Macy's Inc - Varuhuskedja för en värdeinvesterare

Macy’s Inc är en traditionell amerikansk varuhuskedja vars marknadsvärde har sjunkit kraftigt mitt i den nuvarande coronaviruspaniken. Bolaget säljer modekläder och kosmetika i sina varuhus, i sin nätbutik och via sin mobilapplikation. Förra årets rapporterade vinst per aktie var $1,81. Bolaget har inlett ett treårigt kostnadsbesparingsprogram där organisationsstrukturen görs om i grunden. Den historiska utvecklingen kan följas via denna länk till webbplatsen Macrotrends. Som en intressant detalj gjorde Macy’s under räkenskapsåret som slutade den 31 januari 2009, mitt under finanskrisen, ett resultat före skatt på 444 miljoner (fick skatteåterbäring), om man bortser från nedskrivningen av goodwill. Aktiestockens nuvarande marknadsvärde med ett aktiepris på 9,5 dollar och 309 miljoner utestående aktier är 2 935,5 miljoner dollar.

Låt oss nu tala klarspråk. Detta företag är mycket likt Stockmann, med den skillnaden att Macy’s är lönsamt medan Stockmanns hela verksamhet kollapsade och de som investerade i bolaget förlorade sina pengar permanent. För att det ska vara meningsfullt att gå emot strömmen, måste man veta om marknaden har rätt och är effektiv. Man måste svara på frågan om Macy’s väg är Stockmanns väg. Båda bolagens balansräkningar är skrämmande lika på grund av den stora mängden goodwill. Macy’s egna kapital minus goodwill och immateriella tillgångar (assets) är 2 030 miljoner.

En väsentlig faktor är efterfrågan på bolagets produkter, vilket all verksamhet bygger på. Efterfrågan beror normalt på mängden tillgångar (assets), det vill säga om man öppnar eller stänger verksamhetsställen, kommer omsättningen naturligtvis att öka eller minska. Omsättningstillväxt är inte ett självändamål, utan syftet med en investering är att ge vinst till ägarna. Utvecklingen kan med fördel beskrivas med nyckeltalet Asset Turnover, där räkenskapsårets omsättning divideras med genomsnittet av balansräkningens slutsumma vid början och slutet av året. Siffran man får från nyckeltalet beror starkt på bransch och företag, så en rimlig jämförelsepunkt är utvecklingen inom företaget över tid.

I följande tabell visas Macy’s Asset Turnover-värden, som jag har beräknat utifrån bolagets rapporter:

Macy's asset turnover

För vissa bolag förändras efterfrågan genuint med konjunkturerna. Efterfrågan på Stockmanns produkter har tynat bort under hela 2010-talet (se Stockmanns företagssida, PDF), vilket gör det svårt att täcka de fasta kostnaderna.

Macy’s soliditet är 30,1 % och likviditetsmåttet Current Ratio 1,18.

För år 2020 ger Macy’s en prognos på $2,20 - 2,40 i justerat resultat utan vinster från fastighetsförsäljningar. Prognosen lämnades den 25 februari 2020 medan coronaviruset pågick, men prognosen tar inte hänsyn till effekterna av coronaviruset. Enligt de senaste uppgifterna har 95 % av företagets fabriker i Kina redan återupptagit sin verksamhet. Bolaget gör merparten av sitt resultat under det fjärde kvartalet, från november till slutet av januari. Enligt bolagsledningen kommer det första kvartalet och det första halvåret att vara svaga, varpå resultatet förbättras mot slutet av året.

11 gillningar

Bra sammanfattning! Jag tittade på det här företaget för en vecka sedan, när utdelningsavkastningen och P/E var attraktiva. Jag köpte inte, eftersom företagets trend är nedåtgående. Det har gått ner 25% på en vecka. Utdelningsavkastningen är redan nästan 15% och P/E är under 4. Stämmer det?

