Sitowise - Smarta stadsföretaget

Sitowise överväger en börsintroduktion och notering på Nasdaq Helsingfors.

Sitowise, ett expert- och digitaliseringsföretag inom den byggda miljön, planerar att noteras på Nasdaq Helsingforsbörsen. På Sitowise arbetar över 1 900 experter inom olika områden, vars uppgift är att designa mer hållbara och smartare livsmiljöer.

Företaget har vuxit snabbt och lönsamt under de senaste åren och är för närvarande verksamt i Finland, Sverige, Estland och Lettland. Målet med den planerade börsintroduktionen är att stödja företagets tillväxtstrategi.

Den planerade börsintroduktionen förväntas bestå av en aktieemission på cirka 75 miljoner euro (bruttointäkter) samt en aktieförsäljning där vissa av Sitowises aktieägare säljer sina aktier.

Medlen från aktieemissionen är avsedda att användas för att återbetala Sitowises nuvarande skulder och för att stödja tillväxtstrategin, inklusive finansiering av företagsköp.

Koncernens omsättning år 2020 uppgick till cirka 160 miljoner euro och företaget sysselsätter över 1 900 experter. Sitowise har ett starkt medarbetarägande; utöver den största ägaren Intera Fund III Ky har företaget över 200 medarbetarägare.

Företaget erbjuder konsulttjänster för projekt av olika storlekar och är årligen involverat i över 10 000 projekt.

Sitowise har vuxit kraftigt både organiskt och genom företagsköp. Företagets omsättning ökade med i genomsnitt 12,9 procent per år under perioden 2018–2020. Samtidigt har Sitowise lyckats bibehålla en hög lönsamhet: den justerade EBITA-marginalen var 10–13 procent under 2018–2020, och under samma period var rörelsemarginalen 7–11 procent.

Sitowises utveckling av omsättning och justerad EBITA-marginal samt låga investeringar i anläggningstillgångar har lett till ett starkt operativt kassaflöde, vilket avspeglas i en stark kassakvot på över 80 procent under åren 2018–2020. En stark kassakvot skapar i sin tur goda förutsättningar för fortsatt stark tillväxt, företagsköp och/eller utdelningar.

Sitowises styrelse har satt följande finansiella mål för Sitowise i samband med den planerade börsintroduktionen:
• Tillväxt: Årlig omsättningstillväxt på över 10 procent inklusive företagsköp;
• Lönsamhet: Justerad EBITA-marginal på minst 12 procent;
• Skuldsättning: Nettoskuld i förhållande till justerad EBITDA högst 2,5x, utom tillfälligt i samband med företagsköp.
• Utdelningspolicy: Sitowise strävar efter att dela ut 30–50 procent av sitt nettovinst.

Sitowises omsättning under räkenskapsåret som avslutades den 31 december 2020 var cirka 160 miljoner euro och justerad EBITA cirka 20,6 miljoner euro, vilket motsvarar en justerad EBITA-marginal på cirka 12,9 procent.
“Sitowise-pressmeddelande”

31 gillningar

1 gillning

Introduktionswebcast redan IDAG kl. 11:15

Sitowise anordnar idag den 3.3.2021 kl. 11:15 en svenskspråkig webcast om den planerade börsintroduktionen. Bolaget och dess planer presenteras av Sitowises styrelseordförande Eero Heliövaara, verkställande direktör Pekka Eloholma och finansdirektör Heidi Karlsson. Efter presentationen finns möjlighet att ställa frågor till bolagets representanter.
Evenemanget kan följas via webcast på: SITOWISE SUUNNITTELEE LISTAUTUMISTA NASDAQ HELSINGIN PÖRSSILISTALLE

5 gillningar

Fonder förvaltade och rådgivna av Capital World Investors, Didner & Gerge Fonder, Evli-Rahastoyhtiö Oy, Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö Ilmarinen, Lannebo Fonder AB och Paradigm Capital Value Fund (tillsammans “Ankarinvesterarna”) har sammanlagt, under vissa förutsättningar och villkor, åtagit sig att teckna aktier för cirka 76 miljoner euro i den planerade börsnoteringen, under förutsättning att bolagets totala aktiestock värderas till högst 288 miljoner euro efter aktieemissionen.

Ser åtminstone inte särskilt billigt ut vid en snabb titt (jfr Kreate).
Det finns förstås tillväxt i det här fallet..
Måste titta närmare.

Edit. Jag menade inte att jämföra med Kreate-fallet annat än att det var otroligt billigt.
Nedan finns en jämförelse med konkurrenterna:

AFPöyry 2021: EV/sales 1,2 / EV/EBIT 13,8 / PE 19,6
Sweco 2021: EV/sales 2,3 / EV/EBIT 22,9 / PE 27,7
Sitowise 2020: EV/sales 1,8 / EV/EBIT 18,8 / PE 22,5

14 gillningar

Direkta jämförelseobjekt är AF Poyry och Sweco.

