Micron Technology

Hej, har någon bekantat sig med/investerat i det här amerikanska företaget? P/E 4? Sårbart i handelskriget eller hur kommer det sig att ett stort teknikföretag är prissatt så billigt?

6 gillningar

Vid en snabb anblick ser företagets resultat förra året exceptionellt högt ut, precis som för andra amerikanska företag på grund av skattelättnader. I sådana fall är det bättre att beräkna genomsnitt över en längre period. Jag fick ett 5-årigt genomsnittsresultat på 2,39 miljarder, och det dividerat med det nuvarande antalet aktier (1,09 miljarder) ger 2,19 EPS. Kurs 44,50 $ / 2,19 = 20,13 P/E.

Det fria kassaflödet är ännu sämre: 44,50 $ / (1,11 / 1,09) = 43,7 pris/fritt kassaflöde per aktie.

4 gillningar

Juipilla har en bra poäng om att man i mycket cykliska företag bör titta på hur företaget har gjort pengar på lång sikt.

Marknaden förväntar sig vanligtvis att Microns vinst kommer att sjunka under de närmaste åren, när marginalerna eroderas och tillväxten planar ut.

Här är en artikel jag hittade på SA om ämnet Latest Technology Stock Investing Analysis | Seeking Alpha

Detta kan vara en av de aktier som man borde köpa när P/E ligger runt 100 eller är negativt, dvs. från botten av cykeln. Samma symptom ses hos Siltronic.

Företaget har kommunicerat att det den här gången är annorlunda och att den mycket cykliska dynamiken i branschen har förändrats, men företaget har naturligtvis en egen agenda, man vet aldrig http://files.shareholder.com/downloads/ABEA-45YXOQ/6382554279x0x981951/2EB9B872-CC47-4A99-A325-E871210C941F/FQ3_2018_Earnings_Call_Presentation_IR_Website.pdf

2 gillningar

Kan du förklara hur du räknade ut det fria kassaflödet där, jag förstod det inte riktigt med de siffrorna.

Är 43,7 förhållandet mellan nuvarande kurs och fritt kassaflöde per aktie? Vad är nämnaren (1,11/1,09)?

Tack på förhand.

2 gillningar

Emilio, jag tog det femåriga genomsnittet av fritt kassaflöde (1,11 miljarder dollar) och delade det med antalet aktier (1,09 miljarder stycken). När du delar aktiekursen med det fria kassaflödet per aktie får du veta hur många dollar en aktieköpare måste betala för en dollar i fritt kassaflöde till dessa priser. Fritt kassaflöde är ett teoretiskt värde som erhålls när investeringar som syftar till att upprätthålla eller utöka verksamheten (capital expenditure, CAPEX) dras av från det operativa kassaflödet. Fritt kassaflöde kan sedan användas för att amortera skulder och betala utdelningar.

Micron Technology genererar ett bra operativt kassaflöde i förhållande till aktiepriset, men måste göra stora investeringar varje år. Även skuldbeloppet är på uppåtgående. Data har hämtats från MarketWatch.

3 gillningar

Micron har verkligen varit väldigt cykliskt. Man bör bara investera i det om man tror att saker och ting är annorlunda nu.

Men Microns resultat har faktiskt ökat väldigt mycket, och värderingen i förhållande till det är nu mycket låg. P/E-talet kan verkligen vara missvisande, men EV/EBIT eliminerar skatteeffekter.

Analytiker förutspår att Micron kommer att göra goda vinster de kommande åren. Även 2020 ger EV/EBIT, beräknat med EBIT i förhållande till nuvarande EV, bara drygt 3. Men cykeln kan vända drastiskt igen.

Marknaden har dock genomgått en betydande konsolidering över tid, så det kan finnas skäl till en ny, permanent bättre lönsamhetsnivå (?).

2 gillningar

Fritt kassaflöde är ett bekant begrepp, men jag kunde inte riktigt koppla det till siffrorna eftersom jag bara har tittat igenom den här kursen. Tack för förtydligandet.

2 gillningar

I förra cykeln såg det likadant ut som nu. Priset låg runt 32$ och värderingen var låg. En av de mest följda aktierna på Seeking Alpha, och då krävde alla, inklusive analytiker, 50% uppgångar. Till slut sjönk den till runt 10$ och såg plötsligt inte så billig ut, även om 70% av värdet hade försvunnit.

Den här gången borde det vara annorlunda, eftersom marknadsfundamenten är starka. Lite som Siltronic faktiskt. Utan Micron kommer digitalisering, IoT och maskininlärning inte att utvecklas fullt ut. Det är intressant att se om efterfrågan är tillräckligt stor för att störa cykeln.

En bra aktie att handla med, men jag rekommenderar att inte fästa sig för mycket vid den :smiley:

2 gillningar

-MU investerarträffens bilder: Latest Technology Stock Investing Analysis | Seeking Alpha
-Micron köper tillbaka egna aktier för 10 miljarder dollar under FY2019.
-Fortfarande mest DRAM-försäljning. Dram Exchange Index (DXI) DRAM Price Trends | TrendForce

2 gillningar

Mjuk vägledning men resultatet överträffade förväntningarna https://seekingalpha.com/news/3391966-micron-drops-q4-beats-nand-asps-downside-q1-guidance

1 gillning

Kommer det någon information från Micron idag?

Microns resultat för Q1 2019:

Vägledningsuppdatering: Micron guidar för en Q2-omsättning på 5,7 till 6,3 miljarder dollar (konsensus: 7,18 miljarder dollar) och en vinst per aktie på 1,65 till 1,85 dollar (konsensus: 2,45 dollar), med förväntat svagare NAND- och DRAM-leveranser. Investeringsutgifterna för räkenskapsåret 2019 guidas till 9,0 till 9,5 miljarder dollar, en minskning med 1,25 miljarder dollar från den tidigare vägledningen.

Konferenssamtalsuppdatering: Micron upprepar att SSD kommer att genomgå ett övergångsår med förväntad återgång till marknadsandelsvinster under 2020.

DRAM-efterfrågan försvagades under Q1 med begränsad kortsiktig synlighet. Företaget tror att vissa kunder hade högre än normala lagernivåer och att kunderna nu minskar nivåerna. Efterfrågan på smartphones fortsätter att försvagas och Micron ser effekten av CPU-bristen.

DRAM-bittillväxten förväntas öka Q/Q under Q3. Micron sänker sin vägledning för bittillväxt under räkenskapsåret 2019 till 15 % från 20 % och planerar att avsevärt minska investeringsutgifterna under perioden.

NAND-bittillväxten förväntas vara 35 % med en utbudstillväxt som överstiger efterfrågan under räkenskapsåret 2019. Företaget sänker sin uppskattning för NAND-bittillväxt och investeringsutgifter för räkenskapsåret 2019 men förväntar sig att efterfrågan accelererar under andra halvåret 2019.

Lam Research (NASDAQ:LRCX) och Applied Materials (NASDAQ:AMAT) är ned 2,8 % respektive 1,9 % efter Microns minskade investeringsutgifter.

Micron (NASDAQ:MU) rapporterar Q1-resultat som slog förväntningarna på vinst per aktie men missade på omsättning trots en 16 % årlig omsättningstillväxt. Vägledningen kommer under vinstsamtalet som är planerat till 16:30 ET med en webbsändning tillgänglig här.

https://seekingalpha.com/news/3418017-micron-minus-7-percent-mixed-q1-downside-guide-capex-cut

1 gillning

En sådan observation om Micron är att särskilt på Seeking Alpha tenderar björnarna att slänga in “köp cykliska aktier nära P/E 100”. Det stämmer i sig generellt sett, men gäller inte nödvändigtvis för Micron.

Om ni tittar på diagrammet nedan kan ni tydligt se hur GP/OP har förbättrats från en cykel till nästa. Vid DRAM-cykelns botten 2012 låg vi på minus. P/E 100 togs förmodligen från den föregående cykelns botten, det vill säga 2016, eftersom OP då låg nära noll.

Källa till bilden ovan, SA-artikel:
https://seekingalpha.com/article/4257319-now-good-time-buy-micron-stock

Trenden för Micron verkar vara att lönsamheten förbättras från en cykel till en annan (även om historien här bara omfattar cirka två cykler och lite av en tredje). Jag ser minst två möjliga orsaker till detta. För det första kostar det allt mer att bygga en produktionslinje för varje ny generation, och halvledarfabriker är miljardinvesteringar. Det betyder att även medelstora aktörer börjar få svårt att finansiera dessa monsterfabriker.

För det andra har både DRAM- och Flash-marknaden sakta konsoliderats.

Till exempel, även för äldre halvledargenerationers fabriker, förlitade sig även stora företag på joint ventures. Bland annat för flashfabriker:
Intel-Micron och
Toshiba-Sandisk (numera en del av Western Digital).

Micron är förvisso en cyklisk och mycket riskabel (volatil) investering, och även om jag har en stor del av den i min portfölj, så kommer jag inte att rekommendera den till någon utan förbehåll.

2 gillningar

Riskfyllt och volatilt. Hur man än ser på det… Jag tar hellre 15 procents avkastning med högre volatilitet än 10 procents avkastning med låg volatilitet.

Den här finns det ganska mycket av i portföljen. Företagets konkurrensposition på marknaden har förbättrats enormt under de senaste åren, och kostnadsprofilen har förbättrats avsevärt jämfört med Samsung och Hynix. Balansräkningen är också i så gott skick att den klarar vilken nedgångscykel som helst. Även om alla aktörer talar om en återhämtning i slutet av året, så kan det komma ett par svaga kvartal till, men sedan börjar vi klättra.

Inom NAND-kretsar har konsolideringen ännu inte skett på samma sätt som i DRAM. Förmodligen kommer det inom fem år bara att finnas ett fåtal ledande aktörer (Samsung, SK Hynix, Micron) även där. Micron är så vitt jag förstår kostnadsledande inom NAND-kretsar, även om de inte är den största aktören.

