Modellportföljer som investeringsinspiration

Kul att höra herrarnas tankar efter en lång tid, tack också för svaren på mina frågor! Skulle det likviditetsproblem ni nämnde kunna lösas på något sätt? Det vore ju synd om någon pärla bland småbolagen skulle missas på grund av det.

Jag vågar påstå att det med modellportföljens kapital skulle vara möjligt att öppna en rad på ca 5 % även i de minsta bolagen, om det fanns tid att genomföra transaktionerna, t.ex. från några dagar till en vecka istället för en dag.

Med ett kapital på några hundra tusen euro borde man fortfarande kunna operera på Helsingforsbörsen utan några likviditetsproblem, vilket skulle vara en tydlig konkurrensfördel gentemot institutioner eller fonder som inte alls kan röra de minsta bolagen. Numera är det också betydligt mindre “peesaande”, så man skulle inte behöva oroa sig lika mycket för modellportföljeffekten i lågomsatta aktier :slight_smile:

13 gillningar

Damerna har nog dragit Visa-kortet så flitigt under sommarsemestern att de till slut pl

12 gillningar

Hei @Marianne_Palmu och @Kaisa_Vanha-Perttula, tack för VISA-uppdateringen av Femme-portföljen. Det var en mycket intressant och riktigt trevligt gjord video. :blush:

Ni berättade i videon om några av era investeringskriterier (bl.a. långsiktighet, vallgravar, diversifiering, hållbarhet). Det fick mig att tänka på vad ni tycker om det kanadensiska försäkringsbolaget Fairfax Financial Holdings, eftersom jag anser att det som investering också skulle kunna passa dessa kriterier.

Företaget har ökat sitt bokförda värde per aktie med i genomsnitt ~19% årligen under sin existens, ca 40 år. Under fyra-femårsperioder har tillväxten i BVPS endast en gång, 2001-2005, varit negativ. Man skulle kunna tro att med så höga ränta-på-ränta-tillväxttal skulle man få betala ett högt pris för företaget, men värderingen är faktiskt ganska måttlig för närvarande. P/E-prognoserna för 2025, 2026 och 2027 ligger runt 9 (jämfört med t.ex. Sampo 2025e 18). P/B 2025e ca 1,4. Detta skulle kunna vara en aktie för portföljen som man kan äga i åratal – eller årtionden. Företagets verksamheter är diversifierade över hela världen och det har en lång tradition av kapitalallokering. Företaget har också ganska sympatiska värderingar. Det vore trevligt att höra om det finns någon potential för femme-portföljen här. :slightly_smiling_face:

Det finns också en tråd om Fairfax på forumet, där det finns lite mer information.
https://forum.inderes.com/t/fairfax-financial-holdings/64741

Och ett nordamerikanskt diskussionsforum, som är tillägnat enbart diskussion om Fairfax
https://thecobf.com/forum/5-fairfax-financial/

Det kan hända att ni redan känner till företaget, men jag lade ändå in länkarna.
Trevlig kommande vecka!

image
image

13 gillningar

Inderes tillväxtprognos stämmer fortfarande väl överens med den nya vägledningen. När det gäller lönsamheten är det en dystrare historia :sweat_smile: Vägledningen är EBITA-% 20-30, medan Inderes prognoser ligger på 30,3. Om lönsamheten hamnar i den övre delen, då är det jippie. Om den hamnar i den nedre delen, då underskrids analytikerns resultatförväntningar med en tredjedel.

Med all kärlek, i Ruoholahti börjar det så smått bli dags för lite självrannsakan. Åtminstone för mig, när jag läser analyser av alltför många företag, får jag känslan att man kan kasta dessa prognoser i sjön, då de genomsyras av en skriande optimism. Den här postade resultatprognosgrafen för Qt var ett utmärkt exempel på detta.

Juha har talat på många olika ställen om hur han inte är orolig, även om modellportföljens resultat är dåliga, om processerna i sig är i ordning. Samma tanke gäller naturligtvis också Inderes analys, på grundval av vilken modellportföljen gör sina investeringar. Attityden är enligt min mening helt korrekt, så länge man på något sätt kan verifiera att processerna verkligen är i ordning.

Inom sport talar man till exempel om målförväntan. Ofta finns det situationer där ett lag kämpar, men mer avancerad statistik visar att spelet är i ordning. När säsongen fortskrider börjar resultaten nästan alltid motsvara förväntningsvärdena.

Har Inderes lidit av otur i tre år, eller är det trots allt något ruttet med processerna?

