Ibland finns det små saker man skulle vilja fråga om men kanske inte hittar en lämplig tråd, eller det är inte meningsfullt att starta en för bara en fråga. Jag tänkte att i den här tråden kunde forummedlemmar ställa sina egna frågor och svara på andras problem mellan himmel och jord.
Jag börjar dock med en börsrelaterad fråga:
-Kan man se köp- och säljnivåer någonstans, mer än de 5 som alla mäklare vanligtvis erbjuder? Kan man se mer någonstans gratis eller ens genom att betala för någon tjänst?
I en noteringsemission får man inte alltid så många aktier som man hade velat ha.
Kan en privatperson på något sätt göra mer än en teckningsförbindelse i en noteringsemission?
Ofta finns det en minimimängd aktier i dessa noteringar som man strävar efter att garantera, och med flera teckningar skulle man kunna höja denna minimimängd.
Det fungerar att teckna i eget namn och i ett bolag man äger, men hur är det med dem som inte har ett bolag? Att använda bulvaner är förstås ett sätt, men finns det någon ärligare möjlighet?
{“content”:“En fråga som jag kom att tänka på som nog passar bra i denna tråd: Är det irriterande enligt er om man berättar storleken på sin position, till exempel i samband med att man lägger upp ett inlägg i tråden ”Jag köpte och sålde precis nu”? Jag funderar på mina egna inlägg, jag har själv mest en agenda att jag oftast berättar positionens storlek, av den anledningen att jag i princip inte döljer någon del av mina investeringsbeslut, vilket gör att andra läsare av detta forum skulle kunna dra slutsatsen om den aktuella investeringen är förnuftig eller inte, och eventuellt skulle kunna använda denna information som hjälp när de söker sina egna perspektiv :)”,“target_locale”:“sv”}
Det irriterar mig i alla fall inte. Tvärtom är det ganska trevligt att höra vilken taktik var och en använder. Jag gillar dock inte att dela med mig av mina egna saker alltför detaljerat. Det är helt upp till personen om den vill berätta om sin egen position, men visst är alla intresserade av andras historier ändå
Det irriterar mig inte heller, tvärtom, det är verkligen kul att se, oavsett om det är @Pika-Sissi :s Nokia-pott eller @Johannes_Sippola :s Sampo-pott, att de har investerat så stort i företaget Det ger ett eget perspektiv, och kanske en liten gnista → ‘Jag skulle också kunna ha en sådan pott om 30 år’
Analytikerna här har ju också investerat stora pengar i de företag de följer
Personligen har jag inget emot att öppna upp positionsstorlekar, om skribenten vill göra det… så länge det görs i en konstruktiv anda. Om man börjar prata om pengar i form av intjänade euro, portföljens euro etc., finns det på grund av den mänskliga naturen och det finska lynnet dock en viss risk att avundsjuka uppstår. Då kommer forumets anda att närma sig KL:s diskussionsforum. Detta vill jag inte.
En lösning skulle kunna vara att skapa en diskussionstråd “vi dissekerar våra portföljer (€)”, där man mer detaljerat skulle kunna diskutera varje intresserads portföljs euro, risk, åsikter etc. etc. Då skulle det inte vara “tvång” att skriva något om euro i “köp-sålde” tråden eller i bolagsspecifika trådar.
Senast jag pratade med Nasdaq och frågade om live-aktiekurser erbjöd de bara 1 eller 5 nivåer av orderböcker. Jag har uppfattningen att börsen inte erbjuder mer data om orderböcker. Jag kan ha fel.
Hur fungerar då slutauktionen i praktiken? Just nu hittade jag åtminstone ingen ordentlig förklaring på klar finska. Jag förstår öppningsauktionen, där dagens öppningspris bestäms, men betydelsen av slutauktionen är oklar. Varför kan inte stängningskursen helt enkelt vara priset på dagens senast genomförda handel?
En märklig sak. Jag har hittills hört om garantiuträkningar från andra instanser på det sättet att finska aktier är 60-70% och utländska 50%. Men en så exakt avgränsning har inte funnits. De har nog tagit hänsyn till volatilitet och kanske något annat. Vet någon?
Skulle inte startpriset med samma logik kunna vara den första affären som genomfördes under dagens normala handel?
Tack vare slutauktionen kan ingen manipulera kursen uppåt med en liten affär. Jag vet inte om det är någon större nytta med auktionen, men det är inte heller någon skada.
Man kan tänka sig att detta är åtminstone en av de största anledningarna till en slutcall. Oftast när man tittar på dagskurserna är dagens kurs just slutkursen, vilket gör att slutkursens roll är större på detta sätt än till exempel öppningskursen. Det som är lite konstigt är att slutcallens handelsvolym kan utgöra en stor del av dagens volym.
Själv gillar jag att uttrycka det lite mindre konkret, lite som börsbolag, med insatser som liten, startinsats, grundsumma, betydande, supermäktig insats typ. Alltså om det finns men Talenom och Nokia är de största (kanske “betydande” för den här illustratören) och någon Innofactor (redan såld) eller Remeny är små främst lite vilken risk jag vill ta i olika aktier.
Om någon har följt noggrannare kan de nog sluta sig till vad de kan betyda ungefär :).
Det är ganska kul att du delar dina egna tankar och tränar och utvecklas, samtidigt ger det ju andra något att tänka på.
Jag tycker förresten att det här forumet är fantastiskt, när det är så många människor som är engagerade i samma sak. Jag hoppas det förblir trevligt i framtiden också.
Insatserna görs förmodligen baserat på tillgängliga medel, eller hur? Det finns förmodligen lite olika perspektiv och livssituationer för människor. Jag tycker att det påverkar, till exempel, om portföljens storlek ökar, så kanske riskbenägenheten minskar lite då.
Det blev en lång text, men jag tänker inte läsa igenom vad jag skrev
Tack @viljo för svaret, det var precis vad jag strävade efter, att jag skulle utvecklas och att andra skulle ta perspektiv på mina investeringsbeslut utifrån sitt eget tänkande, som de ville! Jag håller helt med, det här forumet är helt enkelt fantastiskt, och vi får inte heller glömma Inderes analyser, som är dyrare än guld!
På sätt och vis kanske det också är så att om man gör allvarliga misstag, så går man åtminstone igenom dem när man skriver här, vilket innebär att dåliga investeringsbeslut inte fortsätter till börsen, när man behandlar dem genom att skriva här, t.ex. i tråden Jag köpte/sålde precis Känslor vore det mycket bra att hålla helt borta från spelet när man handlar på börsen.