Lemonade - Disruption inom försäkringsbranschen

Folket har talat, Lemonade vann med en hårsmån Inderes-forumets andra pitchtävling. Därmed förtjänar Lemonade (NYSE: LMND) en egen tråd. Till ära av vinsten i pitchtävlingen har LMND-aktien fåtts med cirka -10% rabatt igår och idag jämfört med fredagens kurs.

Jag upprepar inte hela pitchen här, men låt oss sammanfatta några väsentliga punkter om Lemonade.

Berättelsen om grundandet av Lemonade, försäkringsbranschens storlek och potential Direkt från Daniel Schreiber, VD och medgrundare (co-founder).

Lemonades mål är att bli en global aktör inom försäkringsbranschen som disruptar branschen med data, teknik och automation. Lemonade, som genererar cirka en miljard i omsättning eller med den korrekta termen In Force Premium (IFP) 2024, meddelade under Investor Day 2024 att målet är att tiodubbla IFP med en CAGR på 30%. Historiskt sett har Lemonade satt sina offentliga mål så pass måttligt att målen alltid har uppnåtts.

It’s what propels us to 10x our business and 10x it again

Investor Day-material:
Webcast / Presentation

LMND:s finansiella mål i korthet: Kassaflödespositivt nu, EBITDA-vinst i slutet av 2026 och nettoprofitabelt i slutet av 2027.

Om Lemonades risker
-Att en enorm katastrof realiseras, där Lemonade skulle ha erbjudit för många försäkringar i förhållande till sin storlek, skulle kunna driva företaget i konkurs.
-Palantir eller någon annan aktör skulle eventuellt kunna effektivisera de traditionella aktörerna till en överlägsen framgång?
-Prestationen under de kommande åren är viktig för att kassan inte ska brinna upp.
-Personrisk, en stor del av LMND:s berättelse personifieras av grundarna Daniel Schreiber och Shai Wininger.

Lemonades Short interest är i storleksordningen ~30%, denna nivå av blankningar kan, om berättelsen fortsätter positivt, också erbjuda en katalysator för en raketfärd. Personligen skulle jag önska att jag kunde öka min LMND-position till ett måttligt pris. Definitionen av vad som är måttligt är dock verkligen svår.

Man kan inte göra en tråd om Lemonade utan att länka till PaperBagInvestor som gör kvalitativt LMND-innehåll på YouTube.

Slutligen, ett par bra intervjuer med Daniel där han fint öppnar upp om sin egen personlighet, motivation och drivkraft. Dessutom lär man sig mycket om företaget från dessa.
https://www.youtube.com/watch?v=BtptUuyPZXw
https://www.youtube.com/watch?v=_le8vp4AV1o

29 gillningar

Ibland tittade jag mycket ytligt på företaget och detta fick mig att fundera. Hur skiljer sig detta på något sätt från vad andra försäkringsbolag sysslar med? De har tillgång till en enorm mängd data, baserat på vilken risker prissätts. Hanteringen är också i stor utsträckning automatiserad i många fall.

Har hjulet nu uppfunnits på nytt och kan risken prissättas bättre än tidigare, eller görs samma sak med sämre marginal?

16 gillningar

Betyder detta alltså att, till skillnad från den senaste 10-Q:n, kassaflödet är positivt i nästa?

Kassan har visserligen ökat under de senaste två kvartalen, men det har gjorts genom att sälja obligationer och ta lån, själva kassaflödet är negativt.

Friskrivning: Varje gång jag hör ordet ‘disruption’, tar jag bort säkringen från mitt vapen :kissing:

7 gillningar

Toppen att du öppnade den här tråden – jag hade också planerat att öppna en tråd om det här företaget.

Tanker om Lemonade som jag gillade:

• Lemonade lockar unga, bra kunder från stora försäkringsbolag och prissätter vårdslösa kunder dyrare. Unga kunder åldras och tecknar naturligt nya försäkringar hos Lemonade, eftersom de har varit dess kunder från början.

• Låga försäkringspriser lockar bra kunder till Lemonade. Detta påminde mig om Costcos strategi: inte höga marginaler, utan tillväxt i kundbasen. Detta bör inte underskattas, eftersom företag som håller låga marginaler och ökar sin kundbas skapar betydande tillväxt genom nya kunder. Låga priser fungerar också som marknadsföring: människor rekommenderar tjänsten till varandra via mun-till-mun-metoden. Detta är en slags “economy of scale”-strategi, även om Lemonade är ett litet företag. (Rätta mig om jag har fel.)
    I USA är ekonomin ansträngd, och folk söker besparingar i sin vardag. Jag tror att många kommer att fortsätta hitta Lemonade.

• Traditionella försäkringsbolag är klumpiga och byråkratiska. Till exempel skulle Geicos 600 system, som inte kommunicerar med varandra, kunna konsolideras till 13–16 system. Detta skulle dock fortfarande vara blygsamt jämfört med Lemonade, som från början bara har haft ett enda system.
    Systemen hos traditionella företag kan baseras på gammal programvara, ovanpå vilken nya lager har lagts. Deras utvecklare kan redan vara pensionerade, vilket gör det svårt att få information om dessa systems struktur. Detta bromsar avsevärt anpassningen av systemen för att bli effektivare.

• Lemonade använder AI för att hålla kostnaderna nere, och dess verksamhet skalas upp fint. Data samlas kontinuerligt när kundbasen växer, vilket med tiden också förbättrar underwriting-resultaten. Lemonade blir ständigt effektivare och får en ökad konkurrensfördel.

• Lemonade har redan klarat av initiala regleringsproblem, vilket ger det ett försprång gentemot teknologiska konkurrenter.

image

13 gillningar

Precis det här funderade jag också på när jag tittade på investerarpresentationen på Lemonades webbplats. Jag förstår inte helt varför företaget antyder att miljardstora jättar inte skulle kunna konkurrera med sina egna teknologiinvesteringar – särskilt med tanke på den enorma fördelen deras kunddata ger.

Det finns onekligen många punkter att börja med här. Men låt oss börja med att fråga följande: hur ser du, @Vichy, på företagets mål att växa med 30 procent årligen ur ett investerarperspektiv, när företagets försäkringsverksamhet inte är lönsam? Nu behöver vi inte ens ta hänsyn till alla pengar som går till kundanskaffning och andra tillväxtinvesteringar, utan helt enkelt bara till ersättningar och löner till anställda. Varför gynnas en investerare av tillväxt om inget blir kvar på sista raden?

Sedan en annan fråga: företagets presentation nämnde att företaget redan skulle vara kassflödespositivt. Varför återspeglar inte kassflödesanalysen detta? YTD 2024 är företagets operativa kassflöde negativt, och dessutom förskönar SBC siffrorna med cirka 50 MUSD. Har jag missat något väsentligt?

Vi återkommer till värderingsfrågor någon annan gång. Det är uppenbart att Lemonade inte prissätts baserat på fundamenta, så det är inte meningsfullt i detta skede.

15 gillningar

Jag ser många likheter här med bankernas disruptörer eller “neobanker”. På papperet är idén bra - stora banker och försäkringsbolag är onekligen tröga bjässar och IT-sidan är ofta fragmenterad → en plats att slå till?

Å andra sidan kan försäkrings- och bankverksamhet sägas vara “balansräkningsverksamhet”. Storlek, skala och framför allt riskhantering spelar roll. Jag är skeptisk till bankutmanare, eftersom de i slutändan inte har samma skala eller billiga insättningsfinansiering på samma sätt, och de måste ändå verka i samma regleringsmiljö. Och jag tror inte heller att de stora aktörerna kommer att stå helt stilla när det gäller utveckling (AI-användning etc.), och för en stor aktör fördelas alla fasta kostnader i slutändan på en stor massa → skalfördelar är inte lätta att komma ikapp och det kräver pengar. Och det glöms ofta bort att befintliga aktörer redan har en enorm mängd kunddata, förhoppningsvis på något snyggt sätt att utnyttja :smiley: Detta gäller säkert även för försäkringar.

Inom finansbranschen är det också “lätt” att växa snabbt, man undervärderar bara riskerna så strömmar kunderna till. Men någon gång kraschar det, därför skulle jag själv se en lite mer måttlig tillväxt med lönsamhet i första hand som bra. Försäkringsbranschen är å andra sidan lyckligtvis inte lika konjunkturkänslig som bankverksamhet, men den är extremt konkurrensutsatt. (Förutom i Finland där IF slår 80% combined ratio :sweat_smile:.)

Men ett intressant företag och utrymme för tillväxt finns åtminstone om det lyckas. Men branschen är enligt min mening svår.

10 gillningar

Man borde hålla fingrarna borta från Lemonade…

Skäl:

• Inom försäkringsbranschen är (långsiktig) historisk data A och O – något som Lemonade saknar. När man säljer billigt kommer tillväxt, men förluster får betalas under lång tid.
  • Regleringen inom försäkringssektorn är mycket strikt; det som fungerar i land X (eller delstat Y) fungerar inte på ett annat ställe, vilket gör skalning mycket svårt.
  • Åtminstone tidigare hade företaget ganska förmånliga återförsäkringsavtal, men om försäkringsverksamheten inte blir lönsam kommer denna musik att upphöra.
  • I slutändan är även Lemonade ett försäkringsbolag, vars fundamentala värde i hög grad bestäms av kapitalavkastningen (inte tillväxten).
  • Att nedvärdera försäkringsbolagens digitalisering är i sig roligt, eftersom stora försäkringsbolag lägger betydligt större summor på att effektivisera sin verksamhet (t.ex. IF).

