X-dag er allerede i morgen d. 16.6., hvilket betyder, at man skal eje aktien i dag, hvis man vil have del i udbyttet.
Gad vide om dette kunne resultere i en ordre til LapWall? Det virker meget sandsynligt med et lidt større leveranceprojekt efter deres tidligere leveringer.
Hej allesammen! Her til morgen offentliggjorde vi en investornyhed om et nyt datacenterprojekt: https://sijoittajat.lapwall.fi/fi/julkaisut?publicationId=fde16823-da16-4c39-be7e-67569594fced
Jeg tænkte, at jeg ville uddybe mit syn på betydningen af det datacenterprojekt, der blev offentliggjort i dag.
Mange ser en enkeltstående sag i nyheden.
Jeg ser det først og fremmest som et bevis på, at langsigtet produktudvikling, fornyelse og åbning af nye markeder kan skabe værdi for kunden.
Datacenterbyggeri er et af de hurtigst voksende segmenter inden for byggeri på verdensplan. Samtidig er det et af de mest krævende. Konstruktionerne skal fungere, tidsplanerne skal overholdes, og kvaliteten skal være forudsigelig.
Man kommer ikke ind på sådanne markeder ved et tilfælde.
Vi har i de seneste år målrettet udviklet produkter og løsninger, der imødekommer dette segments specifikke krav. Den første datacenterleverance var en mulighed for os til at bevise, at vores løsninger lever op til disse krav.
Den anden leverance til samme kunde er et vigtigt bevis for os på, at vi også kan skabe værdi for kunden i praksis.
Netop sådanne gentagne leverancer vidner om, at et nyt segment begynder at transformere sig fra en mulighed til en reel forretning.
Den første leverance fortæller, at produktet fungerer.
Den anden leverance fortæller, at kunden har tillid til det.
Jeg tror på, at fremtidens vindere inden for byggeri ikke er dem, der fremstiller flest produkter. Vinderne er dem, der identificerer markedsændringer i tide, fornyer sig i takt med kundernes behov og er i stand til at omsætte deres ekspertise til merværdi for kunden.
I LapWalls strategi betyder det kontinuerlig produktudvikling, fremme af industrielt byggeri samt åbning af nye markeder, når vi ser en mulighed for at løse kundens problemer bedre end de nuværende alternativer.
Investeringer i datacenterbyggeri forventes at fortsætte med stor styrke i de kommende år. Derfor betragter vi segmentet som en strategisk interessant del af LapWalls langsigtede vækstmuligheder.
Jeg vil gerne takke kunden, vores samarbejdspartnere samt hele LapWalls personale for et fremragende stykke arbejde.
En produktvirksomheds vigtigste målestok er ikke det første salg.
Det er det andet.
Tag et nærmere kig på den tagløsning, vi har udviklet til datacentre, her:
Premium katto datakeskuksille
Her er kommentarer fra Tommi vedrørende LapWalls anden datacentertilbud-sejr i Kajaani ![]()
LapWall meddelte, at de har modtaget deres anden datacenterordre fra YIT, hvilket betyder, at virksomheden skal levere en tagløsning med elementer til XTX Markets’ datacenter i Kajaani. Ordren gentager efter vores opfattelse i praksis konfigurationen fra den første datacenterhandel i august 2025, og vi vurderer, at den økonomisk set igen er i størrelsesordenen et par millioner euro. Vi anser ordren for at være strategisk vigtig, da den viser, at tagkonceptet udviklet til datacentre er konkurrencedygtigt, hvilket igen øger sandsynligheden for opfølgende ordrer. På trods af den forventede gode marginprofil har ordren dog ingen umiddelbare konsekvenser for vores prognoser. Ordren afbøder dog de nedadgående prognoserisici.
Jeg skrev en artikel på LinkedIn i dag om ledelse.
Jeg fører hvert år mange samtaler med iværksættere, bestyrelsesmedlemmer, administrerende direktører og ledelsesteams. Ét spørgsmål dukker op i mine tanker igen og igen i disse samtaler:
Har I helt sikkert alt på spil?
Artiklen handler ikke om LapWall, men om ledelse mere generelt. Jeg tænkte, at emnet også kunne interessere læserne af dette forum.
Link til artiklen:
[link]
Hej forummedlemmer!
Fejringen af åbningen af den nye fabrik i Pyhäntä finder sted den 29. august 2026. Vi planlægger fælleskørsel fra Vantaa til LapWalls fabriksåbning i Pyhäntä – vil du med?
Transporten gennemføres, hvis vi får mindst 35 bindende tilmeldinger.
• Afgang: Fra Vantaa tidligt om morgenen, så vi når frem til åbningsfestens start kl. 10.00.