Institutioner äger 94,75 % av Macy’s aktier, vilket innebär att kursrörelserna i hög grad följer hur EFT- och andra fondinvesterare vill köpa och sälja sina andelar som lyder “retail” eller “department store”. Dessa företag är inte skurna ur samma trä, utan Macy’s är en stark konkurrent och aktien är billigare än till exempel J C Penney eller Nordstrom. Fonder kan i allmänhet inte ta starka ställningar för enskilda företag. Detta gör prisbildningen av aktien ineffektiv, och jag tänkte på detta ägarskap just ur en aktieväljandes värdeinvesterares perspektiv. I teknisk mening är det nog klokt att inte gå emot trenden. Jag själv har varit med sedan 17,5 dollar. Aktier kan bete sig oförutsägbart och röra sig tiotals procent i en eller annan riktning på en dag när felprissättning upptäcks. Marknaden förväntar sig ingenting alls av detta företag.

P/E kan beräknas på många sätt. Som ett resultat av denna förändringsprocess påverkas resultatet av extraordinära poster. Justeringen är avsedd att ge en indikation på företagets resultatförmåga, vilket är något helt annat än vad den nuvarande aktiekursen antyder.

5 gillningar

Bara som en anmärkning till de som är intresserade av Macy’s, enligt Morningstars data är över en fjärdedel (26%) av aktierna för närvarande blankade. Det är med ganska stor marginal den högsta siffran bland företagen i SP500-indexet, tillsammans med The Macerich Company.

2 gillningar

Detta är definitivt ett intressant företag, men det går ner så snabbt att jag inte tror att nedgången är över än. Efter finanskrisen kunde man få det för runt 5 dollar, så jag tänkte vänta tills dess. Utdelningskvoten är redan närmare 20 %, men utdelningens stabilitet är inte en särskilt trovärdig tanke i denna marknadssituation. Planerna för att vända utvecklingen verkar enligt mig bra, och värdet på företagets fastigheter verkar redan vara betydligt högre än marknadsvärdet, även om de skulle behöva säljas för halva priset.

1 gillning

Information om Macy’s utvecklingsprojekt under de närmaste åren finns från kapitalmarknadsdagen:
https://livestream.com/icenyse/macysinvestorday2020/videos/201559522
(skriv vad som helst i felrapporteringsfälten)

Videon är fyra och en halv timme lång, men om du inte har tid att se allt rekommenderar jag att du åtminstone tittar på VD:s del och finansdirektören Paula Prices redogörelse (från 2:52:00 till 3:24:05). I slutet finns en Q&A-del där ledningen utmanas (från 3:27:30).

Det krävs ett visst mod att vägleda marknaden om fallande omsättning, i en marknad som värderar växande omsättning över allt annat. Bolaget noterar dock branschens utmaningar och har beslutat att möta dem genom att förbättra lönsamheten. Olönsamma små butiker stängs, logistiken och kundfokuset förbättras. När siffrorna presenteras är 100 miljoner 5 % av det nuvarande marknadsvärdet.

För 2022 är prognosen en omsättning på 23,2–23,9 miljarder (Ägda & licensierade 1 % geometrisk minskning 2019–2022).
$2,50 – $3,00 justerat EPS inklusive försäljning av tillgångar. (~772,5 – 927 miljoner)
$2,25 – $2,75 justerat EPS exklusive försäljning. (~700 – 850 miljoner)
1 miljard dollar i fritt kassaflöde.
Tillväxten fortsätter efter 2022.

Siffrorna verkar realistiska med tanke på Macy’s historia, och om de förverkligas får man inte ett sådant lönsamt företag till detta pris oftare än kanske en gång vart tionde år under kristider. Jag granskade de senaste 20 årens bokslut och företaget har aldrig gjort operativ förlust (2008 en nedskrivning av goodwill och 2001 en nedskrivning av ett internetföretag köpt under techyran, ingen av dessa hade kassaflödespåverkan). Detta garanterar naturligtvis inte att en förlust inte skulle vara möjlig. På Helsingforsbörsen kan man som bäst få 10 % avkastning, men denna 30 % avkastning är tre gånger bättre. Coronaviruset kommer att vara ett minne blott till sommaren.

3 gillningar

Mycket kortfattad sammanfattning. Jag har också följt M ett tag. Men det handlar om stora saker som rör dessa fysiska butiker i USA, så mycket beror på hur denna “rekonstruktion” kommer att lyckas. Det finns många om och men att fundera över.

