Vad har du i barnens portföljer?

Sidogren till tråden “Vad har du i portföljen?”. Här kan du berätta vilken typ av portfölj du har byggt upp för dina barn. Motiveringar efter eget önskemål.

8 gillningar

Båda barnen får månatliga besparingar i Seligson Top25 Brands. Fonden har visat avkastningssäkerhet i årtionden.
Jag hoppas att de en dag orkar fortsätta spara månadsvis fram till femtioårsåldern. Då kan det redan finnas en pensionspott samlad.

4 gillningar

Det här är enkelt. 100% rent världsindex. Jag tar ingen ställning med andras pengar.

16 gillningar

SPP global 50%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 25%
Nordnet Indeksi Suomi 25%

4 gillningar

Jag har inga barn ännu, men för säkerhets skull har jag två extra portföljer i mitt eget namn där jag har sparat 150 €/månad i SPP Aktiefond Global A för eventuella framtida barn. Dessa konton är sedan tänkta att doneras inom de tillåtna gränserna till nästa generation om sådana kommer, annars ärver systerns söner alla värdepapper.

12 gillningar

Två barn går till HB USA-index och ett till SPP Global. Det är ingen helt rättvis situation, men sparandet startades vid olika tidpunkter, så det får vara så :slight_smile:

2 gillningar

Kan man ge bort ett VP-konto som present?
Går det inte i praktiken till så att du måste ha ett eget konto och mottagaren ett eget, och endast fondandelar doneras?
Är inte två extra VP-konton onödiga i ett sådant fall?
Du betalar bara extra avgifter, om inte förvaringen är kostnadsfri.

Den yngre har en sådan här. Jag bygger den nu till en början med barnbidrag + eget tillägg. Målet är att öka dessa mot den första målnivån, vardera till en 20 % andel av portföljen. Sedan därifrån något nytt och fördelningen troligen 16,6 %. Jag fortsätter med samma strategi som med den äldre portföljen, där jämna utdelningspapper har gett mycket bra avkastning utan “farliga situationer”. Målet är alltså att jag inte säljer något från portföljerna innan pojkarna får tillgång till sina portföljer, med initial utbildning :smiley:

Aktie Fördelning
CapMan 15,09 %
Nordea 29,81 %
Sampo 27,96 %
Taaleri 14,11 %
TietoEVRY 13,03 %

Och den äldre har redan ett lite längre försprång i år, så det finns mer grejer. Utgångspunkten var lite annorlunda där, så det finns också lite överflöd. Men som nämnt är tanken att hålla och inte sälja något om det inte är absolut nödvändigt (typ -60 % och nedåt). Även här är köpen främst med barnbidrag + eget tillägg. Utdelningarna från detta är redan riktigt bra på årsbasis och tillväxtpapper köptes vid en bra koronadalen till ett rimligt pris, så t.ex. Qt är fortfarande med tresiffriga plusprocent :slight_smile: Målfördelningen är inte exakt, utan grovt justerad efter förväntningarna:

Aktie Fördelning Mål
Aktia 10,16 % 10,00 %
CapMan 16,43 % 15,00 %
Citycon 15,53 % 12,50 %
eQ 14,75 % 12,50 %
Fortum 11,73 % 10,00 %
Kamux 3,86 % 7,50 %
Qt 6,87 % 12,50 %
Sampo 20,66 % 20,00 %
17 gillningar

I portföljen: Ålandsbanken, :sweden: Tele2, Tecnotree, Aspo och OP-fond.
Jag skulle kunna tänka mig att lägga till: Capman, Aktia, Harvia, Sampo, Cloetta.
Alltså mest utdelningsaktier, men jag vill också öka deras intresse så att de kan följa en aktie/ett företag…

2 gillningar

Electronic Arts
Harvia
Orion
Remedy
OP Puhdas vesi -fonden

Pojken gillar att spela Fifa, så EA måste åtminstone vara med :melting_face:.

