af maj

Q2 rapport 2022
https://investor.bloomenergy.com/press-releases/press-release-details/2022/Bloom-Energy-Announces-Second-Quarter-2022-Financial-Results/default.aspx

Twitter
https://twitter.com/Bloom_Energy

Youtube
https://youtube.com/user/BloomEnergy

Jeg vil forsøge at opdatere dette indlæg med information, efterhånden som jeg finder det i internettets dybder. Lad os prøve at få gang i en form for diskussion :grinning_face_with_smiling_eyes:

40 Synes om

Tak for den nye tråd! Bloom fortjener virkelig sin egen tråd. Markedsværdien er allerede på niveau med Wärtsilä, men væksten forventes at være omkring 30% årligt ud i en fjern fremtid. Selvom væksten i indeværende år er ret ubetydelig, vil disse prognoser sandsynligvis blive overgået i fremtiden, når frøene rundt om i verden begynder at spire. Og elektrolysatoren er først lige blevet færdig. Og ikke et øjeblik for tidligt, for netop dette marked er bogstaveligt talt ved at eksplodere.

Investorpæsentationen indeholder omfattende prospekter om, hvor vi er, og hvor vi er på vej hen, men et fremtidigt multi-milliarder dollars område mangler derfra, nemlig forbrugermarkedet:

‘‘Det næsten 2000 kvadratmeter store hjem er det første demonstrationsprojekt med solpaneler, et batteri, en elektrolysator til omdannelse af solenergi til grøn brint og en brændselscelle til at levere elektricitet til hjemmet.’’

Construction Begins on the [H2] Hydrogen Home | SoCalGas Newsroom

Dette er en interessant nyhed, da bygherren af huset er SoCalGas, hvis administrerende direktør optræder i Blooms investormøde og derfor er en kunde hos Bloom.

Det er meget tydeligt, at denne mikronet-tankegang vil sprede sig til forbrugerne, når teknologien er moden og konkurrencedygtig. Og f.eks. har Nilsson Energy i Sverige allerede bygget et lignende hus for flere år siden. Jeg husker, at der også er blevet eksperimenteret med dette i Tyskland. På samme måde indeholder Enphases kommercielle koncept ud over solceller og batterier allerede en brændselscelle, hvilket betyder, at det kun er en lille elektrolysemaskine fra det såkaldte endelige system, hvor alle midler (sol)elektricitet til langtidsopbevaring og fuldstændig uafhængighed af nettet er til stede. Der er således behov for en kompakt hjemme-elektrolysemaskine på størrelse med et køle-/fryseskab samt udstyr til brintbehandling/opbevaring. Hvis/når disse kan opnås til en pris tæt på en jordvarmepumpe, vil markedet eksplodere på dette område.

Det er dog uvist, hvilken teknologi der vil blive anvendt her. Jeg kunne intuitivt forestille mig, at Blooms og Plugs løsninger (SO/PEM) måske er for dyre til disse mindre applikationer. Og jeg antager også, at disse virksomheder i de kommende år vil fokusere på større industrielle og lignende kunder, hvor prispresset ikke er så stort som i forbrugerbranchen.

12 Synes om

Hvilken fordel er der ved at gå fra solpaneler → batteri → elektrolyseanlæg (electrolyzer) → grøn brint → brændselscelle (fuel cell) → elektricitet sammenlignet med at gå direkte fra solpaneler via et batteri til elektricitet i hjemmet?

Aktieudbud på vej

https://investor.bloomenergy.com/press-releases/press-release-details/2022/Bloom-Energy-Corporation-Anounces-Commencement-of-Public-Offering-of-Class-A-Common-Stock/default.aspx

6 Synes om

Kunne det tænkes, at overskydende produktion fra solcelleanlægget først ledes til batterier, og når der ikke er mere plads i dem, produceres der brint? Brint og batterier bruges, når solen ikke skinner.

1 Synes om

Akut kortvarig energilagring, brint derefter længerevarende, endda måneder. Ideen er at producere brint, når der er overskydende energi til rådighed, og batterierne allerede er fuldt opladede.

Aktieemissionen kom dog på et helt acceptabelt tidspunkt, da aktiekursen er på et nogenlunde tåleligt niveau efter det værste kollaps.

5 Synes om

Det ville fungere glimrende i kolde lande som Finland, hvor fordelene ved solenergi er minimale i varmesæsonerne, og lagret brint kunne udnyttes.

1 Synes om

Ja. Også i lande og regioner, hvor netværket er svagt/upålideligt – for ikke at tale om områder, hvor der slet ikke er trukket ledninger. Og det skalerer godt fra et lille hus til et boligaktiebolag (andelsboligforening) eller et kvarter.

Her er Nilssons løsning:

Demo Site / R&D Living-lab – Nilsson Energy

3 Synes om

Der udstedes 13.000.000 nye aktier…
https://www.businesswire.com/news/home/20220815005701/en/Bloom-Energy-Corporation-Announces-Commencement-of-Public-Offering-of-Class-A-Common-Stock

Presse -5%.

2 Synes om

Forventet udgivelse fra virksomheden vedrørende brintproduktion i atomkraftværker:

https://finance.yahoo.com/news/xcel-energy-bloom-energy-produce-122100803.html

har annonceret planer om at installere en elektrolysator på Xcel Energy (NASDAQ:XEL) Prairie Island Nuclear Generating Plant i Welch, Minnesota. Installationen er designet til at forstærke den eksisterende rene nukleare energiinfrastruktur for at skabe umiddelbare og skalerbare veje til at producere omkostningseffektiv, ren brint, der understøtter den voksende brintøkonomi, samtidig med at den forbedrer værdien for operatører af kulstoffri nukleare anlæg.

Bloom Energys elektrolysator – bygget på dens solid oxide platform – opererer ved høje temperaturer for at omdanne vand til brint. At parre fastoxid-elektrolyse med atomenergis teknologi er en foretrukken metode til at opnå uovertruffen effektivitet. Den høje varme og damp, der produceres af Xcel Energys Prairie Island-anlæg, føres ind i Bloom Energys elektrolysator for at producere kulstoffri brint mere effektivt end lavtemperaturelektrolysealternativer som polymer-elektrolytmembran (PEM) eller alkalisk. Disse lavtemperaturalternativer kræver ca. 40 % mere elektricitet, hvilket giver Bloom-elektrolysator en effektivitetsfordel, der forventes at drive omkostningerne ved brintproduktion betydeligt ned.

Det er selvfølgelig en skam, at tidsplanen igen er meget lang for de mest utålmodige (som mig selv):

Projektudviklingen for 240 kW demonstrationen er i øjeblikket i gang, og byggeriet forventes at starte i slutningen af 2023, og strømtilslutning forventes i begyndelsen af 2024.

7 Synes om

https://finance.yahoo.com/news/taylor-farms-taps-bloom-energy-100100699.html

Og flere ordrer. Californien har elektriske problemer, og mikronet er svaret på disse.

7 Synes om

Lad os tage denne tråd op igen, da der kommer regnskab i dag. Der var også positive nyheder fra selskabet i går:

https://investor.bloomenergy.com/press-releases/press-release-details/2022/Bloom-Energy-Inaugurates-High-Volume-Electrolyzer-Production-Line/default.aspx

Bloom Energy Corporation (NYSE: BE) indviede i dag sin kommercielle højvolumen-produktionslinje for elektrolyseanlæg på selskabets Newark-facilitet, hvilket øger selskabets produktionskapacitet af elektrolyseanlæg til to gigawatt. Den prisbelønnede teknologi er det mest energieffektive design til produktion af ren brint til dato.

De havde i øvrigt fjernet punktet vedrørende dette års forventninger fra investorpræsentationen for september. Det bliver derfor spændende at se, om der er modvind i vente, især med hensyn til om de bliver pengestrømspositive (cash flow positive) i slutningen af året.

5 Synes om

https://finance.yahoo.com/news/bloom-energy-announces-third-quarter-200300269.html

SAN JOSE, Californien, 3. november 2022–Bloom Energy Corporation (NYSE: BE) offentliggjorde i dag de finansielle resultater for tredje kvartal afsluttet den 30. september 2022.

10 Synes om

Det var et lettende kvartalsregnskab, og jeg tør godt øge min position igen, hvis jeg bare kan finde pengene andre steder fra. Ledelsen lover og leverer, og de bekræftede endnu en gang forventningerne til året.

Rekordomsætning i tredje kvartal på 292,3 millioner USD i 2022, en stigning på 41,1 % sammenlignet med 207,2 millioner USD i tredje kvartal af 2021.

Bruttomargin på 17,4 % i tredje kvartal af 2022 sammenlignet med en bruttomargin på 17,8 % i tredje kvartal af 2021.

Non-GAAP bruttomargin var 19,1 % i tredje kvartal af 2022 sammenlignet med en non-GAAP bruttomargin på 19,2 % i tredje kvartal af 2021.

Forventningerne var:

Bloom bekræfter forventningerne til hele året 2022:

• Omsætning 1,1 - 1,15 milliarder USD

• Produkt- og serviceomsætning 1 milliard USD

• Non-GAAP bruttomargin ~24 %

• Non-GAAP driftsmargin ~1 %

• Positiv pengestrøm fra driften

Q3-bruttomarginen var 19,1 %, den tilsvarende driftsmargin var -9,8 %, og den operative pengestrøm (operating cash flow) var -69,9 millioner. Der er meget, der skal gøres i Q4, især med hensyn til den pengestrøm. Jeg har dog tillid. Nu må jeg hellere lede efter et transcript.

12 Synes om

Her er transskriptionen. Jeg er på barsel og har ikke adgang til en computer, så denne gang laver jeg ikke et resumé. Men læs endelig selv, hele sættet er i det mindste efter min mening overbevisende læsning:

https://seekingalpha.com/article/4552926-bloom-energy-corporation-be-q3-2022-earnings-call-transcript

10 Synes om

Jeg faldt også lige over dette, hvor Bloom Energy er involveret:

https://www.h2-view.com/story/midwest-us-coalition-to-submit-hydrogen-hub-funding-application-to-us-doe/

Midwest Alliance for Clean Hydrogen (MachH2) har afsløret, at de vil indsende en ansøgning til det amerikanske energiministerium (DOE) om finansiering til at udvikle et regionalt knudepunkt for ren brint (hydrogen hub).

MachH2, en koalition bestående af offentlige og private aktører fra flere stater på tværs af brintværdikæden, planlægger at etablere et knudepunkt for brintproduktion og -distribution i det amerikanske Midtvesten.

8 Synes om

Ja, det var bestemt overbevisende læsning, tak for linket!

Min egen favorit inden for brint har længe været Plug, men BE er godt på vej til at stige ind i samme liga. Bloom arbejder på nogle områder, som Plug ikke har – i hvert fald på nuværende tidspunkt – lige så aktivt undervejs. For det første pink brint (pink hydrogen). Baseret på KR’s udtalelser har Bloom fremragende muligheder inden for atomkraft med deres SO-elektrolysatorer (SO-lysers). Et andet lovende spor er waste-to-energy, hvor projekterne er mindre, men talrige. For det tredje marineseektoren, hvor de første leverancer allerede er foretaget. Hvis vi så ser på datacenter-projekter, som begge firmaer er helt vilde med, kan man mene, at Bloom endda har et lille forspring, da deres energy server allerede er et fuldt færdigt produkt, der kører på flere typer brændstof. Plug har jo indtil videre primært lavet prototyper på deres nødstrømsanlæg sammen med MS. Men selvfølgelig vil storkunderne nok også kræve en vis grad af skræddersyning af anlæggene fra Blooms side. Det, der fascinerer ved begge firmaer, er også, at de er med i begge brintøkonomiens hovedsektorer: brintproduktion og -anvendelse, altså i praksis elektrolysatorer og brændselsceller.

I sidste uge hentede jeg tal for nogle firmaer fra Marketscreener, hvoraf jeg kunne dele f.eks. disse:

EV/Rev 2022 2023 2024
Plug 8,0 5,8 4,0
Bloom 2,5 1,9 1,4
McPhy 11,3 6,8 3,4
NEL 18,7 12,0 8,17
Enphase 16,5 11,9 9,4

Jeg tog NEL og McPhy med i sammenligningen, selvom de ikke er producenter af brændselsceller. Den eksplosive udbygning af elektrolyse vil dog helt sikkert også gavne dem. NEL var også min første brint-aktie i sin tid, men jeg skilte mig af med den, da det begyndte at føles som om, Løkkes taler gentog sig selv, og resultaterne blev skubbet foran dem, indtil Løkke selv smuttede. Jeg tvivlede også lidt på, hvordan nordmændene ville komme ind på de større markeder, hvor man ofte favoriserer sine egne. Men dette er ikke en anbefaling i den ene eller anden retning. NEL kan klare sig fremragende fremover, hvis/når efterspørgslen på elektrolysatorer bliver bare i nærheden af prognoserne.

Det, jeg undrer mig mest over i denne sammenligning, er, hvor dyre de europæiske virksomheder er, og/eller hvor billige de amerikanske virksomheder er. Alles vækstprognoser er i samme størrelsesorden, og alle kører med underskud. Alles kassebeholdning ser ud til at kunne holde til den forventede lønsomhed, så jeg forstår ikke helt de store forskelle i værdiansættelsen. Faktisk er Bloom den af disse, der er tættest på positivt cash flow, og næste år burde give overskud, selvom kapaciteten igen er ved at blive fordoblet. Alligevel er Bloom suverænt den billigste.

