Root Insurance - bilförsäkringsbranschens revolutionär

Jag har länge tänkt starta en tråd för detta också, så här är tråden med en lätt start för att underlätta uppföljningen.

Root Insurance Co är ett amerikanskt försäkringsbolag som fokuserar på bil- och hyresförsäkringar. Bolaget strävar starkt efter att utnyttja teknik. Root uppger att de använder en mobilapplikation och telematik för att bedöma sina kunders körbeteende. Bolaget “belönar” naturligtvis säkra och ansvarsfulla förare med billigare försäkringspremier.

Root fungerar helt digitalt, det vill säga alla tjänster från köp av försäkring till hantering av ersättningar sker online eller via appen.

Till skillnad från andra prissätter bolaget försäkringarna individuellt baserat på användarnas faktiska körbeteende, vilket skiljer sig från andra modeller som mer eller mindre bygger på allmän statistik.

Här är bolagets senaste investerarpresentation: https://ir.joinroot.com/static-files/0a89bb64-f6c3-46b3-b99c-79e7bbe377fc (ta dessa tal med en nypa salt :slight_smile: )

Senaste 10-Q: (Q3 2024) https://ir.joinroot.com/sec-filings/sec-filing/10-q/0001628280-24-044321

Screenshot_20241109_234735_OneDrive

Bolaget har i de senaste siffrorna blivit lönsamt och EV/EBIT ligger runt 20, vilket jag inte tycker låter som en dålig nivå med dessa tillväxtsiffror.

Q2 2024: https://ir.joinroot.com/sec-filings/sec-filing/10-q/0001628280-24-035605

Q1 2024: https://ir.joinroot.com/sec-filings/sec-filing/10-q/0001628280-24-019351

19 gillningar

Några plock och insikter relaterade till detta företag. :slight_smile:

Om jag förstod vad jag läste + såg, så är Roots resultat på väg att bli positivt, vilket naturligtvis förbättrar framtida P/E- och ROE-tal.

Företaget har stark tillväxt och dessutom är marknadsförväntningarna höga (för höga?). Carvana-samarbetet, enligt den andra tweeten, ger stabilitet och även expansionsplanerna stärker de långsiktiga utsikterna.

https://x.com/thexcapitalist/status/1890421343960633849

image
image

https://x.com/KabraxFX/status/1890111568798707942

image
imageimage

4 gillningar

Carvana har ingått ett exklusivt samarbetsavtal med Root gällande bilförsäkringar. Detta inleddes förvisso redan 2021 Carvana and Root, Inc. Exclusively Partner to Develop Industry-First Integrated Auto Insurance Solutions for Carvana Customers | Carvana I korthet kan Carvanas kunder teckna en bilförsäkring från Root i samband med köpet.

Carvana har redan rapporterat resultatet för Q4 2024, där bolaget uppgav att de hade sålt 114 379 bilar. Under Q3 2024 sålde Carvana 108 651 bilar. Utifrån detta kan man åtminstone ha vissa förväntningar vad gäller Root.

3 gillningar

https://ir.joinroot.com/static-files/3266b776-fdf9-4d17-8390-5134628a5548
Screenshot_20250226_231621_OneDrive
20250226_231721

$326.7M Actual Vs $278M Zacks +48.7M
22M PROFIT VS Consensus -9.5M LOSS

Mycket bra prestation. Härifrån är det bra att fortsätta mot nästa kvartal.

Låt oss även lägga till detta
Screenshot_20250226_233353_OneDrive

4 gillningar

Jag gjorde en kort jämförelse mellan ROOT och LMND. Alla hårda ekonomiska siffror visar att ROOT är bättre.

Apprecensioner i Google Play Store: LMND klart före
LMND 4,2/5, 18k recensioner, 1M+ nedladdningar
ROOT 3,2/5, 37,5k recensioner, 1M+ nedladdningar.

När man läser recensionerna kritiserar nästan alla negativa omdömen om ROOT priset. Detta är kanske inte bara en dålig sak ur aktieägarnas synvinkel, eftersom vinsterna måste komma någonstans ifrån.

1 gillning

Jag gick också med i ROOT i och med tullrabatterna, även om en kurs som var 20-30% dyrare enligt mina egna beräkningar skulle ha varit billig.

Användningen av telematik i Finland diskuterades redan i början av 2010-talet under mina studier, och det fanns förmodligen några blygsamma experiment bland försäkringsbolagen. Dessa misslyckades såvitt jag vet på grund av låg efterfrågan, vilket påverkades av kundens höga investeringskostnader, svårigheter med implementering och för små fördelar. I Finland är bilförsäkringspremierna dessutom jämförelsevis låga jämfört med t.ex. Storbritannien och USA/Kanada.

Ur ROOT:s kursutvecklingsperspektiv ser jag några centrala positiva drivkrafter:

1. Urval av så kallade bra kunder – ROOT:s försäkringar är jämförelsevis billiga för lågriskkunder mätt i körstil och dyra för högriskkunder. Naturligtvis försöker även andra försäkringsbolag modellera denna prissättning med olika variabler relaterade till fordon och förare, men jag tror att ROOT med sin egen modell kommer närmare sanningen än andra. Dessutom tror jag att telematik också påverkar körbeteendet positivt, när medvetenheten om övervakning ständigt gnager i bakhuvudet.
  2. Hög kundlojalitet – Om jag tolkar ROOT:s siffror korrekt, är kundretentionen grovt 86%, vilket jag anser vara mycket bra. Särskilt med tanke på att vissa kunder kommer t.ex. via Carvana med en i förväg överenskommen försäkringspremie, och först efter “provkörningarna” klargörs den slutliga försäkringspremien. Av denna anledning har ROOT säkert fått negativa recensioner när den slutliga premien har stigit inom kort tid efter att försäkringen tecknats.
  3. ROOT:s rörelsekostnader är fortfarande på en mycket hög nivå, cirka 36% av försäkringspremierna. Med tanke på automatisering och förutsatt att kundanskaffningen effektiviseras i framtiden, borde detta kunna närma sig marknadsgenomsnittet mellan 15-25%, vilket ger en fin hävstångseffekt på resultatet.
  4. Försäkringsverksamhet är kapitalintensiv, så tillväxten i topplinjen följer till stor del tillväxten i solvenskapital och OPO. Ett växande resultat driver detta, och även om den absoluta storleken växer, tror jag att den relativa tillväxten fortfarande kan accelereras under de närmaste åren. Med tillväxt menar jag gällande försäkringsavtal, som växte med 21% under Q4. Nu mattas ersättningsinflationen av, så jag förväntar mig inte samma draghjälp därifrån som under de senaste 3 åren.

Som en negativ sida ser jag kundanskaffningen. Kunden har alltså två alternativ: 1) antingen kör de en testperiod innan de tecknar försäkringen och får ett motsvarande erbjudande från ROOT, eller 2) de tecknar försäkringen direkt till ett fast pris, varefter de kör en testperiod och den slutliga försäkringspremien bestäms därefter, vilket i många fall kan vara en negativ överraskning och kunden beslutar sig för att teckna försäkringen någon annanstans. Det skulle vara intressant att veta hur försäkringsmäklarens eller Carvanas provisioner fungerar i dessa fall.

En annan betydande risk är konkurrensen, även om jag tror att det skulle vara svårt att kopiera, åtminstone i den meningen att det skulle bli en lönsam verksamhet. Som exempel kan nämnas Lemonade, som verkar ha utmaningar med lönsamheten och erbjuder telematikbaserad prissättning. Jag har dock inte studerat dem närmare. Och å andra sidan är de traditionella stora försäkringsbolagens (GEICO, Allstate, Statefarm etc.) incitament inte på telematikbaserad prissättnings sida.

6 gillningar

Resultat: https://ir.joinroot.com/static-files/39f30d3f-26c6-4a3b-afb8-936a43a920ed
image

SL: https://ir.joinroot.com/static-files/7860c126-18c2-44f9-ba55-62077671bb40
image

GL blir bara bättre och bättre och ligger nu på 57.9%, utmärkt!

