Træt af stockpicking? OST som ”fond”

Er du træt af at udvælge enkeltaktier, men ønsker ikke at realisere beskatning fra din aktiesparekonto? Lad os diskutere investeringsobjekter, der egner sig til en aktiesparekonto, hvormed kontoen kan omdannes til en veldiversificeret, lavomkostnings- og skatteeffektiv “fond”, som du ikke mister nattesøvnen over.

Egnede selskaber/produkter er for eksempel investeringsselskaber samt fonde og trusts, der er børsnoteret som aktier. Man kan poste idéer og information om enkelte investeringsobjekter i tråden, men eksempler på porteføljer med begrundelser ville være meget velkomne.

Her er lidt til at starte med. De to første er sikkert så velkendte selskaber for alle, at vi holder det kort for deres vedkommende.

Berkshire Hathaway
Investerer hovedsageligt i USA. Betaler ikke udbytte, så det passer godt til en aktiesparekonto. Desværre er Buffett selv allerede trådt i baggrunden.

Investor AB
Investerer hovedsageligt i Sverige. Porteføljeselskaberne er dog i vid udstrækning globalt agerende. Det største minus er den kildeskat på 15 %, der opkræves af udbytter. Udbyttet er dog i øjeblikket ret lavt på 1,5 %, så den omkostning, dette medfører, forbliver forholdsvis lille.

VinaCapital Vietnam Opportunity Fund VOF
Et alternativ til PYN Elite. Et lukket investeringsselskab (closed-end fund), som er børsnoteret i London. Betaler ca. 2,5 % i udbytte, men har hovedkontor i Storbritannien, så der trækkes ingen kildeskat af udbytterne. Grundlægger Don Lam er stadig med i porteføljeteamet, men ikke som den egentlige lead portfolio manager.

Omkostningerne er stort set på linje med PYN Elite (1 % + resultatafhængig 12 %). NAV (indre værdi) 1024 MUSD.

Et andet tilsvarende selskab er Vietnam Enterprise Investments Limited VEIL. VEIL betaler ikke udbytte og har faste omkostninger på 1,5 %. Selskabets ansigt udadtil er Dominic Scriven, som grundlagde VEIL i 1995, men han ser dog ikke ud til at være involveret i porteføljestyringen længere. VEIL ser ud til at have klaret sig bedre end VOF og VN-indekset over en 10-årig periode. Desuden ser det ud til, at VEIL har slået VOF over en 20-årig tidshorisont, selv når udbytter medregnes. Jeg kunne ikke lave en sammenligning med VN-indekset for den periode, men en CAGR på 12,8 % lyder godt, når MSCI EM NTR har givet et afkast på 7,49 % i britiske pund i samme periode, og VOF 7,91 %.

En forenklet eksempelportefølje kunne derfor, groft skitseret efter vægtningen i globale indeksfonde, se således ud:
BRK 60%
INVE 30%
VEIL 10%

65 Synes om

Lad os tilføje den ASK-venlige Patria Investments $PAX, der investerer i Latinamerika, når det kommer til udbytter.

Der findes en tråd med mere info:

Patria Investments Ltd ($PAX) - Alternativ kapitalforvaltning i Latinamerika

Udbytterne er så vidt jeg ved uden kildeskat, hvilket passer godt til en aktiesparekonto, selvom valutaen er USD.
Har dem selv på et almindeligt depot, hvor beskatningen er som personlig indkomst.

11 Synes om

Berkshire er helt sikkert det mest oplagte til en aktiesparekonto, hvis man har for mange kontanter stående og ikke er interesseret i aktier fra Helsinki. Investor er ikke interessant, da de trods alt betaler udbytte.

Hvornår kan man mon forvente en ændring, så det bliver muligt at købe fonde på en aktiesparekonto?

3 Synes om

Scottish Mortgage Investment Trust.

@Karo_Hamalainen talte om selskabet i sin reissugrilli. (Fra 33:44 i linket)

6 Synes om

Den bedste mulighed er nok, at der kommer en ændring i forbindelse med dette projekt. Vi bør nok høre noget om dette i løbet af H1.
https://valtioneuvosto.fi/hanke?tunnus=VM017:00/2025

Den er faktisk interessant. Den må jeg hellere få lyttet til.

Top 30

8 Synes om

Jeg har selv kun disse 4 selskaber fra screenshotet på min aktiesparekonto (ASK).

JPMorgan American Investment Trust var en ny tilføjelse for mig sidste år. Mere information her: ( JPMorgan American Investment Trust plc | J.P. Morgan Asset Management )

Hvis man ønsker afkast svarende til S&P 500, er deres beholdninger i vid udstrækning de samme og med lignende vægtninger som S&P 500, selvfølgelig med små forskelle. Bag linket finder man de præcise beholdninger og vægtninger.

25 Synes om

Med disse JPM-trusts kunne man i princippet klare det hele. Disse findes på Nordnet.

image

Selvfølgelig er der tale om en aktiv investering til prisen for en aktiv fond. Den American ser ud til at have helt rimelige omkostninger, da AUM er 3422M£. I disse ser der også ud til at være mulighed for at tage 20% gearing.

12 Synes om

Interessant idé. Jeg følger med her. Har lige solgt Neste og overvejer, hvad jeg skal købe til aktiesparekontoen udover Berkshire og Investor? Der er allerede for meget Finland…

4 Synes om

OP ASK, så behøver man ikke engang kigge på Berkshire.

5 Synes om

Denne portefølje blev i sin tid bikset sammen ved hjælp af AI. Selskaberne FCIT og ALW, som ikke er nævnt i tråden, er rigtig gode alternativer til et indeks og ville kunne fungere fint på egen hånd.

16 Synes om

Tak, den FCIT virker rigtig god. Min egen AI siger, at det i praksis er en aktiv global ETF plus private equity.

Kan du komme i tanke om nogen ulemper ved at bruge FCIT på en ASK?

1 Synes om

Manglen på valutakonti øger valutavekslingsomkostningerne, men på grund af det britiske udbytte passer det rigtig godt til netop aktiesparekontoen.

3 Synes om

Var det sådan, at der i visse tilfælde betales en afgift (stempel- eller lignende), når man køber britiske aktier?

Mon der er en eller anden pund- eller under-/overklasse-/adelsgrænse :thinking:

1 Synes om

Jo, det går vel. Var det mon 0,5 %?

2 Synes om

Jeg faldt for nylig over City of London Investment Trust, da jeg kiggede på britiske investment trusts.

Aktiekursen har trådt vande i mange år, men den udbetaler et fornuftigt udbytte, som er steget de seneste 60 år. Jeg har ikke investeret i den endnu, men den er interessant nok til at være på min shortliste, mens jeg afventer muligheden for at kigge nærmere på den.

2 Synes om

Hvad er idéen med denne strategi?

Ingen af disse eksempler giver jo et væsentligt udbytte, og efter en lang ejerperiode kan man ikke bruge den formodede anskaffelsessum (hankintameno-olettama), når man sælger.

Jeg ville selv placere alle disse på en almindelig aktiedepotkonto (AOT). Eller hvad er tanken bag det?

1 Synes om

I overensstemmelse med første afsnit i startindlægget geninvesteres den kapital, der allerede står på aktiesparekontoen (OST), på en fondslignende måde, hvis man ikke ønsker at betale skat i forbindelse med lukning af kontoen.

6 Synes om