Fyra punkter från i morse som inte stämmer överens:

• Qt sänker sin vägledning för resten av året
  • Kursen sjunker med över 16 % och aktien ligger på ca 40 euro
  • Analytikerns riktkurs för aktien är 72 euro och rekommendationen är Köp
  • Analytikerns kommentar till resultatet är: ”Resultatvarningen var i sig ingen överraskning för oss, då vi efter Q2-rapporten hade ansett den tidigare vägledningen vara optimistisk och våra prognoser för omsättningstillväxten låg redan under den.”

Visst luktar det lite överraskning om den negativa nyheten reds på en Köp-rekommendation och en riktkurs som är nästan dubbelt så hög som nuvarande kurs.

Och innan någon tolkar det som att det bara är en privat investerare som mår dåligt igen när det gick snett, så säger jag att jag inte äger en enda aktie i Qt Group.

Edit: Som en sista lättsam kommentar lägger vi till denna legendariska presskonferens med Pasi Rautiainen. Det relaterar till ämnet och diskussionen om kravnivån :grinning_face_with_smiling_eyes:

88 gillningar

Även jag är intresserad av vem som har bestämt att processerna är i ordning, det lät illa i mina öron när jag lyssnade på den senaste modellportföljvideon. Modellportföljteamet sinsemellan eller vem!? Detta är verkligen inte menat som en attack mot någon utan en helt enkel fråga. Vilka faktorer har lett till slutsatsen att processerna är i ordning, med tanke på den senaste tidens “track record”, felaktiga köp och försäljningar samt det ständiga drivandet med köprekommendationer in i negativa nyheter ( @Pohjolan_Eka har varit helt rätt ute med att lyfta fram detta).

Jag själv är framför allt orolig över de ovan nämnda faktorerna som långvarig aktieägare i Inderes. Analysen är dock en spjutspetsprodukt för den breda allmänheten, vilket innebär att dålig prestation förr eller senare, eller redan nu, kan påverka aktiens popularitet och värdering som investeringsobjekt. I vilket fall som helst har ganska många aktieägare förmodligen förlorat klara pengar genom att välja att lita på Inderes rekommendationer. Nåja, på detta kan man igen svara tråkigt, dags att titta sig i spegeln, men det går inte till roten av problemet, det vill säga om Inderes analys för närvarande har kvalitetsproblem åtminstone när det gäller analysens slutsatser, det vill säga rekommendationen och riktkursen.

Ta inte illa upp @Juha_Kinnunen , jag är helt säker på att du är ännu mer irriterad över dessa misslyckade rekommendationer och modellportföljens snubbling än jag själv. I vilket fall som helst lyfte @JHeiskanen fram en viktig sak, nämligen om det vore möjligt att utöva ännu mer självrannsakan eller om vi redan är vid gränsen. En sak är dock säker, med kommentarer av detta slag kommer jag förmodligen inte att öka min popularitet i Inderes-folkets ögon, men å andra sidan är det inte heller vad jag söker :slight_smile:

Som en disclaimer ännu, jag anser mig inte ha lidit av de misslyckade rekommendationerna, eftersom jag eventuellt investerar i något annorlunda typer av aktier än modellportföljen.

58 gillningar

Utmärkt inlägg. Jag fortsätter med detta ämne, även om det knappast ger några fans :smiley:

Jag har funderat mycket på diskussionen som fördes här på forumet vid tiden för Inderes notering. @musa_2 ifrågasatte Inderes konkurrensfördel. Hans poäng var att ju mer Inderes växer, desto svårare blir det att göra bättre än genomsnittlig aktieanalys, när antalet analytiker på Inderes ökar.

Nå, då började jag och hundra andra argumentera emot. Vi sa att Inderes kultur avgör. När en analytiker kommer till Inderes för att arbeta, blir han eller hon, möjliggjord av arbetsmiljön, playbooken och allt annat, en bättre än genomsnittlig analytiker. Fortfarande ändrade musa_2 sin ståndpunkt och köpte motargumenten, men på senare tid har jag funderat på om en gris trots allt hade rätt och jag och hundra andra Inderes-fanboys hade fel.

