Lemonsoft - ERP-lösningar för SMF

I full fart har Rite köpt aktier och utan tvekan var dessa egna köp (inkl. blocket) en del av detta mönster. När kursen fortsatte att sjunka köpte Rite block i stället för egna köp.

Det senaste köpet var på 4,53 €, vilket innebär att utdelningens andel förmodligen har dragits av från det tidigare 4,67 € och man har fortsatt på samma linje.

Detta erbjuder enligt min mening en mental bottennivå för aktien. Huvuddelen av mina innehav sålde jag när kursen låg kring 5 € (om jag minns rätt från 4,64 € och de dyraste posterna till 5,20 €), men jag lämnade en liten post för att vänta på ett uppköpserbjudande. Traden är redan lönsam, men slutpostens snittpris på 4,14 € ger en möjlighet att vänta ett tag till på att inkassera slutvinsten.

Jag tror att bolagets affärsverksamhet fortsätter som förväntat och att aktiens undervärdering är huvuddrivern bakom Rites agerande. “BidCon” eller i Rites balansräkning är bolaget förmodligen mer värt än för närvarande på börsen.

Inte omöjligt att de köper ut bolaget från börsen och noterar det på en bättre marknad igen. Visst funderar jag lite på AI-hotet samt omsättningen i ledningsgruppen, som fortsatte i år igen i och med att en kille som klev ombord nyligen lämnade.