• Retur: Afgang fra Pyhäntä mod Vantaa om eftermiddagen efter åbningsfesten.
• Rejsetid ca. 5 timer og 40 minutter hver vej.
Yderligere information om åbningen:
Hvis du vil med, så send en bindende tilmelding via e-mail til sanna.rasanen@lapwall.fi. Vi bekræfter transporten, så snart vi har fået 35 tilmeldinger!
Velkommen til at se LapWalls nye elementfabrik og fejre dagen sammen med os!
Her er Tommis optakt, når LapWall præsenterer deres H1-resultat tirsdag d. 4.8. ![]()
Vi forventer, at omsætningen er fortsat med at vokse trukket af en stærk ordrebog, selvom vi forventer, at væksten bliver mere moderat end den årlige vækst i ordrebogen, da vi forventer, at leverancerne sæsonmæssigt vil være vægtet mod årets stærkere andet halvår. I betragtning af den usædvanligt svage sammenligningsperiode forudser vi, at rentabiliteten er forbedret markant. I rapporten vil vores fokus være på udviklingen i nysalg, selskabets syn på udviklingen i byggemarkedet samt fremdriften i idriftsættelsen af fabriksinvesteringen i Pyhäntä.
Jeg må virkelig sige, at det her er et stærkt træk og hatten af for LapWall! Jeg har også sagt til Jarmo flere gange, at det kunne være rart at komme på besøg og tage hatten af og tørre skoene af ved døren til den nye fabrik. Afstanden fra Vantaa har bare føltes meget lang, og jeg har ikke ellers været på de kanter. Det kræver dog også en vis grad af dedikeret fan-ånd at tage afsted omkring klokken fire om morgenen! Men hvorfor ikke! Hvis pakken også inkluderer en rød LapWall-kasket, så lover jeg at bære den
! Jeg vil lige dobbelttjekke min kalender (og tilmelder mig naturligvis via den angivne kanal)
.
Selvfølgelig følger der også en fantastisk kasket med i pakken!
Næsten 600 festdeltagere har allerede tilmeldt sig begivenheden, så det bliver en dag, der er værd at stå tidligt op til!
Det er udfyldt
lapwall-oyj-puolivuosikatsaus-2026-final.pdf
Edit: 1.-3. kvartal 2026 ser ud til marginalt at presse lidt mere ud af en mindre omsætning (LV) til bundlinjen; mon det skyldes periodisering af omkostninger, eller om der blev solgt mere højmargin-produkter på det tidspunkt..?
Tommi og @jarmot.pekkarinen diskuterede bl.a. virksomhedens Q2 og udsigterne ![]()
Emner:
(00:20) Hvad drev væksten i Pyhäntä?
(03:20) Succeser i etageboligprojekter
(05:44) Rentabiliteten faldt
(06:59) Handlen gik godt, og ordrebogen er på rekordniveau
(08:22) Guidance kræver et stærkere resultat i resten af året
(10:22) Administrerende direktørs tanker om fremtiden
Fantastisk vækst igen, Jarmo & co.! Styrken i ordrebogen er også en god nyhed. Jeg håber, at den nye fabrik kører godt. Og næste år i toholdsskift.
Tak for et godt interview! Jeg bed især mærke i overvejelserne omkring Lapwall 2100 til sidst. Efter min mening er det den form for langsigtet tænkning, som det er godt at beskæftige sig med, i stedet for kun at fokusere på de nærmeste år. Jeg tror, at der vil afsløre sig ting, som også har indflydelse på udarbejdelsen af planer for den kortere bane. Fra en investors synspunkt er det også rart at lytte til, da det signalerer en langsigtet dedikation til virksomhedens fremtid.
Jeg tænkte, at jeg ville uddybe lidt, hvad vi mener med, at LapWall er en produktvirksomhed.
For os betyder produktificering ikke bare standardisering af elementer eller effektivisering af vores egen produktion. Ideen er mere omfattende.
Et veldesignet og standardiserbart produkt muliggør automatisering, mere effektiv produktion, ensartet kvalitet og løbende udvikling. Samtidig er det vores mål, at vores produkter understøtter en bedre produktivitet i vores kunders byggeprojekter – for eksempel hurtigere gennemløb, bedre forudsigelighed samt en mere sikker og effektiv byggeplads.
Dette er også en af de centrale tanker bag LapWalls langsigtede vækst og konkurrenceevne.
Når produkter kan fremstilles effektivt og ensartet, produktionen kan automatiseres, og produkternes anvendelsesområde kan udvides til nye bygningstyper, kan forretningen skaleres mere effektivt.
Fra projekt til produkt.
Fra byggeplads mod industriel fremstilling.
Jeg har skrevet lidt mere indgående om denne tankegang på LinkedIn: