Tack igen @Juha_Kinnunen för att du orkade svara oss som är oroliga över Mallisalkkus framfart, och dessutom på en helg. Ämnet börjar nog vara ganska uttömt i allas ögon, nu borde vi bara ge arbetsro och lugnt vänta på resultaten, tyvärr kom bara Qt:s negativa besked precis på fredagen. Jag hoppas dock att Inderes-folkets humor fortfarande räcker till för innehållet i meme-tråden, jag tror inte att någon menar något illa, ämnet är bara för läckert för mememakarna.
Jag lyfte också Juhas kommentar hit, för det han säger är säkert sant, det vill säga att kritik kommer vid misslyckanden, men tack sällan vid framgångar. Forumet kan dock på ett sätt ses som analytikernas arbetsplats, de arbetar i en serviceyrke när de svarar på våra frågor här, det vill säga vi forummedlemmar är kunder. En omfattande rapport är alltid en betydande intellektuell prestation från en analytiker och bara publiceringen förtjänar tack, även om man inte behöver hålla med om allt. Det är sällan vi underlåter att tacka servicepersonal i verkliga livet.
Till detta måste dock läggas att finländare helt enkelt inte är lika artiga i vardagen som i många andra länder, och till exempel ersätts ordet “please” oftast bara med konditionalis när man ber om något. Det är förvånansvärt svårt för mig själv att lägga till “please” när jag talar engelska, eftersom jag reser ganska sällan.
Som ett exempel från vardagen kan jag nämna att det är väldigt svårt för finländare att säga tack när den som går före medvetet håller dörren öppen för dem. Jag menar inte situationer där den som går före låter den som kommer bakifrån gå först, då är även en finländare nästan tvungen att tacka🙂. Utländska turister tackar till och med rikligt för denna uppmärksamhet. Jag har gjort lite empirisk forskning om detta, eftersom jag ändå besöker Stockmann dagligen🙂.
När man först blir medveten om saker kan var och en av oss sträva efter att bli bättre, artighet hör inte bara hemma, till vänkretsen eller till den egna arbetsplatsen, man ska vara artig även mot okända människor.
Som en sista kommentar kan man konstatera att hjärt-emojin naturligtvis på ett visst sätt ersätter tack i nätvärlden, ibland känns det bara som att det inte räcker. Jag har skrivit om detta tidigare i kafferummet, alla hittar säkert sitt eget sätt att tacka, om det känns som att hjärtat inte räcker.
Jag väntar med spänning på om andra nordbor hittar till Inderes flerspråkiga forum, då kan jag ordentligt observera om det finns skillnader i sedvanor🙂
Detta skulle ha gått till tråden Tack Inderes-gemenskapen för toppjobbet, orkar du flytta @Sijoittaja-alokas, please !? Jag lyckades flytta det själv så Alokas kan fortsätta sina skönhetssömnar ![]()