Det er tid til at oprette vores egen tråd for Nel ASA. Virksomheden får konstant mere og mere synlighed og har fundet vej til flere og flere forummedlemmers porteføljer. Så det er godt at udskille en separat sektion fra tråden https://keskustelut.inderes.fi/t/energia-alan-teknologinen-kehitys-ja-sijoitusmahdollisuudet/2568/2301, så informationen kan findes struktureret
Nel ASA er et norsk selskab, der har været i drift siden 1927. Nel opererer globalt og tilbyder brintløsninger, der dækker hele værdikæden, fra brintproduktion til lagring og opbygning af tankstationer. En rigtig “blæksprutte” med tentakler lidt overalt.
I øjeblikket søges der konstant løsninger på at reducere emissioner globalt, og her positionerer Nel ASA sig ved at opbygge hele brintinfrastrukturen.
Nel ASA har leveret over 40 brinttankstationer i 10 lande, og deres største brintproduktionsanlæg er i øjeblikket på 135MW.
For eksempel er norske ASKO en virksomhed, der er forpligtet til nul-emissioner, og som tilfældigvis også er Norges største transportfirma. De valgte Nel ASA til at levere/bygge et solcelledrevet brintproduktionsanlæg samt en tankstationsløsning til dem i Trondheim.
I øjeblikket er der rigtig mange samarbejder og mange projekter i gang, for eksempel samarbejder med Nikola Motors, Kvaerner, Hyundai og Yara. Jeg kender sikkert kun en brøkdel af samarbejderne og har helt sikkert misset de “vigtigste”, men dem, der ved mere, må gerne tilføje ![]()
Vi kan også antage, at med den nyligt offentliggjorte europæiske brintstrategi vil brintinfrastrukturen virkelig tage fart i de kommende år.
''Europa-Kommissionen ønsker investeringer på titusinder af milliarder i brint. Investeringerne er en del af EU’s genopretningspakke, der skal genoplive økonomien efter coronaens slag. Kommissionen offentliggør sandsynligvis sin brintstrategi næste uge onsdag.
Ifølge Energiateollisuus (Energiindustrien) vil brintens rolle vokse især inden for industrien og som energikilde for tung transport og søfart. Brintens voksende rolle i energisystemet muliggør ifølge Energiateollisuus også emissionsreduktioner i Finland.‘’
Jeg finder personligt den nuværende værdiansættelse af brintvirksomheder generelt udfordrende, samt deres udfordringer med at nå break-even med omkostninger og indtægter. Nu ses der lys for enden af tunnelen, og det ser ud til, at det virkelig er tid til brintgennembrud inden for de næste par år/årtier.
Jeg har selv ikke haft tid til at sætte mig meget ind i virksomheden eller brint generelt, men vi har meget viden om emnet her på forummet, så lad os holde øjne og ører åbne og aktivt deltage i diskussionen!
Fortæl mig, hvis jeg har sagt noget forkert, så retter vi det!
Links relateret til Nel ASA og brint:


