LapWall - Pioner inden for træelementbyggeri

Fra Q2-webcasten fik jeg det indtryk fra Jarmos tale, at dette ville være det første træbaserede elementtag til et datacenter i hele verden, og at andre aktører ikke har testet deres produkter med tilsvarende krav (brand, fugt, bæreevne osv.). Jeg må lige lytte til dette punkt igen.

I dagens meddelelse var der også en omtale af, at dette ville være en skræddersyet løsning, så kan det være et lidt dyrere projekt pr. kvadratmeter end Äänenoski-projektet, hvis kravene til elementet er strengere i et datacenter?

Under alle omstændigheder har dette en enorm referenceværdi, hvis projektet lykkes, og i så fald kan man helt sikkert bruge lignende elementer i andre datacentre.

19 Synes om

Her er Antti Viljakainens kommentarer om, hvordan de vandt dette vigtige datacenterprojekt. :slight_smile:

LapWall fortalte i store træk om projektet allerede i forbindelse med deres Q2-rapport, så ordren kom ikke som en overraskelse for os. Handlen er ifølge vores vurdering af en god størrelse økonomisk for LapWall, men strategisk er det at vinde det første datacenterprojekt efter vores mening endnu mere værdifuldt end selve leverancen. Ordren medfører ikke umiddelbart ændringspres på vores prognoser for LapWall, da vi allerede inkluderede handlen i selskabets kortsigtede prognoser i forbindelse med Q2-opdateringen. Tilsvarende er strategiske succeser indarbejdet i vores langsigtede prognoser.

13 Synes om

LYNCHEILYÄ PYHÄNNÄLLÄ VOL 1

LapWall on yksi niistä harvoista pörssiyhtiöistä, jonka toimitusjohtaja pyytä käymään kylässä osareiden yhteydessä. Sisälläni asuva lyncheilijä ei voinut jättää tilaisuutta käyttämättä ja koska vietän kesäni pääosin Oulun seudulla, päätin aloittaa Lapin reissun koukkaamalla idyllisen Pyhännän kautta.

Olin laittanut asiasta sähköpostia jo kesäkuussa toimitusjohtajalle sekä talousjohtajalle. Vastaus tuli viipymättä ja treffit sovittiin elokuulle.

Paikalla minua oli jo ovella vastassa toimitusjohtaja Pekkarinen ja hetimiten seuraan liittyi talousjohtaja Riihonen. Tapaaminen aloitettiin kevyellä parin tunnin jutustelulla toimistolla, jonka jälkeen suoritettiin tunnin kestänyt tehdaskierros. Enemmänkin aikaa olisi voinut käyttää, mutta molemmilla osapuolilla painoi jo seuraava tapaaminen päälle.

Heti kärkeen voin sanoa olevani todella otettu saamastani ajasta. Myös reaaliosingot olivat kohdillaan.

Jos on @pandakarhu maininnut meikäläisen suun käyvän joskus kovaan tahtiin, niin väitän, että nyt päästiin ihan omalle levelille. Sen verran intohimoisesti Pekkarinen paukutteli tarinaa ilmoille. Kykenin siitä ottamaan vastaan noin 50% ja ehkä 20% asiasta ymmärsin. Täytyy sanoa, että tämän firman strategian toteuttaminen ei jää ainakaan johdon intohimosta kiinni.

Pyhäntä
Yksi matkan mielenkiintoisimmista asioista itselleni oli ymmärtää miten Pyhännän ihme on toteutettu. Usein ihmetellään, mitä järkeä toimintaa on pyörittää bisnestä keskellä metsää kaukana kaikesta sivistyksestä, mutta ehkä lopputulema jää mielestäni kuitenkin positiivisen puolelle.

Pieni kylä tuo omat etunsa. Kuntaan on hyvä yhteys ja esimerkiksi tontti- sekä rakennuslupa-asiat hoituvat kätevästi sekä kunnan että kuntalaisten kanssa. Esimerkiksi tarinan mukaan tehdasalueen laajennuksen yhteydessä viereiset maat omistava isäntä oli sanonut “En myy, mutta jos joku tarvii niin voin myydä.”