1 gillning

Micron gör starka resultat även i en nedgångscykel. Sanjays uttalanden om förbättrad kostnadseffektivitet är inte tagna ur luften, och företaget verkar klara vilken konjunktur som helst med vinst.

Detta borde enligt min mening synas i en högre värdering. Företagets balansräkning är strålande jämfört med tidigare år, och lönsamheten över cykeln har förbättrats.

2 gillningar

Det har säkert inte så stor ekonomisk betydelse, men Micron har profilerat sig inom konsumentsektorn som en minnestillverkare med bra pris/kvalitetsförhållande för AMD:s Ryzen-processorer.

Ett intressant företag och det är trevligt att se diskussioner på Inderes forum också. Att investera i företaget kräver dock enligt min mening en syn på framtidens minnesmarknad och dess prisnivå, finns det några bra analyser tillgängliga för detta (t.ex. de kommande 5 åren)?

2 gillningar

Nu är vi tillbaka på några dagars gamla siffror, då alla prognoser slås med god marginal. Svårt att ibland förstå Mr. Markets tankar :thinking:

2 gillningar

Jag tar upp tråden igen då jag har hoppat tillbaka in i spelet. Aktien har sjunkit 20% från topparna i april. Microns framåtblickande P/E är för närvarande ~7 och företaget har gott om kontanter. GS sänkte PT rejält och förutspår att cykeltoppen har passerats och att minnestillverkarnas prissättningskraft håller på att försvagas.

Jag skulle dock hävda att megatrenderna också är på företagets sida. Datorer, och därmed minne, kommer att behövas mer och mer i framtiden. Bilar, mobila enheter, PC-försäljningen är också överraskande stark, IoT, etc.
Ledningens syn på slutet av året är positiv trots problem med leveranser av chip.

Från resultatsamtalet:
"Som ett resultat har våra förväntningar på DRAM- och NAND-bitstillväxten för kalenderåret 2021 ökat sedan vårt senaste resultatsamtal, och vi förväntar oss nu att DRAM-bitsefterfrågan för kalenderåret 2021 kommer att ligga något över 20% och NAND-bitsefterfrågan i mitten av 30%-intervallet. Det finns för närvarande en otillfredsställd efterfrågan på DRAM och NAND på grund av styrkan på slutmarknaden. Denna otillfredsställda efterfrågan skulle ha varit ännu större om det inte vore för bristen på icke-minneskomponenter som påverkar våra kunders förmåga att tillverka sina produkter, särskilt inom PC-, fordons- och industrimarknaderna. Dessa brister kan orsaka variationer i efterfrågemönstren när kunder upplever problem med att hitta matchande uppsättningar av icke-minneskomponenter.

Vi hoppas att gjutningskapacitet som kommer online kan börja lindra en del av komponentbristen under andra halvåret 2021 och stödja en robust tillväxt för minne och lagring. Dessutom, som ett resultat av starka efterfrågetrender på slutmarknaden, lärdomarna från pandemin och pågående geopolitisk osäkerhet, kommer vissa kunder att ändra sin lagerhanteringsstrategi från just-in-time till just-in-case och öka målnivån för vad de anser vara normala lagernivåer.

På lång sikt ser vi en CAGR för DRAM-bitsefterfrågan på mellan 10 och 20 procent och en CAGR för NAND-bitsefterfrågan på cirka 30%."
https://seekingalpha.com/article/4437346-micron-technology-inc-s-mu-ceo-sanjay-mehrotra-on-q3-2021-results-earnings-call-transcript

Alla delar inte GS:s syn på aktiekursen.
https://www.cnbc.com/2021/08/24/micron-nasdaq-100-stock-looks-ridiculously-cheap-trader-says.html
"Chiptillverkaren Microns aktie kan visa sig vara en stark upphämtning, sade Quint Tatro, grundare och investeringschef för Joule Financial, till CNBC:s “Trading Nation.”

“Den handlas till värderingar nu som är helt löjligt billiga”, nästan sju gånger framåtblickande pris-till-vinstmultiplicitet vid tisdagens stängning, sade Tatro på tisdagen.

“Låt oss säga att de inte når de vinsterna eftersom vi har en nedgång i minneschip, så det är 10 gånger eller 12 gånger framåtblickande vinster – igen, fortfarande löjligt billigt”, sade han.

Med en “utmärkt balansräkning” och en betydande position på marknaden för datorchip, är Micron redo att ta fart om efterfrågan på datorer ökar, sade Tatro."

På den nuvarande marknaden verkar en sådan prisvärd “värde-blue chip”, som tjänar mycket pengar, har en stor andel av marknaden och ganska stora vallgravar för nya aktörer, nästan som en självklarhet.

2 gillningar

Huhu lyfte både MU och WDC:s kurser i går kväll.

2 gillningar

Jag hade redan glömt det. Det roliga med situationen är att ett företag av Microns storlek steg med 4 % (3,33 miljarder USD) trots att fusionen förmodligen inte påverkar det överhuvudtaget? Eller ja, negativt eftersom en starkare aktör skulle komma in på marknaden?

2 gillningar