Nel ASA - Brintteknologi siden 1927


Det er tid til at oprette vores egen tråd for Nel ASA. Virksomheden får konstant mere og mere synlighed og har fundet vej til flere og flere forummedlemmers porteføljer. Så det er godt at udskille en separat sektion fra tråden https://keskustelut.inderes.fi/t/energia-alan-teknologinen-kehitys-ja-sijoitusmahdollisuudet/2568/2301, så informationen kan findes struktureret :slight_smile:

Nel ASA er et norsk selskab, der har været i drift siden 1927. Nel opererer globalt og tilbyder brintløsninger, der dækker hele værdikæden, fra brintproduktion til lagring og opbygning af tankstationer. En rigtig “blæksprutte” med tentakler lidt overalt. :slight_smile: I øjeblikket søges der konstant løsninger på at reducere emissioner globalt, og her positionerer Nel ASA sig ved at opbygge hele brintinfrastrukturen.

Nel ASA har leveret over 40 brinttankstationer i 10 lande, og deres største brintproduktionsanlæg er i øjeblikket på 135MW.
For eksempel er norske ASKO en virksomhed, der er forpligtet til nul-emissioner, og som tilfældigvis også er Norges største transportfirma. De valgte Nel ASA til at levere/bygge et solcelledrevet brintproduktionsanlæg samt en tankstationsløsning til dem i Trondheim.

I øjeblikket er der rigtig mange samarbejder og mange projekter i gang, for eksempel samarbejder med Nikola Motors, Kvaerner, Hyundai og Yara. Jeg kender sikkert kun en brøkdel af samarbejderne og har helt sikkert misset de “vigtigste”, men dem, der ved mere, må gerne tilføje :slight_smile:
Vi kan også antage, at med den nyligt offentliggjorte europæiske brintstrategi vil brintinfrastrukturen virkelig tage fart i de kommende år.

''Europa-Kommissionen ønsker investeringer på titusinder af milliarder i brint. Investeringerne er en del af EU’s genopretningspakke, der skal genoplive økonomien efter coronaens slag. Kommissionen offentliggør sandsynligvis sin brintstrategi næste uge onsdag.

Ifølge Energiateollisuus (Energiindustrien) vil brintens rolle vokse især inden for industrien og som energikilde for tung transport og søfart. Brintens voksende rolle i energisystemet muliggør ifølge Energiateollisuus også emissionsreduktioner i Finland.‘’

Jeg finder personligt den nuværende værdiansættelse af brintvirksomheder generelt udfordrende, samt deres udfordringer med at nå break-even med omkostninger og indtægter. Nu ses der lys for enden af tunnelen, og det ser ud til, at det virkelig er tid til brintgennembrud inden for de næste par år/årtier.
Jeg har selv ikke haft tid til at sætte mig meget ind i virksomheden eller brint generelt, men vi har meget viden om emnet her på forummet, så lad os holde øjne og ører åbne og aktivt deltage i diskussionen!

Fortæl mig, hvis jeg har sagt noget forkert, så retter vi det!

Links relateret til Nel ASA og brint:

https://www.shareville.fi/osakkeet/nel/kommentit

https://twitter.com/nelhydrogen?lang=en

50 Synes om

I dag er der kommet information om Nellis og Doosans offshore samarbejdsprojekt:
https://www.finanztreff.de/nachrichten/nel-und-doosan-da-waechst-etwas-heran/21007808

De tyskkyndige kan uddybe, men jeg får selv med en oversætter lavet sådanne bidder, at
Nel og sydkoreanske Doosan bygger et flydende system ud for Aberdeens kyst, som kombinerer al den teknologi, der er nødvendig for at producere store mængder brintprodukter fra dybhavs-havvindenergi.

Deri bruges og testes Nels PEM-elektrolysatoren i praksis. Mulighederne lyder helt fantastiske, hvis tingene går som planlagt, ikke sandt?

4 Synes om

Fantastisk at vi fik åbnet en tråd for NEL. Åbningsindlægget kunne også indeholde forskellige (vigtige) projekter, de er involveret i :slightly_smiling_face:
F.eks. denne

https://nikolamotor.com/press_releases/nel-asa-awarded-multi-billion-nok-electrolyzer-and-fueling-station-contract-by-nikola-47 Nikola-projekter
https://nikolamotor.com/press_releases/nikola-orders-enough-electrolysis-equipment-from-nel-to-produce-40000-kgs-of-hydrogen-per-day-79

Engies aftaler med Anglo American

Hynet i Korea

1 Synes om

Jeg har allerede skrevet på Fuelcells side, hvordan dette stadig er en relativt ukendt virksomhed, selvom den er involveret i stort set alt, hvad der har med brint at gøre. Nogen sagde det meget godt på Yahoo Finance’s sider: det er tid til at slå til, når virksomheden stadig er “under radaren”. Jeg tror, at hvis NKLA-hypen kun stiger, så vil selv amerikanerne snart lede efter nogen at samarbejde med, og så sker der vel igen noget.