53 gillningar

@JHeiskanen @NukkeNukuttaja och @Pohjolan_Eka samt andra gör ett fantastiskt och viktigt arbete när de petar Inderes i rätt riktning! Kritiken har varit helt saklig och inte personlig. Jag lovar att ställa mig på barrikaderna som vän om någon verkligen skulle bli arg över detta (och skulle ge de mycket omtalade “ingenting får sägas”-bannlysingarna på forumet). :folded_hands:

Låt det också sägas att jag har investerat i bolag med köp- och öka-rekommendationer. I vart och ett av dessa val har den “skyldige” varit min spegelbild, 0% av det går på Inderes konto (visst, om man ständigt [förenkl

30 gillningar

Låt oss kasta in en sådan här tanke också: tänk om det bara är ett “enkelt” strukturellt problem eller en sorts slump.

Företag tenderar nämligen att växa och förbättra sin lönsamhet. Eller åtminstone försöker de. Om de inte lyckas, lämnar de till slut börsen och nya tillväxtorienterade företag kommer in. Eftersom företag växer och blir mer lönsamma, tenderar även börser att stiga eller öka i värde, hur man nu vill se det. Ibland kommer det förstås kriser och bluffmarknader, men de går snabbt över, och efter en stund kan uppgången fortsätta. Inom ekonomin förväntas strukturell tillväxt.

Eftersom företag som en klump växer och utvecklar sin lönsamhet, är det naturligt för en analytiker att förvänta sig att detta fortsätter. Detta är vad företagsledningen också strävar efter, förväntar sig och ofta guidar om, vilket skulle göra det märkligt för en analytiker att systematiskt tippa motsatsen. Företagen guidar och analytikerna förväntar sig strukturell tillväxt.

Nu har dock det finska små- och medelstora företagsfältet (SME-fältet) snubblat exceptionellt länge. Man har gått i fyra år, först hukande, sedan krypande och nu på många ställen helt ärligt kravlande i sina egna prestationer. Resultaten har inte vuxit. Åtminstone inte på det förväntade sättet. Och när förväntningarna har sänkts, har även de nya sänkta förväntningarna underpresterats. Visst finns det också SME-börsbolag som har lyckats växa och även utveckla sin lönsamhet, men även de oftast långsammare än förväntat. Men strukturell tillväxt har inte kommit.

De senaste åren har analytiker och investerare varit strukturellt optimistiska (vilket man oftast bör vara på börsen), men marknaden har gång på gång underpresterat förväntningarna. Under normala förhållanden vänder marknadssentimentet så snabbt att man inte ens hinner bråka om ämnet på nätforum. Den här gången har dock den finska SME-börsen bjudit på en så exceptionellt lång sorgeperiod att man i efterhand kan konstatera att analytikern och investeraren borde ha övergett den strukturella optimism som vanligtvis fungerar på börsen och förväntat sig att de dåliga tiderna skulle fortsätta.

Visst är situationen betydligt mer mångfacetterad när man analyserar ett enskilt företag, men jag hävdar ändå att denna strukturella optimism kan vara svår för investeraren (oavsett om han är analytiker eller inte) att undkomma. Och om man inte lyckas med detta, är långa nedgångsperioder fruktansvärda för avkastningen.

35 gillningar

Det är ingen förändring i linjen och du minns helt rätt :slight_smile: Ibland sällan kombineras en omfattande och en resultatkommentar, som Juha senast i Panostaja (https://www.inderes.fi/anal

9 gillningar

Hallå där!

En process godhet bestäms av dess resultat, det vill säga dess historik eller avkastningshistorik. Den säger:

• Modellportföljen: tydlig överavkastning på lång sikt
  • Inderes rekommendationer: tydlig överavkastning på lång sikt

Baserat på den senaste tidens historik måste man naturligtvis utöva stark självrannsakan, och det har gjorts. Mycket av detta öppnades upp i den förra videon, där det tydligen lät illa i dina öron. Men där berättade jag just att vi bara kan kontrollera nästa transaktion, inte historien.

Jag antar att detta meddelande nu kom efter Qt:s negativa besked och kraftiga nedgång, där modellportföljen naturligtvis är med. Men i en kortvarig granskning ledde processen även där till rätt slutresultat. I praktiken var modellportföljens tidigare process gällande Qt, förenklat, följande:

Qt är nummer ett på vår “potentiallista” med en köprekommendation och en enorm uppsida, vi gillar i sig bolaget och tror på dess långsiktiga potential. Vi beslutade dock att inte öka Qt:s vikt i den nuvarande situationen, även om det i sig fanns ett tryck för det med tanke på rekommendationen och uppsidan. Det fanns ingen möjlighet till försäljning med en köprekommendation, så det är onödigt att fundera över det. Åtminstone baserat på idag fattades rätt beslut bland de befintliga alternativen.

Är det då bra att Qt ändå fanns i modellportföljen med stor vikt? Nej, naturligtvis inte, men beslut fattas alltid med den information som finns tillgänglig då. Det största misstaget med Qt gjordes i sin tid, när vi inte sålde allt i bubblan. Efter det har flera andra misstag gjorts, när vi har ökat och inte förstått att sälja. Ändå måste dessa ses som en helhet, och spelet är fortfarande öppet. Det handlar alltså inte egentligen om detta tidigare beslut eller beslutet som fattades för 3 år sedan, utan alla beslut längs vägen, som rekommendationerna ger möjligheter till.

Detta tas naturligtvis på allvar, men det är inte modellportföljteamets sak att kommentera analysernas träffsäkerhet. I våra senaste val har de inte träffat rätt (t.ex. Neste och Qt), men helheten är sedan en annan sak. På kort sikt händer saker som inte kan förutsägas, och det gör ingen av analyserna genuint dålig. Det är särskilt beklagligt att vi har träffat ovanligt dåligt på lyckade objekt även i år – det hade funnits många lyckade där vi inte är med (t.ex. Nordea). Chefsanalytikerna har kommenterat analysernas träffsäkerhet årligen öppet baserat på data. Detta kommer säkert att fortsätta även i framtiden.

Jag tar inte illa upp, och det fanns ingen anledning till det i detta meddelande. Och visst är det tråkigt, och det är också tråkigt att behöva förklara här. Men om det berodde på självrannsakan, skulle avkastningen säkert vara helt annorlunda. Men här är lite mer av det.

Jag vet att det på senare tid har varit populärt att bli kryptoexpert, investera i AI-bolag, kvant eller EV/S 100x energibolag. Och jag säger inte att det inte skulle ha lönat sig, enorma vinster syns här och där. Ändå: marknaderna har alltid haft boom- och bust-cykler och de kommer alltid att finnas. Jag har själv sett otaliga sådana, och har naturligtvis själv varit med. Nu är vi fast i bust-kategorin och boomen är någon helt annanstans. Frestelsen är säkert stor för många att ansluta sig till mängden, särskilt om ens egna investeringar går åt skogen.

Min egen erfarenhet säger dock att det är bättre att fokusera på sitt eget jobb och inte ändra investeringsstrategier och “kompetensområden” baserat på vad som är populärt just nu. Det rekommenderar jag för Modellportföljen, mig själv och andra investerare. Om man verkligen kan handla med krypto så kör på. Jag har bara inte kunskapen eller intresset för det, så jag tittar här på den tråkiga Helsingforsbörsen vad som finns att tillgå. Med mitt jobb får man säkert inte de högsta årsavkastningarna något enskilt år, men på lång sikt mycket bra ändå. Jag är nöjd med det.

Och fortfarande försöker modellportföljen förbättras en transaktion och ett beslut i taget. Om nästa också är rätt beslut, så kommer det sakta att börja utvecklas.

Det kommer säkert att bli mer diskussion om detta, så jag säger redan i förväg att jag förmodligen inte hinner svara. En hektisk dag och helgen framför oss. Jag ska dock försöka kika in någon gång och se hur läget är. Lycka till!

105 gillningar

Enligt mig är det lite samma sak som om en ishockeylagstränare skulle säga: “Processerna är i ordning. Vi kan spela ishockey”.
Visst kan man göra analyser i Ruoholahti. Räkna DCF och rita grafer osv.
Ja.. Helt okej, men man borde göra fler mål än motståndarlaget.
Alltså, analyserna borde träffa oftare än de går fel. :man_shrugging:
Annars vinner man inte matcherna, det vill säga man genererar inte överavkastning för kunderna som följer analysen.

7 gillningar

Finns det färsk data om detta någonstans?

@vuh analyserade rekommendationerna förtjänstfullt fram till 2023 i denna tråd Analyysi kaikista Inderesin suosituksista

Resultaten visade att Inderes analytiker inte bara är meningslösa. Resultaten för de senaste drygt två åren har dock inte uppdaterats i analysen.

8 gillningar

Här är en analys av analysen för åren 2013-2024: Inderesin suosituksissa on ollut aineksia reiluun ylituottoon

Den senaste datan här är från 2024. Förra året var avkastningen för “Inderes rekommendationsportfölj” +18 % jämfört med +1 % för indexet för de bevakade bolagen. Det vore förmodligen bra att göra en liknande analys för innevarande år i sinom tid. Mer information om beräkningsmetoder och mycket annat finns i Anttis sammanställning.

38 gillningar

Ditt svar förtjänar hur som helst ett vackert tack @Juha_Kinnunen, så jag tar mig samtidigt friheten att fortsätta lite på ämnet, även om de otåligaste kanske redan är uttråkade🙂. Man borde ännu fundera på om kaffehörnan ens är den bästa platsen för denna diskussion, men eftersom @JHeiskanen startade den här, så låt det bara vara🙂.

Modellportföljens långsiktighet är känd, tillfälliga makroekonomiska chocker väger inte tungt i det långa loppet utan erbjuder snarare goda köptillfällen om företaget verkligen skapar värde. Och när en tillväxtbolagsstrategi väl har valts, har den lyckats tidigare och känns som ens egen nisch, så vi håller fast vid den. Allt väl alltså!? Å andra sidan, tar Inderes analys tillräckligt hänsyn till makroekonomin, vi har levt i en mycket giftig miljö i flera år och som vi gång på gång har fått märka, påverkar detta företagens kunders investeringsvilja? Detta är till exempel, med min begränsade förståelse, vad det handlar om just nu i F-Secure, Deetee, Gofor, Revenio och Qt. Vi har inga garantier för att den dåliga miljön för tillväxtbolag inte skulle fortsätta i ytterligare kanske fem år, räntorna är inte heller längre på nollnivå. 2010-talets vinnare är inte nödvändigtvis det längre i den cykel som började med Rysslands anfallskrig i februari 2022. President Stubb har framfört synpunkten att formandet av en ny världsordning mycket väl kan ta tio år, så allvarlig är den brytningsfas vi lever i nu. Så döljer det sig ett problem i analysfabriken, och varför inte också i Modellportföljen, att makroekonomin antingen medvetet eller omedvetet inte beaktas tillräckligt, utan gång på gång leder till dåligt tajmade transaktioner och negativa analyser med köprekommendationer. Problemet har enligt min uppfattning specifikt förekommit i teknikbolag.

Visst har Fortum, Sampo och Terveystalo besökt Modellportföljen under de senaste åren med ganska god avkastning, och Nokian Renkaat med något blygsammare. Har Modellportföljen satt ett förhandsbestämt gränspris då ägandet avyttras, detta måste naturligtvis vara i synergi med analytikerns rekommendationer!? En viss förvåning har hur som helst väckts av den ganska snabba avyttringen av dessa nämnda “gamla skolans” bolag. De är inga tillväxtraketer, men de flesta har ändå varit värdeskapande, och Nokian Renkaats historia under de kommande åren är mycket intressant. Det hade kanske varit bra för gemenskapen och skapat gemenskapskänsla om Modellportföljen också hade velat följa historien lite längre. Jag påstår alltså inte själv att jag har en kristallkula, även om mina egna förväntningar är positiva för caset på lång sikt. På något sätt är det ganska enkelspårigt att bara konstatera att avkastningsförväntningen inte längre uppfylls i och med kursuppgången. Casen har naturligtvis baserats på att man köper exceptionellt billigt och tar hem vinsterna. På så sätt får man mer kontanter för att genomföra tillväxtstrategin. Fallet Neste var sedan i sin märklighet i en klass för sig, både vad gäller Modellportföljens agerande och analysen, och kräver fortfarande smältning från min sida, även om saken förmodligen har förklarats många gånger.

Efter denna inledning, vore det inte rättvist att ha flera modellportföljer? Alla vill inte investera i teknikföretag som man som humanist inte riktigt kan sätta sig in i, även om analyskvaliteten säkert är god. När man inte är ett teknikunderbarn kommer man aldrig att djupt förstå företagets produkt, även om man tittade med förstoringsglas🙂. Visst är Femme-portföljen en riktigt bra förnyelse för oss mindre risktörstiga, för mig gav till exempel just femme-medlemmarna den avgörande signalen att köpa Huhtamäki.

Slutligen, i efterhand, ett par kommentarer om den senaste modellportföljvideon: det var mycket väl sagt att man inte ska ändra reglerna när det går dåligt. Så är det, man ska inte göra det för lätt för sig och det skulle till och med kunna vara en imageförlust för Inderes. Jag gillade också Juhas orubbliga inställning att “nu tänker jag åtminstone inte lämna Modellportföljteamet”, vilket förmodligen var en reaktion på att de modigaste redan föreslog att hela portföljen skulle läggas ner (bl.a. undertecknad🙂) eller att teamet skulle bytas ut. Vinnare får ju inte bli deprimerade av tillfälliga motgångar eller ge upp inför gemenskapens tryck.