4 gillningar

Trevlig tillväxt, men om man bryter ner det lite:

• Antal försäkringsavtal ökade med 13%
  • Genomsnittlig försäkringspremie ökade med 9%

16% användes för försäljning och marknadsföring i förhållande till net premiums earned. Kundanskaffningen är alltså dyr. Jag tror att partnarförsäljning och kundbortfall är de största orsakerna till detta. Det skulle vara intressant att veta churn.

root

root 2

Man skulle kunna försöka modellera kundretention genom att jämföra renewal premium med earned premiums-siffrorna från ett år tillbaka, det vill säga försäkringspremier som redan var i kraft för ett år sedan.

T.ex. Q1/25 renewal premium var 193mUSD (56% x 344mUSD). Q1/24 earned premium var 244,7mUSD, vilket innebär att kundbortfallet skulle vara 51,7mUSD eller 129 250 försäkringsavtal, om man använder Q1/25:s genomsnittliga årliga försäkringspremie på 1 614 USD som delare, varav ca 1/4, dvs. 400 USD, tillhör Q1. Med den logiken skulle kundbortfallet vara ca 30%, vilket inte är katastrofalt men inte heller bra. Detta förklaras av den tidigare nämnda kundanskaffningsmodellen, där försäkringen köps med en viss förskottspremie före en testperiod och den slutliga premien bestäms efter testperioden.

Å andra sidan får det den uppnådda tillväxten att se helt fantastisk ut, dvs. tillväxten av nya avtal skulle vara i storleksordningen 40-45%.

Rätta mig gärna, om ni ser fel i min logik.

Edit. Jag korrigerar mig själv. De tidigare beräkningarna för att modellera kundretention är felaktiga.

6 gillningar

Man kan ju inte beräkna kundretentionen på det sättet. Man borde veta vilken del av Q1/24 intjänade premie som hör till Q1/24 förnyade eller då tecknade nya försäkringar. Jag måste fundera på detta mer. Nu ingår i Q1/24 intjänade premie-siffran även Q2-Q4 förnyade/påbörjade försäkringar, som i sin tur inte ingår i Q1/25 förnyelsepremierna, eftersom de förnyas först Q2-Q4/25.

4 gillningar

Finns det information om vad som är den typiska bilförsäkringschurnen? Jag skulle inte alls bli förvånad om branschgenomsnittet vore 30%. Försäkringar konkurrensutsätts vanligtvis ganska aggressivt.

I en tidigare appjämförelse jag gjorde, där jag läste kommentarer om ROOT på Google Play Store, klagade många på stigande priser. Av detta kan man dra slutsatsen att churnen är hög. Å andra sidan är det ju inget problem om varje kund kan prissättas korrekt. Förare som är säkrare än genomsnittet drar nytta av Root och fortsätter med det och kör färre olyckor. Riskförare kör då med andra företag, eftersom de får ett billigare pris därifrån. Den största frågan för detta företag är om prissättningen baserad på telefondata fungerar korrekt. Om det fungerar går det till månen och 50% churn är en bagatell.

3 gillningar

Det finns tyvärr ingen information om bilförsäkringschurn. Men om jag har rätt angående mitt tidigare misstag, är ROOTs churn tydligt mindre än 30%.

Ja, det goda urvalet bland kunderna gynnar ROOT och gör traditionell prissättning svårare med tiden. Karikerat har ROOT de bra BMW-förarna och konkurrenterna de dåliga, som, när skadedatan försämras, måste höja sina priser per BMW, eftersom de inte kan förstå att försämringen av skadedatan beror på att den genomsnittliga föraren försämras. Nåväl, kanske är det scenariot inte särskilt relevant ännu för de närmaste 5-10 åren.

1 gillning

Carvanas filurer har en stor hög med warranter som förfaller den 1/9. Strike-priser 180, 198, 216. Förutspår volatilitet innan dess och innan CVNA:s bokföring stängs för Q2, vilket nog redan har skett (jag har inte kontrollerat).