Da jeg læste denne rapport fra Bloom, kom jeg til at tænke på Enphase, som i øvrigt også har en indisk leder. Jeg ser masser af potentiale for, at Bloom kan følge Enphases vej i værdiansættelse, hvis forretningen skrider frem, som firmaet melder ud. Enphase var også i sin tid en skydeskive og short-sælgernes yndlingsbytte, men stærk og profitabel vækst satte hurtigt en stopper for det, og resultatet er tallene i tabellen ovenfor.
Man har lov at håbe, som en eller anden kloge-åge sagde engang…

17 Synes om

Fremragende tekst igen, tak @Von_Wangell. Bloom har gjort et flot stykke arbejde de seneste år med omkostningsbesparelser, men efter min mening dog ikke på bekostning af væksten. Der er masser af ordrer og kunder, og nu begynder leverancerne, efter at kapaciteten er blevet opbygget. Ledelsen har de seneste to år givet klare numeriske mål og især i år givet klare kvartalsvise pejlemærker for de kommende kvartaler for, hvordan især omsætningen vil udvikle sig. Jeg har i hvert fald på nuværende tidspunkt ingen grund til at tvivle på ledelsens udmeldinger, og jeg har fuld tillid til, at tingene skrider frem som lovet. Derfor er Bloom også min største vægtning blandt brint-selskaberne.

SO-elektrolysedelen ser tilsyneladende ud til at være den mindst konkurrenceprægede, da størstedelen af brint-selskaberne benytter alkaline eller PEM? Eller det er i hvert fald det indtryk, jeg har fået. SO er dog tilsyneladende bedst til f.eks. netop brint produceret med kernekraft, hvilket Bloom også fik fantastiske forskningsresultater for tidligere på året med hensyn til deres egne anlæg.

Som en sidebemærkning: Glen Griffiths fra selskabets ledelse køber og sælger aktivt selskabets aktier, og normalt har det kunnet betale sig at følge ham. Jeg har dog ikke selv gjort det, men jeg har bemærket korrelationen.

Og endnu en ting: @Von_Wangell, du nævnte værdiansættelserne for nogle brint-selskaber. Jeg vil også fremhæve tyske SFC-Energy, hvis EV/Sales ifølge Marketscreener er 3,76x for 2022 og 2,26x for 2023. Selskabet er desuden, ligesom Bloom, tæt på at være overskudsgivende og vil sandsynligvis nå dertil næste år. Så der findes altså også billigere brint-selskaber i Europa.

10 Synes om

https://finance.yahoo.com/news/bloom-energy-cefla-partner-italian-093000502.html

Bloom fortsætter med at ekspandere i Europa via Italien:

Bloom Energy (NYSE:BE) har indgået partnerskab med Cefla, en førende italiensk virksomhed inden for ingeniørarbejde, indkøb og konstruktion, om flere megawatt (MW) af Blooms faste oxid-brændselsceller (solid oxide fuel cells), som forventes udrullet frem mod 2025. Partnerskabet vil udvide Blooms tilstedeværelse i Italien og støtte italienske virksomheders overgang fra traditionelle forbrændingsbaserede energikilder til en brændselscellebaseret Energy Server™, der effektivt kan opfylde kritiske energibehov.

Partnerskabet mellem Bloom og Cefla bygger på hver virksomheds førende position inden for energi og udvider udvalget af clean tech-løsninger til rådighed for italienske virksomheder. Cefla vil udrulle Blooms højeffektive Energy Servers, som kan konfigureres til at erstatte traditionelle kraftvarmesystemer (CHP), for at imødekomme det krav om gasreduktion, som Den Europæiske Unions energiministre for nylig har vedtaget. Blooms brændstoffleksible teknologi, der kan køre på naturgas, biogas eller brint, producerer elektricitet uden forbrænding og reducerer CO2-udledningen sammenlignet med elnettet med næsten nul skadelige smogdannende partikler. I løbet af de sidste 90 år har Cefla finpudset sin ekspertise inden for design, konstruktion og ledelse af kraftvarmeværker og energieffektiviseringsprojekter i både bygninger og industrielle applikationer.

11 Synes om

Ordre til Taiwan fra for en uge siden

https://finance.yahoo.com/news/bloom-energy-expands-energy-platform-130100143.html

10 Synes om