Ovanstående tankeström är mycket enkelspårig och representerar endast tankarna hos en vanlig medlem av Inderes-gemenskapen, men jag hoppas att den åtminstone erbjuder något att ta fasta på. Ping även chefsanalytikerna @Antti_Viljakainen, @Petri_Gostowski samt hela modellportföljteamet @Juha_Kinnunen, @Atte_Riikola, @Rauli_Juva samt Qt:s analytiker @Antti_Luiro, det var ju från Qt:s negativa analys som denna diskussion denna gång började, precis som Juha anade🙂. Bred distribution därför att Juha hittills främst har svarat på Modellportföljens vägnar.

Jag lägger till @Mikael_Rautanen, eftersom jag tidigare lyfte fram tanken att Modellportföljens strulande till och med kan påverka Inderes egna akties popularitet som investeringsobjekt. Visst hade antalet ägare ökat något senast, men jag skulle delvis skylla det på kursfallet, någon säljer ju också med stor hand där.

Ja, det stämmer @Vanerihands, borde @Sijoittaja-alokas flytta dessa meddelanden till rätt plats, främst till Inderes analys- och Modellportfölj-trådar, möjligen i första hand till den senare, även om meddelandena berör båda ämnena något. Det verkar ha börjat med @JHeiskanen meddelande igår.

20 gillningar

@NukkeNukuttaja och @JHeiskanen, ni är på rätt spår. Kommentaren ”processerna i ordning” från Juha lät också illa i mina öron i denna cast Varför Mallisalkku mår dåligt? - Inderes. Mitt professionella råd är: Processer kan alltid förbättras och processer bör anpassas till förändringar i omgivningen. Ibland måste en gammal process helt kastas åt sidan och en ny skapas. Detta lyckas inte alltid, men man får inte bli stillastående. Någon kommer att gå över en.

Borde inte Inderes, även när det gäller Mallisalkku, förlita sig på sina styrkor, som bland annat inkluderar marknadens bästa aktieanalyser? Det finns färska bevis för detta: Inderes rekommendationer har haft ingredienser för en rejäl överavkastning

@Juha_Kinnunen, Mallisalkku genererade en gång överavkastning just i boom-kategorin bland småbolag. Om ni vill undvika boom- och bust-kategorierna, borde ni då inte bara lita på Inderes analyser och låta datorn hantera Mallisalkku enligt den ”Inderes rekommendationsportfölj”-process som @Antti_Luiro lanserade? Ur gemenskapens synvinkel är det helt irrelevant om ni faktiskt har företagets pengar investerade. Jag har föreslagit något liknande tidigare i analyskedjan och Mallisalkku-kedjan, men svaren jag har fått har varit, hmm, arroganta. Ja, jag säger detta nu rakt ut och utan att linda in det, även om det säkert får många att resa ragg, att vad är det MW nu håller på med. Lyssna, och försvara er inte. Ni är proffs inom aktieanalys, inte portföljförvaltning. Detta är inte en attack mot er, utan för er skull. Trots mina ordval önskar jag Mallisalkkus förvaltare och hela Inderes väl. Och @Ituhippinen, tack för att du är här och skapar en positiv anda :folded_hands:

Ping @Atte_Riikola, @Rauli_Juva

21 gillningar

Uppenbarligen har jag misslyckats med kommunikationen, när så många kloka forummedlemmar har blivit upprörda över detta. Pratar vi i praktiken om detta:

Eller är det ett svar på den ursprungliga punkten, men alltså om denna sak? Jag vet inte hur detta kan vara så fruktansvärt motsägelsefullt, för mig är det grundläggande investeringsprinciper. Det vill säga, osäkerhet är alltid förknippad med investeringar, och hur mycket oddsen än är på din sida, går det ibland fel.

Om det istället gav intrycket att våra processer är så fantastiska att de inte utvecklas – absolut inte så. Kontinuerlig utveckling, eller åtminstone strävan efter det, är ett kritiskt krav i detta arbete. Det vill säga, vi strävar ständigt efter att utveckla, ifrågasätta det gamla, analysera misslyckanden och lära av misstag. Diskussionen är förstås lite konstig ur modellportföljens perspektiv, då det finns en så mycket bredare helhet i bakgrunden. Jag säger förstås, vad jag försökte säga i videon också, att Modellportföljen inte kan “förnyas” genom att sälja allt och börja från noll. Reglerna tillåter inte det, vare sig man gillar det eller inte.