7 gillningar

Visste du att det krävs ett separat tillstånd från Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (DVV) för att köpa aktier utanför EES-området åt ett barn, vilket kostar flera hundra euro?

Man kan dock inte göra vilka investeringar som helst i barnets namn, eftersom lagen säger att man inte får ta för stor risk med barnets pengar.

I praktiken innebär detta att man får köpa produkter som säljs på en börs inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES) åt ett barn. Om man till exempel vill köpa en Disney-aktie till barnets portfölj, för att barnet älskar Bilar-filmerna, måste man ansöka om ett separat tillstånd från DVV för detta. Tillståndet kostar 184 euro och måste begäras varje gång man gör tillståndspliktiga investeringar i barnets namn. Med andra ord kan man inte köpa direkta amerikanska aktier till barnets portfölj på ett särskilt enkelt sätt.

1 gillning

Jag hade inte tänkt så långt än, men jag måste verkligen ändra planerna lite och köpa ETF:er istället för fonder. Lyckligtvis har jag bara sparat i några år, så jag kan fortfarande göra det vettigt.

Nordnet har en färdig gåvobrevsmall för att donera aktier https://www.nordnet.fi/download/18.3c9bd96016af95dbcb257105/1611747803866/Nordnet_FI_lahjakirjamalli.pdf

Världsindex
Tokmanni
Konecranes
Telia
Orion
Terveystalo
Spinnova

5 gillningar

Pappan har köpt följande aktier till sin nästan 2-årige sons aktiesparkonto (OSAKE SÄÄSTÖTILI) som öppnades förra året:

Sampo 29,91 %
Fortum 25,36 %
Nordea 22,19 %
Tokmanni 11,70 %
Kontanter 10,85 %

Portföljens värde är nu ca 2650 € och YTD -16,84 %

13 gillningar

Tack för meddelandet. Jag visste inte, det här landet är verkligen ett Albanien :face_with_peeking_eye:. Istället får jag köpa mer Harvia och Orion då..

6 gillningar

Aktierna har köpts med tanken “vilka är framtidens megatrender och vilka branscher kommer att vara starka även om 15 år”. De första köpen gjordes strax före corona-dippen, vilket är anledningen till den svaga avkastningen. Portföljens värde är några procent på minus.

Vi har tvillingar så portföljerna är så identiska som möjligt och vi använder ett aktiesparkonto (OST). När de blir äldre är tanken att öppna ett värdeandelskonto (AOT) och öva på handel och långsiktigt sparande i aktier tillsammans.

8 gillningar

Eftersom jag inte orkar lägga tid på att sätta mig in ordentligt i bolagen så kör jag med dessa indexfonder i barnets portfölj:

Nordnet USA
Nordnet Världen
Nordnet Teknologi
Nordnet Sverige
Spiltan Aktiefond
Nordnet Europa

7 gillningar

Dottern har i portföljen:

TietoEvry
Talenom
Kesko (Tokmanni byttes ut mot Kesko)
Tecnotree
Terveystalo
Harvia

Sonen har:
Konecranes
Puuilo
Harvia
Capman
Nokia
Spinnova

Båda fick en present på 4 999 euro av morfar/farfar som startkapital. Jag lägger till mer i portföljerna med barnbidragen.

Edit. Båda hade Harvia i portföljerna. Jag mindes fel. Korrigerat.

12 gillningar

Olika portföljer… I framtiden kommer den ena förmodligen att vara nöjdare än den andra. För att undvika detta lade jag samma för båda.

15 gillningar

QT Group
Sampo
Revenio
Neste
Huhtamäki
Harvia
Världsindex-ETF

Helsingforsbörsens bästa på lång sikt och ett allmänt index. Dessa klarar sig bra.

En andra portfölj håller på att bildas, men det finns ingen avsikt att bygga upp en helt likadan portfölj. Varför skulle man? Värderingarna varierar och det är inte alltid en lika bra köpmöjlighet för ett enskilt bolag.

8 gillningar