Inom försäkringsbranschen är de mest lönsamma i allmänhet de största på marknaden (kostnadsskalefördel) eller företag som fokuserar på vissa nischförsäkringar (t.ex. cyber).

Lemonade har ingen konkurrensfördel (dvs. ingen kostnadsskala, ingen nisch, ingen prissättning, ingen försäljningskanal, ingen IT). De som själva arbetar i branschen småler när de hör företagets namn.

12 gillningar

Toppen att den nya tråden skapar diskussion! Om företaget intresserar dig det minsta, så får du enligt mig bättre och mer levande svar på dessa frågor direkt från webcasten, men jag ska försöka formulera det med egna ord också.

@Gadus Egentligen svarar @TurvaMarkka enligt mig på den här frågan.

@Hapzu Ja, jag citerade samma presentationsbild 27, senare kommer detta att förtydligas. Adj. Free cash flow, det vill säga kassaflödet, har jag förstått blivit positivt just genom programmet för synthetic agents. I det programmet tar finansiären också en risk om kunderna inte skulle prestera som förväntat. Disruption är visserligen ett starkt ord, men vinnaren av pitchtävlingen får inte vara för blygsam!

@Hades Att samordna IT-system är en svår uppgift, t.ex. slösade den europeiska jätten Lidl bort en halv miljard på ett SAP-projekt, som sedan avslutades. Att få rätt data till rätt rapporter, än mindre för försäljningsanvändning, kan vara överraskande svårt.

Investeraren belönas när det hela vänder till vinst, oavsett om det sker tidigare eller senare. Enligt Lemonades synvinkel är loss ratiosen för olika segment redan på en acceptabel nivå, varefter det är trevligare att skala upp verksamheten. Till exempel nedan syns att bil har varit på en något svag nivå hittills, så produkten har finslipats. Det sista Q3 innehåller enligt LMND cirka 10% engångskostnader, vilket skulle göra bilens loss ratio till cirka 82%.

image

image

@Con4n bra poänger, enligt mig har LMND strävat efter att växa måttligt och finslipa produkten, snarare än att gå all-in. Till exempel när börsen kraschade har kassan så att säga tagits om hand.

@AP_1981 Jag testade IF:s bilkalkylator, efter att ha matat in registreringsnummer och personnummer fick jag ett sämre erbjudande än vad jag har för närvarande. Utöver detta har jag under året blivit uppringd från IF och LähiTapiola, min bilförsäkring är för närvarande hos Fennia. Åtminstone i Finland verkar kundanskaffning baseras på mänskligt arbete och manuellt. LMND:s påstående är att de gör detta annorlunda.

Dessutom har jag erfarenheter av arbetsgivarens Pohjola-försäkring, med den försäkringen får jag papperspost från handläggaren för varje taxikvitto och läkarbesök. Inte heller där får digitaliseringsnivån några hurrarop från en IT-man, då jag inte ens kan förhindra dessa fysiska brev, när en PDF-version skulle räcka alldeles utmärkt för mig.

Om du arbetar inom branschen, vad är din åsikt om LMND:s telemetri för bilförsäkringar? När kommer sådant att erbjudas i Finland?

Utan tvekan smålog man åt Tesla i tiden, nu är det VW och MB som är i problem. Du lyfte verkligen fram mycket valida risker, och om de realiseras kan man stå tomhänt.

7 gillningar

Hittar du någonstans i rapporteringen (10-K?) Lemonades combined ratios, per produktgrupp eller åtminstone generellt? Förlustkvoten berättar en stor del av sanningen, men i Lemonades fall belastas lönsamheten, balansräkningen och resultaträkningen av de megalomana personal-, marknadsförings- och teknikkostnaderna, som är helt verkliga kostnader (och cirka 2x bolagets nettopremier för detta år). Varför rapporterar bolaget inte alla dessa i samma nyckeltal, som branschen vanligtvis gör?