Ja, vi håller med. Alla investeringar i Modellportföljen görs baserat på rekommendationer, med stöd och hjälp från respektive analytiker, som sparrar med varandra. Detta är en del av den grundläggande processen.

Skulle du kunna berätta hur detta skulle se ut i praktiken? Jag har inget emot en Inderes ”rekommendationsportfölj”, men jag förstår bara inte riktigt hur detta skulle genomföras i praktiken och vilket mervärde det skulle uppnå? Skulle inte var och en kunna titta på detta direkt baserat på rekommendationerna, lägga vikter som 2x Köp och 1x Ackumulera. Korta positioner om möjligt?

Å andra sidan skulle ett kontinuerligt ”Inderes rekommendationsindex” vara mycket intressant, eftersom det i praktiken skulle visa hur rekommendationerna skapar mervärde. Det skulle förmodligen kunna automatiseras att uppdateras varje dag baserat på kurser och rekommendationer. En annan sak än Modellportföljen, men skulle det vara logiskt enligt dig?

Tråkigt om en sådan bild har uppstått. Om du förklarar vad du praktiskt önskar, kan jag kommentera bättre.

Jag upplever inte detta som en attack. Man kan lyckas med portföljförvaltning även utan att någon betalar en avgift för det (”professionalism”). Man kan också misslyckas, även om någon betalar mycket – oftast verkar det också vara så. Vissa kan vara bra på båda, men det är inte lätt. Men det där ”rekommendationsindexet” är inte på något sätt i konflikt med Modellportföljen, så kanske de skulle kunna leva sida vid sida?

Allt gott till dig också!

31 gillningar

Det skulle enligt mig vara ett intressant tillägg till Inderes innehåll, “Inderes index” skulle kunna fungera t.ex. i stil med Kauppalehtis drömportfölj, det vill säga att aktiens vikt i indexet skulle ändras till nästa dags kurs. Vikterna skulle kunna vara t.ex. köp (3X long), öka (1 long), minska (1X short) och sälj (3x short). När siffrorna hela tiden skulle vara synliga skulle ingen behöva gissa Inderes rekommendationers träffsäkerhet. Det kräver förstås mod att ständigt visa

10 gillningar

Bra fundering, men det går ganska mycket in på aktieanalys (makroperspektiv) och andra är bättre lämpade att svara på det.

Gällande modellportföljen konstaterar jag att en informell RoF (Return on Failure) har gjorts för alla svaga fall, och ofta leder spåren just till makrovärldens problemkälla (handelskrig, dollarkollaps, investeringsosäkerhet, Finlands ständiga stagnation etc.). Det har förstås inte hållits hemligt. Och @Mauri har säkert också rätt om den strukturella optimismen, men jag lägger till ekonomerna, som ändå är roten till allt ont :wink: Detta är alltså delvis ett skämt, men baserat på ekonomernas (konsensus)prognoser bygger både företag och analytiker i princip sina scenarier. Jag medger att jag har orkat tro på Helsingforsbörsen och Finland. Jag orkar fortfarande, men visst prövas uthålligheten här.

Ungefär hälften av analysfabrikens folk har taggats här, så jag kommer inte att kommentera desto mer. Låt oss ge andra en chans också :slight_smile:

23 gillningar

Jag föreslår detta för utvecklingspipelinen @Miikka_Laitila – utan att nu ta ställning till koefficienterna. @Antti_Luiro, om han stöder det, kan också specificera, och även @MoneyWalker skulle kunna kommentera, om detta nu skulle vara i linje med hans tanke?

Detta kan inte misslyckas på grund av bristande mod; det och transparens är väsentliga värden för Inderes. Och jag hävdar att även om vi har en genuint utmärkt gemenskap (tack :blue_heart: ), så får vi fortfarande mer skit för misslyckanden än tack för framgångar. När vi går på faktabaserad grund är det bara rättvist.

43 gillningar

Precis det menar jag. Mervärdet uppstår genom att jämföra avkastningen för rekommendationsportföljen (eller Inderes-indexet) med Modellportföljen och andra marknadsindex. Många vet, baserat på Anttis publicerade material, att rekommendationsportföljen skulle ge överavkastning jämfört med OMXHGI-indexet, men färre kommer ihåg detta. Mervärdet framhävs genom att publicera Inderes-indexet som en graf dagligen. Inderes-indexet kommer, tror jag, att visa att genom att slaviskt följa era analyser uppnår man överavkastning jämfört med indexet över åren.

