Tack för att du frågar. 
Det är inget måste att fråga, men här är några saker jag har funderat på:
Jag har länge funderat på om inte LeadDesk på sätt och vis verkar i en bransch som sakta tynar bort – särskilt när det gäller samtal, men kanske även när det gäller meddelanden i övrigt. Dessutom, relaterat till föregående, funderar jag också på om inte AI-lösningar från större och/eller nya aktörer kan revolutionera & förändra branschen helt, så att LeadDesks ”lösningar” inte längre behövs – även människors vanor och beteenden förändras, vilket också kan få branschen att förtvina. Hur ser ni på dessa risker och LeadDesks position nu & i framtiden?
Det här kan faktiskt hoppas över om det känns så, eftersom ovannämnda ämne redan har berörts en del i tråden. 
2 gillningar
Första intrycket: En bokslutskommuniké som i stort sett motsvarar förväntningarna är nu ute. EBITDA för det senaste kvartalet är kanske det enda tydligt positiva. Det största orosmolnet är detta:
Den organiska omsättningen minskade med cirka 2,8 procent från föregående år, då den ökade regleringen av telemarketing påverkade omsättningsutvecklingen negativt, särskilt i Kontinentaleuropa under det andra halvåret.
Förtroendet sätts nu lite på prov om detta verkligen kommer att vända till organisk tillväxt.
Angående marknadens oro: Jag tror inte att oron för att AI:s möjligheter att koda själv skulle ta kunderna från LeadDesk är befogad. Om jag tittar på ett vanligt litet till medelstort företag är de inte ens i närheten av att börja använda AI ännu. Därför ser jag inte risken att dessa företag, i sin AI-användning, skulle gå från punkt 0 direkt till att bygga sina egna agenter eller applikationer istället för att köpa dem externt.
LeadDesk har potential att fortsätta leverera lösningar till dessa företag under en lång tid framöver. Särskilt nu när det är oroligt i världen och det finns ett behov av europeiska lösningar även i Europa.
Jag kräver bevis på försäljning!
8 gillningar
Ingen omsättningsprognos gavs för nästa år, lönsamhetsprognosen är en EBITDA-marginal på 15–20 procent. Förra året landade man alltså på 16,9 procent. I materialet upprepas dock att lönsamheten kommer att förbättras även under 2026:
Resultatförbättringen är en direkt följd av det målmedvetna genomförandet av vår strategi. Vår strategi består av två faser: först stärker vi lönsamheten, varefter vi accelererar tillväxtinvesteringarna. Under 2025 fokuserade vi framgångsrikt på den första fasen och uppnådde skalfördelar genom den lyckade integrationen av Zisson. Vi förväntar oss därför att lönsamheten stärks ytterligare under 2026.
Dessutom nämndes det i presentationen, har jag för mig, att EBITDA väntas öka i år.
Utifrån detta kan man väl tänka att om t.ex. omsättningen förväntades stå och stampa, så skulle EBITDA-marginalens intervall snarare vara 17–20 procent.
Det är kanske lite svårt att se hur man plötsligt skulle falla ner till den nedre delen av det givna intervallet. Utvecklingen har snarare varit den motsatta kvartal efter kvartal, och bolaget upprepar konsekvent hur fokus nu ligger på lönsamhet och dess förbättring. Men LeadDesk justerar faktiskt inte för några engångskostnader, så det kanske finns en viss reservering för den typen av poster där.
8 gillningar
@Olli_Nokso-Koivisto intervjuades av Frans angående Q4 
Ämnen:
00:00 Inledning
00:20 LeadDesks år 2025
00:52 Lönsamheten på en stark nivå
01:41 Återkommande avtalsstock sjönk
02:42 Omsättningsutsikter
03:33 Lönsamhetsutsikter
04:30 Fluentic-förvärvet
06:31 LeadDesks AI-utveckling
11:05 Voicebots
15:05 AI-native AI-agenter
18:33 Vad ger trygghet mot SaaSapocalypse?
7 gillningar
Frans har skrivit en bra rapport om LeadDesk efter att Q4-resultatet klarnat. 
Vi upprepar vår öka-rekommendation, men sänker vår riktkurs till 6,80 euro (tidigare 8,00 €) drivet av en acceptabel värderingsnivå och sänkta prognoser. LeadDesks Q4 var tudelat. Lönsamheten överträffade tydligt våra förväntningar, men ARR-utvecklingen var dämpad. Bolagets guidning pekar på svaga organiska tillväxtutsikter, men vinsttillväxtutsikterna förblir starka på kort sikt. Baserat på detta och drivet av den förväntade kraftiga utvecklingen inom AI (hot och möjlighet), sjönk våra omsättningsprognoser, men våra vinstprognoser för de kommande åren steg. Vi baserar nu vår värdering mer på de kommande årens kassaflöden och ser den nuvarande värderingsnivån (EV/EBIT 2026e-27e 11,6x-9,5x) i förhållande till vinsttillväxttrenden och potentialen som fortsatt attraktiv.
Citat från rapporten:
Det pessimistiska scenariot prissätter nu en omfattande AI-disruption och ett misslyckande att anpassa sig till detta
Det pessimistiska scenariot illustrerar nu var aktiekursen skulle kunna falla om AI skulle disruptera bolagets verksamhet och LeadDesk inte lyckas reagera på detta framgångsrikt. Scenariot är enligt vår mening osannolikt, då bolaget är fokuserat på att skapa aktieägarvärde och den underliggande lönsamheten i den nuvarande verksamheten skulle enligt vår bedömning vara minst cirka 10 procentenheter högre om tillväxtkranarna stängdes helt. Detta stöds även av den senaste lönsamhetsutvecklingen. I praktiken skulle det pessimistiska scenariot innebära en prestation som är tydligt svagare än lönsamhetsnivån under H2.
Som ett resultat av dessa förändringar sjönk DCF-värdet i det pessimistiska scenariot till 2,7 euro (tidigare 4,9 €) och beskriver nu ett verkligt pessimistiskt scenario.
3 gillningar
Det här var en utmanande rapport att skriva den här gången, då lönsamheten överträffade förväntningarna så tydligt, men ARR-utvecklingen understeg förväntningarna och AI-utvecklingen har varit så snabb. Det pessimistiska scenariot låter dramatiskt, men det handlar snarare om att det nu faktiskt är ganska pessimistiskt 
Här är mina tankegångar citerade från rapporten.
AI kommer med kraft, men skapar även möjligheter
Vi sänkte våra omsättningsprognoser då ARR understeg vår prognos. Dessutom bedömer vi att AI-genombrottet pressar den nuvarande verksamheten och den användarbaserade prismodellen hårdare än tidigare, samt att skärpt reglering saktar ner försäljningen av outbound-mjukvara. Vi bedömer dock att CCaaS-plattformar har en roll som plattform för AI-agenter och som aktörer som ger kunderna AI-fördelar och transparens, särskilt inom reglerade branscher (t.ex. hälso- och sjukvård). Vi ser därför att LeadDesk har goda tillväxtmöjligheter med sina egna AI-produkter som ett europeiskt alternativ. Teletjänster (~24 % av omsättningen) kan till och med dra nytta av AI-genombrottet, eftersom AI-agenter behöver infrastruktur för samtal och meddelanden, samtidigt som de möjliggör en kraftig skalning av personlig kundtjänst, även om antalet mänskliga agenter sannolikt minskar tydligt. Trots sänkta omsättningsprognoser steg våra vinstprognoser för de kommande åren tack vare en Q4-lönsamhet som var betydligt starkare än väntat. Vårt förtroende för bolagets förvärvsstrategi har stärkts i och med att lönsamheten blivit synlig. Vi prognostiserar att den organiskt valutajusterade omsättningen sjunker med 2,2 % år 2026 och att EBITDA-marginalen stiger till 19,1 %
7 gillningar