Jag kan inte på rak arm nämna någon annan försäkringsgivare som inte rapporterar det nyckeltal som bäst indikerar om försäkringsverksamheten är lönsam att driva eller inte. Och detta är inte den enda egenheten: Lemonade verkar gilla sitt sätt att redovisa opex utan “tillväxtinvesteringar”, vilket får siffrorna att se betydligt bättre ut än motsvarande i resultaträkningen. Samma fenomen upprepas med FCF: företaget rapporterar det inte med den traditionella formeln (dvs. OCF - capex), utan lägger till lånade pengar till summan (precis s. 164). Är bolaget verkligen kassaflödespositivt, eller vilseleder det läsaren? Väcker denna upprepade användning av märkliga nyckeltal oro, varningsklockor eller andra gråa hår? Jag går inte ens in närmare på de många diagramtrick som Lemonades presentationer innehåller, men de väcker inte det minsta förtroende.

Sedan den där synthetic agents-modellen som du nämnde. En intressant modell, det går inte att komma ifrån. Jag har tre frågor om den:

1. Tolkar jag det rätt att om Lemonade finansieras med 100 pengar för tillväxt under perioden XYZ, så betalar Lemonade under cirka 3 år tillbaka 16 % av premierna från nya kunder som förvärvats under perioden XYZ, tills finansieringen och den årliga avkastningen på 16 % har betalats tillbaka – därefter betalar Lemonade ingenting, oavsett om investeringen har varit lönsam eller inte?
  2. Kan du säga var i den traditionella combined ratio-beräkningen Lemonade skulle bokföra den ersättning för finansiering av tillväxt som agenten kvitterar ut? Jag kan inte komma på varför de skulle vara förluster, så går de bara under “allmänna kostnader”?

Jag frågar eftersom jag vill förstå denna matematik ordentligt. Alla som följer försäkringssektorn mer brett förstår hur stor en prestation det är att hålla CR under 90 – det är en så stark siffra att bolaget tål även en svagare investeringsprestation. Om Lemonade med sin nuvarande modell måste ge 16 procent av sina nya premier till finansiären för att betala för sin tillväxt, så blir försäljningen lönsam vid en CR på 84 procent. Och detta bara för att bolaget ska göra ett nollresultat. Ett nollresultat är knappast målet om syftet är att driva ett börsbolag. Det är förstås en annan sak hur stor del av Lemonades försäkringsbestånd som på lång sikt omfattas av denna finansiering (med nuvarande retention antagligen cirka 40 %, men detta kan förstås ändras) – i vilket fall som helst är det uppenbart att den operativa verksamheten måste effektiviseras otroligt mycket för att Lemonade ska ha realistiska chanser att lyckas. Detta leder oss till fråga nummer tre:

1. Vilken tidsinställd bomb är det för Lemonade om finansiären inte får tillbaka sin investering och meddelar att finansieringsavtalet inte fortsätter? Den nuvarande kostnadsnivån är redan mycket hög – vad händer om Lemonade dessutom måste stå för alla kundanskaffningskostnader själv? Denna fråga kan närmas på två sätt: både operativt och via investeringsberättelsen. Det är nämligen inte i sig en dålig sak om ett försäkringsbolag måste sakta ner sin tillväxt (endast lönsam tillväxt är meningsfull), men som investerare kan man lida om företaget har marknadsfört en tiofaldig ökning och sedan måste förklara vad som händer nu.

(redigering: en följdfråga till. Hur skulle du reagera om Lemonade publicerade ett börsmeddelande där den finansieringsmodellen hade ändrats till att vara evig med nuvarande villkor?)

Utöver dessa uppstår allmänna frågor, till exempel om balansräkningen – Lemonade marknadsför sig som en kapitallätt försäkringsgivare, men även AI-generationens försäkringar kräver kapital och reserver i balansräkningen. Men vi återkommer till dem senare.

18 gillningar

image

image

Där är siffrorna. Alla som förstår försäkringsbranschen inser att det inte finns någon som helst logik i det här företaget.

Observera även återförsäkringen: "The Company maintains proportional reinsurance contracts which provide protection on covered risks. The Company agreed to the terms of a reinsurance program effective July 1, 2023 through June 30, 2024 which included Whole Account Quota Share Reinsurance Contracts by and among the Company, Lemonade Insurance Company (“LIC”), Metromile Insurance Company (“MIC”) and Lemonade Insurance N.V. (“LINV”), and each of Hannover Ruck SE, MAPFRE Re, and Swiss Reinsurance America Corporation (collectively referred to as “Reinsurers”) (“Reinsurance Program”). Under the Reinsurance Program, which covers all products and geographies, the Company transfers, or “cedes,” a share of premium to the Reinsurers. In exchange, these Reinsurers pay the Company a ceding commission on all premiums ceded to the Reinsurers, in addition to funding the corresponding claims, subject to certain limitations, including but not limited to, the exclusion of hurricane losses, and a limit of $5,000,000 per occurrence for non-hurricane catastrophe losses. The overall share of proportional reinsurance under the Reinsurance Program is approximately 55% of premium.The Per Risk Cap across the contracts is $750,000. Additionally, the contracts are subject to loss ratio caps and variable ceding commission levels, which align the Company’s interests with those of its Reinsurers, and is settled primarily on a funds-withheld basis. The Reinsurance Program was renewed effective July 1, 2024 and will expire on June 30, 2025, with similar terms to the contracts that expired on June 30, 2024, except for the limit per occurrence for non-hurricane catastrophe losses which increased to $10,000,000.

Det finns alltså en 55% QS – som förnyades fram till 2025. Om den dras tillbaka går företaget i konkurs omedelbart. Vad gäller frågan om telemetri: stora försäkringsbolag hade telemetritariffer, men på grund av låg efterfrågan har dessa dragits tillbaka från marknaden: i slutändan var priserna för telemetri ofta nära fasta avtal, få konsumenter vill ha övervakning av sin körning (t.ex. övervakning av fortkörning i en olyckssituation – det vill säga, det finns ingen efterfrågan).

Metromile, som Lemonade förvärvade, var i praktiken ett konkursfärdigt företag, så det är osannolikt att något gott kommer av att slå ihop dessa.

Man bör också fundera på om Lemonade verkligen hade något lysande, skulle någon stor aktör inom försäkringsbranschen ha köpt upp företaget.

8 gillningar

Bra poänger från @AP_1981 och @Hades. Jag måste återkomma till mer detaljer senare. Jag är säker på att ni båda har en bättre förståelse för försäkringsbranschen än jag. Men för att undersöka detta investeringscase är dessa bra pekare. Som tekniktroende kan jag ibland ha en barnslig tro på teknik och dess möjligheter!

På en allmän nivå antar jag inte heller att LMND på något sätt är färdigt. Det är helt klart att tillväxten måste fortsätta och att verksamheten måste förbättras för att det ska vara lönsamt i framtiden.

Angående den sista punkten om att köpa, naturligtvis kan stora försäkringsbolag inte köpa varje startup som påstår sig revolutionera marknaden. Men när det gäller LMND är det nog en bra fråga om verksamheten är till salu för småpengar? Insiders äger drygt 8% och åtminstone vid IPO:n tog Softbank en nästan 30% andel och verkar nu äga en 17% andel. I de första inläggen berättar Daniel om sin motivation, pengar sägs vara tillräckligt, yachter och jetplan intresserar inte.

Daniel har också i andra intervjuer berättat att försäkringsbranschen har ett dåligt rykte. Ett beklagligt och tragiskt exempel på detta fick vi idag när United Healthcares VD sköts, HS artikel om ämnet. På Reddit finns många inlägg om ämnet som inte definierar försäkringsbranschen eller det aktuella företaget.

Telemetri i bilar, Lemonade vill just ha de lugnt körande unga personerna som betalar sig sjuka till traditionella försäkringsbolag. Inte medelålders fartdårar. På samma sätt, inom hälsoförsäkringar, skulle jag kunna se Lemonade i framtiden screena blodvärden med Nightingales teknik innan prissättning av hälsoförsäkringen, här skulle det med Finland-glasögon på vara ett smakfullt scenario för framtiden. Health får gärna använda idén och värma upp samarbetet, provisionen till mig. En individ med en hälsosam livsstil skulle kunna få sin försäkring till ett helt annat pris än en som lever ohälsosamt. Såvitt jag vet är priset åtminstone i Finland detsamma för närvarande, oavsett vad triglycerider och levervärden visar, så länge man är s.k. frisk.

Jag tror också att med Daniels och LMND:s etik kan denna verksamhet göras rättvis för de goda kunder som LMND vill försäkra. Denna kundscreening gör LMND redan nu med hjälp av data, till exempel används information om vilka sökord du har hittat till deras sidor med för att definiera riskprofilen.

Metromiles (Car) situation syns till exempel i bilden som lades upp tidigare, som för övrigt är från Q3-brevet. Situationen har förbättrats avsevärt under de senaste 5 kvartalen. Metromile förvärvades såvitt jag vet för en summa som ungefär motsvarar företagets nettotillgångar. Tiden och särskilt år 2025 kommer att visa hur bilförsäkringen utvecklas.

1 gillning

Så här som någon som jobbar inom försäkringsbranschen – jag håller med. Jag skulle inte satsa en enda euro på det här företaget.

Jag tror inte att den här verksamheten någonsin kommer att vara särskilt lönsam. Visst, det betyder inte att man inte kan tjäna pengar på aktien i den här spekulativa miljön. Det kan finnas stor vinstpotential, alla buzzwords sägs i investerarpresentationen.