Att beräkna Inderes-indexet är inte något alla klarar av, och ingen orkar förmodligen beräkna det varje dag. Därför är detta en ganska klassisk IT-uppgift, det vill säga att koda ett program. Programmet uppdaterar och publicerar grafen varje dag. Era kodare kan säkert koda det. Ping @Miikka_Laitila.

Inderes-indexet skulle beräknas enligt metoden “Inderes viktad lång portfölj, förändringar i portföljen med en dags fördröjning” som publicerats i @Antti_Luiro:s artikel Inderesin suosituksissa on ollut aineksia reiluun ylituottoon, med små ändringar:

• Indexet innehåller endast aktier som har fått rekommendationen Köp eller Öka.
  • Indexet ombalanseras om rekommendationen för en aktie i indexet ändras eller om en aktie utanför indexet får rekommendationen Köp eller Öka.
  • Erhållna utdelningar läggs till kontanter och används för köp vid ombalansering av indexet.
  • En aktie med rekommendationen Köp får en viktfaktor på 2 och en aktie med rekommendationen Öka får en viktfaktor på 1. Till exempel har Inderes för närvarande 7 aktier med Köp och 75 aktier med Öka. Summan av viktfaktorerna är 7 x 2 + 75 x 1 = 89. Vikten för en aktie med Köp-rekommendation är därmed 2/89 och vikten för en aktie med Öka-rekommendation är 1/89.
  • Ombalanseringen görs genom att sälja och köpa aktier.
  • Transaktionskostnaden är 1% av transaktionssumman, eftersom en mäklare (Nordea) kan hittas i Finland till det priset. Detta kan ändras under åren om mäklaravgifterna ändras.
  • Transaktionspriset är medelvärdet av det lägsta och högsta handelspriset på handelsdagen efter rekommendationsändringen. Denna information bör vara lättillgänglig. Om en volymvägd genomsnittlig pris (VWAP) är tillgänglig, skulle det ge ett handelspris som bättre motsvarar verkligheten.

Man skulle också kunna beräkna indexet utan ombalansering. I denna metod låter man frukterna mogna. Om rekommendationen för en aktie inte ändras, får dess vikt i indexet fortsätta att stiga eller sjunka i enlighet med marknadspriset. Detta skulle bättre motsvara en typisk investerares agerande, även om det inte följer alla investeringsguiders rekommendationer. På detta sätt låter man pärlor som Endomines och Verkkokauppa.com lysa i indexet. Metoden är densamma som ovan med följande skillnader:

• En aktie som fått rekommendationen Köp/Öka läggs till indexet med sin viktfaktor. Medel för köpet erhålls genom att sälja indexet.
  • Om rekommendationen ändras från Öka → Köp, ökas antalet aktier i förhållande till Köp/Öka-viktfaktorerna. Till exempel, om viktfaktorn för Köp-rekommendationen är 2 och för Öka-rekommendationen är 1, så dubbleras antalet aktier. Medel för köpet erhålls genom att sälja indexet.
  • Om rekommendationen ändras från Köp → Öka, minskas antalet aktier i förhållande till viktfaktorerna. Till exempel halveras det. De erhållna medlen fördelas till aktierna med Köp-rekommendation i proportion till deras nuvarande andelar.
  • En aktie som fått rekommendationen Minska/Sälj säljs bort från indexet, och de erhållna medlen investeras i indexets aktier i proportion till deras nuvarande andelar.
  • Erhållna utdelningar läggs till kontanter och används för köp när Köp/Öka-rekommendationerna ändras.

@Hosuheikki, Inderes-indexet skulle verkligen kunna vara ett bättre namn, eftersom inga verkliga affärer skulle göras. Eftersom det inte går att blanka alla aktier, skulle jag utelämna korta positioner. Genom att variera viktfaktorerna skulle man kunna skapa flera olika Inderes-index. När någon kan snickra ihop ett program som beräknar ett Inderes-index, är det ganska enkelt att skapa ett program som genererar flera index, till exempel:

• IHO2L1 (Inderes Hesuli, Köp-rekommendationsfaktor 2, Öka-rekommendationsfaktor 1)
  • IHO3L1 (Inderes Hesuli, Köp-rekommendationsfaktor 3, Öka-rekommendationsfaktor 1)
  • IHO1 (Inderes Hesuli, endast aktier med Köp-rekommendation)
  • IHO1L1 (Inderes Hesuli, Köp-rekommendationsfaktor 1, Öka-rekommendationsfaktor 1)
30 gillningar