Screenshot_20250627_082820_Chrome

1 gillning

https://ir.joinroot.com/static-files/357cb167-08a2-44ae-902b-e30cbdfa0eba

image

Q2 2025

Intäktsestimat: 338.35M vs 382.9 (13.2% överträffade)
EPS-estimat: 0.22 vs (1.457 EPS) (662% överträffade)

4 gillningar

I rapporten noterade jag VD:ns omnämnande att deras mjukvara automatiskt minskade marknadsföringsinvesteringarna i direktförsäljning när den upptäckte att en period av hård konkurrens pågick. Då är resultatet högre än genomsnittet, men tillväxten mindre. När konkurrensförhållandena är bättre, vänds det hela upp och ner => större marknadsföringsinvesteringar, starkare tillväxt, lägre lönsamhet. Betydelsen av detta minskar när de tar i bruk nya försäljningskanaler och t.ex. Carvanas andel växer. Men enligt min mening är det återigen ett utmärkt bevis på företagets förmåga att utnyttja data.

5 gillningar

ROOT: Jag var tvungen att undra över diversifieringen inom insuretech-området. Det fanns ett spirande intresse för en mindre investering. Men efter att ha kollat recensionerna på App Store/Play Store samt Glassdoor, svalnade intresset helt. Som arbetsplats värderas ROOT lika högt som traditionella aktörer, cirka 1 poäng efter Lemonade och Progressive. Jag anser att en upplevelse i världsklass inte skapas om de bästa medarbetarna inte vill arbeta i företaget. Med en medelmåttig medarbetarupplevelse överväger de bästa inte ens ROOT som arbetsplats.

På samma sätt låg man efter i App Store-betygen. Där får man tveklöst skit när man lägger till en försäkring bredvid Carvanas bilhandlare, vars pris stiger på grund av telematik. Jag lyssnade också på ett par VD-intervjuer, där fanns det i sig en idé. Men ändå inte i närheten av dragningskraften hos LMND-duon Daniel Schreiber och Shai Wininger.

Jag kommer dock att fortsätta följa. På Twitter och Reddit verkar ROOT trenda och den pumpas till och med.

2 gillningar

Jag hade inte ens tänkt på att kolla Glassdoor. Det ser visserligen svagt ut baserat på det, men jag tror att de stora uppsägningarna 2022 också påverkar siffrorna mycket, vilka hanterades dåligt enligt kommentarerna. Om man läser lite fler kommentarer, så är det på den negativa sidan i stort sett samma som hos Lemonade: “mikromanagement”, “processerna ändras hela tiden”, “ingen ordentlig introduktion”, “massor av samtal” (uppenbarligen på skadehanteringssidan). Dessutom nämndes i en kommentar om ROOT att skadeinformation registreras i Google Sheets istället för i ett skadesystem, vilket lät mycket märkligt. Baserat på detta verkar det finnas en enorm förbättringspotential i systemen, om man letar efter en ljusglimt.

Jag skulle hävda att personalstyrkan hos både ROOT och Lemonade är starkt inriktad på skadehantering, vilket inte är särskilt glamoröst, särskilt om man måste ta emot 30-50 kundsamtal per dag (erfarenhet finns). Vid bilskador är det ofta en akut situation, vilket gör att man lätt ringer försäkringsbolaget istället för att göra en skadeanmälan online. ROOT sysslar i praktiken enbart med bilförsäkringar, även om de redan har börjat expandera till hemförsäkringar (Renters insurance in an app | Root Insurance). Hos Lemonade är bilförsäkringarna fortfarande små, och hem- och husdjursförsäkringarna utgör en klar majoritet. Inom dessa typer av försäkringar är skadeanmälningar online mycket vanligare, vilket är betydligt trevligare för en skadehandläggare.

Detta är mina egna funderingar kring Glassdoor-recensionerna, men som sagt, ROOT har mycket att förbättra på den fronten.

Om man jämför ROOT och Lemonade mer i detalj, anser jag att Lemonade, ur ett rent kundanskaffningsperspektiv, har en bättre strategi att erbjuda ett brett försäkringsspektrum, särskilt inom försäkringstyper (hem och husdjur) där kundretentionen är bättre jämfört med bilförsäkringar. Det hjälper också med merförsäljning, till exempel inom bilförsäkringar, där Lemonade också använder telematik. En hemförsäkringskund kan erbjudas en testperiod med telematik, varefter de får ett erbjudande om bilförsäkring. Jag tycker dock det är märkligt att de som en sådan “lilliput” även har expanderat till Europa.

