Merus Power meddelade idag (2021-05-11) sina avsikter att noteras
Elkvalitet och lagring
Omsättningen sjönk 2020, men om 5 år borde omsättningen ändå vara 80 MEUR med organisk tillväxt. Det är ett tufft mål!
Om Merus Power
Merus Power designar, tillverkar och marknadsför ett brett utbud av världsledande lösningar för elkvalitet för dynamisk reaktiv effektkompensation, aktiv harmonisk filtrering och effekt skydd. Vår lösningsportfölj inkluderar aktiva övertonsfilter, STATCOMs, SVCs och UPQ energilagringslösningar. Våra kunder drar nytta av förbättrad elkvalitet som möjliggör energibesparingar, ökad produktivitet, garanterad process tillförlitlighet och efterlevnad av nätkoder.
Tillväxtmålen är åtminstone tuffa när man siktar på att växa från 6,5 miljoner (coronaåret) i omsättning till 80 miljoner på 5 år, huvudsakligen organiskt.
“Den planerade aktieemissionens storlek är preliminärt 12 miljoner euro.” & “Ankarinvesterarnas teckningsåtaganden är villkorade av att de tilldelas aktier för totalt cirka 11,8 miljoner euro.”
“Dessutom planerar vissa av Bolagets nuvarande aktieägare att erbjuda befintliga aktier i Bolaget till försäljning om aktieemissionen övertecknas, varvid Bolagets styrelse har rätt att öka antalet erbjudna aktier”
Jag märkte åtminstone inte att det någonstans angavs hur stor del denna försäljning skulle utgöra (vs. emissionen).
“Ankarinvesterarna har åtagit sig att teckna aktier på vissa sedvanliga villkor och under förutsättning att Bolagets värdering före aktieemissionen inte överstiger 31 miljoner euro”
Om vi antar en pre-money-värdering på maximalt 31 miljoner euro (min beräkning korrigerades 2021-05-21 9:00):
Med 2020 års siffror: P/E: negativt och P/S: 4,8.
Med 2019 års siffror: P/E: 212 (31 000 / 146) och P/S: 3
Om vi antar att emissionens storlek är 12 miljoner euro och att 2021 års siffror uppfyller prognosen (omsättning 13-15 miljoner euro), skulle P/S vara 2,8 - 3,3
Det är onekligen ett högt mål, om vi glömmer coronaåret och tittar på tillväxten 2018->2019, så var den 10%. Men det är så pass långt tillbaka att det inte nödvändigtvis är en relevant jämförelse i dagens situation. Om företaget uppnår sin prognostiserade omsättningsintervall för i år (13-15 miljoner euro), skulle tillväxten jämfört med 2019 vara 30-50%.
Orderstocken var för övrigt ganska bra i slutet av 2020 (> 10 miljoner):
Styrelsen är för övrigt ovanligt liten, tre medlemmar, varav en är villkorad av att noteringen genomförs: Hallitus - Merus Power Oyj. Av medlemmarna är Riihimäki från Wärtsilä och Sadeharju via en kapitalförvaltare (styrelsemedlemskap i energiföretag).
För mig väcks frågan om det har blivit lite bråttom för företaget att noteras? Styrelsen har inte hunnit anpassas för en notering, och man går till börsen med dåliga siffror från coronaåret (även om årets prognos är betydligt bättre)? Som en modell skulle man kunna tänka sig att om t.ex. H1-siffrorna skulle bli lysande, hade det varit lönsamt att vänta till hösten med tanke på siffrorna (om man inte fruktar att noteringsboomen torkar ut innan dess).
Detta är onekligen ett intressant fall och en IPO. Jag är rädd att småsparare bara kommer att få smulor som faller från bordet.
Det är lätt att se en stark efterfrågan på Merus produkter. Vindkraftverk, den ökande populariteten av elbilar etc. kommer att kräva stora investeringar i elnätets dynamik och Merus produkter passar perfekt för detta.
Definitivt att följa.
Är det någon som har någon uppfattning om företagets produkters kvalitet eller hur avancerad deras teknologi är jämfört med konkurrenterna? I videon nämnde VD:n att de använder egenutvecklad, den senaste teknologin.
Ber om ursäkt om informationen redan finns någonstans, men finns det någon information om hur stor andel av omsättningen som kommer från Wärtsilä eller gemensamma projekt?
Aktiva filter som förbättrar elkvaliteten
lyssnar på störningar i elnätet och matar i realtid in en komponent i motsatt fas => Resultatet är ren sinusformad el, vilket ökar energieffektiviteten och tillförlitligheten
Elbatterilager (eng. electricity storage)
Samma teknik tillämpas i elbatterilager. Utrustningen gör det möjligt att ansluta elbatterilager till elnätet och på så sätt balansera skillnaden mellan förbrukning och produktion
=> Möjliggör mer förnybar energi i elnätet
2:30 Hur länge har produkten och tekniken utvecklats?
Företaget startade 2009 och intensiv produktutveckling i 1,5 år.
En produktfamilj som förbättrar elkvaliteten och energieffektiviteten, byggd på en grundläggande teknikplattform
“En stark produktfamilj som nu kan lanseras globalt med full kraft”
3:27 Affärsverksamhet konkret
Finsk teknik, utrustning och system utvecklade i Nokia och tillverkas även i Finland. Alla industriella rättigheter tillhör företaget.
Marknaden nås via ett partnernätverk, vilket skapar mervärde för kunder över hela världen
Systemintegratörer skapar större helheter och utför leveranser med totalansvar, där Merus Power levererar energieffektivitetskomponenten, t.ex. inom stålindustrin
På Merus Powers Youtube-kanal finns det bra videor som åtminstone jag fick en bättre förståelse av vad företaget konkret gör.
Sammantaget ett intressant och potentiellt företag. Om produkterna och tjänsterna är konkurrenskraftiga och marknaden växer starkt organiskt, kommer Merus säkert att ta sin del av den. Dessutom finns det valmöjligheter eftersom marknaden fortfarande är ung. Här är ett citat från företagets webbplats:
“Omvälvningen på marknaden för energilagring ger Merus Power möjlighet att växa och etablera sig som en finsk högteknologisk aktör. Företagsledningen anser att marknaden är i snabb förändring och att nya potentiella användningsområden för Merus Powers produkter och lösningar ständigt uppstår. Företagsledningen förväntar sig att förnybar energi blir vanligare globalt, både i elnätet och i industrianläggningars mikronät.”
Coronaåret var tydligt ett mellanår då investeringarna tillfälligt stannade av, men nu signalerar den feta orderboken och de nämnda orsakerna till noteringen att ledningen ser vägen öppen för tillväxt igen. VD:n är dessutom grundarpartner och har innehaft sin post sedan 2009. Detta gav kanske lite Kalliokoski & Kamux-vibbar
Såvitt jag förstår sker utvecklingen inom kraftelektronik främst på komponentmaterialnivån. Dessutom är kraftelektronik redan en ganska gammal sak och applikationerna är på sätt och vis standardiserade. I så fall är ny teknik tillgänglig för alla tillverkare. En liten fördel kan uppnås med olika lösningar, men jag anser inte att några vallgravar byggs inom denna sektor genom FoU.
Detta betyder att man vid undersökning av företagets potential bör fokusera på allt annat. Marknadsutveckling, försäljning, konkurrens inom vissa applikationer etc.
I Finland verkar det inte finnas någon standard som skulle definiera behovet av Merus (Merus) aktiva filter. Till exempel i Norge finns det sådana krav, men även efterlevnaden av dem verkar vara öppen för tolkning. Även andra krav på elkvalitet (spänning, frekvens) verkar vara ganska svaga lite överallt.
Du kan läsa om de kvalitetsfaktorer för el som krävs i Finland på Fingrids webbplats. Det är sant att dessa inte är lika strikta som i många andra länder.