Om man sedan tittar på saken via TA (förlåt för spammandet, om det inte intresserar), så finns det bara en riktig stödnivå kvar på månadsbasis, i praktiken 5 dollar. Efter det handlar det om en så kallad “Black Dirt Breakdown”.
Dessa har traditionellt varit situationer där man har börjat titta på konkursrisk, utöver andra hot.

Virushotet och -rädslan kommer vid en dålig tidpunkt för fysiska butiker. Människors rörelser kommer att förändras stort och det är fortfarande svårt att förutsäga hur snabbt detta kan begränsas i det avseendet. På kort sikt kommer detta definitivt att synas i M:s resultat och framför allt i kassaflödet.

Utdelningar är inte en avgörande faktor för mig i långsiktiga investeringar om volatiliteten är stor. Förändringar i aktiekursen kan eliminera utdelningsfördelarna på kort sikt, och på lång sikt är företagets förmåga att överleva det viktigaste. Jag väntar personligen på att se en riktningsförändring i TA på dagsbasis innan jag börjar köpa M.

I diagrammet syns nivån där jag aktivt följde den, och därifrån orsakade ett utbrott ett fritt fall.

2 gillningar

{“content”:“Jag ser främst två skäl till Macy’s undervärdering:\n1. Fonderna äger nästan alla aktier, och företaget har ingen ankareägare (källa). Detta gör fonderna till den marginella investeraren som bestämmer aktiens marknadspris. Jag kan föreställa mig att Macy’s finns i många ETF:er som fokuserar på värdeinvesteringar, detaljhandel eller varuhus. Dessa har inte varit populära de senaste åren. Fondinvesterare gillar inte fonder som underpresterar, utan satsar på vinnare och säljer förlorare. Blankning är en bra indikation på detta.\n2. Coronavirusets effekter drabbar lite överallt, och Macy’s är inte immun. S&P 500-indexet har varit historiskt högt och en allmän försäljningsvåg i kombination med Macy’s redan fördelaktiga värdering skapar en historisk möjlighet just för en långsiktig "köp och behåll"-värdeinvesterare. Om detta sjunker till fem dollar tror jag att det finns en risk att någon Berkshire köper upp butiken. Jag vet inte tillräckligt om logiken bakom företagsförvärv för att bedöma sannolikheten för denna risk.\n\nKursfallet som en indikation på konkursrisk är förmodligen en tumregel, men konkurs uppstår oftast som en följd av långsiktiga förluster. Ett annat, mer sällsynt alternativ är brist på likviditet i en finanskrisliknande situation när lånen upphör. Macy’s är ett lönsamt företag med exceptionellt starka kassaflöden till följd av avskrivningar (1608 miljoner i operativt kassaflöde förra året jämfört med 3475 miljoner i nettoskulder). Företagets kreditbetyg är investment grade, vilket företagets ledning vill behålla. Jag anser att hotet om konkurs för företaget är lågt.”,“target_locale”:“sv”}

1 gillning

Enligt länken äger fonder cirka 25,5 % (10 största), kanske lite mer mindre. Allt verkar inte vara ETF:er. Där ser man också de senaste stora rörelserna.

Jag måste själv undersöka M mer noggrant, jag har mest följt den eftersom ett så stort fall för mig alltid är ett tecken på fara samtidigt. Institutioner är smarta ägare. Likaså är det stora antalet korta positioner en signal, någonstans har ett så stort antal aktier hittats för utlåning. Även det har sina syften.

2 gillningar

10 minuter efter den amerikanska börsens öppnande låg jag på -9,8 %. Ganska galet när man tittar på den ursprungliga investeringen på $17,5 dollar med 60 % förlust. Men här måste man agera och inte bara prata, när man suttit på en hög med pengar i fyra år och hoppats på att något att köpa skulle dyka upp, tittat på alla möjliga videor, läst böcker och undersökt investeringsobjektet. Jag tredubblade antalet aktier till priset av $7,5, P/B 7,5 / (20,26 - 0,38) = 0,38, market cap 2317 miljoner. Detta var inte ens så billigt under finanskrisens botten. Vid den nedre gränsen av 2022 års riktlinjer är avkastningen 30 %. Om man inte kan lita på dessa siffror är hela saken meningslös. Price is what you pay, value is what you get.

3 gillningar

Tidig förhandsdata om försäljningen inom amerikansk detaljhandel i februari har inkommit:

För Macy’s är kläder och accessoarer det relevanta segmentet, och en relevant jämförelsepunkt är samma period förra året. De rapporterade försäljningssiffrorna är högre i år. Jag tror att man inte har beaktat det faktum att februari i år hade 29 dagar, vilket skulle försämra jämförbarheten.

Om man räknar ut försäljningsnedgången i detta segment, var den 22,411 * (28/29) / 22,100 - 1 = -2,08 %.

Macy’s bruttomarginal var 9389 miljoner förra året, och om man grovt antar att denna nedgång skulle återspegla en nedgång i omsättningen för hela året, skulle bruttomarginalen minska med -196 miljoner. Macy’s gjorde ett justerat resultat på 906 miljoner förra året. Denna beräkning är säkert felaktig, men den ger en viss indikation på hur starkt företaget i slutändan är.

Det är förmodligen uppenbart att bruttonationalprodukten kommer att sjunka i USA och Europa mitt i denna coronapanik, och många olönsamma företag kommer att drabbas. Företagens omsättning kommer dock inte att sjunka till noll, och livet fortsätter när antalet aktiva sjukdomsfall börjar minska.

Värderingsmässigt passerades milstolpen med ett marknadsvärde på 2000 miljoner vid en aktiekurs på 6,47 dollar. Jag tror jag fortsätter köpprogrammet vid 1500 miljoner (4,85 dollar). Då skulle hälften av investeringstillgångarna vara i aktier. Vad i hela friden missar jag här?

2 gillningar

Man rasar snabbt mot ditt målöde. Den sista stödnivån enligt teknisk analys (TA) ligger på 5,07, vilket är den lägsta noteringen i börsens historia hittills. Någon missar något, men vem?
Ska varuhusen snart stängas på grund av viruset, eller vad beror det på att nedgången fortsätter?

Själv skulle jag för ett år sedan inte ha trott att BA:s pris skulle närma sig 100 dollar.

1 gillning

Här är en lista över butiker som stänger eller minskar sina öppettider: Ihre Datenschutzeinstellungen

Macy’s finns inte med på listan, men ganska många stora aktörer finns med och listan kommer förmodligen att bli längre.

2 gillningar

Macy’s meddelade också att de stänger alla butiker från den 18 till den 31 mars (eller tills vidare tills de får öppna) och att de kommer att betjäna sina kunder online. Anställda kommer att få lön under perioden.

Detta verkar vara ett intressant företag, och jag är intresserad av fastighetstillgångarna. Jag antar att dessa fastigheter inte värderas till verkligt värde i balansräkningen för närvarande? Jag har inte hunnit göra en djupgående analys ännu, men det jag snabbt läste var att fastighetsbeståndet borde vara värt långt över 10 miljarder, trots att det har sålts?

As it currently sits, the Herald Square building’s value was pegged at $3-4 billion in 2015, according to the Wall Street Journal. It has about 1.1 million square feet in floor space for retail and 1.1 million square feet for office and storage space.24.4.2019

1 gillning

Bra fråga. Det är dock värt att komma ihåg att flera varuhus är gamla fastigheter och det kanske inte finns någon efterfrågan på dem om Macy’s vill sälja dem (t.ex. finns det redan tomma varuhusfastigheter efter Sears). Detta är ett problem i USA i stort, det vill säga att all butiksyta inte är särskilt bra eller modern. (jfr t.ex. Stockmanns fastigheter). De skulle naturligtvis kunna försöka sälja dem till en fastighetsinvesterare och samtidigt förbinda sig till en sale-and-leaseback-lösning, om behovet av kontanter uppstår akut.

Denna kommentar är alltså ganska allmän, jag har ingen aning om vilka fastigheter som finns i balansräkningen och vilka som inte gör det, eller i vilket skick de egentligen är. Men uppskattningarna av verkligt värde från 2015 har inte nödvändigtvis ökat med någon stor faktor.