Den finska försäkringsbranschen som affärsverksamhet är ganska annorlunda än på andra håll i världen, så man kan inte dra alltför direkta slutsatser om man jämför försäkringsbolag som verkar i Finland och Lemonade.

Ps. Om du vill ändra något – fråga aldrig experterna :wink:

5 gillningar

Som IT-arbetare är jag lite skeptisk till den lösa användningen av ordet AI, som nu har pågått i ett par år.

Till LMND:s ära kan man säga att de redan använde det i investerarpresentationer över 2 år före lanseringen av chatGPT, källa. Och det påstås att detta skulle ha varit strategin sedan företagets grundande:
image

2 gillningar

Jag förstår inte riktigt denna logik. Ur ett försäkringsbolags perspektiv finns det egentligen inget begrepp som bra eller dålig kund. Istället finns det väl och dåligt prissatta risker. Ibland kan det förstås vara så att det inte lönar sig att ta en viss risk till något realistiskt pris, men i mina öron låter det mycket problematiskt att “sträva efter” vissa typer av kunder baserat på låg skaderisk – är de inte annars också den mer prismedvetna gruppen? Och för det andra, vad vet Lemonade om låga risker, när den kombinerade kostnadskvoten (som företaget inte uppger) är närmare tvåhundra än hundra?!

Lemonade har förstås valt sin linje och sin berättelse – teknologin – och tänker inte avvika från den, men försäkringsbranschen fungerar inte på berättelser. Försäkring är ingen intressant sektor där innovation förändrar spelplanen och förhållandena hur som helst. Det handlar om korrekt prissättning av risker, och om man inte kan göra det rätt, förlorar man spelet. Balansräkningen kan tåla tunga system och dålig och långsam kundservice, men den tål inte förlustbringande verksamhet.

Jag förstår också på sätt och vis @TurvaMarkka:s poäng om att Lemonade skulle följa en Costco-liknande strategi: “väx, uppnå skalfördelar, dela dem med kunderna, väx mer, upprepa”. Det finns bara ett litet problem: Lemonade har inga skalfördelar att dela. Att locka kunder med bra kundservice och för företagets del för låg prissättning är säkert effektivt för att öka topplinjen, men detta är helt fel bransch för den strategin.

3 gillningar

Synthetic agents -meddelande samt Daniels blogg. Dessutom meddelande om förlängning av programmet till och med 12/2025.

1. 16% IRR är utan tvekan något oklart, eftersom t.ex. Paperipussi säger att detta är 16% totalt, inte årligen.

Detta stöds enligt min mening också av formuleringen i Daniels blogg:

After approximately 2–3 years, the stream of synthetic ‘commissions’ from any one cohort will tally to the Synthetic Agents’ Spend on that cohort plus a fixed return (16% IRR). Once that capped return is reached, ‘commissions’ from that cohort terminate, and 100% of their premiums, thereon out, accrue exclusively to the benefit of Lemonade.

1. I Rebellionaires Synthetic agents -video preciseras att hela CAC kommer att ingå i resultatet för det kvartal då pengarna används.

2. Det skulle utan tvekan vara en mycket björnaktig signal om General Catalyst skulle besluta att dra sig ur detta arrangemang. Hittills, sedan programmet lanserades, har det förlängts en gång, så jag tror att de ser en fördel i detta både som direkt investerare i Lemonade med cirka 1% ägarandel och som finansiär av tillväxt genom SA-programmet. Rebellionaires video nämner också att GC ser data som genereras av programmet i realtid.

En viktig sak till är att det är så kallat cohort specific, det vill säga om en påse med dåliga kunder råkar hamna i mixen, kan det hända att GC aldrig går med vinst på den enskilda gruppen. De har förmodligen varit nöjda med programmet åtminstone för 2023, eftersom det har utvidgats i god tid för att även täcka 2025.

2 gillningar

Det kan hända att de termer jag använder är lite grova, men jag tycker att här är en länk till ett ställe där Daniel på 3½ minuter berättar om ämnet “Home policy cancellation”, det vill säga om det till exempel visar sig att en byggnad är en tidsinställd bomb, vill man kanske inte försäkra den. Motsvarande kommer utan tvekan upp i bilförsäkringar om en individ har en mycket aggressiv och risktagande körstil.

Är det möjligt att starta en försäkringsverksamhet från noll och vara lönsam direkt? Särskilt om målet är att växa sig stor.

Tack, jag fick några förtydliganden från det. IRR borde nog hänvisa till en årlig ränta, och det faktum att siffran är fast betyder inte att det inte också kan vara en årlig ränta.