ROOTs kundanskaffning saktade ner betydligt under Q2, men nya geografiska öppningar och försäljningskanaler kommer förhoppningsvis att stödja tillväxten under H2. Annars kan det bli en kall resa för aktien, eftersom ledningen redan har lovat att kostnaderna kommer att öka betydligt under H2, vilket kan leda till att resultatet återigen sjunker till förlust. Ledningens strategi för kundanskaffning verkar vara att satsa på partnerkanalen (Carvana, mäklare/agenter etc.), vilket jag anser är mycket svagare än direktförsäljning, eftersom de i partnerkanalen måste ta in kunden före testperioden. I Q2-rapporten nämnde de att de skar ner på marknadsföringsinvesteringarna just från direktförsäljningen, eftersom konkurrenssituationen är tuff. Förhoppningsvis förbättrar den nya prismodellen kundupplevelsen i den partnerkanalen, nedan ett utdrag från Q2-rapporten:

“This included the launch of our new pricing model in several states, with early indicators showing that this model is substantially improving our risk selection, increasing estimated customer lifetime values by 20% on average.”

Lemonade (H1/-25: 35% i förhållande till omsättningen exklusive investeringsintäkter) spenderar också betydligt mer pengar på försäljning och marknadsföring jämfört med ROOT (H1/-25: 12,4% i förhållande till omsättningen exklusive investeringsintäkter). Detta syns också i resultatet. Dessutom har Lemonade en 10 procentenheter sämre Loss ratio (75% jämfört med ROOTs 65%).

ROOT har också tydlig förbättringspotential när det gäller investeringsintäkter. Jag förstår inte helt varför de låter en så stor kassa (40% av balansräkningen) ligga oproduktivt på kontot. Hos Lemonade är motsvarande andel 20%.

En intressant H2 är på väg.

3 gillningar

När man investerar och jämför LMND och ROOT, lönar det sig att åtminstone kortfattat titta på värderingsmultiplar och siffror.

Dessa är hämtade direkt från Nordnet idag 29.9.2025, men de lär inte avvika mycket.

Lemonade:

Marknadsvärde 3,88 miljarder USD

Omsättning (Q2 25) 164 miljoner USD – Tillväxt (jämfört med Q2 24) 34,5%

Nettoresultat (Q2 25) -43,9 miljoner USD

P/S 7,36

Root Insurance:

Marknadsvärde 1,18 miljarder USD

Omsättning (Q2 25) 383 miljoner USD - Tillväxt (jämfört med Q2 24) 32,3%

Nettoresultat (Q2 25) 22 miljoner USD

P/S 1,2

Utifrån detta kan man sedan dra sina egna slutsatser, men för mig är det svårt att motivera varför jag skulle köpa Lemonade om jag var tvungen att välja mellan dessa två.

3 gillningar

Samma har jag tittat på – jag förstår inte värderingsskillnaderna och mitt eget val mellan dessa två är ROOT. En användare på Seeking Alpha lyfte fram i en artikel att Lemonades LTV/CAC skulle vara mycket bättre än ROOTs, men jag håller inte med. LTV per kund är relativt och absolut mycket bättre hos ROOT på grund av

1 gillning

Visst kommer lojala Lemonade-anhängare att hitta lämpliga siffror för att stödja sina egna teorier. Ofta hör man också att Roots svaghet är att de till stor del fokuserar på bilförsäkringar, medan Lemonade har ett bredare utbud, men resultaten talar för sig själva. Siffrorna visar vilken strategi som har visat sig vara vinnande.

Något måste dock hända med värderingsskillnaderna, antingen korrigerar Root uppåt eller Lemonade nedåt. Dessutom har Lemonade ännu inte bevisat att de kan bli lönsamma, om jag minns rätt förväntas detta ske någon gång 2027-2028, men kommer burken då att sparkas framåt, tiden får utvisa. Det är konstigt att ett företag som har vänt sin verksamhet till lönsamhet värderas till en 1 p/s-multipel, när ett mycket liknande jämförelseföretag som gör stora förluster värderas till 7 p/s, trots att företagen växer i samma takt, dessutom är det betydligt svårare att öka omsättningen från cirka 400 miljoner per kvartal jämfört med cirka 160 miljoner.

1 gillning

Det måste preciseras att ROOT:s tillväxt inte var riktigt

3 gillningar