Merus Power är kända för att vara verksamma till stor del internationellt, även om referenserna i intervjun var finska och vd:n till en början pratade om att vinna på hemmaplan.
Som framgår av Fingrids webbplats definieras elkvaliteten i egna standarder:
Den europeiska standarden EN 50160:1999, som har fastställts som finsk nationell standard SFS-EN 50160: Spänningsegenskaper för el som matas från allmänna distributionsnät.
Enligt 97 § i ellagen (588/2013) är elkvaliteten bristfällig när “elen till sin kvalitet inte överensstämmer med de standarder som tillämpas i Finland”.
Å andra sidan betonas betydelsen av elkvalitet och kvalitetsövervakning när förnybar energi medför snabba produktionsvariationer. Detta kan resultera i dålig elkvalitet som skadar känslig utrustning.
På vissa platser är elkvaliteten särskilt viktig, till exempel på sjukhus, inom industrin och i datacenter. Dessa skulle vara potentiella kunder för Merus Power.
Det finns naturligtvis konkurrerande tillverkare, men när det gäller sjukhus hittades information om Merus Powers kunder. Denna presentation från Merus Power ger mer information om elkvalitet och dess betydelse i sjukhusmiljöer.
“Vi kom då till undsättning och började med att mäta elnätet. Lösningen blev ett kompakt och tyst aktivt filter som filtrerar bort störningar från elen nästan i realtid”, beskriver Tuomala. Förutom britterna har även kineserna utmärkt sig på sjukhusfronten: Även i Kina använder ett halvdussin sjukhus Merus “eltvätttjänst”.
Om Merus fokuserar på medelstora/mindre projekt är anslutningar till stamnätet inte den viktigaste nivån av krav. I Finland följs i allmänhet Entso-e-koderna och SFS-EN50160, som definierar minimikvalitet etc.
Jag kommer att tänka på ett par kärnfrågor (jag har inte studerat företagets presentationer än, jag har bara snabbt läst igenom tråden).
Vad gör Merus själv? Batterilager lyfts ofta fram, men Merus levererar bara dessa som projekt och kan lägga till lite egen teknik? Vilken teknik? Batterimoduler, kopplingsutrustning, lagringsenheter, automation etc. etc. kommer förmodligen från annat håll? Hur mycket av “batterilagret” blir kvar på företagets resultatrad om mycket teknik köps från annat håll? Redigering. De har även egna lösningar i form av UPQ (Universal Power Quality). Jag tänkte främst på stora energilager, dessa är kanske mer lämpade för industriella lösningar och högst medelstora lösningar i detta skede.
Jag har stött på Alfen flera gånger i branschen i olika sammanhang, men Merus har inte varit särskilt framträdande, varför? Vad gör de för att bättre kunna ta marknadsandelar? Uppenbarligen är de fortfarande i en ganska liten storleksklass, eftersom företaget inte har synts mycket i skyddsfrågor och reaktiv effektkompensationslösningar i det första inlägget i tråden, jämfört med ABB, Siemens, Schneider, KKM, Arcteq, Energineering, UTU, Ensto…
Redigering.
Det påverkar inte kvaliteten i sig när förnybar energi tillkommer, eftersom anslutningsvillkor etc. fortfarande gäller och t.ex. varje vindkraftverk måste genomgå VJV-tester (Verksamhet för Jämn Vikt) och därmed uppfylla kvalitetsstandarder och anslutningsvillkor. I praktiken är det dock en annan sak, tiden får utvisa hur väl dessa villkor uppfylls. Men dessa frågor kommer i sina egna skalor, vi kan tänka oss att de utgår från användarplatsnivån och därifrån spegla var Merus kommer in större eller mest, på så sätt skulle jag också bedöma potentialen för skalning. Konkurrens finns det gott om.
Detta funderade jag också på. I princip verkar Merus bara montera en container med växelriktare, batterier och ställverk. Det är ganska lätt att ge sig in i den konkurrensen.