Samt till exempel Ramboll, FCG Finnish Consulting Group och WSP Finland.

IPO-priset verkar inte spela någon roll, hur som helst kommer det förmodligen att övertecknas flera gånger. Nyligen övertecknades även den svenska lumpvaruhandeln 22 gånger.

1 gillning

Nej, jag är inte intresserad av att amortera företagets skulder i princip. Jag måste dock ta en närmare titt på verksamheten och siffrorna när jag har mer tid.

1 gillning

Stå över vid den värderingsnivån. Om värderingen hade varit 160 miljoner euro, alltså en ordentlig IPO-rabatt, hade jag deltagit, men tydligen räcker det med ankarinvesterare som tecknare, så prissättningen innebär en premie direkt.

Här är några förvärv från i år;

2 gillningar

Här är företagssidan: Sitowise Group - osake - Inderes

och dagens presskonferens: https://www.inderes.fi/fi/videot/sitowise-tiedotustilaisuus-332021-klo-1115

12 gillningar

Några företagsförvärv har ätits upp… 50 stycken på 10 år, det vill säga nästan varannan månad har något köpts..

Det sades om EBITA-marginalen att företaget, mätt med den, skulle vara ett av de mest lönsamma i branschen… åtminstone enligt presentatören

4 gillningar

Minskning av skulder, notering, kapitallätt (defensiv?) planering och konsulttjänster. Man skulle kunna tro att det finns goda förutsättningar för fortsatt tillväxt.

3 gillningar

Finns det inga andra konkurrenter än Sweco på börsen? Verkar vara i en tuff liga…

Sweco har gått helt okej de senaste 10 åren enligt kursen :smiley:

Detta är ett bra exempel på att det förvånansvärt nog även i Finland finns börsfähiga företag man aldrig har hört talas om. Sitowise är åtminstone helt nytt för mig…

6 gillningar

Strategin som kombinerar ansvarsfullt byggande och digitaliseringens möjligheter verkar ganska bra. Vissa tvivel uppstår när det gäller Wise-andelens stöd för renovering etc. Siffrorna ser bra ut. Det är svårt att bedöma värderingen. När 6 stora aktörer står bakom, är värdet säkert satt på rätt nivå?

Det ska bli intressant att se vad IPO-priset blir.

2 gillningar

:grinning:
Någon frågade när Sitowise skulle noteras…
VD:n sa att de först måste besluta sig för att noteras… nu planerar de bara.
Egentligen är det bara en formalitet som saknas.

Tydligen är emissionen över 100 miljoner euro, varav 75 miljoner euro skulle samlas in till företaget.

I slutet av presskonferensen nämnde ordföranden en uppskattning om att 8,20 euro kan vara ett lämpligt intervall.

2 gillningar

Tack! Jag hann inte se klart den.

Inga problem. Jag missade de första 45 minuterna, alltså nästan allt :flushed: Men som tur är verkar de släppa en inspelning från evenemanget snart.

Jag känner till ett par företag som SitoWise (eller Sito/Wise) köpte för några år sedan och som jag förstår det betalade köpet delvis med egna aktier, vilka kan säljas när företaget börsintroduceras. Förutsättningen var att arbeta kvar i företaget fram till dess. Åtminstone en av dessa gick i pension och blev, som jag förstår det, utan något från det avtalet. Han valde att inte vänta på en eventuell börsintroduktion.
Detta är delvis andrahandsinformation och påverkar naturligtvis inte företagets framtid. Men hur många liknande personer som har lämnat finns fortfarande kvar i företaget och kommer att sluta efter börsintroduktionen? VD:n svarade inte på min fråga i presentationen om hur ägarna till de tidigare företagen ska bindas till företaget i framtiden. Han sa bara att personalen binds och att han hoppas att många tecknar sig i personalemissionen eller liknande.

Jag har fått intrycket att företaget har vuxit för aggressivt de senaste åren och att detta redan har resulterat i en brist på kompetent personal. Uppenbarligen är detta anledningen till att börsintroduktionen har “tvingats” skjutas upp.
Kanske är dock börsintroduktionsmarknaden så het nu att det lönar sig att göra det nu, även om tillväxtmålen inte har uppnåtts.

20 gillningar

Sweetlakes är en liten mjukvaruverkstad med några kodare som verkar ha utvecklat främst mobilappar. Hemsidan berättar allt (de söker en ny React-utvecklare till sina tidigare 7 utvecklare). Jag får på något sätt intrycket att digital kompetens lyfts fram, trots att de är i startgroparna när det gäller det. Jag tittade inte på introduktionen. För mig är dessa konsultföretag alldeles för personberoende för att kunna växa, skalbarheten är svag.

10 gillningar