Ja, det var bestemt overbevisende læsning, tak for linket!
Min egen favorit inden for brint har længe været Plug, men BE er godt på vej til at stige ind i samme liga. Bloom arbejder på nogle områder, som Plug ikke har – i hvert fald på nuværende tidspunkt – lige så aktivt undervejs. For det første pink brint (pink hydrogen). Baseret på KR’s udtalelser har Bloom fremragende muligheder inden for atomkraft med deres SO-elektrolysatorer (SO-lysers). Et andet lovende spor er waste-to-energy, hvor projekterne er mindre, men talrige. For det tredje marineseektoren, hvor de første leverancer allerede er foretaget. Hvis vi så ser på datacenter-projekter, som begge firmaer er helt vilde med, kan man mene, at Bloom endda har et lille forspring, da deres energy server allerede er et fuldt færdigt produkt, der kører på flere typer brændstof. Plug har jo indtil videre primært lavet prototyper på deres nødstrømsanlæg sammen med MS. Men selvfølgelig vil storkunderne nok også kræve en vis grad af skræddersyning af anlæggene fra Blooms side. Det, der fascinerer ved begge firmaer, er også, at de er med i begge brintøkonomiens hovedsektorer: brintproduktion og -anvendelse, altså i praksis elektrolysatorer og brændselsceller.
I sidste uge hentede jeg tal for nogle firmaer fra Marketscreener, hvoraf jeg kunne dele f.eks. disse:
| EV/Rev |
2022 |
2023 |
2024 |
|
|
|
|
| Plug |
8,0 |
5,8 |
4,0 |
| Bloom |
2,5 |
1,9 |
1,4 |
| McPhy |
11,3 |
6,8 |
3,4 |
| NEL |
18,7 |
12,0 |
8,17 |
| Enphase |
16,5 |
11,9 |
9,4 |
Jeg tog NEL og McPhy med i sammenligningen, selvom de ikke er producenter af brændselsceller. Den eksplosive udbygning af elektrolyse vil dog helt sikkert også gavne dem. NEL var også min første brint-aktie i sin tid, men jeg skilte mig af med den, da det begyndte at føles som om, Løkkes taler gentog sig selv, og resultaterne blev skubbet foran dem, indtil Løkke selv smuttede. Jeg tvivlede også lidt på, hvordan nordmændene ville komme ind på de større markeder, hvor man ofte favoriserer sine egne. Men dette er ikke en anbefaling i den ene eller anden retning. NEL kan klare sig fremragende fremover, hvis/når efterspørgslen på elektrolysatorer bliver bare i nærheden af prognoserne.
Det, jeg undrer mig mest over i denne sammenligning, er, hvor dyre de europæiske virksomheder er, og/eller hvor billige de amerikanske virksomheder er. Alles vækstprognoser er i samme størrelsesorden, og alle kører med underskud. Alles kassebeholdning ser ud til at kunne holde til den forventede lønsomhed, så jeg forstår ikke helt de store forskelle i værdiansættelsen. Faktisk er Bloom den af disse, der er tættest på positivt cash flow, og næste år burde give overskud, selvom kapaciteten igen er ved at blive fordoblet. Alligevel er Bloom suverænt den billigste.
Da jeg læste denne rapport fra Bloom, kom jeg til at tænke på Enphase, som i øvrigt også har en indisk leder. Jeg ser masser af potentiale for, at Bloom kan følge Enphases vej i værdiansættelse, hvis forretningen skrider frem, som firmaet melder ud. Enphase var også i sin tid en skydeskive og short-sælgernes yndlingsbytte, men stærk og profitabel vækst satte hurtigt en stopper for det, og resultatet er tallene i tabellen ovenfor.
Man har lov at håbe, som en eller anden kloge-åge sagde engang…