Edit: Detta gör dock inte caset dåligt ännu
Edit2: Och kanske kan de sälja dem med bättre marginal om växelriktaren är från dem själva
Jag lade till det i mitt tidigare svar genom att redigera, men jag lägger det här också. De har alltså även ett eget utbud av utrustning, till exempel en kombinerad UPS- och Q-enhet, vilket i praktiken är en kombination av en energilagring (hur stora lösningar finns tillgängliga?) och en kvalitetskompensator. Vad det skåpet har konsumerat är en annan historia, designen etc. är Merus och komponenterna etc. något annat. Men detta är verkligen en egen lösning, bra det.
I sig skulle det finnas en stor marknad för olika lösningar med tanke på kvalitetsfrågor, men hur man samlar den marknaden till sig själv mitt i all konkurrens är kärnfrågan här. Varför är deras lösning bäst eller bättre än andra leverantörers lösningar.
Kunder som specifikt vill investera av elkvalitetsskäl är förmodligen intresserade av STATCOM-utrustning, eftersom dessa är bättre lämpade för t.ex. momentana och snabba spänningsförändringar. Detsamma gäller kunder vars nätverksmiljö är föränderlig, dvs. om reaktiv effektförbrukning och -produktion varierar t.ex. beroende på energiproduktion eller belastning. Jag ser snarare att kvalitetskriterier väger tungt vid anskaffningen av dessa enheter.
Utmaningarna med reaktiv effekt inom förnybar energi blir mer relevanta (i Finland) i större sammanhang, dvs. till exempel först i annat än mikro-/småskalig produktion. En stor del av nätbolagen debiterar fortfarande inte småproducenter för reaktiv effektproduktion/-förbrukning. Om fönstren för reaktiv energi vore snävare och i praktiken debiterades, skulle marknaden vara ganska stor även i 400V-nät.
Produktion av reaktiv effekt är inte ett problem idag, snarare har situationen vänt upp och ner på tio år och reaktiv effekt produceras för mycket, bl.a. är vindkraftverkens matarkablar i stor roll i reaktiv effektproduktion, särskilt när dessa anläggningar inte producerar aktiv effekt (då många anläggningar inte kan kompensera åt ena/andra hållet). Med dessa STATCOM-enheter kan detta problem hanteras och det är också ett marknadsområde för dem. Jag ser också batterilösningar som deltar i reglering/reserv, men t.ex. Merus UPQ-enheter är avsedda för olika applikationer där skydd mot nätverksförändringar och korta avbrott behövs. För dessa behöver man hitta kritiska kunder på marknaden, vars produktion eller verksamhet är riskfylld för även små förändringar.
Det blir onödigt tekniskt, men sammanfattningsvis finns det mycket goda syften för dessa Merus-enheter, men hur de hittar sin plats på en konkurrensutsatt marknad och om de kan säljas till potentiella kunder… om man kunde bedöma detta väl, skulle man förmodligen veta om man skulle gå med i detta fall eller inte.
Det måste vara ett ganska litet kraftverk i slutet av en lång 110kv±kabel om parken inte kan förbruka den reaktiva effekt den producerar. Produktionssidan är typiskt problemet eftersom transformatorerna också hjälper till med förbrukningen.
För närvarande är en statcom bara en dyr ersättning för ett kondensatorbatteri i parker. Batterierna är typiskt sett ganska små, så det har ännu inte funnits något behov av steglös reglering.
Och den regleringen skulle också kunna skötas med bättre omvandlare, så en statcom är i princip bara en extra komponent.
Inom aktiva filter/kraftkvalitet (Power quality) finns det stora konkurrenter som ABB, Danfoss, Siemens, Schneider, +andra företag som tillverkar kraftelektronik. Dessa har helt andra muskler för produktutveckling och försäljning, för att inte tala om produktion, å andra sidan kan de också köpa Merus om produkten är så bra. Bland de mindre finns t.ex. svenska Comsys, som verkar vara längre fram med produktutveckling och försäljning. Som tidigare anställd på ett kraftelektronikföretag kommer jag inte ihåg att Merus någonsin skulle ha dykt upp någonstans.