1 gillning

Tack för kommentaren, detta måste undersökas lite närmare. Värderingarna är förstås gamla och man får anta en viss nedgång från de gamla värdena. Åtminstone värdet på Herald Square kan man tänka sig vara nära dagens, på Manhattan har det väl knappast skett någon större kollaps i värdena. Dessutom planeras det även en skyskrapa där, som i denna situation säkerligen skulle kunna flyttas.

“I början av 2016 hävdade hedgefonden Starboard Value att Macys fastigheter var värda mer än 20 miljarder dollar. En studie från slutet av 2017 av investeringsbanken Cowen satte värdet till 16 miljarder dollar (vilket verkar vara en mer realistisk siffra).”

2 gillningar

Detta är en bra observation! Jag kontrollerade årsredovisningen för 2018, eftersom Macy’s ännu inte har publicerat årsredovisningen för förra året. Där står det så här:

Det vill säga, företaget gör linjära avskrivningar på sin fastighetsförmögenhet årligen, tydligen från anskaffningspriset, och fastigheterna har inte värderats till marknadsvärde. Inte heller i resultaträkningarna finns det någon rad för “förändringar i verkligt värde” som fastighetsbolag har, som visar förändringar i fastigheternas marknadsvärde. Om det verkliga värdet på dessa fastigheter är 16 miljarder, skulle det ge ~10 miljarder mer i eget kapital, det vill säga +$32,36 per aktie. De verkliga värdena beror dock på konjunkturen, och den uppskattningen gavs vid den hetaste marknaden.

Jag rekommenderar alla intresserade att titta på den kapitalmarknadsdagsvideo som jag länkade tidigare. Där berättas detaljerat om företagets närmaste framtidsplaner. Om fastigheter från 1:59:00 och framåt. Personligen anser jag att förbättring av lönsamheten är precis rätt strategi i en försvagad ekonomisk situation. Företagsledningen förväntade sig en försvagad tillväxt före coronaviruset.

Fonderna fortsätter att sälja aktier. Enligt mina anteckningar hade Macy’s den 30 november 2019 308 965 297 aktier utestående (avrundat 309 miljoner). Med ett aktiepris på $6,20 blir marknadsvärdet 1915,58 miljoner. Företagets kassaflöde från verksamheten var förra året 1608 miljoner. Om man vill se det som något lyckotal så får man det till $5,20 per aktie. Normalt är dessa pris/kassaflödesvärden något i stil med 10, 15, 20 gånger.

Däremot ska man inte stirra sig blind på utdelningen. Jag skulle bli förvånad om företaget fortsätter att betala 116 miljoner i kvartalsutdelning i denna osäkra situation. Företagets kassaflöden har traditionellt varit mycket starka, men nu vore det viktigt att säkra rörelsekapitalet för säkerhets skull. Coronavirus-epidemin kan enligt vissa uppskattningar vara över inom 3-6 månader.

Jag ser med stort intresse fram emot Q1-rapporten som eventuellt publiceras den 15 maj. Den kommer att bli dålig, men hur dålig?

2 gillningar

Macy’s vidtar anpassningsåtgärder:
https://www.businesswire.com/news/home/20200320005560/en/

Utdelningen avbryts och en flexibel kreditlina på 1,5 miljarder togs i bruk som en förebyggande åtgärd. Onödiga utgifter dras ner och årets investeringar minskas. Årets prognos drogs tillbaka. Februari gick som förväntat, men stängningen av butikerna från och med den 18 mars gör det svårt att förutsäga.

Låter rimligt.

1 gillning

Fem dagar senare testas det fortfarande:

Med konsumentkrediter förstörs balansen snabbt. Vid årsskiftet hade Macy’s en materiell bokföring på cirka 2030 miljoner, och från det kan man dra av utbetald utdelning på 116 miljoner. Kreditfaciliteten är 1500 miljoner. Q1 2019 var de totala utgifterna 5570 miljoner, varav SG&A stod för 2112 miljoner.

Nu skulle vi behöva få några månatliga försäljningsrapporter. Det är ganska trist när varuhusen är stängda och slutet på pandemin inte syns. Detta kan också leda till konkurs.

1 gillning