6 Synes om

Her er EU-Kommissionens brintstrategi:

2 Synes om

Jeg vil ikke sige helt ukendt. I USA ja, men i Norden er det den mest kendte brintvirksomhed.

Jeg ville heller ikke direkte forveksle NEL med Nikola-hypen. De har selvfølgelig store planer med dem, men som jeg nævnte i projekterne, har NEL virkelig nogle fine og ambitiøse projekter (og endda pokkers store).

Det var ikke for ingenting, at de fik en co-chair position i Clean Hydrogen Alliance.

Edit: Okay, jeg trækker lidt tilbage; det er en meget kendt virksomhed for dem, der følger brintindustrien, men når den store masse i investeringsmiljøet også hører om og kender dette, ligesom for eksempel Neste, så går det selvfølgelig stadig “under radaren” i sammenligning.

2 Synes om

Tak, fordi du støttede ved at tilføje de projekter! Samme @Teisho ved at linke til brintstrategien som PDF :slight_smile: Dejlig bunke info lige fra starten af tråden! Det ville stadig være sjovt at høre @Meri’s tanker om Doosan-sættet, han antydede, at han kunne uddybe det mere :slight_smile:

1 Synes om

Nå, jeg sagde vist heller ikke helt ukendt :upside_down_face:

2 Synes om

Dette er også et godt billede! Plukket fra Twitter.

19 Synes om

"Dolphyn er en fuldt skalerbar teknologi, der, når den er etableret, kan udvides i hele Nordsøen (figur 2).

En enkelt 10 MW turbine kunne anslås at producere mere end 800 tons brint om året.

Dolphyn-systemet designes, så det kan implementeres i enkeltstående tilstand eller som flere forbundne enheder for at danne en offshore brintvindmøllepark.

En ‘farm’ med 400 turbiner (20 x 20 array bestående af 10 MW turbiner) med en installeret kapacitet på 4 GW kunne producere over 320.000 tons brint om året.

Planen er at eksportere brint til land via en rørledning uden behov for nogen ekstern strømkilde.

Designet er blevet udviklet gennem en detaljeret teknisk og finansiel evalueringsproces for at opnå de lavest forudsagte omkostninger til produktion af brint fra vedvarende energikilder i stor skala i Storbritannien."

Åh nej. Lyder som penge.

7 Synes om

https://min.e24.no/nel-sjefen-overveldet-av-eus-hydrogensatsing/a/kJ294B?fbclid=IwAR0B4EwgPzvq878FYZpnXPk4QfoJCMepv9tBHy_iOria-DL-NtBX35WO08Q

Lad os se Lockes kommentarer.

3 Synes om

Oversat tekst til dem, der ikke forstår norsk/ikke kan bruge en oversætter :slight_smile:

Oversæt ikke til finsk, det går galt. Der blev ikke sagt “bekymret”, men “overvældet”, hvilket snarere er “overrasket”.

Så altid en oversættelse til engelsk.

11 Synes om

Jep, roser = ylistää, og absolut ikke bekymret :smiley:

Nel-sjef Jon André Løkke berømmer EU for å ha satt aggressive mål for hydrogen. Nå vil det norske selskapet posisjonere seg for å vinne nye kunder i Europa.

Altså:

Nel-leder Jon André Løkke roser EU’s aggressive mål for brint. Nu ønsker det norske selskab at positionere sig for at vinde nye kunder i Europa.

{“content”:“Man skal ikke læse ord for ord, men finde hovedpointen i teksten, hvis man leger med Google Translate :joy:”,“target_locale”:“da”}

2 Synes om
1 Synes om

Artiklen, den henviser til, siger, at det på dette tidspunkt er en prototype, der skal stå færdig i 2024, og det egentlige anlæg i 2027.

Tysk er fint, men nogle vendinger halter lidt. Tilsyneladende drejer det sig om flydende anlæg/anlæg længere ude til søs, som samtidig udnytter vindenergi.

Refereret artikel: Nel und Doosan: Da wächst etwas heran - DER AKTIONÄR

1 Synes om

Lægger den også her.

3 Synes om

https://twitter.com/H2Bjorn/status/1281867951017205760?s=19

1 Synes om

Mon der findes et eneste finsk firma, der kan komme med i den 10 milliarder-brint-ordning i stor skala? Det ville være vigtigt for Finland efter corona at få “gratis” penge ud på markedet.