För GC borde det inte spela någon roll hur mycket eller lite vinst Lemonade gör, eftersom de får sin provision från premierna i vilket fall som helst när företaget växer. Det värsta för dem vore om Lemonades tillväxtinvesteringar visade sig vara ineffektiva, för då skulle premierna från nya kunder inte nödvändigtvis täcka deras investering. Om Lemonade däremot skulle behöva göra vinst för att GC skulle få sin provision, då skulle den modellen aldrig ha införts.

Jag är inte säker på om Rebellionaires video hade förstått upplägget helt korrekt, eftersom de inte drog av GC:s 16-procentiga andel från Lemonades premier, vilket jag anser att det borde, utan de hade bokfört 80 procent av “nettointäkterna” till GC fram till återbetalning (och de lyfte inte heller fram att det inte handlade om nettointäkter, utan om intäkter före de återstående operativa kostnaderna). Detta motsvarar inte alls vad Lemonade har rapporterat om synthetic agents i mina ögon.

Om den tidigare nämnda 16 % avkastningen verkligen är en årlig ränta, och det inte handlar om att rapportera siffror på ett unikt sätt igen, då är detta nästan en perfekt modell för GC, som har investerat motsvarande ca 30 MUSD i Lemonades aktier. Om de kan finansiera Lemonades tillväxtambitioner och få en IRR på 16 % för sin insats så länge Lemonades balansräkning klarar av sin egen försäkringskapacitet, då kommer de inte att avsluta den modellen. Min ursprungliga bedömning verkar ha varit helt fel, eftersom jag inte genast insåg att det inte verkar spela någon roll för GC om Lemonades andra aktieägare drar nytta av tillväxten eller inte. GC vinner, oavsett vad som händer.

Jag känner till ett försäkringsbolag i stil med Lemonade (ungefär dubbelt så stort) vars prissättning också har baserats på användning av AI och algoritmer, och som gjorde vinst under sitt andra verksamhetsår med en CR under 100.

Okej, det ska medges: företaget började inte helt från noll, utan det föddes inom ett traditionellt legacy-försäkringsbolag som företagets egen innovation. Dess algoritmer baserades på moderbolagets enorma kunddata från ett par decennier, vilket innebar att det hade en enorm fördel jämfört med Lemonade. Men vem sa att försäkringsbranschen skulle vara en lätt marknad att störa?

5 gillningar

LMND publicerade förresten den modellen som en del av Investor Day-presentationen, länk till avsnittet där det behandlas samt tweet om modellen.

https://investor.lemonade.com/IRRModel

1 gillning

Har försäkringsbolagen samma system i USA som här i Finland?

Minnet kan svika, men jag uppfattade det som att försäkringsbolagen i Finland har samma historikdata tillgänglig för alla???
T.ex. skadehistoriken är tillgänglig för det nya försäkringsbolaget också, precis som för det gamla.

-Tauno

Dessa kommentarer är verkligen trevliga att läsa. Forumets Lemonade-björnar är tydligt väl insatta i försäkringsbranschen.

Till att börja med konstaterar jag: Om man kan läsa potentialen hos framtidens bästa företag från 10K-rapporter eller resultaträkningar, som dessa experter gör, skulle det inte finnas en enda revisor som yrkesutövare i världen. De skulle alla vara investerare, och dessutom multimiljonärer.

Ja, Combined Ratio är i botten. Ja, företaget gör väldigt stora förluster. Ja, företagets kostnader är alldeles för höga i förhållande till nuvarande intäkter. Ja, företagets bokförda värde har sjunkit hela tiden – naturligtvis, eftersom de gör förluster.

Men vad händer när vi spolar fram några år i den här historien? Vad händer när kostnaderna knappt växer alls? Vad händer när bilförsäkringen tar fart och företaget äntligen börjar få in s.k. stora pengar vid sidan av Renters- och Pet-försäkringarna? Vad händer när det bokförda värdet börjar växa? Först långsamt, sedan snabbt? Vad händer när kundanskaffningskostnaderna har betalats tillbaka till GC efter 2-3 år och GC försvinner ur ekvationen?

En kommentator, uppenbarligen en anställd inom försäkringsbranschen, konstaterade här att “Lemonade får ett leende på läpparna på vår arbetsplats när företaget kommer på tal”.

Småler ni på samma sätt som man smålog åt Amazon år 1997?

Eller hur Microsofts Ballmer smålog åt iPhone år 2007?

Eller kanske som Blockbuster smålog åt Netflix år 2000?

Eller hur hotellcheferna skrattade åt Airbnb 2017?

GM:s chef skrattade åt Tesla.

Det finns många fler exempel.

Härnäst kommer ni säkert att konstatera att “försäkringsbranschen inte fungerar som dina exempel, bl.a. på grund av kapitalkrav”. Tills den gör det, eftersom företaget hittar kreativa lösningar för detta, som Synthetic Agents.

Vad förenar alla dessa mina exempel? Ingen av dessa produkter eller tjänster har skapats av branschens veteraner. De mötte alla nedvärdering och verkligen uppsvällda och överlägsna balansräkningar. Alla fick höra att “konkurrenterna med sina balansräkningar lätt kan döda disruptörens verksamhet, och om det fanns något speciellt med dem, skulle de redan ha köpts upp.”

Varför köpte inte Blockbuster Netflix? Varför köpte inte Yahoo Facebook för “småpengar” när möjligheten erbjöds? Hur kunde Kodak med sin massiva balansräkning köra så grundligt i väggen?

Anledningen är uppenbar: I ledningen för dessa företag finns personer som inte har samma vision och förståelse för vart världen är på väg, som disruptörernas grundare. De gamla dinosaurierna måste varje kvartal sträva efter att maximera utdelningsavkastningen till sina ägare. Ägare som inte är intresserade av förnyelse, utan av att allt förblir som det är. Dessa chefer får sina årliga inkomster på tiotals miljoner från att inte ta risker, eftersom risker snabbt minskar EPS. Skillnaden är uppenbar när man tittar på t.ex. vad Mark Zuckerberg gjorde i Metas ledning. Han satsade massivt på framtiden år 2022. Branschens bästa analytiker förklarade att företagets saga var nära sitt slut. Och ändå.

I USA säljs en stor del av försäkringarna fortfarande av försäkringsmäklare, och företagens affärsmodell bygger på användningen av mäklare. Vad tror ni, har dessa mäklare någon entusiasm att förnya sin bransch mot automation och AI? När ett företag utvecklas för att möta dagens behov, lyckas det inte om inte företagets personal erbjuder en DNA-matchning för utvecklingen. Förnyelse avvisas och dess framsteg förhindras.

Och vad tror ni, vill Gen Z och unga millennials interagera med försäkringsmäklare via telefon eller e-post? De vill ju inte ens ringa sina vänner eller familjemedlemmar? Om dessa jättar inte kan erbjuda en sömlös digital upplevelse, är de dömda som försäkringsbolag, inte snabbt tack vare sina massiva balansräkningar, men gradvis.

“Men de kan sänka priserna och till och med göra förluster för att spela ut Lemonade från spelplanen”, har vissa sagt ibland. För det första är det, såvitt jag förstår, olagligt att medvetet sälja försäkringar med förlust, åtminstone i USA? För det andra, och ännu viktigare, är det att förstå att den unga generationen inte kommer att byta till pappas eller farfars försäkringsbolag, även om det skulle erbjuda en billigare produkt om varumärket inte tilltalar eller användarupplevelsen är stel och gammaldags.

Ajit Jain från Berkshire Hathaway, ansvarig för Geicos verksamhet, konstaterade vid BH:s bolagsstämma år 2023 att Geico har 600 olika system som inte kommunicerar med varandra.

Och fortsatte: "We’re trying to compress them to no more than 15, 16 systems that all talk to each other. That’s a monumental challenge, and because of that, even though we have made improvements in telematics, we still have a long way to go because of technology.”

“Because of that, and because of the whole issue more broadly in terms of matching rate to risk, GEICO is still a work in progress.”

Sådana problem löses inte med “AI”. Fördelen med en aktör som Lemonade, som har byggt hela sin existens på AI och automation, är uppenbar. Och dessutom ETT EGET system. De är inte beroende av en tredje part. Jag tror att de stora försäkringsjättarna köper dessa tjänster externt.

Det är också bra att notera att vi under 2022-2024 hade vår generations vildaste inflation. Det har inte underlättat Lemonades resa, och de tog en för stor bit i den nämnda verksamhetsmiljön när det gäller hemförsäkringar.
De stora försäkringsjättarna har gjort förluster på sin försäkringsverksamhet under de senaste åren. Säkert på grund av inflationssituationen. Intäkterna har genererats genom investeringsverksamhet. Hos Geico hände detta 2022. Hos State Farm åtminstone 2022-2023.

Om Lemonade lyckas återstår att se, men ur ett investeringsperspektiv rekommenderar jag herrarna/fruarna att titta på mycket mer än bara resultaträkningen och balansvärdet i företagen. Annars kan de bästa investeringshistorierna gå förlorade.

Om investeringsstrategin däremot är säkrare och baseras på t.ex. stabila utdelningsbetalare, så är det en annan sak.

25 gillningar