Paikalliset verkostot tuovat myös edun alihankinnan suhteen, jotka vaikuttavat olevan viimeisen päälle optimoidut.

Pekkarinen on useaan otteeseen maininnut strategian toteutumisen kulmakivenä olevan se, onko hän kykenevä johtamaan yhtiötä siten, että homma saadaan maaliin. Pekkarisen mukaan sekä hän ja työntekijät ymmärtävät tehtaan merkityksen seutukunnalle ja työntekijät ovat sillä tavalla ylpeitä siitä, kun voivat jättää oman sormenjälkensä. Vastaavasti yhtiö pyrkii rakentamaan sille parhaat tekemisen edellytykset. Pekkarinen myös mainitsi, että heidän tulee pitää huolta siitä, että osaavaa työvoimaa riittää. Tässä kunnalla on ollut hoksottimet hereillä ja ilmeisesti kylällä vanhoissa Jukka-Talon tiloissa on alkamassa uusi opinahjo, jossa koulutetaan väkeä alalle. Vähän samaan tyyliin kuin Ponsse tekee naapurikunta Vieremällä.

Tehdaslaajennus
Oma kokemukseni rakennusalasta sekä tuotantolaitoksista rajoittuu opiskeluaikojen kesiin, jolloin rakentelin telineitä raksoilla ja tehtaissa, joten en edes yritä hifistellä millään tietoudella. Joka tapauksessa itse tehdaskierros oli erittäin mielenkiintoinen. Kysyin, että saako alueella kuvata. Kuulemma saa ja pitää jakaa joka paikassa, joten täältä pesee.

Itseäni uudessa tehtaassa kiinnosti automaation taso ja luonnollisesti valmistumisvaihe.
Vanhoissa tehtaissa näytti tältä

ja tältä.

Moni työn vaihe on ainakin puoliautomaattista, mutta myös ihan käsitöitä tarvitaan ja ihmisiä näkyi hyppimässä ja pomppimassa elementtien päällä. Sain sellaisen käsityksen, että uudessa tehtaassa myös ihmisiä tarvitaan suht samoja määriä, mutta heidän työnkuva muuttuu vähemmän hyppimiseksi ja pomppimiseksi.
Tällä hetkellä uudessa tehtaassa näytti tältä:

Esimerkiksi, kun vanha puoliautomaattinen naulauskone näytti tältä ja ihminen joutui ohjailemaan elementin käsin paikoilleen,

niin uudessa ihmisen rooli olisi pienempi.

Sama periaate toteutuisi esim. sahojen sekä eristeiden asennusten kanssa.

Tuommonen sieltä sitten pitäis tulla

ja tuonne mennä.

Pekkarisen mukaan automaation taso parantaa myös tehdasolosuhteita siten, että lattialla lojuisi vähemmän palikkaa ja kalikkaa sekä johdot ja putket kulkevat lattian alla. Toimitusjohtajan mukaan uusi tehdas tulee olemaan niin siisti, että “Ovella otetaan lakki pois ja pyyhitään jalat.”

Tehtaan ylösajo
Kun investointipäästöstä tehtiin, yhtiö pyrki tähtäävänsä niin, että se osuisi lankulle, kun raksamarkkina lähtee taas nousuun. Kun kysyin asiasta Pekkariselta tuossa uuden naulakoneen vieressä, hän totesi siihen malliin, että hyvältä näyttää. Samalla hetkellä itse otin puhelimen käteeni ja palasin LapWallin omistajaksi.

Itseäni on mietityttänyt se, miten yhtiö saa ylösajettua uuden tehtaansa. Käsitykseni mukaan tällaisten laitteiden käyttöönotto ja synkronointi ei ole aivan yksinkertaista puuhaa ja hiekkakin valuu tiimalasissa. Pieni debaatti käytiin siitä, milloin tehdas olisi täydessä tohinassa. Oma muistikuvani oli, että laajennuksen sivuseinällä kulkeva kylmäkattopuoli käynnistyisi syys-lokakuun vaihteessa ja lopputehdas vuoden lopulla. Kuulemma tällaista ei ole sanottu vaan oikeat ajankohdat ovat loka-marraskuu ja ensi vuoden alku. En alkanut siitä sen enempää kinaamaan, jokainen tarkistakoon sen vanhoista videoista. Presidentti on kuitenkin kutsuttu avajaisiin vuoden vaihteessa.

Tehtaan ajoa on kuitenkin pystytty harjoittelemaan simulaation avulla, jota pääsin ihailemaan kehitysinsinöörin toimesta.

Esimerkiksi tuossa kuvassa näkyy nuo kaksi pientä hahmoa vasemmalla eristysten asennuksen yhteydessä. Simuloinnin avulla oli huomattu, ettei yksi ihminen välttämättä riitä joka tilanteeseen, joten siihen oli saatu tuotua mukaan toinen työntekijä, joka tekee vieressä jotain muuta (en muista mitä) ja tarvittaessa auttaa.

Minusta oli ihan mielenkiintoista, että yritys on tuonut tehtaaseen myös omia visioitaan. Esim eristeet otetaan halliin ulkoa omasta ovesta ja tuodaan yläkautta tuotantolinjalle.

Lisäsksi tehtaan omat kunnossapitomiehet olivat tehneet ihan omasta päästä joitain kuljettimia.

Minusta on ihan hienoa, että firma rohkeasti tuo mukaan omaa luovuutta. Aika sitten näyttää, miten ne onnistuvat. Kun kysyin työskenneeltä insinööriltä, kuinka luottavainen hän on tehtaan käynnistymisen ajankohdasta, hän ilmeensä ei ollut yhtä itsevarma kuin johdolla. Hän totesi, että se riippuu paljon laitetoimituksista.

Sain sellaisen käsityksen, että tehtaan optimointi ottaa aikaa ja täydessä kannattavuudessaan se olisi 2027-2028.
Hauskana anekdoottina kerrottakoon se, että Pekkarinen aikoi itse olla mukana kattoelementtilinjaston käyttöönotossa, jonka vieressä me tässä kuvassa patsastellaan.

Uuden tehtaanhan pitäisi nopeuttaa tuotantoa. Työssä suoriutumista pyritään motivoimaan erilaisilla mittausmenetelmillä jo vanhoissa tehtaissa.

Osinkoja vai omien ostoja?

Alun keskusteluissa tiedustelin, miksei institutionaaliset sijoittajat olleet kovin kiinnostuneita LapWallista. Yhdeksi syyksi koettiin raksa-alan maine sijoituskohteena. Toimitusjohtaja epäili yhtiön olevan myös tarkkailuluokalla ja isompien sijoittajien kiinnostuvan enemmän siinä vaiheessa, kun näyttöjän strategian toteutumisesta alkaa löytymään.

Mielestäni yhtiön kannattaisi tehdä töitä sen eteen, että se pääsisi irti raksamaineestaan. Onhan kyseessä tuoteyhtiö, joka on onnistunut puolustamaan liikevaihtoa raksa-alan alhossakin. Pekkarinen on usein puheissaan maininnut kuinka epärehellinen ala on. LapWall pystyy mielestäni välttämään pahimmat kusettajat mukavan hajaantuneella asiakaskunnalla sekä milestonemaksuilla, joka mahdollistaa toimituksen keskeyttämisen, jos sovitussa ei pysytä.

Yhtiön on asettanut tavoitteekseen 15-20 meurin EBITA:n vuoteen 2030 mennessä. Yhtiöllä ei ole suurempia investointitarpeita siihen mennessä ja ylläpitoinvestoinnitkin ottavat kuulemma vain 500 ke-1 me vuodessa (@Hapzu olit kysellyt tätä aikaisemmin ketjussa). Yhtiö onkin päättänyt aika avokätisestä osingon jaosta edellä mainituista syistä. Jos yhtiö pääsee tavoitteeseensa, niin sen markkina-arvo tulee olemaan aivan erissä mittaluokassa pienelläkin EV/EBITA-kertoimella kuin nykyinen reilu 50 meuria. Yritin ehdottaa, että yritys voisi osoittaa luottamusta tavoitteeseensa omien osakkeiden ostoilla. Vaikka ihan mielelläni sallin perustajajäsenien ottavan omansa pois osinkoina ansiokkaasta työstään, niin liian avokätinen osingon jako mielestäni kielii myös epävarmuudesta, kun taas omien osakkeiden ostot mahdollistaisi tulevaisuuden massiivisten voittojen jaon pienemmän osakemäärän kesken. Vaikka yhtiön osaketta ei voi sanoa halvaksi tämän tai ensi vuoden kertoimilla, niin strategian toteutuessa se sitä todellakin olisi.

Osakkeen huono likviditeetti on ihan hyvä perustelu omien ostojen himmailuun, mutta sen voisi aloittaa pienemmillä summilla. Lisäksi joillakin suurimmilla omistajilla voisi olla myyntihalukkuutta. Se selviää ihan osakkeenomistajien listaa tarkastelemalla tältä vuodelta. Toimitusjohtaja ehdotti, että hän voisi veljensä kautta osoittaa uskoa firmaan ostamalla osakkeita johon minä tokaisin, että kukaan Pekkarinen ei osta enää yhtään LapWallin osaketta. Se ei tekisi osaketta yhtään sen likvidimmäksi vaan päinvastoin.

Pitkä peli

Itse en ehkä ole aivan yhtä luottavainen uuden tuotantolinjan ylösajoon kuin johto, mutta sitä varten yhtiöllä on kuitenki varalla vanha tuotantolinja. Jos taas uudet linjastot toimivat kuin se kuuluisa junan vessa, niin se vapauttaa vanhan linjaston tuotekehityskäyttöön, johon yhtiö pääasiassa aikoo kuulemma sitä tulevaisuudessa käyttää.

Kuten mainittua, en ole aivan perillä kaikista alan kiemuroista, mutta mielestäni tuollainen innovatiivinen ajattelu on tervetullutta ja tuoteportfolion laajentaminen toisi uusia ansaintamahdollisuuksia. Keskusteluissa vilahti myös muiden materiaalien käyttö kuten teräs ja komposiitti.

Oli mukava kuulla, että johto on alkanut jo pohtimaan nykyisen strategiakauden jälkeistä aikaa. Tuotekehitys on yksi tapa, mutta luonnollisesti kansainvälistymistäkin on pohdittu. Yhtenä ideana heitettiin uuden tuotantolaitoksen kopioiminen jonnekin muualle. Tämä ei tietenkään onnistuisi noin vain uudella markkinalla, mutta mahdollisesti osana jotain yrityskauppaa.

Itse en kuitenkaan omassa sijoitusteesissäni laske kovin paljoa kansainvälistymisen varaan. Johtokin tuntui näkevän sen niin, että se voisi olla kiinnostavaa vasta siinä vaiheesa kun liikevaihdossa on 9 numeroa. Vaikka kannattavan tehtaan kopioiminen kuulostaakin loogiselta, niin mielestäni tässä tapauksessa pitäisi kopioida koko Pyhäntä.

Kaiken kaikkiaan vierailu oli erittäin mielenkiintoinen sekä vaikuttava kokemus, kuten alla olevasta kuvasta voi päätellä. Kolme tuntia meni kuin siivillä ja myöhästyinkin hieman seuraavasta lyncheilystä, jonka kohteen joku saattaa jo tässä kohtaa arvatakin.

DISCLAIMER: Tämän jutun kirjoittamisessa on käytetty hataraa muistia, asiantuntemattomuutta sekä värikynää, joten vastuu johtopäätöksistä on pääasiassa lukijalle.

214 Synes om

Tak for den fremragende rapport, som - med rette - har fået en god modtagelse på forummet.

Du fik lov til at fotografere frit i produktionslokalerne. Det fortæller, at tingene gøres så godt på fabrikken, at der ikke er behov for hemmeligholdelse, men på den anden side også, at der ikke er usædvanlige tekniske løsninger i brug, som det ville være nødvendigt at holde skjult.

Jeg besøgte for nylig en husfabrik, og teknikken til flytning af elementer lignede den samme der, men LapWalls automatiseringsgrad er nok på sit eget niveau.

Huskede du at udfordre virksomhedens ledelse i henhold til dine forhåndsplaner, eller sløvede realudbytterne kritikkens skarpeste klinge :face_with_raised_eyebrow:

9 Synes om

Jeg forsøgte at udfordre nogle ting:

1. Jeg undrede mig højlydt over nogle af underleverandørernes priser. F.eks. fakturerer en underleverandør maskinfører 51e/t moms 0%. Det virker ret lavt. Svaret var noget i retning af, at de må fakturere 16 timer om dagen, men mange opgaver varer ikke så længe, og de kan dermed optimere. Jeg husker ikke, om de også kan udføre andre opgaver sideløbende.

2. Jeg undrede mig også højlydt over ELY’s generøse støtte. Begrundelsen var Jukka-Talo’s konkurs, som har forårsaget en strukturændring i området, og dermed blev støtten anset for nødvendig.

3. Der var uenighed om den annoncerede tidsplan for fabrikkens færdiggørelse, men jeg gik ikke yderligere i dybden med det, og jeg er måske selv lidt skeptisk over for, om opstarten lykkes til tiden, da det helt sikkert vil medføre overraskelser. Dog kan den gamle fabrik bruges om nødvendigt, og ledelsen sagde selv, at fuld effektivitet først opnås i 2027-2028.

4. Den længste debat handlede måske om egne aktiekøb.

5. Jeg fremhævede, at deres netværk i Pyhäntä helt sikkert giver fordele, som kan være svære at opnå andre steder. Tilføjelse 1: Jeg sagde, at i min egen investeringstese regner jeg f.eks. ikke med internationalisering.

Tilføjelse 2: Indrømmet, Pekkarinen er så positiv og karismatisk en figur, at det var svært at gå ordentligt i clinch med ham.

34 Synes om

Helt gode udfordringer. Det er svært at argumentere imod de andre punkter, men en maskine og en mand som underleverandør til 51 €/t lyder godt nok underprissat. Og begrundelsen om at måtte fakturere flere timer end det faktiske forbrug virker lidt tvivlsom.

Et positivt indtryk af virksomheden fik man dog baseret på din rapport, og en slags Hinkula-effekt fulgte åbenbart også deraf :grin: En god direktør kan som regel også gøre et godt indtryk på investorerne, så det hører sig bare til.

Edit: Der findes jo mange forskellige kontraktmodeller for maskinentreprenørarbejde, så jeg vil ikke for alvor kritisere LapWalls praksis uden at kende kontraktpraksissen nærmere.

8 Synes om

Man skal være forsigtig med at tolke dette, da det er muligt, at jeg misforstod noget. Der kom så meget historie og med høj frekvens. Men også for mig er 51e/t for maskine og mand ret lidt, uanset hvordan det gik.

2 Synes om

Præcis sådan, og i redigeringssektionen af min tidligere besked forsøgte jeg at undgå for hurtige fortolkninger.

3 Synes om

Jeg har ikke lavet en omfattende gennemgang af pressemeddelelserne, og jeg vil heller ikke agere dommer i forhold til disse formuleringer, men jeg stødte på denne kommunikation i et interview med LapWalls Pekkarinen den 29.10.2024 i forbindelse med offentliggørelsen af Q3/24-resultaterne. Frit citeret var udtrykket, at man i sensommeren begynder at installere maskiner og udstyr, og fabrikken vil være klar til fuld kapacitet i november 2025. Nedenfor er det præcise link med tidsstempel.

Det er altså en af mine største beholdninger.

16 Synes om

Hilsen til LapWall-tråden!

Jeg arbejder i øjeblikket på en artikel om LapWall og dets fabriksudvidelse i samarbejde med virksomheden. Artiklen skal også give investorerne en stemme og mulighed for at stille spørgsmål til CEO Jarmo Pekkarinen.

Så nu kan alle udfordre ledelsen, selvom de ikke nåede at besøge Pyhäntä :smiley: Jeg vil samle/kombinere en håndfuld af alle de indkomne spørgsmål til artiklen.

Tidsplanen for fabriksudvidelsen har vakt debat her, og jeg har til hensigt at behandle emnet. Man kan altså også stille spørgsmål om det, men svaret kommer sandsynligvis alligevel.

Lad det brænde!

Pinger de LapWall-investorer, jeg kender @Ituhippinen @ljkangas @_TeemuHinkula. Og hvorfor ikke også @Antti_Viljakainen

33 Synes om

Jeg har haft et par spørgsmål i tankerne vedrørende datacentre. Det kan være dumme spørgsmål fra en person uden for branchen, men lad os prøve alligevel!

• Hvor stor en forretningsmæssig voldgrav ser I det som, at jeres tagelementer opfylder kravene til et datacenterprojekt, dvs. hvor svært er det for konkurrenter at opnå tilsvarende godkendelser for elementerne?
  • Hvilke risici ser I i det første datacenterprojekt med hensyn til den praktiske implementering? Er det såkaldt “standardkost” med hensyn til implementering, ligesom andre store tagelementprojekter, eller er det et betydeligt mere udfordrende projekt at implementere første gang?
  • Forudsat at det første datacenterprojekt lykkes, hvor konkurrencedygtig (pris, gennemløbstid osv.) ser I jeres løsning som sammenlignet med alternative byggemetoder/konstruktionsløsninger i datacentre?
  • Hvis Kajaani-projektet lykkes, åbner det så som reference dørene til andre datacenterprojekter, eller kræves der stadig separate godkendelser/test af elementerne i et andet datacenterprojekt med en anden slutkunde/finansieringskilde/hovedentreprenør?
32 Synes om

Det ville være interessant at høre, hvordan de ser på fremtiden for hele sektoren. Selskabet har foretaget flere modige og omfattende investeringer med henblik på fremtidig vækst.

Er det dog muligt, at det nuværende lavere niveau for byggeri forbliver et permanent fænomen på grund af ændringer i rente- og støttemiljøet?

Hvordan ville selskabet positionere sig, hvis byggeriet slet ikke længere ville genoprette sig fra dette nuværende niveau til det tidligere niveau, der blev betragtet som normalt?

kuva

34 Synes om

Her er den artikel om LapWall, jeg tidligere lovede:

Artikelens indhold:

• Hvorfor LapWall efter min mening er en interessant investering?
  • Pyhäntä fabriksinvesteringen (tidsplan, mål og fremtid efter investeringen)
  • CEO’en under investorernes forhør

Jeg troede selv, jeg kendte virksomheden godt i forvejen, men jeg lærte meget nyt, mens jeg skrev. Det er derfor værd at læse hele artiklen, hvis LapWall interesserer dig som investeringsobjekt. Her er et par højdepunkter til forummet.

Om tidsplanen for Pyhäntä fabriksinvesteringen, som tidligere har været diskuteret i tråden:
Aika-LapWall

Fra CEO’ens interview:

1.) Er det muligt, at det nuværende lavere niveau for byggeri forbliver et permanent fænomen på grund af ændringer i rente- og støttemiljøet? Hvordan ville virksomheden positionere sig, hvis byggeriet slet ikke genoprettede sig fra det nuværende niveau til det tidligere opfattede normalniveau? (spørger @Pohjolan_Eka )

Bunden er allerede nået inden for byggeri, og jeg tror ikke, at det nuværende lave niveau vil blive et permanent fænomen. LapWall har også i den nuværende efterspørgselssituation vist, at der er efterspørgsel efter dets produkt- og løsningsportefølje.

Det skal desuden bemærkes, at brugen af præfabrikerede dele i byggeriet vil stige, selvom det samlede marked ikke vokser. LapWall investerer kraftigt i produkt- og driftsudvikling. De gennemførte og igangværende investeringer styrker yderligere vores produkters konkurrenceevne.

Nøgledriverne her er de herskende megatrends, såsom tilgængelighed af arbejdskraft, fugtstyring og skærpede miljøkrav.

4.) Hvor stor en forretningsmæssig voldgrav ser I det som, at jeres tagelementer opfylder kravene til et datacenterprojekt? Med andre ord, hvor svært er det for konkurrenter at opnå tilsvarende godkendelser for deres egne elementer? (spørger @JP199 )

LapWall er i en meget stærk position i datacenterprojekter, da vores produkter har testresultater og godkendelser udstedt i Finland – bl.a. brandprøver, samlingstests og fugtstyringsrelaterede tests samt strukturvalideringer. Dette gør os til den eneste producent af tagelementer i Finland, der kan tilbyde datacenter-egnede løsninger i denne skala.

I mange udenlandske og forsikringsselskabsstyrede datacenterprojekter fungerer FM Approval-certifikatet (USA) ofte som et “standard” krav. Selvom vi ikke specifikt har ansøgt om det, har vi gennemgået alle FM Approval-valideringskriterier. Vi modtog dokumentation og testresultater fra Finland, der svarer til godkendelsen, hvilket opfylder de internationalt krævede standarder.

Af disse grunde er det ekstremt udfordrende for konkurrenter at opnå samme godkendelsesniveau uden omfattende test- og valideringsprocesser. LapWall er således en tydeligt differentieret leverandør inden for det kritiske infrastrukturbyggeri-segment.

Tak til alle for de fremragende spørgsmål. Jeg håber, at artiklen er en god læseoplevelse og lærer jer noget nyt om LapWall og Pyhäntä fabriksinvesteringen.

Og til sidst skal de velkendte linjer tilføjes, at artiklen er udarbejdet i kommercielt samarbejde med LapWall, jeg ejer aktier i selskabet, jeg giver ikke investeringsanbefalinger, og hvis jeg gjorde, skulle de under ingen omstændigheder lyttes til :grin:

56 Synes om

Tak igen for en fremragende og alsidig artikel @JHeiskanen :slight_smile:

Et spørgsmål til dig:

LapWalls strategiske mål (fordobling af omsætningen + 15-20 % EBITA) virker ret ambitiøse. Er du selv mere af den opfattelse, at de kan nås med de nuværende konkurrencefordele, eller ville du snarere betragte dem som “bedste scenarie”-mål? :slight_smile:

Tak for svaret på forhånd!

8 Synes om

Ingen årsag! Det var en fornøjelse at skrive den.

Godt spørgsmål. Jeg ved ikke, om jeg hurtigt kan skrive et særlig sammenhængende svar, men jeg vil forsøge at nærme mig emnet fra flere vinkler.

Jeg er overbevist om, at begge mål er realistiske med investeringen i Pyhäntä. I fremtiden vil der være kapacitet, og omkostningerne ved produktion af elementer vil falde betydeligt. Spørgsmålet er nu kun, om der er efterspørgsel efter elementer op til en omsætning på 100 millioner euro. Efterspørgslen bygger igen på to dele: den generelle byggekonjunktur og penetrationsgraden for træelementbyggeri.

Det værste i byggekonjunkturen er bag os, men det betyder ikke, at vi allerede lever i “gode tider”. Nogle byggefirmaer er allerede begyndt at bygge boliger i forventning om fremtidig efterspørgsel. For eksempel startede JM i første halvdel af 2025 byggeriet af 123 boliger i Finland. YIT er ligeledes langsomt begyndt at bygge boliger efter en lang pause. Er en sådan langsomt opkvikkende konjunktur alene nok til at fordoble omsætningen? Efter min mening absolut ikke.

I stedet rettes blikket mod væksten i træelementbyggeriets andel af hele markedet. Her er jeg fortrøstningsfuld, fordi produkterne efter min mening har klare konkurrencefordele og fordele (som jeg også listede i artiklen), hvilket afspejles i LapWalls høje kundetilfredshed og sunde marginer.

LapWalls ledelse ved også, at en af virksomhedens centrale succesfaktorer er aktivt at påvirke beslutningstagere som arkitekter, byggekonsulenter og byggefirmaer.

At LapWalls produkter fungerer, og at den aktive påvirkning lykkes, fremgår efter min mening af, at virksomheden ikke er afhængig af en enkelt samarbejdspartner, men at produkterne er slået bredere igennem.

Eksempelprojekter og kundekommentarer:

image

image

Den første kunde er Tekova, som jeg forstår har LapWalls tagelementer i mange af deres haller. Tekova er også på datacentermarkedet, men i Mäntsälä datacenterprojektet på 17,2 millioner euro er der ingen LapWall-tage. Nu, hvor datacentermarkedet er åbnet med YIT, vil vi så se LapWall-elementer i Tekovas næste datacenterprojekter? Det ser jeg frem til med interesse.

Lad os efter al snakken vende tilbage til det oprindelige spørgsmål. Er genopretningen af byggekonjunkturen og LapWalls markedspenetration inden for træelementbyggeri nok til, at virksomheden når en omsætning på 100 millioner euro i 2030? Det ved jeg ikke. Virksomhedens ledelse synes at tro fast på målet.

Inderes’ estimater strækker sig til 2028. På det tidspunkt forventes LapWalls omsætning at være 70 millioner euro og den justerede EBIT-% 14,2. Med disse estimater ville LapWalls justerede EV/EBIT være 5,5, hvilket jeg selv finder meget attraktivt.

Afsluttende opsummering: Jeg betragter på ingen måde de fastsatte strategiske mål som luftkasteller eller “det ville være rart, hvis…”-tænkning. Jeg ser snarere målene som meget realistiske, og virksomheden har en klar plan for at nå dem. Resten afhænger så af udførelsen.

28 Synes om

Tak for den meget fortjenstfulde artikel og dine indsigter. Jeg ejer en rimelig stor del af Lapwall, så I bedes forholde jer til mine synspunkter derefter. Jeg er enig med den administrerende direktør om genopretningen af byggemarkedet. Hvad angår vækstcentre, tror jeg også stærkt på det. Tidspunktet er sværere at sige, næste år er de usolgte gamle lejligheder (i vækstcentrene) allerede hovedsageligt solgt eller overført til nye ejere via konkurser. Hvis dette ikke skete, ville det sende et bekymrende signal om Finlands økonomi, og i så fald kan man overveje at eje andre aktier, som ikke er begrænset til byggesektoren. Jeg forstår ikke snakken om, at renteniveauet skulle være et problem - dette renteniveau kombineret med eksportvækst i slutningen af året/næste år er meget attraktivt.

Jeg tror også, som adm. direktør har talt om i interviews, at når cyklussen vender, er de klar med den nye fabrik til at vokse betydeligt. Med et 3-4 års sigte har Lapwall en god mulighed for betydelig vækst og rentabilitet. Jeg tager ikke stilling til en fordobling, om den vokser så meget/inden hvornår. Bekymringen er primært, hvordan virksomheden klarer sig de næste 6-9 måneder, indtil en mulig cyklusvending hjælper, og den nye fabrik er kørt i gang.

Jeg ser det også som fornuftigt, at virksomheden i dette årti fokuserer på vækst og rentabilitet i Finland. Ledelsen har gjort et fremragende stykke arbejde i spidsen for denne virksomhed!

15 Synes om

Her finder du information om, hvad LapWall LEKO - tagselementssystemet er Sääsuojasta suoraan valmiiseen kattoon – LapWall LEKO® mullistaa rakentamisen | Jarmo Pekkarinen

2 Synes om

Og her er mere: Hvad er LAPWALL LEKO® tag elementsystemet?

2 Synes om

Flere projekter til LapWalls tagelementer?

Ifølge EK’s undersøgelse vil der blive investeret omkring 12 milliarder i datacentreprojekter under forberedelse i Finland i årene 2025-2030.

Med venlig hilsen, en tilfreds ejer :wink:

Näyttökuva 2025-09-18 095706

22 Synes om

Det ser godt ud, hvis det første projekt i Kajaani lykkes, og den finske regering ikke skyder sig selv i foden med elafgiftsreformen for datacentre. Heldigvis indså regeringen dog, at de skulle genoverveje sagen, og den oprindeligt planlagte 50x skattestigning blev ikke pålagt datacentrene, hvilket helt sikkert ville have sat en kæp i hjulet for investeringerne. Hallitus jäädytti datakeskusten sähköveron korotuksen – Fortum vaatii nyt uudelta mallilta selkeyttä | Talous | Yle

10 Synes om