LeadDesk som investeringsobjekt

Området är ett av LeadDesks tydliga strategiska kundområden. Visst har bolaget redan nu, enligt min bedömning, en rimlig marknadsandel inom den nordiska vård- och omsorgssektorn (Sote-sektorn) i förhållande till sin storlek. LeadDesk har uppgett att de efter Zisson-förvärvet har tiotals aktörer inom vård och omsorg i olika nordiska länder, såsom vårdcentraler, välfärdsområden, tandläkarkliniker och ambulanstjänster. Zisson hade en betydande andel av just kunderna inom vård och omsorg. Kärnmålkunderna inom denna sektor är troligen omkring 50–60+ organisationer i Norden, och därtill kommer mindre köpare. LeadDesks position är god särskilt i Norge och Finland, vilket begränsar potentialen något (det vill säga Sverige och särskilt Danmark). I Sverige görs också mer in-house och med egenägda system. I Danmark finns potential i och med den nuvarande begränsade närvaron, men det är svårt att bedöma hur lätt det är att ta ett större fotfäste där.

HUS-avtalet var i storleksordningen 1,1 % av årsomsättningen, och det tillhör definitivt de större, medan mindre avtal ligger kring ~0,3 % av årsomsättningen. Jag kan inte ge en mer exakt bild av vad som kommer ut på upphandling under de närmaste åren. Jag skulle lyfta fram vård och omsorg som en mycket betydelsefull sektor där även disruptionsrisken är relativt sett lägre. Enligt min mening är det en tillväxtdrivare, men på grund av den redan rimliga marknadsandelen skulle jag inte lyfta fram det som en enorm tillväxtdrivare. Det är förstås också bra att komma ihåg att LeadDesks verksamhet generellt sett består av relativt små bäckar.

Här är LeadDesks kommunicerade kundaffärer från de senaste åren som kontext.

Jag tar med en fråga om detta även till nästa intervju.

5 gillningar