LapWall - Pioner inden for træelementbyggeri

Hvad er “Pekkarinens” ejerandel efter noteringen? Før noteringen 56,5 %!
Har gamle aktier én stemme per aktie? Er der andre fra Pekkarinens nære kreds blandt hovedejerne?

Jeg har nu grundigt sat mig ind i LapWall, og det er så interessant, at jeg deltager i udbuddet. Primært ser jeg dette som en langsigtet investering, og den kommer ind i den langsigtede portefølje.
Mængden overvejes stadig.

Positive observationer:

• producerer byggeklodser
  • let at skalere
  • sund økonomi
  • opnår gode resultater
  • udbudsprisen er rimelig
  • er allerede på markedet
  • følger en megatrend

Usikkerheder:

• cykliskhed kan påvirke resultatet
  • om den kan vokse tilstrækkeligt i Finland,
    før den bevæger sig ud på internationale markeder,
    så der er tilstrækkelig ammunition til ekspansion
  • udbuddet er lille, mængden af modtagne aktier kan
    blive lille
  • omsætningen forbliver sandsynligvis lille
  • muligvis undervurdering af konkurrencen
22 Synes om

Jeg er med! Det er rart at se en fornuftigt prissat virksomhed på nippet til at blive børsnoteret for en gangs skyld. Jeg kunne også lide administrerende direktørs ligefremhed med hensyn til tidligere fejl. Alle er i samme båd, da det ikke er en frasælgelse. Meget rimelige noteringsomkostninger også, mon det er Inderes’ lære?

4 Synes om

Jeg vil sandsynligvis også investere, men jeg følger stadig udviklingen i krigen frem til onsdag for en sikkerheds skyld. Alexander Corporate Finance har tidligere bragt anstændige virksomheder på børsen, men med Fifax var der et stort minus i deres track record. Så der slipper også skidt igennem fra dem engang imellem, hvis man ser på Fifax’ aktiekurs.

Var der nogen, der fandt ud af, hvorfor Lapwall mislykkedes i Sverige? Var produktionen ikke omkostningseffektiv, mislykkedes salgsarbejdet, var produktet ikke egnet til svenske bygherrer, var produktet for dyrt sammenlignet med beton, eller hvad var årsagen? Jeg kunne ikke finde den information.

2 Synes om

I Sverige fejlede udvælgelsen af personale og tilsynet, altså på ledelsens konto.
Dette er næsten den sværeste del, når man flytter til et nyt land. Kulturelle forskelle, ting forstås forskelligt, der opstår udfordringer med tilsyn, hvis man ikke er til stede, og finner stoler som regel for meget på andre.

5 Synes om

Det vigtigste råmateriale for LVL- og savede træprodukter er dog tømmer, selvom Lapwall ikke køber det direkte. Påvirker stigningen i prisen på tømmer så ikke også fuldt ud prisen på de pågældende produkter og forårsager dermed et omkostningspres på Lapwall?

Desuden et par andre spørgsmål, jeg har overvejet:

1. Hvilken træsort bruger Lapwall i sine produkter? Så vidt jeg forstår, er Rusland en stor eksportør af birketømmer til Europa, så selvom importstoppet i Finland ikke ville forårsage en mangel på tømmer, er det sandsynligt, at priserne også vil stige i Finland. Situationen er sandsynligvis bedre for nåletræ.

2. I Lapwalls præsentation forsikrede adm. direktør, at de kunne overføre de stigende omkostninger til kunderne primært på grund af korte prisaftaler. Er der information om, hvor lange prisaftaler normalt er i branchen for råmaterialer, dvs. er det sandsynligt, at Lapwalls råmaterialepriser for 2021 blev aftalt i 2020, dvs. at omkostningsinflationen først vil afspejles i dette års resultat?

3. Der rygtes, at byggefirmaer allerede har visse problemer, f.eks. på grund af mangel på stål. Hvis byggepladser stopper, stopper Lapwalls markedsefterspørgsel så også på grund af en sådan indirekte risiko?

13 Synes om

LapWall virker ganske lovende. Forretningen kan nok bedre modstå cykliske udsving end traditionelt byggeri, da fokus flytter sig mod trækonstruktioner. På dette område er der sandsynligvis mere at vinde end at tabe. Jeg forstår, at der også er et vist bæredygtighedsaspekt her. En forventet udbytteprocent på ca. 5% er også et velkomment supplement til væksten.

Den eneste ulempe ved udbuddet er manglen på markedsgaranti, men de nuværende ejeres lock-up opfylder på en måde samme formål. Jeg vil deltage i dette, selvom der ikke kommer mange aktier. Fra institutionel side vil der næppe flyde aktier ud til offentligheden, da de der, især på dette tidspunkt, holder af vækst og udbytte.

7 Synes om

Jeg springer over. Rent og skært fordi LapWall havde et dårligt ry i 2019. Læs mere om emnet:
Industriforbundet har sat LapWall Oy i blokade - Industriforbundet

5 Synes om

De sager er allerede aftalt for længe siden. Det kunne have været tilføjet til den oprindelige besked..
Industriforbundet afslutter blokaden af Lapwall - Industriforbundet
Og hele sagen virkede ikke så stor fra mit perspektiv (de forsøger muligvis at lokke medarbejdere til at holde sig væk fra fagforeningen).

@Nimimerkki Jeg tænkte over punkt 3, om det ikke mere betyder en prisstigning for konkurrerende alternativer? Beton- eller stålskeletter stiger i pris, hvilket gør træelementer til et meget attraktivt alternativ. Selvfølgelig går der stål til fundamenterne, men i mindre mængder. Jeg er altså tilbøjelig til at tolke denne sag mere som en positiv drivkraft.

Edit: typo

8 Synes om

…ved at tilbyde at betale medlemskontingentet til den Generelle Arbejdsløshedskasse (Yleinen työttömyyskassa) på medarbejdernes vegne.

Dette var nok det værste i fagforeningens øjne :slight_smile:

11 Synes om

Stigningen i tømmerpriserne flytter udbudskurven for LVL og savet træ og skaber prispres på LVL og savet træ, hvis producenterne af disse materialer ønsker at opretholde deres marginer. Prisen på LVL og savet træ bestemmes dog primært af udbuds-/efterspørgselsbalancen og ikke af produktionsomkostningerne og producentens margin (jf. prisstigningen på savet træ oversteg mange gange stigningen i tømmerprisen i 2021). Der er også kommet ny kapacitet inden for LVL og savet træ i de seneste år (se f.eks. Rauten LVL-fabriksordrer til Europa), så jeg mener, at konkurrencen kan holde det værste prispres på LVL i skak. For savet træ er det efter min mening mere et spørgsmål om afvikling af COVID-baserede globale udbudsrestriktioner og niveauet af efterspørgsel i et miljø med aftagende økonomisk vækst. For savet træ er udgangspunktet nu en tårnhøj pris.

Så vidt jeg ved, er mindst størstedelen af råmaterialerne baseret på nåletræ.

Typisk er indkøbscyklusserne for savet træ kortere, og prisen kan svinge kraftigt både op og ned. I LVL er prisadfærd i kontrakter roligere i begge retninger, og så vidt jeg forstår, er der længere kontrakter, og LapWall har muligvis stadig haft gavn af billig LVL sidste år. I min EcoUp-analyse har jeg konstateret, at prispresset på isoleringsmaterialer sidste år var lavt på grund af konkurrence, men i år skaber stigende energipriser pres på især producenter af mineraluld, og prisstigninger har sandsynligvis været uundgåelige.

Der er således stadig et betydeligt inflationspres fra råvarer, og desuden kommer logistikinflation oveni. I vores prognoser vil LapWalls råvareomkostninger stige markant i år, hvilket på trods af prisstigninger og de første Termater-synergier i slutningen af året er en af grundene til, at LapWalls driftsmargin i vores papirer falder med knap et procentpoint sammenlignet med pro-forma-tallene for 2021. Tiden må vise, om denne forberedelse er tilstrækkelig.

Jeg mener ikke, at risikoen kan udelukkes, da LapWalls kunders problemer på grund af virksomhedens karakteristika også ret hurtigt er LapWalls problemer, i hvert fald indirekte. Sandsynligheden for en omfattende standsning af byggepladser er dog stadig vanskelig at vurdere.

17 Synes om

Stålmanglen vil sandsynligvis blive en realitet, stålindustrien har gamle partnere, der er ret sikre på det.
Træprisen er selvfølgelig også ret usikker.
Der er mange usikkerhedsfaktorer lige nu, og mange overraskende indirekte effekter kan også være på vej.
Der er stadig lidt tid til at overveje deltagelse.

2 Synes om

https://www.inderes.fi/fi/tiedotteet/lapwall-oyjn-listautumisanti-ylimerkitty-ja-merkintaaika-keskeytetty-yhtio-jattanyt

Overtegningen klikkede ind

45 Synes om

Jeg snakkede med min far den anden dag og spurgte ham om Lapwalls børsnotering. Som baggrundsinformation om den gamle mand, så har han arbejdet i et par årtier i ledelsesstillinger i byggebranchens værdikæde, så jeg tror, han har en del udtalt viden om branchen.
Hans mening opsummeret: Byggefirmaerne står over for svære tider. Store prisstigninger over hele linjen i et hurtigt/accelererende tempo. På det tidspunkt, hvor prisstigningerne ikke længere kan føres videre til slutproduktet, går det galt. På hvilket tidspunkt løber forbrugernes tålmodighed op?

En indirekte effekt af situationen i Rusland på Lapwall: en chef fra en stor finsk vinduesproducent var angiveligt meget bekymret over situationen, da *en stor del af materialerne, der bruges til fremstilling af glas, kommer fra Rusland. Hvis materialeforsyningen blev afbrudt, ville tvangsferier angiveligt hurtigt blive indført. Konsekvenserne for husbyggeri kan alle gætte.

Jeg deltog delvist på grund af dette ikke i IPO’en. En anden grund var min egen investeringsstrategi, som Lapwall ikke rigtig passer ind i. Faktisk var IPO’ens prissætning den eneste grund til, at jeg overvejede at deltage.

*Jeg gad ikke at undersøge dette yderligere, hvis nogen ved mere, må de gerne rette mig.

16 Synes om

Et ret interessant punkt om glas. Men en hurtig undersøgelse gav resultatet:

• Glas består af tre råmaterialer: Siliciumdioxid (~sand), soda (Soda ash) og kalksten. Rusland (eller Ukraine) spiller ingen væsentlig rolle i disse (på global skala - ikke at en lokal glasproducent ikke kunne være i problemer). Alle disse materialer er sandsynligvis ret let tilgængelige alligevel. Og der er vel rigeligt med glasleverandører?
  • Med hensyn til glasproduktion er der en betydelig industri i Europa.
  • Det er dog meget energikrævende, så omkostningerne vil helt sikkert stige.
  • Glas’ andel af Lapwalls elementproduktionsomkostninger er sandsynligvis ret lille?

Så med denne information kan jeg ikke ligefrem bekymre mig.

5 Synes om

Den største bekymring er stål, som også bruges i store mængder til betonbyggeri. Landene, der er i centrum af krigen, er nu vigtige aktører heri, så meget, at der snart ikke er noget at sælge, altså også med hensyn til betonbyggeriet… Hvis den generelle prisstigning ikke dræber alle projekter, så kan “storrelements-træbyggeri” være en “fordel”, i hvert fald inden for boligbyggeri…

2 Synes om

Jeg antager, at det ikke var direkte effekter af mulige problemer med glasforsyningen, men indirekte. Hvis tilgængeligheden af glas, eller andre nøgleråvarer, forringes væsentligt og/eller prisen stiger betydeligt, vil LappWall lide under dette, selvom problemerne ikke direkte påvirker deres produkter. Det er ikke værd at bygge bygninger, hvis en komponent mangler, og i så fald vil træelementer heller ikke blive bestilt unødvendigt til byggepladserne. Tiden vil vise, hvordan en mulig råvaremangel eller omkostningsinflation påvirker LappWall.

Jeg må især rose den måde, LappWall håndterede sin børsnotering på. Inderes’ (eller enhver anden analysevirksomheds) investeringsforskning og åbne kommunikation øger i hvert fald min egen interesse og tillid til det børsnoterede selskab.

7 Synes om

I praksis er det kun modulopbygning, muliggjort af Lapwalls produkter, der har tilbudt et prismæssigt konkurrencedygtigt alternativ til betonbyggeri, som det også nævnes i denne et år gamle artikel

5 Synes om

IPO’en blev fuldt tegnet cirka 8,8 gange, hvis den ekstra aktiepost ikke medregnes. Selskabet får over 5.000 nye aktionærer gennem IPO’en.

LapWalls bestyrelse godkendte fuldt ud tegningsforpligtelserne i offentlighedstilbuddet op til 50 aktier, og for det overskydende beløb blev tegningerne godkendt i et forhold på cirka 12,1 procent. Tegningsforpligtelserne i medarbejdertilbuddet blev fuldt ud godkendt op til 2.000 aktier, og for det overskydende beløb blev tegningerne godkendt i et forhold på cirka 45,5 procent. Selskabets bestyrelse godkendte tegningsforpligtelserne fra ankerinvestorer i institutionstilbuddet med det mindste beløb i henhold til tegningsforpligtelsernes betingelser, dvs. i alt cirka 0,85 millioner euro.

Selskabets samlede markedsværdi af aktiekapitalen er baseret på tegningsprisen i institutionstilbuddet og offentlighedstilbuddet cirka 38,7 millioner euro efter IPO’ens gennemførelse.

30 Synes om

Det gik godt. Jeg var bekymret for den lille størrelse af offentliggørelsen, men den blev øget ret markant på grund af 8,8x overtegning.

1 Synes om